Bijbelleeskaart

Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Mag ik hem in elkaar rammen?

Door: Mark BoermanMaandag, 22 maart 2010
Terug
Categorie: Normen en Waarden, 5 keer gereageerd, 636 keer bekeken

Afgelopen vrijdag heb ik mogen genieten van een gala. Prachtige vrouwen in hun mooiste avondjurken, gezellige sfeer, lekker dansen en daarbij ook goede gesprekken mogen hebben. Een vast ritueel van een gala is natuurlijk de foto van jou en je date, dus daar sta je dan, met een prodent-glimlach en een wat onnatuurlijke ontspannen houding, komt er een man naar me toe (compleet onbekend), pakt de bloem uit mijn borstzakje en loopt weg.

Er gaat op dat moment natuurlijk van alles door je heen. Je laat het allereerst allemaal gebeuren omdat je het niet echt verwacht, maar naderhand denk je er over na; wat is hierin mijn goedrecht? (populair tv-programma overigens) Je zou in eerste instantie denken; je bloem terugkrijgen en een excuus van de betreffende persoon.

En toch denk ik dat we als christen dit antwoord niet altijd mogen opeisen. Want wat is nou eigenlijk je recht als christen? Hebben we überhaupt recht op dingen waarvan we soms vinden dat we er recht op hebben? Recht op bescherming, voeding, vrijheid, ontwikkeling?

En dan ben ik, misschien een tikke vroom lijkend, geneigd om naar Jezus te kijken. Waar had Hij nou eigenlijk allemaal recht op? Waarin heeft Hij zijn rechten opgegeven? En wat mogen wij hiervan leren?

Als ik voor mijzelf spreek en ik kijk meer naar de genade waaruit ik het ontvang als dat ik er recht op zou hebben, dan geniet ik meer van deze dingen. En, niet geheel onbelangrijk, zijn we ook rustiger en vredelievender als we het niet ontvangen. Als we niet de schoonheid op het perron ontvangen, niet dat plaatsje in de trein of de filevrije snelweg, de kassa zonder rij, de keuze in onze aankopen, de studie met kwaliteit, het werk zonder stress en ga zo maar door.

Dus laat die jongen genieten van een bloem die nooit verwelkt, zodat ik kan genieten van het feit dat ik dit kan zeggen!

Gerelateerd

Reacties (5)

Maandag, 22 maart 2010, 00:10kevin
Stop het geloof. Doe normaal en wordt een atheist. Gelovigen hebben geen respect voor atheisten waarom zou ik dan wel respect moeten hebben voor het geloof. Niemand zal mij overtuigen tot dat er bewijs wordt geleverd, dat god bestaat. Kijk op http://gebedsbroeders.nl.

Edit:: Links mogen alleen geplaatst worden als ze zijn voorzien van duidelijke omschrijving. Groeten van het het Gebedsbroedersteam.
Maandag, 22 maart 2010, 06:57Jan Paul
Ja Mark, je kan aan jouw stukje lezen dat het geloof in je leven meer is dan iets voor dat uurtje in de kerk op zondag. Het doordringt al je levensgebieden en heeft gevolgen voor je denken over, je visie op al je ervaringen.
Ik denk ook dat we au fond niet het minste recht hebben op wat dan ook. We hebben immers gezondigd. En zelfs Hij die zonder zonden was zag af van al Zijn rechten. Hij die de wereld geschapen had en nog steeds bezit, die in het Zijne kwam immers, zag af van een steen om Zijn hoofd op neer te leggen. Dit raakt eigenlijk direct ook weer aan dat wonderlijke geheim dat door het geloof heen geweven is, nl. dat je alles alleen en eerst op jezelf moet betrekken. Kardinaal Newman heeft gezegd: naarmate het leven vordert komt alles meer en meer neer op het contact tussen de mens en zijn Schepper, al het andere valt geleidelijk aan weg.
Juist doordat je af ziet van je eigen recht, ontstaat er ruimte voor de rechten van de naaste. En sinds Christus is de naaste in principe iedereen. De ware christen zal zeggen: ook al heb ik honger, ik heb geen recht op de grootste kippenbil op de schaal en juist daardoor laat hij dat recht aan de naaste die lekker heen kan smikkelen. Een bekend gegeven in de geschiedenis van de spiritualiteit is de gastvrijheid van hen die rijke tafels opdienden voor gasten maar zelf niet of nauwelijks aten.
Zo zag Jezus inderdaad ook vrijwillig af van Zijn recht op alles zelfs tot en met Zijn leven, om ons, die al onze rechten verspeeld hadden door onze zonde, het leven weer te geven.
Het is inderdaad de godsdienst van de Genade. Gratie. Amazing Grace. Het initiatief kwam van God. Ongevraagd ontfermde en ontfermt Hij zich.
Geen recht eisen, wel recht verschaffen, geen goed verlangen, wel goed doen, zelf onrecht en kwaad verdragen en ervoor waken niemand enig onrecht of kwaad te doen. Liever zelf lijden dan leed toebrengen, leed veroorzaken. Liever zelf gebrek lijden dan anderen gebrek te laten of te zien lijden. De liefde doet de naaste geen kwaad. Dat is het christendom ten voeten uit.
De volle bereidheid de voeten te wassen van hen die jou willen vertrappen. Of zoals pater Kolbe en pater Titus Brandsma: bidden voor hun kampbeulen, en dan sterven.
Dan zegt Hij aan het eind van de rit: kom, gezegende van mijn Vader, want je hebt het begrepen, Ik noem je Mijn vriend en je bent het ook, want je hebt bemind zoals Ik bemind hebt hen die mij haatten en Mij het leven benamen. "Vergeef het hun Vader, want zij weten niet wat zij doen."

Gezegende en vreugdevolle maandag met Jezus,

groeten JP
Dinsdag, 23 maart 2010, 14:39kees
Beste Mark,

Het blijft altijd een vraag wat verstandig is om te doen,
want geen tegengas geven is niet altijd het verstandigste,
soms kan een grapje helpen, zoiets als,
"als je die bloem wilde, waarom vroeg je er dan niet om".

Ook al zijn we de dienstknechten van de Heer,
we zijn niet de sloofjes van de wereld,
en wij mogen ombeschoft gedrag t.o.v. ons niet goed praten,
ook Jezus heeft dat niet gedaan.

Jezus zag vrijwillig af van alles voor ons zoals JP al zegt,
en dat is waar,
maar toen Hij de tempel een rovershol vond ging Hij aardig te keer,
en Paulus beriep zich op de keizer voor zijn recht.
Ook wij als kinderen van een Vader,
die ons bekleed heeft met koninklijke en priesterlijke waardigheid hoeven ons niet zomaar in de modder te laten trappen.
Hoe we dat evenwicht moeten vinden weet ik ook niet precies,
omdat het per omstandigheid verschillend is.

Groetjes,
en Gods zegen toegewenst,
Kees.
Woensdag, 24 maart 2010, 14:33Nodoubt
Kom ik voor mijn rechten op en wat zijn die rechten? Ik denk dat het antwoord o.a. te vinden is in een aantal andere vragen:

1.a) Is iemand je persoonlijke vijand?
1.b) Is iemand Gods vijand?

Hoe deze definities Bijbels in te vullen? Wanneer vergaf Jezus mensen en wanneer veroordeelde Hij ze? Wanneer vergaf David mensen en wanneer bestreed en vervloekte hij ze?
Dan zul je zien dat er een verschil is tussen persoonlijke vijanden en die van God.

2.a) Doet iemand je kwaad in iets kleins.
2.b) Doet iemand je kwaad in iets groots.

Wat is klein en wat is groot? Is je jas iets kleins? "Lucas 6:29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen."
Wat betekend dit in de praktijk, moet je al je eigen bezit gelijk afstaan aan iedereen die het van je verlangt? Is dat wat Jezus bedoelde?

-Overvaller: meneer, uw portemonnee graag.
-Christen slachtoffer: pardon? Ik zie dat je geen wapen bij je hebt... is dit een flauwe grap?
-Overvaller: Nee meneer ik ben doodserieus en ook slim. Want ik beroof tegenwoordig alleen nog maar mensen met visjes op hun auto en kruizen om hun nek.
-Christen slachtoffer: Euhm.. maar waarom dan toch?
-Overvaller: Lucas 6 vers 29 en 30 meneer.
-Christen naïeveling: Ja, ik geloof helemaal in de Bijbel! Maar ik weet zo snel niet wat er in die tekst staat.
-Overvaller: Ook daar heb ik al aan gedacht meneer. Ik ken inmiddels die teksten al uit mijn hoofd hoor. De beste Bijbelteksten die ik ken.
"Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet.
Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug.Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt."
-Christen: ja die teksten heb ik vaker gehoord, van mijn dominee, dat staat inderdaad in de Bijbel.
-Misdadiger: Ik zal u niet op de wang slaan en uw onderkleed hoef ik ook niet. Ook misdadigers kunnen genade betonen hoor. Uw jas en portemonnee graag!
-Christen dwaas: Ook in jou zie ik Christus werken vriend! Je weet het zelf nog niet maar het feit dat je me geen geweld aandoet en me mijn ondergoed laat houden en bezig bent
met Gods woord te onderzoeken zegt mij dat Gods Heilige Geest ook in jouw leven aan het werken is! Hier alsjeblieft! Mijn nieuwe jas en portemonnee en hier heb je mijn horloge ook erbij!
God zegene je vriend! En je hoeft niet bang te zijn dat ik aangifte zal doen tegen je, want ik ben je dankbaar dat ik zo nederigheid en geduld mag leren in het navolgen van Jezus Christus.

(Beroepscrimineel: het werkt ook altijd bij die zwakke sukkels, op naar de volgende gek met een mooie jas. Misschien dat ik ook maar eens op zoek moet gaan naar mooie Christen vrouwen om te verkrachten. Maar eerst nog wat meer Bijbelteksten zoeken die ik kan gebruiken om daar dan ook mee weg te kunnen komen. Oordeel niet las ik toch ergens? Dat moet vast ook goed te misbruiken zijn)

3.1) Kun je door je eigen recht op te geven iets van Jezus geduld en liefde tonen aan iemand die Jezus liefde nog niet kent?
3.2) Of is er sprake van ordinaire beroving, puur misbruik door kwaadwillenden die absoluut geen boodschap hebben aan je goede bedoelingen?

Is er sprake van parels voor de zwijnen werpen? En wat zegt Jezus daar ook weer over in Matteüs 7?
"Geef wat heilig is niet aan de honden en gooi je parels niet voor de zwijnen; die zouden ze maar met hun poten vertrappen, zich omkeren en jullie verscheuren."
Dus in elke situatie moet men zich goed afvragen wat er aan de hand is. Wordt alleen jou hier klein kwaad aangedaan en is geen sprake van 'parels voor de zwijnen werpen'?

Wat gebeurd er met criminelen die nooit bestraft worden en altijd maar vergeven worden? Ze zullen uiteindelijk onschuldig bloed gaan vergieten. Het Christendom moet wel rechtvaardigheid nastreven en de weerlozen beschermen tegen de boosdoeners. Dat houdt in dat er rechtvaardige wetten gebaseerd op de Bijbel dienen te zijn. In de Bijbel staan heldere geboden van God waarin diefstal, beroving, verkrachting etc. veroordeeld worden en ook de strafmaat is al bepaald. In tegenstelling tot mensen opsluiten op kosten v.d. eerlijke burgers, zegt de Bijbel heel vaak: restitutie, terugbetalen. Werken jij dief, en terugbetalen alles wat je gestolen hebt aan je slachtoffers en in het meervoud! Wil je dat niet? Doodstraf.


En wie durft nou Gods woord weer totaal te verkrachten en zo een oordeel over zich uit te roepen? Jij Jan Paul? Ga jij weer Gods rechtvaardige wetten ontkennen en verdraaien naar een krom duivels idee van 'liefde' waarbij de misdadigers weer geen echte straf krijgen maar beloond worden voor hun wandaden? Weet wat je doet want God laat niet met Zich sollen en als je Zijn woord keer op keer krachteloos maakt doe je satans werk.
Donderdag, 30 juni, 05:57Frouke
Bedankt voor dit verhelderende stuk. Ik kon niet slapen en dacht aldoor aan de tekst; parels voor de zwijnen gooien. Tegelijk dacht ik aan de tekst; Jezus wastte de voeten, en Heer vergeef het ze, ze weten niet wat ze doen! volgens mij uit Johannes 17. Ik ben 34 jr. getrouwd, 3 kids. Afgelopen half jaar een meid van 17 in huis gehad. Iemand met een verwond hart, twee weken geleden waarheid gesproken in liefde. Een niet christen was erbij en die sprak de waarheid zonder Liefde. Nu denk ik dat ik grenzen ga stellen, want ik hoef niet vertrapt te worden.... Gods zegen met jullie site!

Reageer op deze blog







"));