Kort maar krachtig

"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." Geschreven door Friedrich Nietzsche. Duits dichter en filosoof (1844-1900)

Christenen kunnen ook demonen in zich hebben.
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 14/15'
Jarik Spoelman

Woensdag,
13 februari 2008

Jarik Spoelman

De griep schijnt te heersen. Ook ik kwam hem tegen. Maandag ben ik flink beroerd geweest. Ik stapte om 8:30 uit mijn nest en voelde de bui al hangen. Intussen ben ik gelukkig weer flink opgeknapt en helemaal de oude.

De vrijdag daarvoor (8 februari) hield Jan Zijlstra (JZ) een genezingsdienst in Zwolle in de sporthal waar onze gemeente op zondag bijeenkomt. Nieuwsgierig als ik was, besloot ik eens een kijkje te nemen. De dienst begon om 19:30. Na de aanbidding, offer (collecte), praatje van JZ, enkele getuigenissen van mensen die waren genezen en een oproep tot bekering (waarbij zo’n 40 man tot geloof kwam!), begon JZ om +- 21:45 met het bidden voor de zieken.

Bij een aantal vrouwen met bekkeninstabiliteit verdween hun pijn, evenals bij enkele vrouwen met reuma. JZ dreef een doodsgeest uit een meisje met kanker en een meisje van een jaar of 5 die aan een oog niet kon zien, zag plotseling weer scherp.

 

Bijzonder om dit mee te maken. Het is immers iets wat ik niet alledaags tegen kom, alhoewel dit misschien juist wel zou moeten/kunnen:

Matteüs 10:7,8
Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven!

Marcus 16:17,18
Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.

De wonderen en tekenen zijn een demonstratie van het feit dat Jezus Koning is en dat Zijn koninkrijk (heerschappij) werkelijkheid is en dat het niet meer lang duurt voordat hij terugkomt.

Toch stuit ik bij mezelf en bij anderen vaak op terughoudendheid mbt wonderen en tekenen. Liever evangeliseer ik door liefdevolle daden en er voor mensen te zijn dan dat ik teleurstellende ervaringen opdoe met bovenstaande zaken. Desondanks zie ik wel dat er bij JZ ea wonderen gebeuren. Ikzelf neem dan liever een voorzichtige middenweg in, alhoewel ik er zeker wel voor open sta.

Hoe sta jij hierin? Wat is jouw mening over ‘tekenen en wonderen’?

Zegen, Jarik

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'vergeving':

Reacties (14)

Reactie van Angelique

Ten eerste even dit: God heerst! en de griep gaat rond.

Ik geloof wel dat er wonderen kunnen gebeuren. Helaas zie je ook heel veel dat dit juist niet gebeurt. Ik geloof dat dit is om je sterk te maken. Als je zelf weet hoe het is om ziek te zijn, kan je je ook beter inleven in een ander.

Ik denk dat God's liefde laten zien een betere evangelisatie is dan 'tekenen en wonderen'. Laten zien hoe je als christen omgaat met een ziekte is veel mooier dan vertellen dat God je griepje weer heeft weggenomen. Dan ben je pas echt een voorbeeld.

woensdag, 13 februari 2008 - 15:00
Reactie van Robjeknor

Na mijn jeugdclub fietste ik er langs, en ik was ook nieuwsgierig. Vooral omdat ik dacht dat onze kerk de enige kerk was die bad voor genezing. Dus glipte ik even naar binnen, krachtig om te zien. Een eenparig gebed met de hele zaal, mensen worden genezen.

Ik geloof zeker in genezing en wonderen.
Zelf bid ik regelmatig voor wonderen en genezing. Het is zelfs zo dat het mij niet boeit als ik pijn heb of grieperig ben (als de griep ROND gaat), ik geloof namenlijk dat God geneest!

Ook mini wonders zijn echt geweldig. Men zegt wel dat stilletijd/bidston belangrijk is, maar schietgebedjes zijn ook krachtig en hebben meestal meer effect. Ik kan je zo wel een hele hoop wonders vertellen die ik heb meegemaakt.

Als je gelooft geschiedt het. Jullie kunne ook bidden voor genezing. Uitstappen in geloof zoals dat heet.

Zie ook dit filmpje: http://youngjesuspeople.nl/index.php?id=1000151

woensdag, 13 februari 2008 - 16:34
Reactie van Jarik

De griep gaat rond & God heerst is idd een betere uitdrukking. Scherp ;)

@ Angelique
Ik denk dat tekenen en wonderen deel uit maken van God's liefde laten zien. Verder is evangelisatie waar t&w gebeuren vaak behoorlijk effectief. Ik kan me echter goed voorstellen dat het een krachtig getuigenis is (vooral ook naar andere christenen) als je laat zien hoe je als christen met je ziekte omgaat.

@Robjeknor
Wat versta jij onder 'miniwonders?' Ik ben verder wel benieuwd naar een van die hoop wonders die jij hebt meegemaakt :).

Zegen, Jarik

woensdag, 13 februari 2008 - 17:02
Reactie van Robjeknor

@Jarik
Bijv tijdje geleden, het regende kijhard toen ik weg wou gaan, en ik was al laat, ik bidden, je weet wel, even snel. En hup, het stopt met regenen, tuurlijk is het niet zo gewoon als ik het nu vertel, het is gewoon vet.
Ander voorbeeldje, ik zat op school en een jongen uit mijn klas die nog al anti-geloof is zat wat christelijke sites te bezoeken, waaronder, youngjesuspeople.n en gebedsbroeders. Goed hij al luit op spottn en grappen maken.
Verder op de dag wou hij mij voor schut zetten, dissen. Telkens kwam ie naar met toe, om iets te zeggen, telkens bidde ik in mijzelf, God, snoer hem d ekeel. En telkens als hij iets wou zeggen kwam er geen geluid uit zijn mond.
Jaar geleden, twee jongens haden ruzie in mijn klas. Een jongen wurgde de ander bijna, 't is een beetje raar om hardop die demon in een keer te bestraffen. dus besloot ik om in mijzelf te bidden, en terwijl ik bad bedaarde de jongen. Zomaar (tenminste dat dacht iedereen). cool toch?

woensdag, 13 februari 2008 - 22:43
Reactie van Loes

In de Bijbel werden wonderen en genezing niet van te voren gepland. Het overkwam ze. Ook voor de apostelen gold dat. Jezus deed wat Hij de Vader zag doen. Daar ook geen planning. Ik ben zelf getuige geweest van wonderen en genezing, maar ik huiver voor tevoren aangekondigde genezingsdiensten. Dan gaan psychische krachten aan het werk. Manipulatie ook. Het is echter altijd goed om naar Gods zegeningen uit te kijken en om te gehoorzamen wanneer Hij je wil gebruiken een zegen door te geven, van welke aard dan ook.

donderdag, 14 februari 2008 - 09:42
Reactie van Bas

Ik denk dat geloof centraal staat voor wonderen (ook genezing). Jezus zelf verliet Nazareth omdat Hij dara niets kon doen vanwege hun ongeloof (behalve een paar zieken die naar Hem toekwamen). Dus geloof is de sleutel.

@Loes: Bij zo'n genezingsdienst is er veel geloof er zijn immers veel christenen aanwezig die geloven dat God kan en wil genezen. Dan kan de Heilige Geest dus krachtig werken. Daarnaast zijn de vruchten het kenmerk of God dit zegent of niet; als er mensen tot geloof komen in Jezus en genezen dan lijkt me dit dudielijk.

donderdag, 14 februari 2008 - 22:36
Reactie van Pim

De bijbel zegt "Leg op zieken de handen". Het is geen toverformule voor genezing, maar wel een opdracht aan ons. Als wij eerst gaan leren (door het te doen!) om op zieken de handen te leggen en God, de Vader, vragen om genezing en niet op een afstandje gaan staan en bidden voor kracht om de ziekte te kunnen dragen.
En heb het vertrouwen dat God iets gaat doen. BTW, Hij is meer geinteresserd in onze geestelijke genezing dan in onze lichamelijke genezing. Maar dat terzijde.

Een bekende gebedsgenezer vertelde mij eens dat hij zeker eerst 400 keer had gebeden voor genezing zonder ook maar 1 miniwonder te zien, voordat de eerste genas door zijn bediening heen. We weten tegenwoordig niet meer wat volhouden is. Als we geloven, moeten we ook vetrouwen. Vertrouwen bewerkstelligt volharding en volharding voor doorzetten net zo lang tot we resultaat gaan zien.

Laat je bij alles leiden door de Geest. Wanneer je Hem hoort zeggen dat je moet gaan bidden voor genezing, wees dan gehoorzaam aan die stem en ga dan ook bidden voor genezing. Volwassen zonen en dochters van God worden is een groeiproces waarbij de Geest onze leermeester is. Luister naar Hem. Doe wat Hij zegt. Dan zul je groeien in je zoonschap. Jezus genas geem mensen toen hij nog een kleine jongen was, maar vanaf zijn 30e. Laat Hij ook hierin ons voorbeeld zijn

vrijdag, 15 februari 2008 - 11:11
Reactie van Jarik

@ Loes

Ik vind dat je er wel een boeiende visie op nahoudt. Die manipulatie en sommige 'psychologische genezingen' in genezingsdiensten zijn zaken waar ik ook wel wat voor huiver. Toch geloof ik ook dat de 1000-en mensen die naar Jezus kwamen, dit ook met het oog op genezing deden. Mi is zo'n dienst op zichzelf niet verkeerd, maar is het wel nogal oppassen voor bovenstaande zaken. En daarmee heb ik ook meer een voorkeur voor, zoals jij het noemt, spontaan bidden voor mensen, en/of dat doen in kleinere groepen.

@ Bas
Ik denk dat geloof EEN sleutel tot genezing is. Ik ken een reportage over een stel dat in verwachting was van een baby die ernstig ziek was en waarschijnlijk dood geboren zou worden. Zij werden wijsgemaakt dat als ze maar genoeg zouden geloven en in vertrouwen een babykamer zouden inrichten, alvast kleertjes kopen, etc. Dat het dan zeker goed zou komen. De baby werd triest genoeg dood geboren.
Ik ben het met je eens dat er vaak ook zeker goede vruchten te zien zijn van zo'n genezingsdienst en dat je het daarom niet per direct zou moeten afschrijven.

@ Pim
Ten eerste ben ik wel benieuwd waar dat letterlijk zo staat in jouw bijbel. Verder denk ik dat uitstappen in geloof en vertrouwen op God idd belangrijk zijn. Ik kan me iets voorstellen bij je opmerking over Gods voorkeur vooronze geestelijke vs onze lichamelijke gezondheid. Toch denk ik niet dat deze zomaar te scheiden zijn. In Jezus' striemen hebben we ook genezing ontvangen (Jesaja 53 en 1 Petrus 2). Ik denk dat God allebei belangrijk vindt en dat ze daarom zo nauw verbonden zijn.
Volharding is idd belangrijk, dat zie je in het NT vaak genoeg terugkomen. Op dat gebied hebben we denk ik vaak nog wel wat te leren. Het gaat mi wel weer te ver om te zeggen dat ook dit dé sleutel tot genezing is.
Tot slot was Jezus op zijn 12e (Lucas 2) volgens mij al meer 'volwassen' dan wij op onze 30e zijn..., maar buiten dat denk ik ook dat leiding door de heilige Geest essentieel is bij het bidden voor genezing.

Zegen, Jarik

vrijdag, 15 februari 2008 - 12:45
Reactie van Wie ja ik

Ik lees deze site iedere dag en ben iedere keer opnieuw verrast naar jullie stukjes. Daarbij schrijf ik een stukje op mijn pc en denk wanneer zal ik het plaatsen of zal ik het maar niet plaatsen.
Vandaag heb ik dus bij sommige stukjes wat geplaatst en zo ook nog een stukje over deze gedachten.


Wonderen van genezen op commando geloof ik totaal niet in. De mens via grote posters met een groot mens op de voorgrond met een menigte om hem heen krijg ik koude rillingen van. Een poster met een bijbel twee gevouwen handen en gewoon maar zien wat er mag gebeuren zou mij meer aanspreken. Geen naam geen toenaam maar desnoods alleen een postcode en huisnummer. Het moet mij van het hart dat ik nog steeds grote twijfels heb op het geen deze man brengt. Maar ik mag en zal niet oordelen want wie ben ik? Wat zegt jaren bidden door één persoon voor bepaalde personen binnen in zijn of haar eigen huis nou minder dan zo een happening. Deze persoon moet ook genoegen nemen dat er geen wonderen gebeuren maar blijft wel standvastig in gebed. Er zal best hééééééééééeél af en toe een wonder gebeuren maar ieder vogeltje wat uit zijn ei komt is ook een wonder.
Opnieuw is voor mij de grote vraag waarom juist een christen zo bang is om te sterven e'n ellemaal poppen uit de kast trekt om toch maar genezing te krijgen. Mag God ook nog zelf zijn handelswijze gebruiken? Ondanks dat ik die handelwijze ook totaal niet snap maar dat zal ik bij de hemelpooort zelf moeten uitvechten.

zaterdag, 16 februari 2008 - 22:17
Reactie van Jarik

Beste Wie ja ik,

Leuk dat je onze website eens bezoekt!
In jouw stukje zie ik eigenlijk vooral 2 punten terugkomen:
- Een soort afkeer van 'de grote genezingsmannen' en voorkeur voor gewoon sober 'huiskamergebed'.
- Een vraag over waarom christenen zouden moeten genezen, als het leven toch kort duurt en er daarna een eeuwigheid is.

In de eerste kan ik me wel vinden, op het punt na dat ik geloof dat God sommige mensen een bediening in de genezing geeft. Jan Zeilstra is er zo-een. Op de een of andere manier kies God ervoor hem regelmatig te gebruiken zieken te genezen (vaker dan bij andere gelovigen). Wat dat betreft denk ik dat hij uitstekend bezig is, maar dat het idd wel oppassen is dat we het van God en niet van hem verwachten.
Op je tweede punt kan ik antwoorden dat door de zondeval de ziekte/gebrokenheid de wereld in is gekomen. Aan het kruis werden deze zaken omgedraaid en is er genezing te vinden in Jezus' striemen (zie genoemde teksten). En tsjah, vanuit eeuwigheidsvisie stelt een leven van 80 jaar niets voor. Maar van iemand die al tientallen jaren met pijn rondloopt kan ik heel goed begrijpen dat die zich verlangend uitstrekt naar genezing.

Zegen, Jarik

zondag, 17 februari 2008 - 23:26
Reactie van Wie ja ik

Hoi Jarik,

Kan het ook wezen dat iemand met jaren lang pijn en lijden zich meer wilt uitstrekken naar de eeuwigheid? Daar met smart op zit te wachten maar weet dat hij/zij er zelf geen einde aan mag maken

maandag, 18 februari 2008 - 17:30
Reactie van Jarik

Ik kan me goed voorstellen dat zo iemand hartsochtelijk verlangt naar een nieuwe wereld waar pijn, lijden en dood voorbij zijn.
Geweldig dat God ons hier al een 'voorproefje' van geeft door mensen te genezen, uit de dood op te wekken, etc...
Ik denk dat het niet of velangen naar genezing, of verlangen naar de eeuwigheid is, maar en en waar we toe worden opgeroepen, als je begrijpt wat ik bedoel :)

dinsdag, 19 februari 2008 - 11:59
Reactie van Carolien

Het ziet er naar uit dat mijn zoon is genezen van een ongeneeslijke ziekte Coelakie in een kindergenezingsdienst van Jan Zijlstra vorige week zaterdag. Dhr Zijlstra heeft deze bediening gekregen van God. Waarom dan een kritische discussie over het werk van God?

zondag, 29 maart 2009 - 14:29
Reactie van @ carolien

hey carolien, dat klinkt bijzonder. Zou je er een wat uitgebreider verhaal van kunnen maken?

zondag, 29 maart 2009 - 21:23