Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Kinderdoop VS Volwassendoop

Door: Rob GiesbersDinsdag, 13 maart 2007
Terug
Categorie: Algemeen, 77 keer gereageerd, 6789 keer bekeken

Vandaag heb ik hier een studie over gegeven op kring. ( kring is dat je met een groep jongeren bij elkaar komt in iemands huiskamer en daar een studie volgt )

 

Is het zinvol om te discussiëren over de kinderdoop en volwassendoop als je toch al weet dat de ander niet open staat voor jouw argumenten? Mijn mening is dat je niet over de doop moet discussiëren tenzij je beiden de intentie hebt om op zoek te gaan in de Bijbel en te kijken wat God erover heeft te zeggen. Het gaat er God namelijk niet om wat je precies vindt, maar waarom je dat vindt. God kijkt naar het hart.

Stel dat je een keer met een vriend(in) over het geloof praat en dit onderwerp ter sprake komt. Hij/zij komt met allerlei Bijbelse argumenten over de kinderdoop, Hoe ga jij hier mee om als voorstander van de volwassendoop?

Ik ben van mening dat het niet goed is om het gelijk naar je toe te trekken door met je eigen doopvisie te komen. Mensen die volwassen zijn gedoopt zijn niet beter als mensen die als kind zijn gedoopt. Het mag ook geen belemmering zijn in jouw relatie met God. Het gaat immers om de kern van het geloof. Wanneer je Jezus aanneemt en geloofd dat Jezus ook voor jouw zonden aan het kruis is gegaan dan ben je een kind van God en mag je weten dat je naar de hemel gaat. Je eindbestemming hang niet af van je doopvisie.

Hoe weet je nu welke doop juist is?!
Vertrouw op God en blijf je verdiepen in Gods woord. Wat zegt God in zijn woord over de doop en wat is jouw persoonlijke overtuiging? Zolang jij op het rechte spoor blijft en op God blijft vertrouwen hoef je niet bang te zijn dat je op de verkeerde weg zit. Je mag iedere stap met God bespreken, en bij God neerleggen dat je ermee worstelt. Hij zal je helpen de juiste keuzes te maken, vertrouw daar op! Je hebt dus de kinderdoop en de volwassendoop, maar wat is de juiste doop? En is er überhaupt een juiste doop?

Kortom, wat is jouw persoonlijke overtuiging voor jouw doopvisie?

Groetjes Rob 

Gerelateerd

Reacties (77)

Reacties 61 - 77 van 77
Vrijdag, 29 juli 2011, 00:16Raf
Dag Jacqueline,

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je kan geloven dat Gods Gemeente nog Levitische priesters nodig zou hebben, terwijl de Schrift duidelijk zegt dat Jezus deze dienst heeft weggenomen om Zijn Eigen offergave in de plaats te stellen. "8 Als Hij te voren gezegd had: Slachtoffer, en offerande, en brandoffers, en [offer] voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden); 9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen. 10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal [geschied]." (Heb 10:8-10).

Hoe kan je geloven dat het Levitische priesterschap nog van kracht is terwijl de Schrift zegt dat dit werd afgeschaft? De Hebreeën-schrijver spreekt niet over de toevoeging van een nieuw priesterschap, maar over "de overgang" van het oude priesterschap naar de orde van Aäron naar het nieuwe priesterschap naar de orde van Melchisedek. "Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet." (Heb 7:12). Hij zegt toch duidelijk dat de voorschriften aangaande het oude priesterschap werden afgeschaft omdat het zonder kracht en nut is. "Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is," (Heb 7:18).

Uiteraard zal je mij wel niet willen overhalen om me te laten besnijden, omdat God verklaard heeft dat besneden zijn of niet besneden zijn niets betekent. (Gal 6:15). Maar waarom zou je me dan wel willen overhalen om de sabbat te onderhouden, alsof dit een gebod van de Heer Jezus is? "16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest [dags], of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is." (Col 2:16-17).

In het boek over de handelingen van de apostelen lezen we over sommige Farizeeën, die tot het geloof in Jezus Christus gekomen waren. In plaats van zich te houden bij hetgeen de apostelen leerden waardoor men behouden wordt, voegden zij hieraan toe door te verklaren dat het ook noodzakelijk was om de wet van Mozes te onderhouden. (Hnd 15:5-12). De apostelen besloten daarom om een duidelijke boodschap in de toenmalige wereld te zenden. Dit was die boodschap:

"24 Nademaal wij gehoord hebben, dat sommigen, die van ons uitgegaan zijn, u met woorden ontroerd hebben en uw zielen wankelende gemaakt, zeggende, dat gij moet besneden worden, en de wet onderhouden; welken wij [dat] niet bevolen hadden; 25 Zo heeft het ons eendrachtelijk te zamen zijnde, goed gedacht, [enige] mannen te verkiezen, en tot u te zenden, met onze geliefden, Barnabas en Paulus. 26 Mensen, die hun zielen overgegeven hebben voor den Naam van onzen Heere Jezus Christus. 27 Wij hebben dan Judas en Silas gezonden, die ook met den mond hetzelfde zullen verkondigen. 28 Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: 29 [Namelijk], dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel." (Hnd 15:24-29).

De apostelen bevestigden door deze zendbrief dat zij NIET geboden hebben om de wet van Mozes te onderhouden! Wat zij wel geboden hebben kunnen we lezen in de Schriften, en daarin staat niets over het onderhouden van de sabbat, integendeel zelfs. Paulus openbaarde dat de sabbatdienst een afbeelding was van de werkelijke eredienst in Christus.

Ik heb deze discussie over de overgang van wet immers gevoerd om aan te tonen dat het onmogelijk is dat het oude verbond nog rechtskracht heeft. Maar eigenlijk zou je dat ook al moeten besluiten uit het Schriftwoord: "[...] 13 Als Hij zegt: Een nieuw [verbond], zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning." (Heb 8:1-13).

De wet die God onder het Nieuwe Verbond laat gelden is de wet die werd gegeven door de apostelen van de Heer. Nu geldt dat men moet vertrouwen op de Christus, door zich te bekeren van zonden, Hem te belijden en zich te laten dopen onder de aanroeping van Zijn naam, en in Zijn woord te blijven door met Hem te lijden, om uiteindelijk met Hem verheerlijkt te worden. De misdadiger aan het kruis was niet onder deze nieuwe wet, dus kan zijn redding ook niet representatief zijn voor de mensen die wel onder deze nieuwe wet leven, namelijk wij.
Vrijdag, 28 oktober 2011, 21:56Arianne
Hallo allemaal,

Ik zie dat het al weer een tijdje gelden is dat er op deze blog is geschreven. Ik heb veel geprobeerd na te lezen. Lang niet alles want soms was het heel erg veel.
Ik ben zelf als kind gedoopt, en ik geloof niet dat ik alleen maar behouden zal worden als ik mij weer laat dopen. Ik hoor bij zijn verbond! Hij heeft al voor mij gekozen.
Ik wil belijdenis doen. Hiermee belijd ik dat ik niet zonder God kan en met hem wil leven. En dat is naar mijn mening het belangrijkste.
Over de kinderdoop en de volwassen doop zullen er altijd vraagstukken blijven. Maar We geloven in Jezus en dat hij de weg de waarheid en het leven is. Wij zijn allen broeders en zusters.

Ik heb deze discussie eens met een hele goede vriendin gehad. En onze vriendschap is hierdoor niet meer het zelfde gebleven. Is dat nou wat Jezus wild? Nee, ik denk het niet!
Het belangrijkste is dat je je op God richt. En ik hoop van harte dat iedereen dat hier doet.
Oordeel niet over elkaar. God heeft het laatste woord.

Gods zegen gewenst.
Zaterdag, 19 november 2011, 14:34Raf
Ik wilde graag iets recht zetten.

Onlangs ben ik tot de conclusie komen dat ik hier iets verkeerd geleerd heb. Ik ben van gedachte moeten veranderen. Kort samengevat leerde ik dat in Col 2:16 slechts gesproken werd over "het stuk" van een feestdag, en niet ook over "het stuk" van de nieuwe maan en "het stuk" van de sabbat. Ik heb deze fout gemaakt doordat ik te weinig aandacht besteed had aan de grammaticale context van dit vers. Natuurlijk zijn dit nog steeds "dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is." (Col 2:17). Dus twijfel ik er niet aan dat Paulus het over de wet van Mozes had en niet over menselijke tradities aangaande de feestdagen, nieuwe maan en sabbatten. Maar het spijt me dat ik deze fout gemaakt heb en hoop dat als ik iemand op het verkeerde been zou hebben gezet, dit bij deze goed te herstellen.

Raf
Zaterdag, 19 november 2011, 18:56Jan Paul
Hoi Arianne, misschien is het verschil tussen de 2 dopen niet eens zo heel wezenlijk. Als je als kind gedoopt wordt, weet je van niets, dus dat is geen keuze. Toch ontvang je doopgenade. Je ouders intussen beloven je christelijk op te voeden en later, als je al kan denken en kiezen leg je belijdenis af of word je gevormd in de Rkk., wat op hetzelfde neerkomt. Dan begint het echte christelijke leven. Hoe?
Het christelijke leven bestaat in het gaan en blijven op de smalle weg van Jezus en je huis op de rots bouwen. Wie volhardt tot het einde... staat er regelmatig. Nu kun je als verantwoordelijke en volwassen mens weerstand bieden aan de genade, of dat nu de doopgenade is die je als kind ontvangen hebt of die van je volwassen doop. Volgens mij maakt dat dus niet echt het verschil. Alles staat of valt met waarachtige navolging van Christus. Als je daar met de pet naar gooit zullen allebei de dopen je niet helpen, omdat je dan door niet te gehoorzamen weerstand geboden hebt aan de genade. Want Jezus zegt duidelijk: niet wie mijn woorden hoort en ze niet doet zal gelijken op de man die zijn huis bouwde op een rots, maar juist die andere meneer of mevrouw die mijn woorden hoort en ze WEL doet. Die man of vrouw moeten we zijn. Vergelijk ook Matteus 25, waar met geen woord over een doop gerept wordt.
To love or not to love, thats the question.
Ik ben als kind gedoopt. Maar ik sta er verder maar niet meer bij stil, want Jezus wil van mij toch maar 1 ding: dat ik een leven leid in gehoorzaamheid aan zijn geboden met name het 1e en het 2e gebod. Als ik die 2 geboden vervul, waaraan alles hangt zoals Hij zegt, heb ik de liefde en zal het mij van harte vergeven worden straks boven, als ik door de traditie waarin mijn ouders stonden misschien als kind gedoopt ben in plaats van als volwassene zoals in de nieuw testamentische tijd nog praktijk en het geval was.
Ik wens je veel pax en imitatio. Of liever andersom, want uit de imitatio Christi volgt vanzelf zijn pax, voor jou en voor ieder die met jouw vrede en liefde in aanraking komt.
Zaterdag, 19 november 2011, 20:09chuck
Je kan liever geloof HEBBEN,dan streng gelovig ZIJN ( m.a.w
uit eigen kracht, twijfelen,''moeten'',onder de wet leven
en aan de 10 geboden voldoen ,eeuwig groei-proces).
Als je wedergeboren bent ,dan is alles mogelijk, je bent een kind van God.Een Vader zal Zijn kind altijd helpen als hij ''valt''
Die ''muur van Jericho'' is omgevallen.
Zondag, 20 november 2011, 02:33Raf
Jan Paul, je zegt dat je als kind gedoopt werd. Dan ben je dus niet gedoopt terwijl je de naam van de Heer aanriep, want een baby kan niet geloven. En iemand die niet gelooft, is het zelfs niet geoorloofd om gedoopt te worden, zo zegt de heilige Geest: "[...] Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. [...]" (Hnd 8:37).

Een baby kent niet eens het onderscheid tussen goed en kwaad. Hoe zou het dan iets verkeerd kunnen doen? Is de doop dan geen vraag aan God om een rein geweten te krijgen door de opstanding van Christus? (Hnd 2:21,38; 22:16; 1Pe 3:21). Had jij als baby dan een slecht geweten dat het gereinigd moest worden? Zo niet, om welke reden werd je dan gedoopt? En om welke doopgenade te ontvangen? De Schrift leert dat de doop slechts dient tot reiniging van persoonlijke zonden. "De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, [...] De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf." (Eze 18:20). Ik vrees dat de kinderdoop het kind meer kwaad dan goed doet, aangezien hij op latere leeftijd in de waan is dat hij hierdoor met God verzoend is en niet genoodzaakt is om wedergeboren te worden.

Want de apostel Paulus leerde dat hij in de doop met Christus tot nieuw geestelijk leven gewekt werd. (Col 2:11-13). En hij leerde ook dat hij geestelijk gestorven was nadat hij kennis had gekregen van de wet. (Rom 7:8-13). Hoe zou dan een klein kind, dat niet in eens in staat is het goede boven het kwade te verkiezen (Jes 7:15; Deu 1:39), en dus nooit geestelijk gestorven is door te zondigen (Ef 2:5; Col 2:13-14; Jak 1:13-15), nood kunnen hebben aan een geestelijke wedergeboorte? Dus wat zal je belijden? Dat je eertijds in Christus gedoopt moest worden al was je onschuldig, en dat je nu, inmiddels bewezen een zondaar te zijn door te zondigen, geen nood hebt aan het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing van de heilige Geest? (Tit 3:3-5).

"Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden." (Joh 3:7).
Woensdag, 23 november 2011, 04:51Jan Paul
Hoi Raf, die laatste tekst inderdaad daar gaat alles om. En dat krijgt dan zijn beslag in je levenspraktijk in Matteus 25. En Galaten 5:24 uiteraard, waardoor de liefde ruimte krijgt. De oude mens afleggen en een leven van liefde en dienstbaarheid aan de naaste leiden. Kijk naar levens als dat van Damiaan die zich opgeofferd heeft in een melaatsenkolonie of van Moeder Teresa. Het christendom draait niet om het perfect uitvoeren van rituelen of regels, dat is wetticisme, maar alles draait om de liefde, om de naaste. De barmhartige Samaritaan was helemaal niet gedoopt waarschijnlijk, de barmhartige Amerikaan misschien ook niet, of de barmhartige Marokkaan. Maar Jezus zegt: die doet de wil van God die zich ontfermt over de naaste in nood en niet al die gedoopten die er met een grote boog omheen lopen en die de uitgeschudde en gewonde man laten bloeden op straat. Bijt je maar niet teveel vast in, staar je niet teveel blind op allerlei voorschriften en rituelen, dat leidt maar af van het ene noodzakelijke: de naaste liefhebben als je zelf.
Let op Raf: in het oordeel zet God niet zijn leesbrilletje op om naar je doopbewijs te kijken, maar hij kijkt naar Matteus 25, dat is bijbels.
Woensdag, 23 november 2011, 15:30Raf
Beste Jan Paul

Je denkwijze is niet in de lijn van de Schrift. Want het afleggen van de oude mens, is iets wat pas kan beginnen als er sprake is van een nieuwe mens. Je moet eerst een nieuwe schepping worden door de vergeving van zonden alvorens je daarin kan wandelen. Je zegt dat een rechtvaardige niet gedoopt moet zijn. En dat is waar. Maar niemand is rechtvaardig, ook niet de barmhartige Samaritaan of de barmhartige Amerikaan, Afrikaan, Marokkaan..

Kortom, door te stellen dat een mens niet gedoopt moet worden zeg je dat zondaars niet gerechtvaardigd moeten worden door het bloed van Jezus, ze worden volgens jou gerechtvaardigd door hun eigen goede werken. Maar dan vergeet je dus dat goede werken geen enkel zonde te niet kunnen doen, alleen Jezus' bloed kan dat.

Waarom zou anders door de apostelen geboden zijn, onder inspiratie van de heilige Geest: "[...] Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen." (Hnd 2:38). Als wij dit gebod naast ons neerleggen, dan is dat geen probleem volgens jou, want het enige wat van belang is, is "je naaste liefhebben als jezelf". Maar het gebod om je naaste lief te hebben als jezelf staat gelijk aan het eerste gebod, namelijk: "[...] Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." (Mat 22:37-39).

Dus als deze twee aan elkaar gelijk zijn, moeten ook beiden vervuld worden. Wat de barmhartige Samaritaan deed kan dus niet volstaan, de Samaritaan moet ook God liefhebben. En Jezus en de apostelen hebben aan ons duidelijk gemaakt wat het liefhebben van God betekent, het betekent DE GEBODEN VAN GOD ONDERHOUDEN! "2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar," (1Jo 5:2-3; vgl. Mat 12:50; Joh 14:15,21; 15:10,14; Rom 13:9; 16:17; 1Co 4:17; 7:19; 11:2; 14:37; 15:1-2; 1Th 3:6; 4:1-2; 2Th 2:15; 3:14; 1Ti 4:16; 2Ti 3:14; Tit 1:9; 2Pe 2:21; 3:2; 1Jo 2:3-5; 3:22-24; 2Jo 1:5-16; Jud 1:3, ...).

De apostel Johannes bevestigt dat wij onze naasten liefhebben DOOR Gods geboden te onderhouden. Dus als je je niet laat dopen terwijl God dit wel geboden heeft dan heb je daardoor je naaste niet lief. Door jouw weigering zet je anderen aan om ook te weigeren, waardoor zij verloren gaan. En door jouw weigering verwerp je degenen die verkondigen dat het levensbelangrijk is om Gods geboden te onderhouden. Tel eens op hoeveel mensen je niet liefhebt, mij inbegrepen. Zoals je zegt zal God hiernaar kijken!

Verder heb je geen antwoord gegeven op de vraag wat welke "doopgenade" het kind ontvangt wanneer het een kinderdoop krijgt. Omdat je zelf wel weet dat kinderen onschuldig zijn, is het dus niet mogelijk dat in de kinderdoop de zonden van het kind vergeven worden. Dat is in strijd met de Schrift, die leert dat in de doop de zonden worden weggewassen. (Hnd 2:38; 22:16; Col 2:11-13). Wat gebeurt er dan precies in de kinderdoop?

Ook heb je me niet uitgelegd waarom je het blijkbaar niet nodig vindt dat een mens de naam van de Heer aanroept terwijl hij zich laat dopen, namelijk dat een mens God vraagt om een rein geweten te krijgen door Jezus. De Schrift leert nochtans duidelijk dat deze aanroeping met de doop gepaard gaat. (Hnd 22:16; 1Pe 3:21).

Een zondaar wordt behouden als hij de naam van de Heer aanroept. En om te kunnen aanroepen moet met eerst geloven. Om te kunnen geloven moet men eerst het Evangelie gehoord hebben. (Rom 10:13-17). Als je dan beweert dat met God verzoend moeten worden, waarom is het dan volgens jou niet nodig dat zij de naam van de Heer aanroepen? Want het spreekt voor zichzelf dat baby's dat niet kunnen. Zij kunnen immers niet geloven. Zij kunnen immers de woorden van het Evangelie niet verstaan.

Natuurlijk zou het me niets verbazen als je blijft bij je eigen geloof. Het is wellicht heel erg belangrijk voor je, zo erg belangrijk misschien, dat je denkt dat als je ervan zou afstappen, dat je dan door God afgewezen zal worden. Maar als blijkt dat je geloof niet strookt met Gods Woord, kan je je ogen daarvoor niet sluiten. Dan moet je wel aanvaarden dat je nog moet leren wat geloven is.
Woensdag, 23 november 2011, 17:33chuck
Al ben je nog zo lief, ''nog nooit een vlieg gedood''
altijd alle kerkdiensten bezocht en je naaste geholpen,
God wordt er niet koud of warm van.

Wedergeboren is Jezus geloven.Hij is Het Woord,De Schepping.
Dat is Geloof HEBBEN , een wezenlijk verschil met gelovig ZIJN.
Woensdag, 23 november 2011, 18:37Jan Paul
Beste Raf, dit is weer zo'n oeverloze discussie waar ik eigenlijk klaar mee ben, het soort discussies bedoel ik. Niet tegen jou persoonlijk, maar het is tijdverspilling. Mijn compas is de toestand waarin ik mij bevind: de genade. Amazing Grace.
Hier wil ik het graag bij laten.
Donderdag, 24 november 2011, 08:03chuck
Beste Jan Paul,
Wij Christenen ''discussiëren'' niet, maar bemoedigen elkaar,
dat is geen tijdverspilling,daarom ben ik blij met deze site.
Wij kennen elkaar niet,toch zijn wij kinderen van Eén Vader.
Donderdag, 24 november 2011, 15:54Jan Paul
Hallo Chuck, je hebt helemaal gelijk. Maar als ik merk dat ik niet echt verder kom in een gedachtenwisseling omdat er toch op verschillende dimensies gedacht en geredeneerd wordt, vind ik het niet zo zinvol. Ik veel geleerd van de Nodoubt geschiedenis. Zie terug. Je praat dan langs elkaar heen en vindt geen wederzijdse openheid om elkaar te vinden. Begrijp je? Ik merk dat ook met moslims vaak. Ze hebben hun standpunt en aanvankelijk lijkt het of ze een open en eerlijk gesprek willen aangaan, maar na verloop van tijd ontdek je dat ze maar 1 ding voor ogen hebben: je van hun gelijk overtuigen, dat heb ik met Raf ook. Dan haak ik af. Als mensen starre en gesloten kaders hebben zijn ze niet toegankelijk en ten diepste willen ze dan niet de ander vinden, maar alleen hun eigen gelijk halen. Volgens Raf moet ik nog leren wat geloven is, tja, daar kan ik weinig tegen inbrengen, dus zwijg ik maar. Ik zeg liever niets over een anders geloof tenzij ik iemand heel goed ken, weet hoe hij leeft enz. maar het geloof is zo intiem en persoonlijk dat ik elk mens maar liever in zijn waarde laat. Men moet zelf de weg maar zoeken en vinden. Ik zoek mijn smalle weg biddend op basis van de Bergrede en Matteus 25 in elk geval. Als dat niet bijbels is in Rafs ogen, het zij dan zo.
Vrijdag, 25 november 2011, 09:12chuck
''het geloof is zo intiem en persoonlijk ''

Daar ben ik het helemaal met jou eens Jan Paul.
''Uiterlijk'' kan niemand dat zien,al draag je de pastor op handen,overtuigen is niet getuigen,
als je begrijpt,wat ik bedoel.

Twee ''WERELDSE'' voorbeelden.

1:
Een kind is op zoek naar zijn vader en is dolblij,omdat hij denkt hem te hebben gevonden.
Helaas ,d.n.a is niet correct.

2:
Een huwelijk is wettig,tot de dood .
Helaas kan een huwelijk ontbonden worden.
Vrijdag, 25 november 2011, 19:01Raf
Beste Jan Paul

Ik heb helemaal niet gezegd dat je nog moet leren wat geloven is. Maar ik hoop dat je zelf toch ook wel durft toe te geven dat als zou blijken dat je geloof niet in overeenstemming is met de Schrift dat dit automatisch betekent dat je nog moet leren wat het geloof van het Evangelie inhoudt.

Het verbaast me niet dat je de discussie uit de weg gaat. Ik heb zelf ook de ervaring met andersgelovigen dat zij niet de bereidheid hebben om van gedachte te veranderen. Maar dat heeft me tot op deze dag nog niet tegengehouden om de discussie met een andere aan te gaan. Ik wil iedereen een eerlijke kans geven dus zal ik niemand op een eerste indruk gaan oordelen.

Je hebt mij al geoordeeld door te zeggen dat het mijn motivatie zou zijn om mijn gelijk te halen. Zo kwalijk heb ik jou niet behandeld. Ik heb je enkel gewezen op de waarheid, namelijk dat je nog wedergeboren worden. En dat is een rechtvaardig oordeel aangezien Gods Woord hiervan getuigt, zeggende: "[...] dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden." (Hnd 2:21; vgl. Hnd 2:38; 22:16; Rom 10:13-17; 1Pe 3:21).
Maandag, 19 maart, 23:37peter
hallo. ik ben gedoopt als kind mijn ouders hebben een poging gedaan
om mij geloving op te voedoen maar niet gelukt ben van het padje geraakt je kent het wel foute vriende drugs te veel. drank sex stelen. maar nu heb ik verkeering met een meisje van de volleevangelie kerk en dat is super.

maar waarom ik hier iets typ is omdat ik het zo stom vind dat mensen zeggen wat wel goed is en niet goed is. denken julie echt dat God dit wil. voor beelt je gaat tog niet zegen tegen iemand die als kind is gedoopt dat dat niet een goede doop is tewijl hij goed geloofd en zijn best doen. en dit kan ook andersom iemand die als volwassen is gedoopt.

ik heb zo iets iemand die als kind is gedoopt en blijft gelofen enzo is tog mooi.
en als je als vollwasene word gedoopt is tog ook mooi.
ik ga het denk ik ook doen om telaten zien aan mensen dat ik voor God kies
en mijn oude leven begraaf ik.

ik hou het hier bij.
Dinsdag, 20 maart, 07:14chuck
Er is feest in de hemel.
Ik was vroeger ook gedoopt,maar dat was niet ''mijn'' keus.
Na mijn bekering heb ik me opnieuw laten dopen en dat was jaren geleden.
Wedergeboorte is ''iets persoonlijk'' tussen jou en God.
De doop is meer iets ''uiterlijk'',als je begrijpt wat ik bedoel.
Satan zal dat niet leuk vinden en dat merk je wel,maar met God's hulp red je het wel.(vallen en opstaan)
Ik noem dat de wedloop van het leven.
Zaterdag, 7 april, 20:23Erwin
Hallo allemaal,
Zoals ik het op dit moment zie is het dit;
Wij worden rechtvaardig door te geloven in Jezus die voor ons stierf en opstond uit de dood zodat wij bij de Vader kunnen komen en als Jezus kunnen zijn! Het gaat alleen om geloven, niet om een daad, werk, handeling. Maar dopen is wel belangrijk; een teken van gehoorzaamheid om je oude leven af te leggen en niet meer voor deze wereld maar voor God te kiezen. Daarnaast zei Jezus dat er een plaatsvervanger zou komen en dat is de Heilige Geest. De meeste mensen ontvangen de Heilige Geest als ze zich laten dopen nadat ze zijn gaan geloven op Jezus. De Jezus van de bijbel, niet de Jezus van de Jehova Getuigen enzo. De Heilige Geest kan ook worden ontvangen door te bidden en door handoplegging. Ik heb van vele mensen gehoord dat zij meteen na de doop vanzelf tongentaal gingen spreken, een teken dat je in de Heilige Geest bent gedoopt. De doop is belangrijk om meerdere redenen maar het is geloof ik niet nodig om in de hemel te komen. Wel zeer belangrijk en ik zou Jezus maar wel gehoorzamen als hij dat zegt :)

God is goed! Dank u Jezus voor wat u heeft gedaan en voor deze geweldige mensen :)
Reacties 61 - 77 van 77

Reageer op deze blog