Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Opzettelijk zondigen

Door: RobWoensdag, 4 februari 2009
Terug
Categorie: Bekering, 122 keer gereageerd, 54518 keer bekeken

Let goed op dat je niet opzettelijk zondigt, maar leef waarachtig met God, of met een mooi woord gesproken, leef waarheidsgetrouw met God. We weten wat de waarheid is. We hebben kennis van Gods woord en bij opzettelijke zonden, weten we heel goed wat we doen.  

We weten heel goed dat we een verkeerde keuze maken, dat we niet waarheidsgetrouw bezig zijn. Toch maken we opzettelijk, heel bewust de keuze om een zonde te begaan.

Een ieder weet voor zich welke bewuste zonden voor hem of haar gelden.  Ik vind het ook vreselijk lastig af en toe, maar ik hoop dat jullie net als ik worden aangemoedigd te stoppen met bewuste zonden. Als je weet dat God iets afkeurt of verbiedt en je het dan toch doet - bewust, uit vrije wil, dan is er geen vergeving.

Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk.Hebreeën 10:26

TENZIJ..., tenzij we er daarna diep spijt, berouw over hebben en dat ook belijden.
Eigenlijk kan niemand God dieper kwetsen en boos maken, dan een christen, die opzettelijk zondigt.

Als jij wezenlijk worstelt met bewuste zonden, als je blijft zondigen terwijl je de waarheid hebt leren kennen/ terwijl je weet dat God het afkeurt of verbied, dan moedig ik je aan het hoofdstuk “Geloof en Volharding” in Hebreeen 10 te lezen. Treuzel niet.

Ik gebied je dus: wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat, de HEER, je God, staat je bij.’ Jozua 1:9

Mensen, laten we niet onze redding, de genade van God in ons leven in gevaar brengen door een vuile leugenaar, die je aanmoedigt om de Heilige Geest in je gedachten te laten praten. Geef niet toe aan deze leugens, maar blijf vastberaden en standvastig!

Bewuste zonden doen brengt ons in een levensgevaarlijke situatie. Dan valt de vanzelfsprekendheid van de vergeving weg. Dan past een diep berouw en bekering, denk je niet? Ik geloof van wel.

Ik wil jullie geen angst aanjagen, maar krabbel je eens goed achter de oren, als je weet dat God iets afkeurt of verbiedt en je het vervolgens toch doet – bewust en God niet na je zondige daden niet eens vraagt om vergeving en spijt hebt van je bewuste zondige daad.

Laten we er allen op gericht zijn trouw, oprecht en eerlijk met de Here te leven.

Zegen Rob

Gerelateerd

  • God maakt de verlossing af

  • Wapenrusting (6): De helm van je redding

  • God kiest ervoor om niet meer aan je zonden te denken

  • De Heilige Geest

  • De Heilige Geest: altijd anders

Reacties (122)

Reacties 1 - 20 van 122
  • <
  • 1
  • 2
  • ...
  • 6
  • 7
  • >
Pieter 4 februari 2009, 12:17
Amen, Amen, Amen

Geweldig stuk in Hebreeen 10 !!!

Be Blessed,
PM
Jan Paul Kok 5 februari 2009, 06:15
Beste Rob, alles wat je schrijft kan ik alleen maar beamen, het is m.i. de ware en rechtzinnige leer die rechtstreeks in de bijbel wortelt. "terwijl je weet dat God het afkeurt en verbied" is met dt (3epers. enk. stam + t, stam is verbied-) trouwens, kleinigheidje.
Die Hebreeëntekst is heel belangrijk inderdaad. Ik heb het eens zo verwoord: stel dat je in de dodencel zit te wachten op je executie. Op de verschrikkelijke dag hoor je de sleutel in het slot van je cel. Het is zover. Maar het gaat anders: de cipier komt binnen met een meneer. De meneer stelt zich voor en zegt: ik ben Jezus van Nazaret, ik zal uw plaats innemen, u kunt gaan, u bent vrij. Even later loop ik weer op straat, uitzinnig van vreugde en dankbaarheid. En Jezus? Ik lees de volgende dag in de krant dat hij inderdaad geëxecuteerd is, Hij heeft mijn straf gedragen. Maar de tijd verstrijkt, mijn vreugde verbleekt en mijn dankbaarheid zakt weg. En ik val geleidelijk aan terug in mijn oude gewoonte van zware zonde die mij in die dodencel gebracht heeft. Ik word opnieuw gepakt en weer zit ik in de dodencel. Zal nu Jezus opnieuw mijn plaats innemen? Onmogelijk. Hij kan maar 1x voor mij sterven. Dat is precies die Hebreeëntekst: dan blijft er geen offer meer over voor de zonde. Dit keer ga ik zelf voor de bijl en voor eeuwig verloren bovendien. Amen? Mooie site, ga door, de wereld heeft nog nooit zo hard heiligen nodig gehad als nu. Ze zullen door de Geest geronseld worden uit alle kerken. Zie ook 10geloofsvragen.nl. Broederlijke groeten van Jan Paul Kok/ Japakok(at)hotmail.com
Rob 5 februari 2009, 15:44
@ Pieter

Ja he, erg pakkend stuk. Op downloadbijbel.nl kun je hebreeen 10 downloaden en beluisteren, een aanrader :)

Groetjes Rob
Rob 5 februari 2009, 19:26
@ Jan Paul Kok,

Thanks voor de corrichering :) Goed voorbeeld heb je aangehaald, wel is het zo mijns inziens dat wanneer de gevangene diep berouwd had getoond en om vergeving had gevraagd, opnieuw niet de straf hoefde te dragen. Dit past niet lekker in het voorbeeld van je. ;)

"Ze zullen door de Geest geronseld worden uit alle kerken."
Mij geeft het woord ronselen een beetje een negatieve lading, maar misschien kun je het wat meer toelichten.

Heel erg bedankt voor je reactie en ik zal je een dezer dagen even een mailtje sturen.

Fijne week nog!

Groetjes rob
Kees 8 februari 2009, 12:36
Beste Rob,

Zou het niet kunnen zijn dat iemand wel naar Gods wil wil leven, maar dat hij op een bepaald gebied zo gebonden is dat hij niet kan breken hoe graag hij ook wil.

Om te kunnen breken met de zonde heeft hij eerst een stukje bevrijding nodig.

Groetjes en Gods zegen toegewenst,
Kees.
tim 3 maart 2010, 14:31
maar aan de ene kant is het toch stom dat we niet kunnen leven zoals we dat zelf willen zijn we toch niet zo vrij als we dachten want de andere kant is geen optie dus moet ik het goeie doen en niet zondigen maar ik leef al 32 jaar zoals ik zelf wil niet dat ik slecht ben geweest heb een goed hart maar heb veel gezondigd en ben nu sinds een jaar achter de waarheid en nu moet ik dus stoppen met veel dingen zoals schelden niet meer blowen geen porno enz enz en wil er graag mee stoppen maar lukt me zelf niet,kan wel gedoopd worden en opnieuw geboren worden maar daar heb ik ook een soort angst voor want ben best wel depri,over deze wereld en eigen ervaringen dus is lastig om die stap ook daadwerkelijk te zetten.......gr tim
tim 3 maart 2010, 14:33
en weet dat dat 'moeten' weg moet,maar zo beleef ik dat nu nog want wie de waarheid weet moet er ook naar leven......
Ruben Grootveld 3 maart 2010, 15:20
Beste Tim,

ik kan je alleen maar zeggen, als je serieus hulp bij het stoppen met blowen en kijken naar porno wil, dan is er iemand die je kan en wil helpen nee ertegen te zeggen. Die iemand is Hij. Maak je er niet te druk om dat je het gedaan hebt... Laat jezelf aanmoedigen het niet meer te doen :) Het is mogelijk dat je over een jaar denkt ---- Ey, zo moeilijk was het nou ook weer niet :)

---Laat de wereld dan de wereld... Als je je laat dopen ga je de wereld in een ander licht zien Tim.
fdcashgsh 3 maart 2010, 15:54
Hey Tim jonge.

Jezus heeft het best met jou voor man.
Als jij Jezus wilt volgen laat je maar dopen.
Als je echt dat verlangen hebt en je bekeert doe dat maar. Ook al heb je nog te kampen met zonde, de duivel zal er alles aan doen om jou bang te maken. Maar weet dat Jezus al getriomfeerd heeft over de satan, jij gaat gewoon in je nieuwe positie staan als kind van God, als een nieuwe schepping, je zegt gewoon dat porno, schelden et cetera niet jou deel is, vernieuw je denken, en zoek God.

Groeten Joshua.
Nodoubt 4 maart 2010, 13:12
@Tim, onderzoek waarom je je moet laten dopen. En als je hierover duidelijkheid hebt, laat je dan ook dopen vervolgens!

Er is geen garantie dat je na je doop niet meer dezelfde zonden zal doen. Maar wel ben je dan op de goede weg en heb je een uiterst belangrijke stap gezet in het gehoorzaam zijn aan Jezus. Jezus kwam voor de zondaren, de zieken en niet voor de gezonden. Probeer niet eerst een perfect gezond persoon te worden voordat je je laat dopen.
Jan Paul 4 maart 2010, 18:02
Rob, ik reageer al scrollend en klikkend op een oud item. Ik had dat antwoord nooit meer gezien jongen.
Elke vergelijking gaat maar ten dele op. Je hebt gelijk dat diep en oprecht berouw tot vergeving leidt door God, maar er staat ook dat voor de afvallige geen hoop op herstel meer is. Zij die terugkeren naar de modderpoel nadat zij reeds schoon gewassen waren, en naar hun eigen braaksel, nadat ze dus hun oude, boze, onverloste leven hadden uitgebraakt, voor hen ziet het er toch niet vrolijk uit volgens mij, ik bedoel volgens de Schrift. Dit is een moeilijk punt, want vaak heb ik me afgevraagd of Christus telkens weer dezelfde fouten vergeeft tot in het oneindige. Ik schreef eens aan iemand: Hij is geen ruitenwisser die elke keer de vogelpoep wel van de ruit afhaalt. Wij moeten echt totaal veranderen, ja opnieuw geboren worden, dat is nog meer dan veranderen eigenlijk. Als we eenmaal terdege beseft hebben wat onze zonden Christus hebben gekost, is het niet zo voor de hand liggend meer om toch weer terug te vallen en opnieuw om vergeving te vragen, oftewel te vragen of Hij zich even opnieuw wil laten kruisigen, bij wijze van. Gaat ook om de zwaarte van de wandaad natuurlijk. We buitelen elke dag in kleine dingen. Maar zijn dat de dingen die Christus het leven gekost hebben? Even doorgeredeneerd vanuit mijn voorbeeld: stel dat je kinderen hebt misbruikt, gedood en verstopt in je kruipruimte. Je komt tot bekering in het volle besef van Christus' werk en de prijs die Hij voor de redding van jouw ziel betaald heeft, maar je valt toch weer terug in datzelfde gedrag naderhand. Weet jij het? Is berouw dan nog denkbaar? Kan het nog enige betekenis hebben? Als iemand je een kunstje flikt, kun je hem vergeven als hij op de grond ligt en spijt betuigt en onder geween je schoenen kust, maar als hij telkens dat kunstje blijft flikken, wat is die act dan nog waard?
Wat ronselen betreft heb je volkomen gelijk. God is geen koppelbaas die in de havens rondstruint op zoek naar ongunstige klanten voor een louche klus overzee. Recruteren beter?

Groeten, JP
Ruben Grootveld 5 maart 2010, 12:48
@ Jan Paul:

Als iemand je een kunstje flikt, kun je hem vergeven als hij op de grond ligt en spijt betuigt en onder geween je schoenen kust, maar als hij telkens dat kunstje blijft flikken, wat is die act dan nog waard?


God ziet 'het hart' aan en weet of iemand serieus vergeving wil (dus ook het gedrag wil aanpassen) - of vergeving vraagt om hetzelfde te blijven doen...

Weet wel dat sommige patronen bij mensen moeilijk te doorbreken zijn,,, soms probeert iemand een gewoonte te doorbreken, maar lukt dat niet, of nauwelijks... Reken er maar op dat díe volle vergeving kan verwachten!

Maar iemand die 'vergeving' misbruikt om zonden te laten voortduren... Die heeft mijns inziens nog niet begrepen wat de prijs betekent die Christus heeft gedragen.


---het is wel goed om te kijken -onderzoeken- wat voor God nou werkelijk zonde is en waarom... Ik ben van mening dat als je dat serieus gaat bekijken,,, dat je zal erkennen dat er vele zijn die zeggen God niet te willen, terwijl juist zij naar Hem aan het luisteren zijn...

:)


Gr Ruben
Ruben Grootveld 5 maart 2010, 13:41
@ Jan Paul:

Als iemand je een kunstje flikt, kun je hem vergeven als hij op de grond ligt en spijt betuigt en onder geween je schoenen kust, maar als hij telkens dat kunstje blijft flikken, wat is die act dan nog waard?


God ziet 'het hart' aan en weet of iemand serieus vergeving wil (dus ook het gedrag wil aanpassen) - of vergeving vraagt om hetzelfde te blijven doen...

Weet wel dat sommige patronen bij mensen moeilijk te doorbreken zijn,,, soms probeert iemand een gewoonte te doorbreken, maar lukt dat niet, of nauwelijks... Reken er maar op dat díe volle vergeving kan verwachten!

Maar iemand die 'vergeving' misbruikt om zonden te laten voortduren... Die heeft mijns inziens nog niet begrepen wat de prijs betekent die Christus heeft gedragen.


---het is wel goed om te kijken -onderzoeken- wat voor God nou werkelijk zonde is en waarom... Ik ben van mening dat als je dat serieus gaat bekijken,,, dat je zal erkennen dat er vele zijn die zeggen God niet te willen, terwijl juist zij naar Hem aan het luisteren zijn...

:)


Gr Ruben
Nodoubt 5 maart 2010, 15:55
"stel dat je kinderen hebt misbruikt, gedood en verstopt in je kruipruimte. Je komt tot bekering"

Ho! Stop! Wacht! In wat voor een realiteit leef jij toch Jan Paul? Denk je nou echt dat dat soort monsters ooit de mogelijkheid tot bekering krijgen van God?

Het is beter voor dat soort figuren om een vreselijke dood te sterven door in de diepste zee geworpen te worden met een zware steen om hun nek dan dat ze dit soort demonische praktijken zullen uitvoeren.

Ik weet dat heel veel katholieke priesters het hier niet mee eens zijn maar toch heeft Jezus Christus nog altijd het laatste woord. Verkrachters, moordenaars, massa moordenaars en massa verkrachters, massa kinderverkrachters en moordenaars moeten DOOD DOOD DOOD, dood snap je. De kans om nogmaals dit soort monsterachtige daden te begaan wordt ze NIET aangeboden door Christus. God zij dank! Hallelujah! Dank U voor uw rechtvaardige liefdevolle wetten Heer!
Jan Paul 5 maart 2010, 16:45
Nodoubt, God wil niet de dood van de zondaar maar zijn bekering. Ik herhaal: God wil nooit dat een ziel verloren gaat, ook niet één.
Doden staan op betekent ook dat jou monsters opnieuw geboren kunnen worden als God het wil.
Dat jij bepaalt dat ze dood enz. moeten, betekent dat je je aanmatigt op Gods rechterstoel te zitten. Liefdevolle wetten, de injectie, de galg en de electrische stoel?
Je houdt kennelijk van het woord dood, ik van het (woord) Leven. Je zou vrees ik niet geschikt zijn voor justitiepastoraat, wat denk je er zelf van? Hoe moet een gevangenispastor zijn mensen, zijn gedetineerden tegemoet treden?

groeten, JP
Nodoubt 5 maart 2010, 19:41
Hou nou eens op met het krom maken van wat recht is. Jij bent degene die alles omdraait. Ik herhaal: jij bent degene die met je anti Bijbelse uitspraken op de rechterstoel van God gaat zitten.
God heeft niet voor niets Zijn wetten gegeven om duidelijk te maken wat de straf moet zijn voor diverse vergrijpen. In jouw kerk zitten juist de mensen die zich aanmatigen dat ze voor God kunnen spreken los van Zijn woord. De 'heilige vader, plaatsvervanger van Christus op aarde' en dat soort demonische leringen zijn duidelijk bewijs hiervan.
Jacqueline 5 maart 2010, 22:01
Nodoubt, Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Joh. 3: 16
Oordeel niet opdat je niet geoordeeld zult worden.
Nodoubt 6 maart 2010, 00:52
Ach ja die teksten was ik vergeten... stom van me, nou je hebt helemaal gelijk hoor, hoe kon ik ook zo dom zijn. Joh.3:16 meer hoeft de Christen niet te weten, oh ja en deze tekst: niet oordelen en deze: wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Goed zo.
Jan Paul 6 maart 2010, 05:05
@Ruben, zeer zeker.
Wie kent niet de taaiheid van het onkruid der driften, boze en onreine begeerten en hartstochten? Telkens word je er weer door overwonnen, maar belangrijk is misschien ook dat je dat intussen toch beslist niet wilt. Onze wil is ziek, kun je zeggen.
Je mag natuurlijk nooit berusten in de gewoonte van een fout, in iets waarvan je heel goed weet dat het scheiding maakt tussen God en je ziel. Stel dat ik de neiging heb te jatten in een supermarkt, dan kan ik natuurlijk niet zeggen: dit moet God maar accepteren hoor, Hij houdt van me zoals ik ben en ik pik nu eenmaal graag, het zijn zulke kleine bedragen, de supermarktkoopman jat zelf nog veel erger. Dat keer op keer vergeving krijgen hangt denk ik ook samen met de goede, maar nog zwakke, ontluikende wil tot de deugden (van Christus) die God in de mens ontwaart. Kun je vergeving verlangen en verhopen als je je volkomen thuis voelt in het praktizeren van een of andere zondige drift, bv. woede of haat, en er niet over piekert er afstand van te doen? Volgens mij niet omdat je niet erkent dat je in zonde leeft. Je bezit niet de zelfkennis die het evangelie verlangt en die de ingang, het aanknopingspunt vormt voor zelfverbetering naar het model, de norm: Christus.
Hoelang heb ik er niet over gedaan om werkelijk helemaal van de alcohol af te komen? Maar ik had wel gelezen: voor de drinkbroeders en -zusters is er geen behoud. (1 Corinthe 5:11 en 6:10). Dat maakt alles uit natuurlijk. We zouden nergens zijn als het nieuwe testament ons niet de zekere en volledige kennis aanreikte van wat zonde is.
Jezus zegt: zondig niet en: dit is allemaal zonde. Maar inderdaad, het blijft vallen en opstaan enz. Uiteindelijk dan toch wel een keer staan en blijven staan, dus wedergeboorte? Ik moge herhalen dat Jezus dat wel verlangt. Johannes 3.

@Tim: inderdaad, dat moeten wordt willen. Dat is een innerlijk groeiproces. Ik moet niet drinken, ik mag niet drinken, is bij mij door genade allang geworden: ik wil niet drinken. Verlost, o en voorgoed verlost!

@Nodoubt: ik vraag me af of de term "demonische leringen" door jou toegepast op de leider der Rkkerk niet valt onder de zonde tegen de Heilige Geest. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn, lees ik in het nieuwe testament. Dat in elke kerk onreine en onwaardige dienaren aangetroffen worden (ik doel niet op de paus natuurlijk, maar op dat ellendige sexueel misbruik) is een droevig en onloochenbaar feit, maar de hele (Rk)kerk afdoen als een soort duivelsnest, wat ik bij jou telkens een beetje proef, nee dat kan toch echt niet, vind ik.
Verder hoop ik dat je het niet erg vindt dat ik mijn reacties op je wat ga beperken.
Mediteer eens een jaartje over de balk en de splinter, misschien helpt het. Of loop eens naar Jeruzalem. Ik moest van jou naar de pomp lopen, misschien zien we elkaar bij de pomp in Jeruzalem. Bezit gij wellicht ook wat humor broeder? Voorwaar, een schoon en belangrijk bezit. Humor en zelfrelativering.
Wat jou monsters betreft nog even: Jezus leert mij dat het principe, de wortel van al die monsterachtigheid ook in mij zit. Dat zaad zit ook in mij, die door de zondeval rondzwerf buiten het paradijs.
Ik las ergens: als u iemand ziet zondigen, oordeel of veroordeel hem dan niet, maar denk bij uzelf: wee mij, vandaag hij, morgen zeker ik.
Trek God en de genade helemaal uit de mens weg en er blijven alleen maar monsters over. Ik voel mij niet beter dan Charles Manson of Mark Dutroux, mijn intrieste, totaal mislukte en ontspoorde broers die zo verschrikkelijk het leven gemist hebben, het geluk met God waartoe God hen zorgvuldig en met intense liefde geschapen had.
Denk eens na over de term 'noodzakelijk kwaad'. Misschien is het soms zo dat de overheid het leven moet nemen. Ik zeg er liever niets over. In elk geval kan ik dat met de beste wil der wereld geen liefde noemen. Omdat God liefde is, valt Gods rechtvaardigheid daarmee samen. Menselijke en goddelijke rechtvaardigheid moeten dan toch wel verschillen, dat blijkt hier eigenlijk uit. Want in God is helemaal niet het geringste spoortje van kwaad te vinden, dus ook geen noodzakelijk.

Groeten en zegen JP
Nodoubt 6 maart 2010, 13:55
"Ik voel mij niet beter dan Charles Manson of Mark Dutroux, mijn intrieste, totaal mislukte en ontspoorde broers die zo verschrikkelijk het leven gemist hebben,"

Misschien zijn het jou broers, maar zeker niet de mijne.

"het geluk met God waartoe God hen zorgvuldig en met intense liefde geschapen had. "

Dat soort kromme onBijbelse uitspraken kun je alleen blijven doen als je keihard de Bijbelteksten blijft negeren die heel andere dingen zeggen over Gods uitverkiezing. Ook in het nieuwe testament, bijv. in 2 Petrus 2.

"Maar deze mensen, die net redeloze dieren zijn, van nature bestemd om gevangen en gedood te worden, lasteren wat ze niet eens kennen. Ze zullen aan hun eigen verderfelijke gedrag ten onder gaan 13 en onrecht lijden als loon voor hun eigen onrecht. Ze genieten ervan om zich op klaarlichte dag volledig te laten gaan. En wanneer ze samen met u aan een feestmaal deelnemen, zijn ze een schandvlek voor uw gezelschap, omdat ze zwelgen in hun bedrieglijk genot. 14 Hun ogen zijn voortdurend op zoek naar overspel en ze zondigen onophoudelijk, ze verleiden onstandvastige zielen en zijn een en al hebzucht. Vervloekt zijn ze! 15 Ze zijn afgedwaald, ze hebben de rechte weg verlaten en treden in de voetsporen van Bileam, de zoon van Bosor, die zich maar al te graag liet betalen voor onrecht. 16 Maar hij werd voor zijn vergrijp terechtgewezen: een stom lastdier, dat met de stem van een mens sprak, maakte een eind aan de waanzin van die profeet.
17 Droogstaande bronnen zijn het, mistflarden die door een wervelwind voortgejaagd worden. De diepste duisternis wacht hun, 18 want met loos gebral en schaamteloze uitspattingen verleiden ze hen die zich nog maar net hebben losgemaakt van degenen die dwalen. 19 Ze beloven vrijheid, maar zijn zelf slaven van het verderf, want waar men door beheerst wordt, daarvan is men slaaf. "
Reacties 1 - 20 van 122
  • <
  • 1
  • 2
  • ...
  • 6
  • 7
  • >