Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Doodzonde

Door: Mark WinkelaarVrijdag, 29 januari
Terug
Categorie: Algemeen, 28 keer gereageerd, 278 keer bekeken

annuleren

Als het evangelie van Jezus Christus de waarheid is. En als alle dingen die geschreven zijn in de bijbel kloppen, dan hebben de mensen die niet geloven een groot probleem. Maar de christenen ook.

De christenen worden dan niet veroordeeld door God en alle mensen die niet geloven worden veroordeeld tot een eeuwige hel. De rechtvaardigheid en de heiligheid van God zullen bij iedereen bekend zijn. Maar wat hebben de gelovigen gedaan? Ze zijn naar de kerk gegaan, en wel; elke zondag! Hoor jij daarbij? Mag ik vragen; heb je die vriend van jou ooit het verhaal van Jezus verteld? En die collega op je werk, heeft hij ooit het hele evangelie van jou gehoord?

Jezus is de enige weg naar de Vader. Het is of knielen voor God of de eeuwigheid in hel doorbrengen. Er is geen zijweg, er is niet zoiets als: Jezus is één van de wegen naar de Vader, nee, Jezus is de enige weg. Heb je dit verteld aan de mensen om je heen?
Ik moet zeggen dat ik dit zelf heel moeilijk vind, en waarom? Omdat mensen dit vaak niet op prijs stellen en omdat je arrogant of achterlijk wordt gevonden. Want wie verkondigd er nu zoiets als een God die dood gaat en daarmee de wereld redt? Wie ben jij om mij te zeggen dat jouw God de enige weg is. Jij zegt dus dat alle andere godsdiensten, al die miljoenen mensen op deze wereld het bij het verkeerde eind hebben.
Zelden dat ik iemand zo letterlijk en zwart wit het evangelie verteld heb. Maar toch, je beste vrienden zijn de mensen die je waarheid vertellen. Als je met kanker naar de dokter gaat, wil je toch iemand spreken die je de juiste diagnose geeft en niet een één of andere flapdrol die zegt dat je niets hebt. Het doet even pijn om de waarheid dan te horen, maar als je eenmaal weet wat er aan de hand is kan je er op inspelen.
Begrijp je wat ik bedoel? Het is een dilemma terwijl je het juiste antwoord al lang weet. Het moeilijke is het uitvoeren van dat, waarvan je weet dat het uitgevoerd moet worden.
Ik daag jullie uit en mezelf ook, om de waarheid te vertellen aan de mensen in je nabije omgeving. Maar wel met de liefde van Christus, ga geen mensen met de bijbel slaan. Het zou toch doodzonde zijn als er mensen door het zwijgen van de gelovigen in de hel terecht komen.
 

God's zegen,
 

Mark Winkelaar
 

Gerelateerd

Reacties (28)

Reacties 1 - 20 van 28
vrijdag 29 januari, 19:32Lucien
Mark,

Ik denk als je zo stellig bent, als in dit artikel niemand een woord gaat geloven van wat jij zegt.
zaterdag 30 januari, 21:39Nodoubt
Gelukkig is het ook niet onze verantwoordelijkheid om mensen te overtuigen, alleen God kan dat. Maar in deze tijd van universele leugen is alleen al het spreken v.d. Bijbelse waarheid zo ontzettend belangrijk. Gods woord keert niet ledig tot Hem weder. Jes. 55:11 Spreek het uit (met gebed erbij) en geef het verder over aan God.
zaterdag 30 januari, 22:58Mark
Dit stukje doet me denken aan 'A letter from hell'. Best een heftig youtube-filmpje, maar ook goed om het je te realiseren.

Hier is het te vinden, voor de mensen die het willen zien:
http://www.youtube.com/watch?v=4kq2xbMHcOw

Inderdaad, het is niet onze verantwoordelijkheid om mensen te overtuigen, maar wij zijn wel een middel van God om mensen te bekeren. Ik geloof niet dat je ieder willekeurig persoon moet aanspreken om hen over Jezus te vertellen. Als je het wel doet, respect!
Maar ik denk dat het punt is dat mensen niet hun geloof voor zich moeten houden. Laat zien dat je Christen bent! Laat zien dat je niet van deze wereld bent. Doe dit natuurlijk wel op zo'n manier dat het mensen niet afschrikt. Ga dus niet mensen de bijbel door de strot dauwen, maar als het ter sprake komt, ga er serieus op in! Dit is vaak (voor mij ook) een moeilijk breekpunt. Hier leg je jezelf eigenlijk open en bloot neer, want je geloof is je basis (voor mij tenminste). Bang voor allerlei reacties van mensen, bang voor pijnlijke grappen, bang voor wat dan ook, vind ik het heel makkelijk om het weg te duwen. Het is heel makkelijk te zeggen dat je het evangelie wilt verkondigen, maar het echt doen is vaak moeilijker...
Gelukkig weten we dat God de Vader ons beschermt en dat er niets mis kan gaan. Het maakt niet uit hoe je het verteld, maar ga het gesprek niet uit de weg. Je kunt het beter proberen dan helemaal niet proberen. God helpt en beschermt je. Laat de geest je leiden in zo'n gesprek.

Gods zegen,

Mark (een andere Mark)
zondag 31 januari, 10:44Mark Winkelaar
@ Lucien,

Tja, misschien niet. Maar misschien ook wel. Let wel: wij moeten het evangelie vertellen, God's Geest bewerkt bekering in het hart van de persoon die luistert, of Hij doet dat niet. Maar als iemand zich bekeerd is dat altijd door het werk van de Heilige Geest.

@nodoubt: Klopt, in deze tijd is God's woord bijna altijd een aanstoot of een confrontatie. En inderdaad: zijn woord keert nooit ledig terug.

@Mark
Mee eens. Ik zal ook niet de bijbel door iemands strot door drukken. Maar het evangelie dat wij verkondigen is een aanstootgevend evangelie, omdat het beweerd de enige weg te zijn.
Maar qua het praten over het geloof; ik vind het ook lastig om te zeggen waar het op staat. Omdat het mensen tegen de borst stoot. Maar het is onze taak. (kol. 4:5,6)
zondag 31 januari, 14:23nodoubt
@AndereMark

Dat filmpje is knap gemaakt, maar focust wat mij betreft teveel op de angst voor de hel. De essentie van het verhaal is goed. Gelukkig denk ik wel dat er meerdere manieren zijn om de Bijbel leer aangaande de hel te interpreteren. Zo hoeft niet iedereen in dezelfde hel terecht te komen. Misschien dat niet iedereen voor eeuwig hoeft te branden. De eeuwige dood, een stopzetting van het bewustzijn lijkt me al erg genoeg. Wellicht is dit dan het lot voor de mensen die 'lauw' geweest zijn in hun leven. Maar ja, omdat dit teveel speculeren wordt denk ik liever niet teveel na over de details van een hel.
zondag 31 januari, 19:39Mark
@ nodoupt

Ik heb kortgeleden me verdiept in het verschil tussen Goed en Kwaad. Daar kwam ik dan ook hemel vs. hel tegen. Bij het onderzoeken ben ik ook op een mening (of wat het dan ook was) gestuit, die ik erg verklarend vond en zelf heb aangenomen.

Ik geloof niet dat de hel er is om mensen die 'slecht' geleefd hebben te straffen. Ik geloof ook niet dat de hel een plek is waar het letterlijk brand. Voor mij is de hel een plaats zonder God. Want iedereen leeft (in zekere mate) met God, of ze het weten of niet, zonder God zou ieder leven er veel slechter inzien.
Nu is God een god die van iedereen houdt. Dus ook van hen die 'foute' dingen doen, ook van hen die niet geloven. Maar alleen door Jezus kunnen 'foute' dingen (lees zonden) worden schoongewassen. Hierdoor wordt een mens weer puur, weer rijn.
Dan zijn er twee plaatsen, één plaats waar God is: de hemel. De andere waar God niet is: de hel. God houdt, zoals ik al aangaf van iedereen en dus zal hij hen die niets met Hem te maken willen hebben ook niet straffen door hen te verplichten voor in de eeuwigheid bij God te zijn.
Dit is nog niet alles, want God is zo liefdevol, dat Hij niet wilt dat je vernietigd wordt. Hij wil de zondaar niet vernietigen. Want als de zondaar de hemel in zou gaan, zou hij wegsmelten door de goedheid, de puurheid en de liefde van God. Het is als licht en duister. Dit kan niet samengaan, als God het licht is, dan kunnen zij die duister zijn niet bij Hem komen. Dus om hen te sparen, mogen ze voor eeuwig in de hel leven.

Ik besef me trouwens wel dat ik het iets anders formuleer dan ik destijds heb gedaan, maar ik vond het een moeilijke woordkeus. Ik hoop dat de gedachte goed overkomt.

Andere Mark.
zondag 31 januari, 21:20nodoubt
@Andere Mark ;)

Op wat je zegt is Bijbels gezien heel veel tegenin te brengen. Zoals het feit dat God echt niet van iedereen houd...niet kerk correct, maar wel Bijbels correct, voorbeelden zat hiervan.
Of het feit dat er echt wel een poel des vuurs is die brand van eeuwigheid tot eeuwigheid.
De oplossing voor van allerlei schijnbare tegenstellingen ligt voor een deel in het onderscheid maken tussen diverse bestemmingen van diverse mensen en geesten. Maar hoe relevant is dat eigenlijk voor ons?
maandag 1 februari, 16:29Dick Timmer
"Als je met kanker naar de dokter gaat, wil je toch iemand spreken die je de juiste diagnose geeft en niet een één of andere flapdrol die zegt dat je niets hebt. Het doet even pijn om de waarheid dan te horen, maar als je eenmaal weet wat er aan de hand is kan je er op inspelen."

Volgens mij maak je hier een denkfout. Als iemand naar de dokter gaat dan is hij zich ervan bewust dat hij ziek is (of in ieder geval dat er 'iets' mis is). Nu weet ik niet hoe dat bij de mensen is met wie je normaal gesproken over God spreekt, maar veel mensen die ik ken voelen zich niet 'ziek' en gaan dus ook niet naar de dokter. Ik denk dat als je op deze manier 'zwart-wit', zoals je het zelf noemde, over God spreekt je meer lijkt op een dokter die langs de deuren gaat om te zeggen dat degene die open doet eigenlijk op sterven ligt, is dat niet raar?
dinsdag 2 februari, 09:59Mark Winkelaar
@Dick

Dat klopt, mensen die naar de dokter gaan hebben al een gevoel dat aangeeft dat er wellicht iets mis is.
Maar in het geval dat iemand die je kent vraag: Ga ik naar de hel? Of: Maakt het uit dat ik geloof of niet? In dat geval zou je de mensen het beste de waarheid kunnen vertellen, toch?
En ik zei niets over langs de deuren gaan ;)

@andere Mark
Geloof jij in de bijbel. Er staan namelijk, zoals nodoubt al aangeeft, redelijk duidelijke teksten in de bijbel. Waarom denk je trouwens dat God niet in de hel is?
dinsdag 2 februari, 13:55Mark
Ik geloof in God, Jezus en de Heilige geest. De Bijbel helpt mij om meer over Hen te leren. De Bijbel is voor mij een bijzonder boek. Een boek van geloof, vertrouwen, liefde, etc. Toch geloof ik dat zelfs de Bijbel, hoe dik hij dan ook is, nooit volledig kan zijn. Ik vind ook dat er dingen in staan die (wat mij betreft) oud en achterhaald zijn. Zoals gelijkheid tussen man en vrouw. Ik geloof dat dit destijds opgeschreven was als cultureel aspect. Maar over bijvoorbeeld de hel denk ik dat het best zou kunnen zijn dat dit ZO uitgedrukt is omdat men vroeger veel minder kennis had en een poel van vuur een goede vergelijking was met het leed in de hel.
Ik zeg niet dat wat ik zeg waarheid is, maar ik houd 't wel open. De God die ik ken houd van iedereen, zelfs van mij.
Trouwens, ik vind wel dat nodoubt gelijk heeft, dat het niet echt relevant is hoe de hel er precies uitziet. Feit is dat de hel (aangenomen dat je in het principe hel gelooft) een onfijne plek is.

Andere Mark.
dinsdag 2 februari, 15:36Dick
@ Mark Winkelaar

Okee, ik snap je punt. Ik zou het denk wel anders zeggen, maar ik begrijp waarom je er zo over denkt. Met 'zoals je het zelf noemde' bedoelde ik trouwens niet mijn voorbeeld van langs de deur gaan, maar het 'zwart-wit', haha. Vandaar;)
vrijdag 5 februari, 13:27Mark Winkelaar
Hey Mark,

Zou ik mogen stellen dat jij niet gelooft in een hel? (Hoe die plek er ook uit mag zien)

Je zegt dat die God die jij kent liefde wil. Bedoel je te zeggen dat een God van liefde niemand naar de hel stuurt?

Ik ben het met je eens dat het niet heel belangrijk is om te weten hoe die plek eruit ziet. Het belangrijkste is dat deze plek (mocht hij dus bestaan) een vreselijke plek is.

Voordat ik er iets over kan zeggen moet ik even je standpunt weten, vandaar deze 2 vragen :) Dan zullen we zien of we het met elkaar eens zijn of niet:)

Mark W
vrijdag 5 februari, 15:10Mark
Het Mark,

Ik geloof wel degelijk in een hel. Maar ik denk dat juist de hel ook een symbool is van de liefde van God. Ja, dit klinkt heel raar, omdat de hel een vreselijke plek moet zijn. Toch geloof ik niet dat God dit uit haat doen, want God kent in mijn ogen geen haat; enkel liefde. Dus moet de hel ook door de liefde van God er zijn.
Dus een verklaring die daarbij past is dat God uit liefde mensen naar de hel stuurt. Dit klinkt natuurlijk raar als je bij hel meteen vlammen, vuur en pijn denkt. Maar wat nou als die pijn eigenlijk komt doordat je van God gescheiden bent? God wil het beste voor je, Hij houdt van je. Daarom zal hij ook de zondaar niet dwingen om bij Hem te komen, als de zondaar zijn hele leven heeft laten zien dat hij niet bij God wil zijn. Ookal zou de zondaar dit wel willen, de goedheid van God zou dan de zondaar vernietigen. God wil dat iedereen (dus ook de zondaar) behouden blijft, dus dan mag de zondaar buiten God om blijven leven. Dit is in de hel.
Zo zie ik het nu, maar dat kan uiteraard nog altijd veranderen.

Groeten,
'Andere Mark'
zaterdag 6 februari, 12:11Nodoubt
***WAARSCHUWING*** het hiernavolgende is niet 'kerk-correct' maar wel 'Bijbel-correct'!!!!

@Andere Mark

Geloven is dus voor de Christen gebaseerd op wat de Bijbel zegt. En wat zegt de Bijbel over God's karakter?

-God HAAT zeker WEL bepaalde mensen en geesten. Het is dus niet Bijbels om te zeggen dat God alleen maar 'liefde' is en niet zou haten. God is wel liefde, maar ook rechtvaardigheid. En haat is een Goddelijke eigenschap wanneer er correct gehaat wordt. Als dit niet zo zou zijn, dan zou God zelf niet haten.

-God heeft sommige mensen voorbestemd tot verdoemenis. Het is dus niet Bijbels om te zeggen dat God iedereen wil behouden. Er bestaan voorwerpen van toorn om liefde en genade duidelijk te maken aan de voorwerpen van ontferming.
zaterdag 6 februari, 12:14Joshua_Cobussen
Ik laat het oordeel aan God over.
Hoe dat precies zit met hel of geen hel, ik heb geen idee.
Er komt zeker een oordeel, maar ik vind die doctrines niet meer zo belangrijk als vroeger, eerst wilde ik altijd alles weten ik wilde alles wat waar was weten.
En ik ging aan de slag met die doctrine en dan weer die.
Je zou kunnen zeggen dat ik het nog al eens ben met de laatste reactie van Mark.

Het is totaal niet van belang dat wij weten hoe de hel of zoiets er uit zo zien of wanneer iemand daar zou komen, dat is niet relevant.
Wij moeten gewoon de liefde van Jezus tonen aan de mensen die Jezus niet kennen.
En laat de Heilige Geest maar door je heen werken.
Laten wij nou eens heel eerlijk zijn tegen ons zelf, wat heb jij er aan of dat precies weet.
Ook denk dat veel dingen bijbel zoals waar Jezus het over heeft, symbolisch is.
Mensen maken vaak al zoveel fouten om het boek openbaring letterlijk te nemen, dit kan niet want dit is een visionair boek.
Als we al die beeldspraak en gelijkenissen letterlijk gaan nemen kom je heel raar uit.
Bijvoorbeeld de wederkomst: In openbaring lezen we Hij komt op een paard, ergens anders lezen wij Hij komt op de wolk, ergens anders komt Hij met een sikkel: dit is allemaal beeldspraak, want anders zouden er wel 3,4 wederkomsten zijn.

Groeten Joshua.
zaterdag 6 februari, 12:34Joshua_Cobussen
God haat wel, God haat de ongerechtigheid.
De zonde haat Hij.
En is ook toornig met haat.
Maar God is ook liefde.
zaterdag 6 februari, 12:35Joshua_Cobussen
Als je God samen zou vatten in 1 woord.
Dan zou dat liefde zijn en geen haat.
Laat dat wel even duidelijk zijn.
God heeft ons echter gemaakt om lief te hebben.
zaterdag 6 februari, 12:35Mark
@ Nodoupt:

Je hebt wel een punt: het staat in de Bijbel. Toch wil en durf ik dit niet te geloven en haat zou ik het niet noemen. Rechtvaardigheid is vaak wel een beter woord. Zoals je misschien doorhebt lees ik de Bijbel niet heel letterlijk (ik lees hem trouwens wel bijna elke avond).

Ik ben het helemaal eens met Joshua_Cobussen. Ook zou ik anders niet begrijpen waarom in Handelingen 9:7 wordt gezegd dat de metgezellen van Paulus de stem hoorden, maar niet zagen waar het vandaan kwam en later getuigt Paulus in Handelingen 22:9 dat zijn metgezellen wel de een licht zagen maar niet de stem hoorden...
Nu is dit natuurlijk niet fundamenteel, maar wel tegenspraak. Ikzelf begon toen ik dit las wel te twijfelen, maar door deze twijfel ben ik de Bijbel wel meer als geheel gaan lezen en de diepere boodschap eruit halen, dan alleen precies lezen wat er staat. Ik probeer me meer op de bedoeling te richten dan op de precieze tekst.

Groeten,
'andere' Mark
zaterdag 6 februari, 12:42Joshua_Cobussen
Nodoubt, heb je dit goed onderzocht of roep je maar wat?
Ik heb vroeger ook veel geroepen.

Ik citeer jou even: Het is dus niet Bijbels om te zeggen dat God iedereen wil behouden.

Die wil, dat alle mensen behouden worden en tot kennis der waarheid komen.
(1 Timoteüs 2:4) De SV zegt hier: zalig worden.

Mag ik jou vragen wat precies geloofd Nodoubt?
Of weet je dat niet? want je lijkt zo uitgesproken te zijn.
zaterdag 6 februari, 12:46Joshua_Cobussen
Ik moet er wel bij zeggen, ik probeer niet met eer te gaan strijken of zo.
Maar bij mij is de laatste tijd een enorme verandering geweest, heel veel dingen zie ik nu gewoon anders.
God heeft mijn ogen echt geopend.
Dus het is niet de bedoeling dat ik even laat zien hoeveel ik weet, nee we zijn er om elkaar te helpen.
God heeft ook mij door andere mensen vermaand.
Reacties 1 - 20 van 28

Reageer op deze blog





Poll

Nederland moet tegenwoordig, in plaats van evangelisten uit te zenden, ze juist ontvangen.

Suggesties

Vertel waar jij wilt dat wij over schrijven!

Doe een suggestie

Advertenties

Uw advertentie hier?

Neem contact op voor meer informatie.

"));