Internet problemen....

Beste bezoeker van Gebedsbroeders.nl,

Omdat Rob last heeft van internetproblemen in Suriname
is hij niet in staat een blog te plaatsen. Dit zal misschien later vandaag en anders
een andere dag alsnog geplaatst worden.

Onze excuses.... Het Gebedsbroedersteam

Christenen liegen zingend het meest..
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 20/21'
Mark Boerman

Maandag,
5 januari 2009

Mark Boerman

Sinds ik de DTS heb gedaan ben ik zo op zoek gegaan naar wat echt is. Wat is nou echt christen zijn? Wanneer spreekt God nou echt tot mij en wanneer denk ik dat onterecht? Waarom is er geen formule op los te laten?

Ik schopte overal tegenaan, inclusief mezelf. Ik wist en weet het vaak niet. Als ik zo om me heen kijk zijn er weinig dingen die echt van God zijn. Ik was erg kritisch omdat mijn zoektocht niets anders wilde dan echtheid, puur en alleen God.

Terwijl ik daar zo mee bezig was, merkte ik dat ik hoe langer hoe kritischer werd. Ik zette overal vraagtekens bij en kon niet meer zo genieten van het christelijk geloof. Ik vond het maar moeilijk en niet te begrijpen. 

In deze periode zit ik eigenlijk nog steeds, maar ben er mee bezig om eruit te komen want ik merk dat het mij terughoud van de dingen die God mij wel gaf. Ik zag ze simpelweg niet meer omdat ik overal over twijfelde. Je kan wel zeggen dat de duivel mijn twijfel flink heeft gebruikt om mij van God te houden. Twijfel die er nog steeds is, wel te verstaan, maar die nu niet meer de aandacht krijgt die het graag wilt. 

Wat ik geloof en zeker van ben? God houdt van mij, en alles wat in de Bijbel staat is daarbij waar! Het zijn beloftes en richtlijnen die stuk voor stuk waar zijn, ook al weet ik niet altijd hoe ik ze praktisch maak. Ik geloof in een grote God, en geloof dat Hij mijn ongeloof en twijfel te hulp komt. 

Ik neem mijn vragen serieus, maar ga tegelijk bezig om in actie te komen en het niet bij de vragen te laten. Ik geef mezelf niet over aan de twijfel, maar aan God, en vervolgens met mijn twijfel, want die mag Hij ook hebben :)

Herken jij jezelf hierin? Hoe ga jij er mee om en wat heb jij geleerd?

Groetjes, Mark Boerman

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'jongeren':

Reacties (11)

Reactie van Ruben

Mooi stuk. Fijn om te lezen, Mark! Succes op je uitdagende en ook mooie zoektocht.. ik kom af en toe zeker even langszij! Hug

maandag, 5 januari 2009 - 10:42
Reactie van Frank

Het zijn voor mij heel herkenbare gevoelens, de door jou uitgesproken twijfels. Ik ben ze in mijn weg terug naar de Kerk ook meerdere malen ondervonden. Veel gesprekken met God en onze priesters hebben me bij de meest fundamentele twijfels geholpen. Overgeven aan God (bij Zijn Kruis neerleggen) is de houding die ik nu het meeste inneem.
Groet!

maandag, 5 januari 2009 - 11:59
Reactie van Mark

Hey Frank,

Mooi om dat horen dat je weg terug goed verloopt! Dat je antwoorden krijgt op je vragen. Ik ben wel benieuwd wat één van je grootste twijfels was en wat het met je deed.
En als je het bij het kruis laat, lukt het je dan om het daar ook te laten? Ik merk dat ik het alsnog snel weer oppak, want aan de andere kant vind ik dat ik de vragen wel serieus moet nemen.

Gr en ben benieuwd naar je verhaal.

Mark

maandag, 5 januari 2009 - 12:15
Reactie van Tineke

Zo, nog maar eens gelezen!
Herhaling is goed ;)
Leuk om je te spreken!

Tineke

dinsdag, 6 januari 2009 - 10:59
Reactie van Mark

Hey Tineke,

Insgelijks, het was leuk om te horen dat het goed met je gaat! Ik wens je veel succes met de voorbereidingen en ik spreek je vast snel weer!

Groetjes, Mark

dinsdag, 6 januari 2009 - 11:21
Reactie van Jenny

Ik zit hiermee flink in de knoop. Soms gaat het even weg, soms komt het weer. Ik vroeg God net wat te doen, en Hij leidde me naar deze site :) ben er al vaker geweest hoor, maar soms eff weer niet en nu dacht ik ja laat ik eens lezen. En prompt het eerste bericht gaat over mij haha. Mooi is dat!:)
Maar ik zit er dus precies hetzelfde mee. Ik heb ook zoiets van ja het klopt allemaal maar half ofzo...God is meer, God is groot, maar wat is Hij dan precies allemaal en wat niet...en ik werd er ZO gefrustreerd van dat iedereen wat anders vind...!Maar ik bid er nu wel veel voor. Ik vertrouw op Hem....niet op mensen ;) Hij mag mij duidelijk maken hoe Hij is...

dinsdag, 6 januari 2009 - 13:51
Reactie van Mark

Hey Jenny,

Mooi om te horen dat je het op zo'n manier oplost en mee omgaat! Ik wens je veel sterkte toe, dat je vooral hierin de juiste keuzes mag maken en gaan maken.

Groetjes, Mark

dinsdag, 6 januari 2009 - 13:59
Reactie van Pieter

Wat is echt? wat is fake? Hoe weten we of iets echt is?
Wanneer ben je te kritisch? vragen stellen is denk ik goed, maar we krijgen niet overal antwoord op.

Op dit moment ben ik zelf weer terug gegaan naar het begin, ik weet niks, en wil leren uit Gods woord, wat Hij van mij verlangd en wat de waarheid is. Geen voorbeeld aan andere mensen maar aan Jezus en het woord alleen.


donderdag, 8 januari 2009 - 12:01
Reactie van Getuige

Om te beginnen een vraag ter zijde: waar staat DTS voor?

Kritisch zijn en twijfels hebben is natuurlijk in zichzelf niet verkeerd. Dat toont alleen maar aan dat je niet alles zo maar aanneemt.

Het is natuurlijk wel goed te weten waar alle twijfels en vragen vanaf komen:
- Is het een gebrek aan feitenlijke en objectieve kennis over wie en wat God is?
- Is het een gebrek aan bevattingsvermogen om God te kunnen doorgronden?
- Of is het een niet-willen God te aanvaarden zoals Hij zich presenteert?

Als ik jouw artikel lees, beste Mark, ben ik geneigd te zeggen dat het accent van de door jou beschreven twijfels op de derde vraag ligt.

Twijfels die liggen binnen het domein van de vragen 1 en 2 zijn makkelijk op te lossen: bestudeer de kennis van ons christelijk geloof nader (= theologie) en laat de opgedane kennis ingang vinden in je leven: dan zal de relatie met God steviger worden en word je in staat geloofsargumenten óók als godsgegeven te herkennen. Opgedane kennis is op waarheidsgehalte te toetsen door de gegevens filosofisch te analyseren. De grote Kerkvaders en Kerklerearen hebben dat in de loop der eeuwen voor ons al gedaan. Te denken valt aan namen als: Basilius de Grote, Johannes Chrysostomus, Polycarpus, Ambrosius van Milaan, Agustinus van Hippo, Eusebius van Caesarea, Isodurus van Seveillia, Hugo van St Victor, Anselmus van Cantebury, Bonaventura en heel in het bijzonder Thomas van Aquino. Maar ook in de moderne tijd zijn er groten geweest waarvan Edith Stein (overleden in 1942 te Auswitsh) de bekendste is en de werken van Karol Wojtila nog steeds op de diepten van geloofswaarheden onderzocht worden.

Wel, het is dus een mooie bezigheid voor jouw geloofsbeleving alle twijfels en vragen die je hebt, samen -dus in gemeenschap - met anderen die dezelfde vragen over het geloof hebben, op te lossen onder leiding van docenten die op basis van hun kennis en geloofsbeleving een levend voorbeeld voor jou kunnen zijn. Er is echter één voorwaarde: individueel moet je de stem van de grote leraar zelf, Jezus Christus door de uitgesproken ware woorden willen horen. Je moet ook de woorden willen horen zoals ze zijn, dus niet alleen maar de woorden die jij graag zou willen horen; want luister je dan niet vooral alleen maar naar jezelf?

Om inzicht te krijgen in de beschreven fundamentele twijfel kan het interessant zijn de filosofische werken van René Descartes te bekijken: deze filosoof en wiskundige heeft geprobeerd de wereld samen te vatten in slecht een mechanisch-wiskundig systeem. Twijfels en vragen kunnen alleen maar wiskundig beantwoord worden. Hij geloofde wel, maar dan alleen maar dat wat hij wiskundig kon verifiëren. En God is helaas niet in een getalsmatige maat te vatten......

zaterdag, 10 januari 2009 - 18:29
Reactie van Mark

Hey getuige,

Goede toevoeging. Dts staat voor Disciple Training School.
De reden voor de twijfels is niet één van de drie die jij noemt. Het is meer het niet kunnen realiseren van de theorie praktisch maken. Ik geloof alles wat er in de Bijbel staat, dus een fantastisch leven met God, wat wel veel geloof van je vraagt. Mijn vraag is meer: Hoe maak je het praktisch? Waar ik bijvoorbeeld tegenaan loop is bidden en praten met God. Ik merk dat ik zo weinig antwoorden krijg, terwijl als je in de Bijbel kijkt, je vind als je zal zoeken naar God.
Misschien is het wel zo getuige dat ik God wil zien op manier dat Hij niet is, maar kan ik mezelf dat op dit moment kwalijk nemen? Nee, want ik leef nu 20 jaar en heb in deze 20 jaar alleen maar menselijk geleefd, weinig van God mogen zien als je het vergelijkt met de levensjaren die reeds achter de rug zijn. Ik denk dat iedereen God in een hokje plaatst, of je het nu wilt of niet. Kijk en reken maar dat ik daar wel verandering in wil brengen, maar het is niet iets wat de bron is van mijn vragen, begrijp je?

Kijk, prima al die mensen die mij voor zijn gegaan in hun leven met God. Ik kan er veel van leren, dat geloof ik direct. Maar mijn beste leermeester is nog steeds Jezus, en mijn hemelse vader. Ik wil van Hem horen wat ik met mijn leven moet doen, niet van Maarten Luther, snap je?

Misschien verschillen we daarin van elkaar, en dat is iets wat niet per definitie beter of slechter is denk ik. Ik vind het lastig om zo via internet mijn belevingswereld op te schrijven. Ik kan het zelden in mijn posts kwijt, laat staan in reacties van mensen:)

Hey, fijn weekend getuige. (wat is je echte naam trouwens?)

Mark

zaterdag, 10 januari 2009 - 19:31
Reactie van Getuige

Hey Mark,

Je omschrijft heel goed wat je bedoelt. Maar het is herkenbaar dat het moeilijk is om je gevoel te uiten. Persoonlijk is dat in een face to face persoonlijk gesprek al moeilijk, laat staan om het op digitale wijze te doen.

Maar mag ik een voorbeeld uit het evangelie geven om jouw probleem en de aanzet tot de oplossing te illustreren?

Laten we eens naar de profeet Simeon en profetes Hannah kijken (LC 2, 22 - 40). Met name vers 26 is interessant: "Hij had een godsspraak ontvangen van de heilige Geest dat de dood hem niet zou treffen, voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd." Houd dit vers in het licht tegen te versen 29 en 30: "Uw dienaar laat Gij, Heer, nu in vrede gaan: mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd," dan kan er een interessante beschouwing gemaakt worden.

De wetgetrouwheid van Simeon komt natuurlijk niet zo maar uit de lucht vallen: vele jaren van toewijding (acsese) en gebed zijn er aan vooraf gegaan. Ooit heeft hij blijkbaar een private openbaring van God gehad. Een belofte wordt hem gedaan, zoals Abraham óók een belofte van God ontvangen heeft. Maar hoe lang heeft Simeon niet moeten wachten op de vervulling van die belofte? De versen 29 en 30 verraden een verzuchting: eindelijk heeft de oude trouwe Simeon de Gezalfde Gods gezien zoals hem beloofd is, eindelijk kan hij nu in vrede heen gaan; weg van dit aardse leven, weg van alle hectiek en goddeloosheid van het Jeruzalem van die dagen. Rust en vrede vallen hem nu ten deel na jaren volharding en beproeving van zijn geduld.

God antwoordt altijd op oprecht gebed. Maar heb er geduld mee, Hij bereidt het antwoord zo dat het onomstoten duidelijk is voor jou dat het Zijn antwoord is.

Herkende Simeon Jezus zo maar? Nee, hij moet Maria gekend hebben. Hanna heeft Maria óók gekend: Maria is als kind in de leer geweest bij de profetes Hanna als dienstmaagd van en in de tempel. Dit is iets dat meer voorgekomen is in die tijd: vaak arme ouders stonden hun jonge dochters (in de leeftijd van 3 - 14 jaren, voor meisjes in de joodse traditie is 14 de minimum leeftijd om een wettelijk huwelijk aan te gaan) vaak af aan de zorg van de templeschool. Vandaar dat Maria in Lc 1, 38 tegen de engel Gabriël zegt: "Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw Woord."

Simeon en Hanna kenden dus de status en het geloof van Maria: zij hebben haar immers opgevoed en onderricht in het geloof en Maria was nog niet zo heel lang uit de tempelschool weg; Maria moet ongeveer 16 geweest zijn toen Jezus geboren en aan God opgedragen werd in de tempel. Doordat Simeon en Hanna de godsvrucht en toewijding van Maria kenden, waren ze ook in staat haar zoon Jezus te herkennen als Gods Zoon.

Maar hoe breng je dan het christelijk leven in praktijk? Door dat wat je contempleert, voor te gaan leven. Vragen die opdoemen? Ga dan terug de Heilige Schrift contempleren en antwoorden vinden en die verder toepassen op je leven. Ooit zul je dan in staat zijn het antwoord dat God voor je heeft te zien en te herkennen; je kunt dan best wel eens hoogbejaard zijn.

Natuurlijk heb je de werken van goede leermeesters nodig die jou de Heilige Schrift in de breedte, lengte, diepte en hoogte uitleggen: zie hiervoor wat St. Paulus zegt in de brief aan de Efeziërs hoofdstuk 3, versen 18 en 19. Dus, NIET alleen maar op eigen houtje aan de gang gaan....

Maar boven alles: handel uit liefde voor God. Doe je iets belangeloos voor iemand: doe dat uit liefde voor God, want, waarom zou je anders de werken van barmhartigheid beoefenen?

:-)

maandag, 12 januari 2009 - 12:20