Victor Dupon

Maandag,
3 maart 2008

Victor Dupon

Afgelopen weekend was voor mij een geweldige ervaring. Samen met vijf goede vrienden heb ik afgelopen weekend een kijkje mogen nemen in het leven in de abdij van Dendermonde. Samen hebben we mogen praten over de Katholieke visie op Jezus, Maria waardoor ik hen beter begrijp. Ik heb genoten van de rust in het klooster, het lekkere eten en de aanwezigheid van toffe vrienden.

Voor en tijdens het weekend in het klooster dacht ik regelmatig aan de volgende tekst: Galaten 2:20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.

 

Laatste tijd merk ik dat er meer emoties in mij leven die eigenlijk niet in mijn eigen/vroegere ‘Ik’ zouden voorkomen. Ik begin meer van mensen te houden. Dan heb ik het niet alleen zozeer over mijn vrienden die aanwezig waren in het klooster, maar ook bijvoorbeeld over een paar klasgenoten waarmee ik op school omga die niet geloven. Negatieve gedachten, vooroordelen die ik vroeger misschien nog koesterde over anderen, lijken te verteren door een vuur dat in mij brandt.

 

Hierbij denkende aan een lied dat ik regelmatig bewust hardop mee zong van Jeremy Camp: ‘ Holy fire burn away, my desire of anything that is not of You’

 

Zo stond ik laatst bij een schoolvriend en wilde hem graag omhelzen om te laten merken dat ik om hem geef en gelijk daarbij de gedachte hebbende dat God zo veel van hem houd. Om eerlijk te zijn durfde ik hem niet te omhelzen uit schaamte, noch uit te spreken dat ik van hem hield. Zoiets doet niemand bij mij op school, hoewel ik regelmatig mijn christelijke vrienden een omhelzing of ‘hug’ geef als ik hen zie.

Ik heb dat gemerkt dat hoe meer wij dagelijks wandelen met God, hoe meer ruimte wij hem geven in ons hart om te ‘snijden’, ons te vormen, hoe meer we zullen gaan kijken door de ogen van onze Vader. We zullen zijn hart voelen in ons, alsof het ons eigen is. Ook heb ik gemerkt dat het voor mij onmogelijk is om anderen werkelijk lief te hebben als mijzelf, wanneer ik Jezus niet toesta om in mij te mogen werken. Om tegen Hem te zeggen: ‘ Here Jezus, verander mij, vorm mij, haal weg in mijn gedrag/karakter wat niet goed is in Uw ogen.’ We moeten ons overgeven.

 

Nogmaals: Galaten 2:20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij.

 

Begint God ook in jou te leven?

 

Groet,

 

Victor

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'identiteit':

Reacties (7)

Reactie van Dirk Jan Riphagen

Hey Victor,
Amen broer, ik vind dit een gaaf stuk! Inspirerend hoor! Ik las vanochtend in mijn dagboek: "Pas op voor een overgave waar een geest van berekening in schuilt". God vraagt ons om onszelf volkomen aan Hem te geven, toe te wijden, met kinderlijk vertrouwen dat Hij is alles wat ons hart nodig heeft, zal voorzien! Tnx voor je blog en laten we samen bidden: Holy fire burn away my desire of anything that is not of you!

Ga met God, DJ

maandag, 3 maart 2008 - 11:09
Reactie van Rennie

hallotjes

Sinds een paar weken lees ik regelmatig op deze site. Vind het erg leuk.

Om een reactie te geven op de vraag of God in mij begint te leven kan ik volop zeggen ja!! Hij begint in mij te leven.

De afgelopen tijd kwam ik erachter dat ik met van bepaalde dingen nog moest bekeren. Om een lang verhaal korter te maken. Dit heb ik gedaan. Vanaf toen ervaar ik dat God in me aan het werk is.

Hij leeft in mij!

Groetjes Rennie

maandag, 3 maart 2008 - 11:39
Reactie van Many Suco ( Joshua Bellini )

Hallo Rob,

Met plezier heb ik dit stuk gelezen en ik ben nu overtuigd dat God had alles van tevoren gepland zodat je tot aan deze conclusies zou kunnen komen. Het toeval bestaat niet, alles loopt volgens het plan van God

thanks

many

maandag, 3 maart 2008 - 12:44
Reactie van Rob Giesbers

Misschien had je het al in de gaten, maar deze blog is geschreven voor Victor, een goede vriend van mij. Mijn blogs staan vermeld onder mijn eigen naam; Rob

Gods rijke zegen toegewenst en gaaf dat je reageert op de website Gebedsbroeders

Groetjes Rob!

maandag, 3 maart 2008 - 12:50
Reactie van Victor

@ Dj

Leuk dat het je inspireert. DJ zei:
"Pas op voor een overgave waar een geest van berekening in schuilt".
Het zal vast te maken hebben met overgave maar kun je het even uitleggen?

Die strijd van overgave is wel lastig hÚ in het begin?! Vond je niet? Maar als je jezelf overgeeft ontvang je een enorme rust.

Trouwens, God leeft zeker in DJ Riphagen. Daar zijn veel mensen getuigen van;)

@ Rennie

Inderdaad, Jezus leeft ook in jou. Het feit dat Hij je liet zien dat je nog zonden had, is het bewijs dat hij verder met je wil maar dat eerst moet opruimen. Vervolgens kan hij je dan nog meer gebruiken, omdat je telkens 'schoner' word.

Jezus leeft in jou!

@ Many Suco

Ik wil je niet in verwarring brengen, maar toch wordt er in de Bijbel ook het woord toeval genoemd. Jarik Spoelman heeft hier een doordachte post over geschreven. Klik hier om de post te bekijken --> Toeval.

maandag, 3 maart 2008 - 17:40
Reactie van Dirk Jan

Yo Vic,
Ik bedoelde dat je overgave echt compleet moet zijn. Wij (ik denk alle christenen) hebben de neiging om berekenend te werk te gaan. God mag alles van me hebben behalve... (vul voor jezelf maar in)
Als je dat zo leest kun je heel radicaal zeggen: "Nee hoor, ik wil God volledig volgen." Maar we moeten onszelf echt onderzoeken of we dat werkelijk menen en in de praktijk ook doen.
Petrus zei ook tegen Jezus: Al zou iedereen u verlaten, ik nooit! Jezus zei toen...

Gelukkig is Jezus zo genadig en geduldig
(3 x Halleluja!!!) en daagt Hij ons uit om keer op keer ons weer aan Hem toe te wijden.

Hebben wij God waarlijk lief? Dat gaat diep man!

Kallum and keep up the good work!

zegen, DJ

maandag, 3 maart 2008 - 17:56
Reactie van Victor

DJ: "Ik bedoelde dat je overgave echt compleet moet zijn."

Hier heb je echt een punt. Vaak (waar ik mezelf ook nog vaak op betrap) dat ik met God wil onderhandelen of God voor een karretje wil spannen. Erg slecht...
Maar gelukkig heeft God inderdaad geduld met ons!

Groet Victor

dinsdag, 4 maart 2008 - 14:29