Iedere christen (die daarvoor geschikt is) zou eigenlijk donor moeten zijn. Als je iets kwijt wilt over deze stelling dan kan dit bij 'Stelling week 49'

En onder 'donor' verstaan we dan: Iemand die na overlijden zijn of haar organen en/of weefsels beschikbaar stelt voor transplantatie.
Mark Winkelaar

Vrijdag,
28 november 2008

Mark Winkelaar

God zij gedankt dat hij ons, die één zijn met christus, in zijn triomftocht meevoert en dat hij overal door ons de kennis over hem verspreidt als een aangename geur.

Kerkscheuringen, dominees die ruzie maken, mensen die uit kerken worden gezet. Kerkgangers die checken of andere gemeenteleden niet toevallig een tv thuis hebben staan. Mensen die van de kerk niet meer met vrienden om mogen gaan. Mensen uit je kerk die je niet meer aankijken, omdat je homo bent. Andere instrumenten dan een orgel mogen de kerk niet meer in, want die zijn niet bijbels. Kinderen van gescheiden ouders krijgen van de kerk te horen dat God zich niet meer om hun bekommerd. Ik durf mensen bijna niet meer uit te nodigen in het christelijke wereldje van Nederland, omdat die misschien wel niets beters te bieden heeft. Waar ging het mis?


Ik sprak eergisteren met iemand die zie: God geeft vrijheid en de kerk neemt het weer weg. Allerlei regeltjes op regeltjes, die je leven beter moeten maken. Wat hebben we met het geloof gedaan? Ik durf bijna niet meer te zeggen dat ik christen ben. Ik ben bang voor het beeld dat mensen hebben gevormd over christenen. Wat willen we? Waar gaan we voor? Gaan we voor het verspreiden van het evangelie? Ja, toch? Ow, je doet niet aan evangelisatie? Maar je maakt het de mensen die dat wel doen wel moeilijker door die homo bij jou uit de straat niet meer aan te kijken. Het gaat om ons gezamenlijk getuigenis! Stel nou, dat alle christenen waren zoals Jezus, wat zou dat een getuigenis zijn! En dan hoef je nog geen eens wonderen te verrichten, de mensen zouden bij bosjes tot bekering komen vanwege de liefde die alle christenen zouden hebben. Tuurlijk kunnen wij geen kopie van Jezus zijn, ook al zouden we nog zo ons best doen. Maar de Geest van God kan heel wat werk verrichten in je. Ben je je bewust van je zwakheid? Je kan het niet zonder God’s Geest. Misschien vind je het moeilijk om er te zijn voor je buurvrouw, of om die jongen in je klas te accepteren, maar weet dat God dat ziet. God wil je daarbij helpen. De sleutel tot een goed getuigenis is niet je best doen, het is God toelaten. Zijn Geest geeft je; kracht, liefde, geduld, vriendelijkheid enz. En zijn Gesst overtuigd de ongelovigen van zonde en oordeel. Wat heb je nog meer nodig? Blijf dicht bij God.

Mark Winkelaar

 

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'geloof':

Reacties (8)

Reactie van ??

Hej

Ik zou je het boek "Ik zie een leger" aanraden van Floyd McClung. Het boek gaat over hoe je in deze tijd relefant kerk kunt zijn.

vrijdag, 28 november 2008 - 13:20
Reactie van Mark W

Ik zal er eens naar kijken, hij is goed beschreven in recensies.

zaterdag, 29 november 2008 - 00:31
Reactie van Tim

Herkenbaar stukje. Als niet-christenen mij aanvallen door te wijzen op hoe andere christenen leven ( veel echtscheidingen bijv.) of geleefd hebben (kruisvaarders bijv.) en hoe het er in de kerk aan toe gaat, zeg ik altijd dat mensen zelf anders zijn dan God. Van de zonde van de mensen, kun je God niet de schuld geven. Het is geen smoesje om maar niet in God te gaan geloven.. Wat mensen doen, hoeft niet altijd Gods goedkeuring te genieten. Integendeel. God houdt van de zondaar zegt de Bijbel, maar niet van de zonde.

zondag, 30 november 2008 - 16:35
Reactie van Kees

Beste Mark,

Bedankt voor je stukje, ook al bracht het de nodige verdrietige herrinneringen mee naar boven.
Er is 4 jaar geruzied in mijn kerk, daarna was de pastor weggewerkt, en een tijdje daarna is er een groep opgestapt.

Nu zijn we een paar jaar verder, en nog steeds zijn de littekens zichtbaar, bij mij maar ook bij anderen.

Vaak heb ik eraan gedacht om weg te gaan en vaak hebben broeders en zusters uit anderen kerken met mij gebeden.

Nu is alles geluwd, en 1 januari ga ik met sabbat en heb ik de tijd om ook deze wonden te laten genezen door Gods liefde.

Groetjes en Gods zegen toegewenst,
Kees

zondag, 30 november 2008 - 19:35
Reactie van Mark W

Tim, klopt. Ik zeg ook altijd tegen mensen die een slechte ervaring met de kerk hebbe; dat dat niets met God te maken heeft. God is niet de kerk.

Kees, dit stukje is niet veroordelend bedoelt. Maar volgens mij heb je het ook niet zo opgevat.
Wel balen dat die breuk zo'n grote invloed heeft gehad dat je het nog merkt. Succes met je sabbat, ik hoop dat je weer de oude wordt. Gelukkig kennen wij de allerbeste wonden-genezer die er is!

God's zegen,

mark

zondag, 30 november 2008 - 20:56
Reactie van Anoniem

Hej iedereen.

Mag ik jullie wat vragen? Wat is kerkzijn? Is dat alleen een kerkgebouw of kun je dit ook in je dagelijks leven buiten de zondag gaan doen?

maandag, 1 december 2008 - 16:25
Reactie van Anoniem

De kerk ben jezelf met je christelijke 'familie'. Dus niet het gebouw..

maandag, 1 december 2008 - 18:03
Reactie van Anoniem

Hej anoniem,

Maar wat versta jij dan onder kerkzijn zijn?

Hoe zie jij dat met de christelijke familie.

Bij ons in de kerk noemen ze het ook een groot gezin, een grote christelijke famillie maar als je dan ziet hoe ze soms met elkaar om gaan denk ik wel eens van is het echt een familie ga je zo als familie met elkaar om?

Hoe zie jij dan de christelijke familie in de kerk?

maandag, 1 december 2008 - 19:30