Kort maar krachtig

"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." Geschreven door Friedrich Nietzsche. Duits dichter en filosoof (1844-1900)

Christenen kunnen ook demonen in zich hebben.
Als je wilt reageren op deze stelling, dan kan dit bij het berichtje met de naam 'Stelling week 14/15'
Rob Giesbers

Woensdag,
6 augustus 2008

Rob Giesbers

Joh. 3:6 “Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest”.

Laatst had ik er met Victor over dat christenen eigenlijk twee naturen hebben. De eerste natuur hebben wij bij onze geboorte meegekregen zoals dit bij elk mens op aarde het geval is. Onze oude natuur is zondig en verdorven, als erfenis door de zondeval van Adam en Eva.

 

De andere natuur komt van de van de Here God zelf en deze kan de zondige mens verkrijgen door wedergeboorte. Het is de natuur van de Heer Zelf en is daarom volmaakt en zonder zonde.

 

God heeft je nieuwe natuur geschapen, niet je oude natuur. Iemand vol van de Geest, waarin de vruchten van de geest overvloeien. Met allerlij positieve karaktereigenschappen. Wanneer jij van jezelf snel geirriteerd bent, dan kun je zeggen dat het een eigenschap van je is. Helemaal waar, het is van je oude natuur. Ik geloof niet dat God irritatie o.i.d. in jou heeft geplant. Deze karaktereigenschappen heb je meegekregen bij je geboorte.

Psalm 51:7 “Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen”.

 

Wanneer je dus christen bent geworden, dan heb je een nieuwe natuur ontvangen. Jezus is in je gekomen, de nieuwe mens. Een nieuwe natuur. “Aan hen heeft God bekend willen maken hoe glorierijk dit mysterie is voor alle volken: Christus is in u, hij is uw hoop op goddelijke luister. Kol. 1:27

 

De “Nieuwe Mens” is Jezus Christus Zelf. Daarom is er tussen “onze” twee naturen constant een conflict. Onze oude zondige natuur accepteert de “de Nieuwe Mens”, Jezus Christus, vertegenwoordigd door Zijn Geest in ons, niet. Ook Paulus had daar last van deze strijd.

 

Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? Rom. 7:21-24

 

Kortom, mijns inziens heeft God je nieuwe natuur geschapen, het is aan jou en mij om tegen onze oude natuur te vechten en langzaam maar zeker afstand te doen van onze oude ik, onze oude natuur.

 

Succes! Greetz Rob

tell-a-friendTell-a-friend

Tell-a-friend

Annuleren


Annuleren

Laat een reactie achter

Naam:
Reactie:
Typ hier 'beloften':

Reactie (1)

Reactie van Ruben

Er ligt zeker een verantwoordelijkheid bij ons. Bijv. om in de waarheid te blijven, je te richten op het goede etc.
Soms kan dat best alleen voelen en ik denk wel eens: 'Heer, waarom moet ik zo alleen strijden?'

Bemoedigend vind ik God's woorden in Ezekiel 36 : 26-27: 'I will give you a new heart and put a new spirit (is niet de HG volgens mij, want die komt in 't volgende vers) in you; I will remove from you your heart of stone and give you a heart of flesh. And I will put my Spirit in you and move you (!) to follow my decrees and be careful to keep my laws.'

Ook op die momenten mogen we weten dat Hij betrokken is en bezig is ons te vormen, ook al lijkt het alsof we alleen strijden.

woensdag, 6 augustus 2008 - 12:24