Kort maar krachtig

"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." Geschreven door Friedrich Nietzsche. Duits dichter en filosoof (1844-1900)

Christenen kunnen ook demonen in zich hebben.
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 14/15'
Gastblogger

Zondag,
18 mei 2008

Gastblogger

Mijn naam is Jouke, eeuwige student, en ik probeer met vallen en opstaan mijn weg met God te vinden. Hieronder een worsteling zoals ik die wel meer heb over dingen die ik (nog niet) snap.

Keuzevrijheid vs gebed.

Je eerste indruk bij het lezen van de titel zal je waarschijnlijk doen afvragen wat deze dingen met elkaar te maken hebben. Tussen gebed en keuzevrijheid zat voor mij een spanningsveld die de oorzaak van een worsteling was. God geeft mensen keuzevrijheid en laat mensen dus zelf keuzes maken. Dat begint al in het paradijs als Adam en Eva de keuze hebben om wel of niet van de boom van goed en kwaad te eten. Dat is een keuze die ze hebben en die keuze mogen ze ook in alle vrijheid maken. Er is in de bijbel slechts één uitzondering hierop te vinden, dat is wanneer God er voor zorgt dat de farao het volk niet laat gaan.

Keuzevrijheid kan vragen oproepen. Wat heeft het bijvoorbeeld nu voor zin om voor mensen of situaties te bidden als iedereen keuze vrijheid heeft. Ten diepste betekent keuzevrijheid –het woord zegt het al- dat je vrij bent om te kiezen. Als iedereen vrij is om te kiezen, dan heeft het dus weinig zin om bijvoorbeeld te bidden dat je een bepaalde baan krijgt. Het zijn mensen die bepalen of je aangenomen wordt en deze mensen zijn geen marionet van God. Het zelfde geldt dan voor bidden voor ongelovige mensen. Gebed lijkt geen zin te hebben omdat God toch niet ingrijpt, iedereen kiest zelf voor of tegen God en daar verandert gebed niets aan. Mijn conclusie: het heeft geen zin om te bidden in situaties waarin mensen een keuze hebben.

Laatst las ik het volgende stukje uit Daniël 1:8-10 Daniël was vastbesloten zich aan de reinheidsvoorschriften te houden en hij vroeg de hoofdeunuch toestemming zich van de spijzen en de wijn van de tafel van de koning te onthouden.  God zorgde ervoor dat de hoofdeunuch Daniël gunstig gezind was.

De hoofdeunuch is zijn keuzevrijheid niet verloren. Hij is verantwoordelijk voor het welzijn van Daniël en zijn vrienden en mag daarin zijn eigen keuzes maken. Toch is God actief geweest zonder de keuzevrijheid van de hoofdeunuch af te nemen. God heeft ingegrepen in de manier waarop deze man naar Daniël kijkt.

Zonder dat keuzevrijheid wordt afgenomen heeft God wel degelijk invloed op mensen. Dat was voor mij een bemoediging om weer voor mensen te gaan bidden.

Groeten, Jouke.

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'vertrouwen':

Reacties (2)

Reactie van Jenny

Heel mooi stukje. En herkenbaar ook. Ik was daar vanmorgen nog mee bezig in de auto, wat voor effect het eigenlijk heeft als je voor mensen bid die een eigen keuze hebben. Mooi om te horen! Een bemoediging idd om vooral te blijven bidden!

maandag, 19 mei 2008 - 12:42
Reactie van Dirk Jan

Hoi Jouke,

Sterke post... ik begrijp je strijd en herken me er in... De Bijbel zegt dat de Heilige Geest door Jezus in de wereld gezonden is om ons te overuigen van zonde, oordeel en gerechtigheid.

Hoe ziet dat overtuigen er dan uit hÚ, vraag je je dan af..
Ik ervaar ook een spanningsveld tussen enerzijds de vrije keuze die mensen hebben en anderzijds de Heilige Geest die onze geest overtuigt van zonde.

Groet Dirk Jan

donderdag, 22 mei 2008 - 10:08