Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Zelfbevrediging oké?

Door: Victor DuponMaandag, 2 juli 2007
Terug
Categorie: Seks en relaties, 30 keer gereageerd, 4735 keer bekeken

annuleren

Wie zegt dat hij of zij nooit aan zelfbevrediging heeft gedaan, geloof ik niet. Iedereen heeft het wel is gedaan, of doet het nog steeds. Er zijn verschillende meningen over. De niet-christen vind het oké en er zijn christenen die het nog steeds doen, waaronder mensen met twijfel. Veel christen zeggen namelijk een schuldgevoel te krijgen nadat ze hebben toegegeven aan hun lust gevoelens. Dat wekt vragen op: is het niet zondig?

Misschien heb jij er wel nooit bij nagedacht en is dit de eerste keer dat je hier bij bepaald word.

Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. (Mattheüs 5:27,28)

Uit de meeste statistieken blijkt dat 90 tot 99% van de mannen zich wel eens gemasturbeerd heeft en dat 70 tot 80% van de vrouwen min of meer aan masturbatie doet. Zowel een groot deel van de mannen als de vrouwen fantaseren bij zelfbevrediging en begeer je dus eigenlijk die persoon die jij in je gedachte hebt. En als je hem of haar begeerd heb je al overspel gepleegd...

Mannen zijn door hun aard meer geneigd naar seks en dus ook naar zelfbevrediging en het gevaar is dat ze vrouwen sneller als een lust object kunnen gaan zien als het een verslaving word. Seks is niet voor 1, maar voor 2! Persoonlijk denk ik dat het doen aan zelfbevrediging (de handeling) niet verkeerd is, maar de gedachte die tijdens zelfbevrediging hebt wel (begeren van personen). Dus uiteindelijk wel zondig.
Bedenk dat Jezus ook mens is geweest en vele verleidingen heeft gekend. Maar hij bleef zonder zonde, om deze zonde van jou te dragen. Maar hij vraagt wel van ons met de zonde te breken. Zonde kan een blokkade zijn dat tussen God en jou in staat.

Hoe denk jij over zelfbevrediging? Zonde of niet? Zou jij ermee kunnen/willen stoppen? Je mag erop rekenen dat God je zeker gaat helpen! Ik snap dat dit een gevoelig onderwerp is, maar we proberen jullie aan denken te zetten.

Daarom mogen jullie anoniem reageren en ik zie uit naar jullie reacties!

Gods zegen, Victor

Gerelateerd

  • Zelfbevrediging

  • Seks in het huwelijk

  • Liefde = Seks

  • Christenen als instrument

  • Bid voor de christenen..

Reacties (30)

Reacties 1 - 20 van 30
vrijdag 21 september 2007, 20:01Simon V
Hoy Victor, Ik kan met jou meegaan voor wat betreft de begeerte van . . . Begeerte is de oorsprong van ale zonde. Ik vindt zelfbevrediging ook lastig, is de handeling zelf verkeerd of de begeerlijke fantasieën? Het kan ook uitgelegd worden als een bevrediging van de lichamelijke behoefte om zodoende de verkeerde/zondige begeerte te smoren. Ik denk dus dat het als handeling zonder bijbedoelingen niet zondig is. De wellustige begeerte zoals die vaak uitgeleefd wordt, die vindt ik om van te walgen.
Ik denk ook dat er nog veel taboes vanuit de voorgaande eeuwen met dergelijke dingen lang nazoemen. Vroeger was alles bijna zonde, ook om te mogen genoeten van iets. De Heere zal ook wel van dingen genoten hebben, of mogen we wel van het een en niet van het ander in Gods schepping genieten? God openbaart zich nog steeds in zijn Schepping, maar geld dat niet voor jou en mij?
Greets Simon
donderdag 11 oktober 2007, 22:27Mij
Hé Victor en andere lezers,

Dit onderwerp houd mij en ik denk wel veel mensen van tijd tot tijd bezig. Ik denk dat zelfbevrediging niet goed is.

God heeft veel mogelijkheden in mensen en "schepping" gelegd. Maar daarnaast ook de keuze om het tot eer van Hem te gebruiken of voor iets anders/ slechts = zonde...

Seks (en masturbatie) is ook zoiets, in een relatie met je partner is seks iets super moois van God maar daarbuiten (alleen, porno etc) is het volgens mij niet bedoeld.

Daarnaast is het niet onvermijdelijk/nodig. Je kunt best zonder, alleen kost dat wel oefening en vooral met God er voor gaan. Ik denk dat het zowieso goed is om je lust en begeerte naar jou te laten luisteren ipv jij naar hun. Heb je de rest van je leven (en relatie) nog plezier van als jij boven je lust/begeerte staat (kun je focussen op wat de ander wilt ipv je eigen lichaam).

Zoals met alles: Niet ik of iemand anders, maar God kan je het beste vertellen wat je moet doen. Lekker cliché en makkelijk, maar het komt wel op bidden en vragen om "leiding"...

Ik hoop dat ik iets heb kunnen toevoegen, het is tenslotte maar hoe ik ertegen aankijk. Zoek God hierin en betrek hem erbij.

PS: voor mensen die zich schuldig en vies voelen bij zelfbevrediging en daardoor niet meer naar God toe durven: Gewoon doen, God houd ontzettend veel van je en het is juist de duivel die afstand tussen jullie twee wilt creëren. Zelfs al voel je je zo stom dat je weer vergeving vraagt (en soms denkt dat het toch wel weer gebeurt), zorg dat je bij God eindigt, bij Hem uitkomt.

PSS: Voor mensen die willen stoppen met zelfbevrediging: Focus niet op het niet zondigen, maar focus op Jezus. Niet letten op minder zelfbevrediging maar juist meer op zoek naar Jezus. Gewoon bezig zijn met je laten vullen met Heilige Geest, dan gaat de rest er wel uit. Veel zegen!
maandag 14 januari 2008, 06:52Peter
hallo voor diegene die worstelen met zelfbevrediging, onreinheid, seks voor het huwelijk, ed, wil ik jullie wijzen op de volgende site: www.settingcaptivesfree.com/home/index_dutch.php

dit is een interaktieve bijbelse cursus om je vrijheid in Christus te vinden.
Gods zegen Peter
dinsdag 15 januari 2008, 07:44Ikke
Door zelfbevrediging neem je eigenlijk al een beetje van iets dat bestemd is voor 2 mensen en binnen het huwelijk. Zeker als je een relatie hebt (maar nog niet getrouwd bent) neemt het iets weg. Het maakt dat je minder naar diegene verlangt. Ik weet dit uit eigen ervaring. Ik heb besloten om er helemaal mee te stoppen. Ik merk dat ik nu echt uitzie naar de tijd dat mijn vriend en ik getrouwd zijn, zodat we samen deze gevoelens kunnen ontdekken.

Ik daag je uit: als je het echt wil dan kun je wachten. Proef niet iets van iets wat je nog niet kunt 'kopen'. En zie, het is het wachten waard!
maandag 21 januari 2008, 10:17Tomas
Hallo,

Leuk artikel, open reacties. Ik kan me er gedeeltelijk prima in vinden. Maar toch wil ik iets ter sprake brengen. Er wordt constant gepraat over dat je iets bewaart voor een relatie later, voor binnen je huwelijk. Hoe zit het met mensen die hun hele leven alleen blijven? Denk je niet dat die van God mogen genieten van zoiets? God heeft seks zelf gemaakt als iets moois, maar deze mensen moeten hun leven lang al missen dat ze ooit seks met iemand anders kunnen hebben...
donderdag 24 januari 2008, 19:41Victor
Tomas,

Goede vraag. Persoonlijk denk ik dat er mensen zijn die God uitgekozen heeft om vrijgezel te blijven om wille van het koninkrijk van God. Zoals Paulus bijvoorbeeld. Zie jij hem aan zelfbevrediging doen? Het is algemeen bekend dat een gedeelte van de mannen fantaseert bij zelfbevrediging... Zo'n fantasie kan misschien in het begin geen kwaad, maar je zet hierdoor wel deuren naar satan open. Ik denk wanneer je veel fantaseert bij vrouwen en hun edele delen, dat hierdoor je kijk naar vrouwen veranderd. t' kan zover gaan dat je hen zelfs als lust objecten kan gaan zien...

Daarom zie ik naast het prettige gevoel,alleen maar grotere/gevaarlijke nadelen, waar satan mooi in kan spelen.

Ik geloof dat Jezus liefde alles kan overtreffen, en ook je lust gevoelens aan de kant kan schuiven. Bovendien weet je niet wanneer je de ware tegen komt. Weet jij of je voor altijd alleen blijft? Moet je dan tot die tijd aan zelfbevrediging doen omdat je het anders mist?

Ik denk niet dat het verstandig is, vanwege de bovengenoemde redenen.

Gr. Victor
donderdag 27 maart 2008, 18:02Erick
Wanneer je als ongehuwde jongen masturbeert met het "beeld" van een al eveneens ongehuwd meisje voor ogen, pleeg je uiteraard geen overspel. Overigens betekent masturberen-met-een-beeld-voor-ogen niet per definitie dat je dat meisje (of die jongen) begeert. Het is een stimulans om lekkerder klaar te komen, meer niet. En door verslaving aan cocalcola of drop ben je óók gebonden!
maandag 31 maart 2008, 19:42M
@ Erick,

En als je op het spoor gaat staan betekend het niet per definitie dat je door een gele trein wordt doodgereden, want wie weet heeft het vertraging.
Vreemdgaan is voor vele mannen/vrouwen een spanning en daardoor een stimulans om lekkerder klaar te komen, sex met dieren is voor vele mensen een stimulans om lekkerder klaar te komen, maar toch betekend het niet dat ze dat dat dier begeren en er mee willen trouwen. Misbruik van kinderen ( kinderporno ) is voor veel mensen een stimulans om lekkerder klaar te komen maar toch hoeft het niet per definitie zo te zijn dat ze met die kinderen willen trouwen.
Met alle respect maar in mijn ogen trek je conclusies die volgens mij niet gebasseerd zijn op iets of iemand. Victor daarentegen basseert dat wat hij zegt op iets, Gods woord, de bijbel en iemand, Gods persoonlijk. God spreekt namelijk in het nieuwe testament maar ook in het oude testament (Leviticus) heel duidelijk over deze dingen.

Daarnaast zijn verslavingen en begeerten twee hele verschillende dingen wat betreft gebondenheid. Timotheus spreekt van de begeerte, is die bevrucht dan baart zij zonde. Begeerte ofwel verleiding komt veel voor. Er is ook niets mis met het zien van een vrouw/man en dan denken, die ziet er goed uit. ( Gods creatie is namelijk ook mooi:)) Op dat moment begeer je nog niets, op het moment dat je gaat denken he hoe zou hij/zij zijn als hij/zij van mij is, of naakt is en ik van alles met hem of haar doe vanaf dat punt en ook als een handeling van masturbatie daar op volgt spreekt je van bevruchting van de begeerte en is er sprake van zonde. ( Vaak gepaard met schuldgevoel ) ( Je treed buiten het center van Gods aanwezigheid en wil en dat voelt niet relaxed) Dan pas is er sprake van gebondenheid. Vraag je vergeving dan is het weg, lukt het je alleen daarentegen niet om te stoppen en je gaat steeds weer de mist in dan is er sprake van verslaving.
Begeer je graag een glas cocacola als je dorst hebt dan is het drinken van een glas cola geen zonde ( Dus drink gerust;-)). Kan je alleen niet zonder en word je chagareinig als het juiste merk er niet is of als je een tijdje geen cola krijgt, dan pas is er daar sprake van verslaving en gebondenheid. Dus niet vanaf het moment dat je 1 glas drinkt.

Lang verhaal, maar dat is wat ik geloof en wat ik basseer op mijn relatie met God en basseer op Zijn woord, de bijbel. Ik vind het prima als je anders denkt en anders handeld. Je vrije keus die je hebt. Hoop alleen dat je het ergens op kunt basseren, het helpt mij in ieder geval om dat wel te doen.

Hoor graag van je als je denkt wat een onzin;-)

Groeten,
Mike
donderdag 1 mei 2008, 10:15Victor
He Mike, nog bedankt voor je aanvulling. Thnx..

Gr.
maandag 23 februari 2009, 06:18Jan Paul Kok
Ja, als ouwe vent weet ik er alles van, ik ben 20 jaar getrouwd geweest, ik heb 3 volwassen zoons en ben opa. Ik weet nog hoe een vriendje me voor deed hoe je met jezelf moest (moest?!) zondigen in een bos zeer lang geleden. Ik verloor mijn onschuld. Ik noem het altijd: offeren aan Onan. Naar analogie van drankmisbruik: offeren aan Bacchus. God heeft me overal van verlost en ik zeg alleen dit: zalig wie er nooit iets mee te maken gehad heeft. Wie van zijn vroegste jeugd af door God gezet wordt op een weg van reinheid, vlekkeloosheid en heiligheid voor Zijn ogen. Amen. Bid om verlossing, verafschuw het, vecht er tegen en bid, dan zal God je herboren doen worden en weer maken als een kind, zoals ook Jezus zegt dat we weer moeten worden. Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet. Deze kleinen hebben het koninkrijk Gods. Want kinderen kennen dat allemaal niet en wij ook niet op die leeftijd. Uiteraard spreek ik niet over het huwelijk dat goed is, uit God. Maar ook in het huwelijk kan men zondigen door onmatigheid e.a. tegennatuurlijke zaken.
maandag 23 februari 2009, 17:11Hans
Door Jan Pauls nieuwe reactie kwam ik ertoe deze post en de gegeven reacties weer eens door te lezen.

En daarbij vroeg ik me af of Mattheüs 5:27,28 de enige reden is om zelfbevrediging zondig te verklaren?

Want volgens mij gaat het erom dat je een fijn gevoel creëert door je eigen lijf aan te raken met een ejaculatie tot gevolg wanneer je masturbeert.

Er zijn mensen die daarbij fantaseren over andere personen of er pornografie bij nodig hebben, maar volgens mij gaat het over het algemeen om de handelingen en de gevoelens die die veroorzaken.

In mijn denkraam zou dus het begeren in je hoofd van andere personen wel zondig zijn, maar zonder dat te doen niet? En hoe zit het met niet bestaande fantasiepersonen, die je wellicht in je hoofd voorstelt?

Het zijn zomaar even wat gedachten op de maandagmiddag ;). Want persoonlijk zie ik niet heel veel kwaads in het jezelf bevredigen van tijd tot tijd. Hoewel ik het nu best raar vind om dat hier in discussie met voor mij onbekenden te typen ;).
maandag 23 februari 2009, 18:54Gast
" Want kinderen kennen dat allemaal niet en wij ook niet op die leeftijd. "

Dat is niet helemaal waar, er bestaat ook peuter/kleuter masturbatie.
Bij jonge kinderen zullen begeerlijke fantasieen echter nog geen rol spelen, slechts het gevoel dat masturbatie met zich mee brengt.
Volgens mij is masturberen heel normaal en hoeft niemand zich daarvoor te schamen. (makkelijk gezegd natuurlijk, als anonieme gast ;-) )
Het is normaal dat gedrag dat een lekker gevoel met zich mee brengt om herhaling vraagt.
Zelf vind ik dat je daarbij mag fantaseren wat je wilt, al kan ik begrijpen dat sommige mensen vooral bij dat laatste meer problemen hebben.
maandag 23 februari 2009, 23:22Hans
"er bestaat ook peuter/kleuter masturbatie"

Klopt, masturbatie komt bij peuters erg veel voor. Niet op de manier zoals wij er als volwassenen tegenaan kijken uiteraard, maar meer als het ontdekken van het eigen lichaam en de eigen seksualiteit. Ook op latere leeftijd nog bij de meeste kinderen.

Iedere jongen herinnert zich ongetwijfeld als kind een stijve plasser te hebben gehad. Veelal bij het badderen of bij het afdrogen. Een heel natuurlijke ontwikkelingsfase.

Vaak wordt door de manier waarop ouders daarmee omgaan al een basis gelegd voor het gevoel (schaamte of meer openheid) wat hetzelfde later veroorzaakt.

En wat je er ook van vindt, mijns inziens is het per definitie jammer als zaken als seksualiteitbeleving en bijvoorbeeld een eerste natte droom in een ouder-kind relatie als taboe worden beschouwd en derhalve niet bespreekbaar worden daardoor.
dinsdag 24 februari 2009, 05:21Jan Paul Kok
Jongens, jongens, jongens, wat een site is dit. Het is allemaal even belangrijk. Ik kom tijd tekort door jullie. En ik vind het heerlijk dat ik de kans krijg mijn gedachten over al die dingen door te geven. Ik heb al vroeg in mijn geloofsleven begrepen dat God een rein lichaam vraagt. Ik ga er nu niet te lang op in, want ik heb al gereageerd. De Heilige Geest is een zeer gevoelige en zeer reine, ja volmaakte, zuiver geestelijke gast. Zijn koffer laat Hij altijd bij de deur staan als Hij zich gewaardigt zijn intrek bij ons te nemen door genade. Als Hij ook maar de minste sexuele gedachten of zonden waarneemt, tenzij geheiligd binnen en door het huwelijk, vertrekt Hij direct. Johannes van het Kruis schrijft ergens: laat een vogeltje dat u gevangen hebt niet vliegen, want dan bent u het kwijt. Hebreeën 12:15, geloof ik: iedereen moet er op toezien dat hij of zij niet verachtert, hustero-o, staat er, dat is: achteruitgaan, in de genade. Ooit tekende ik een mannetje dat voor een tweesprong staat in een groot bos. De wegen splitsen zich. Wat nu? Er staat een wegwijzer: links op het bordje staat: genot, rechts op het bordje staat: God. Het mannetje MOET kiezen. Denk aan Galaten 5 vers 24: zij die het eigendom van Christus Jezus zijn hebben hun vlees gekruisigd met de hartstochten en de begeerten en Romeinen 8:8: wie vleselijk ingesteld zijn, kunnen God niet behagen. RUK NIET. En meisjes doe ook niet aan zelfbevrediging, als je werkelijk aan God wilt toebehoren. Gelukkig heb ik het allemaal achter me liggen. Ik ben door Gods genade: eenzaam, kuis en vrij. Maar ik heb het ook niet van de ene dag op de andere ontvangen. Het moet geschonken worden. Aan de een schenkt God het na 3 dagen, aan de ander na 30 jaar. Maar verlang naar je verlossing en vecht tegen de onkuisheid, tegen de geile drift. Want de zuiverheid wordt door God bij uitstek gewaardeerd en bemind, denk aan de maagd Maria. En God beloont zeer rijkelijk wie vrijwillig afstand doen van al die dingen om Hem. Ik preek niet in de lucht, ik spreek uit ervaring. Vecht tegen de duivel zegt weer Paulus, dan druipt hij af. Zo is het. God heeft arbeiders nodig. Vergeet sex, kijk zo min mogelijk naar al die reetjes en décolletés op straat en op tv. TV is een etalage van wereld en vlees die de zielen te gronde richt als je niet oppast. Tegen de programmamakers zeg ik: uw geestelijk riool zij met u ten verderve. Vermijd de aanleidingen. Mannen, God heeft een veiligheidsventiel geplaatst. Wij hoeven de hand niet aan ons zelf te slaan. Het gaat vanzelf in de nacht van tijd tot tijd. Amen.
dinsdag 24 februari 2009, 16:06Gast
Jan Paul,

Wanneer verwordt zelfbevrediging volgens jou een zonde?

Je kunt een onschuldige peuter die aan zelfbevrediging doet toch moelijk zondig noemen?

En als God niet zou willen waarom heeft hij mens en dier dan gezegend met de mogelijkheid jezelf te kunnen bevredigen? Een dier kent geen zonde. Kijk naar dieren, daar wordt vollop aan zelfbevrediging gedaan.

En waarom bestaan er dan erotisch getinte dromen met als gevolg een ejaculatie (als ik jouw laatste zin goed heb begrepen verwees jij daar naar). Waarom zadelt God de mens op met dat soort fantasieën in het nachtelijk uur, en zou je dergelijk fantasieën overdag niet mogen hebben?
Mijn excuses, het zijn vrij veel vragen geworden in 1 post ;-)
dinsdag 24 februari 2009, 16:36Hans
Zo JP, je bent wel lang van stof hoor op de vroege ochtend :p.

In je betoog is duidelijk te lezen wat jouw opvattingen zijn. Alleen vraag ik me naar aanleiding daarvan weer af hoe je nu precies tot die opvatting gekomen bent. Evenals je interpretatie van genoemde teksten, zoals blijkt uit de uitleg die je geeft.

Je schreef bijvoorbeeld "Als Hij ook maar de minste sexuele gedachten of zonden waarneemt, tenzij geheiligd binnen en door het huwelijk, vertrekt Hij direct." en "wie vleselijk ingesteld zijn, kunnen God niet behagen." (wat ik overigens niet bij Rom 8:8 heb gevonden, maar wellicht staat het ergens anders?). Als ik het goed begrijp n.a.v. je uitleg geloof je dat God seks - anders dan bedoeld voor de voortplanting, binnen het huwelijk - onkuis en daarmee zondig vindt?

En klopt het dat ik uit de zin "Het mannetje MOET kiezen." opmaak dat je van mening bent dat 'genieten' niet mogelijk kan zijn, wanneer je voor God kiest?

Overigens zie ik nog altijd vanuit mijn optiek in Mattheüs 5:27,28 en het 'niet vleselijk ingesteld mogen zijn' geen helder 'verbod' op zelfbevrediging. We zullen het misschien niet eens worden, maar ben wel benieuwd waarom jij samen met anderen dat verbod daar wel in zien?

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de praktische invulling hiervan, zoals wanneer je als ouder ontdekt dat je kind masturbeert. Wat doe je dan? Ik weet niet of die vraag ook te persoonlijk is, maar hij komt wel bij me boven drijven. En als je wilt reageren dan lees ik het wel ;).
Groet! Hans!
woensdag 25 februari 2009, 07:13Jan Paul Kok
Beste Hans, Misschien is het niet zo vruchtbaar om te spreken in termen van verboden en derg. Je krijgt dan al gauw dat hinderlijke beeld van dat opgestoken vingertje. Natuurlijk staan er dingen in de bijbel waarvan God zegt bij monde van de bijbelschrijver: dat is Mij een gruwel. De lezer moet daar zelf maar zijn conclusie uit trekken. Zelf en voor zichzelf. We kunnen ons eigenlijk nooit erg bemoeien met andere levens. Denk aan oordeel niet en veroordeel niet en aan de gelijkenis van de balk en de splinter. Het gaat er denk ik niet zo heel erg om wat volgens mij verboden is. Want dan is eigenlijk al geïmpliceerd dat ik iets over andere levens ga zeggen. Ik verwoord alles vanuit mijn eigen ervaring. Bij mij werkt het zo, dat ik door God op een weg geplaatst word/ben van een totale relatie. Dan geldt het woord van Jezus in Lukas 14, dacht ik, : wie niet alles wat hij bezit, ook geestelijk, met de wil, waar hij aan hangt, loslaat, kan mijn discipel niet zijn. Paulus zegt 2 dingen: alles is geoorloofd, niet alles is nuttig, en: alles is geoorloofd, door niets laat ik mij knechten. M.a.w. ik ben nergens aan verslaafd. Maar de zonde is natuurlijk nooit geoorloofd (Jezus Sirach ergens), dus gaat het erom wat zonde is. Het is altijd simpel het experiment aan te gaan: als je moeite hebt iets te offeren, los te laten om op een smallere weg te gaan en tot een intensere relatie met de Heer te komen, probeer iets dan 3 maanden en kijk hoe het geestelijk bij je uitwerkt. Je kunt toch altijd weer de oude praktijken oppakken? Je bent vrij. Bovendien kun je dan vaststellen of je verslaafd bent. Ik zei eens tegen mezelf: ik blijf mijn hele leven roken, heerlijk, behalve de komende 3 maanden, die sla ik over. Maar het werkte niet, ergo: verslaafd! (nu allang niet meer) Overigens zegt mijn favoriete geestelijke schrijver Johannes van het Kruis: het incident betekent niet veel, als de gewoonte maar is stil gelegd. Hij vervolgt: toch moet de ziel met Gods hulp tenslotte zover zien te komen dat ook het incident zich niet meer voordoet. Dit geldt natuurlijk niet voor doodzonde. Je kunt niet zeggen: vroeger vermoordde ik talloze mensen in een week en nu nog maar 1 per jaar. Daar gaat het niet voor op. Maar voor masturbatie zou het heel goed op kunnen gaan. Natuurlijk mogen we genieten, maar er is een schemergebied waar genot overgaat in zonde en daar zit 'm de kneep en de viezigheid. Daarom zegt Benedictus van Nursia, de stichter van de Benedictijnen en eigenlijk de grondlegger van het westerse monnikenwezen: de dood (van de ziel door de zonde) heeft postgevat aan de drempel van het genot. De weg naar de dood loopt via het genot als je niet oppast. De 4 kardinale (cardo is scharnier) deugden zijn: Fortitudo, sterkte of moed, prudentia, voorzichtigheid, iustitia, rechtvaardigheid en de temperantia, matigheid. Als je met iets niet wilt of kunt stoppen, probeer dan maat te houden, tenzij het doodzonde is. Daar moet je onmiddellijk mee ophouden, want je weet niet of je de avond haalt en dan ga je verloren. Hopelijk heb ik je vraag enigszins beantwoord. Rom 8:8 staat toch: wie in het vlees zijn, kunnen God niet behagen? Daarmee wordt bedoeld volgens mij: wie gefocust zijn op lustbeleving en daar teveel tijd en energie aan besteden, er verslaafd aan zijn. Het gaat in de relatie met Jezus om wedergeboorte. (Johannes 3) De oude natuur moet worden afgelegd met hulp van de genade en wij worden bekleed met de natuur van Christus die ons in feite bovennatuurlijk maakt. Genotsbeleving van dingen van het vlees, geldt dus ook voor vraatzucht, (gula) is gekoppeld aan de oude mens, dwz. de genotsbeleving die komt van de oude natuur. Als zodanig moeten wij ernaar streven daar niet meer naar te verlangen. De mens kan zijn gevallen, oude, buiten- of na-paradijselijke natuur overstijgen en daarmee een leven leiden naar Gods beeld zoals Hij ons geschapen heeft. Christus sluit de cirkel, plaatst ons terug in het paradijs. Wat mijzelf betreft, ik heb geleerd de ene kostbare Parel die ik gekocht heb uit de gelijkenis, die ook de Schat is verborgen in de akker, niet meer te verspelen voor een of ander aards genot. Nadrukkelijk gesteld: met zeer veel en langdurig vallen en opstaan en nooit zonder Gods hulp en genade. Ik kan alleen zeggen: ga het experiment aan en laat je leiden door de Geest.
Ik zie dat Gast ook nog een vraag had. Een peuter zondigt niet omdat hij nog niet gegeten heeft van de boom van kennis van goed en kwaad. Hij beseft niets. Wel zegt de psalmist intussen (25:7): vergeef mij de zonde van mijn jeugd en van mijn onwetendheid. Maar dat is dan later en heeft geen betrekking op de peuter. Masturbatie verwordt sowieso tot zonde als het onmatig gebeurt, want onmatigheid is zonde. Ik beschouw een incidentele rukking als iets dat de geestelijke conditie (relatie met de Heer) nauwelijks aantast, 1x per 2 maanden ofzo, of misschien 1x per maand, maar door Gods genade heb ik het helemaal afgelegd. Onan krijgt niet de minste offerande meer, alles is voor God. Vergeet echter niet dat ik veel ouder ben dan jullie. Maar gebruik je jonge leeftijd niet als excuus! Ik ken dit allemaal, ik kan er college in geven. Ik ben gepokt en gemazeld in bijna alles. Daarom voel ik liefde en verwantschap voor JC D Ciple die hier ook geschreven heeft. Ook ik heb diep gezeten. Zo diep dat ik de hel kon ruiken. Wat het huwelijk betreft daar kan ik weinig over zeggen. Volg jullie voorgangers, als het ware herders zijn zal je goed zitten. Het is evident dat God trouw vraagt en monogamie. We hebben het nieuwe testament, hè, niet het oude meer. Jacob enzo is niet onze norm. En God is ook weer niet blij is met de zogeheten seriemonogamie. Dan ben je wel trouw zolang je bij 1 iemand bent, maar je wisselt nog al eens en dan ben je weer trouw, dat wel. Dus je bedriegt je partner niet. Maar dat gewissel vindt God ook niks waard, vandaar dat Hij toch het huwelijk heeft ingesteld. Zoek en jullie zullen vinden. Alles hangt af van hoever je wilt gaan in het jezelf geven aan Hem die als 33jarige, kerngezonde vent Zijn ongeschonden leven aan ons heeft willen geven. Stel je voor dat je Hem ziet bidden in Getsemane. Je bent geschokt. Hij vraagt aan God de Vader of de drinkbeker niet voorbij kan gaan. Maar de Vader is onverbiddelijk, letterlijk. Waarom? Om jou, Mark, Hans, Victor, andere Mark, Gast, Rob en allen die dit lezen moeten hun eigen naam invullen. Gods liefde voor ons was op dat moment groter dan die voor zijn eigen Zoon. Jezus, die zat te bibberen van angst en die bloed en tranen zweette, kreeg nee, want de Vader wilde Jan Paul Kok redden van de hel. En wat doen wij? Wij willen nog zo graag een beetje geilen. O, Heer, wie is U waardig? Wij willen God naar onze hand zetten. En dus gaan we sleutelen aan allerlei dingen die wij niet kwijt willen. Of het nu geld betreft of masturbatie, dat maakt niets uit in feite. Denk aan de rijke jongeling. Bedroefd ging hij heen, want hij had veel geld en bezittingen. Als je morgen tegenover de Heer staat en Hij zegt: volg Mij, hoe reageer je: zeg je: voorlopig niet, want ik moet nog een paar jaar rukken? Of stop je? In het eerste geval zul je bedroefd heen moeten gaan. Het is niet anders vrees ik, God is zoals Hij is, niet zoals wij Hem graag willen zien of construeren. Wat de natte droom betreft: alles draait om de wil. In de slaap ejaculeren gaat volkomen buiten de bewuste wil om. Ook de droom sturen we niet met de bewuste wil. Daar gaat het om, dat we de dingen van het vlees niet willen om met de God die zuiver Geestelijk is een zuiver geestelijke liefdesrelatie aan te kunnen gaan. Amen. Mooie dag mannen. Geniet van het leven met God, het is het mooiste leven dat je je kunt wensen. Maar afkicken is altijd vervelend, dat weet ik. Dat gaat voorbij echter. Maar de eenheid met God gaat nooit meer voorbij, tot in de eeuwen der eeuwen niet. Mooi hè?? Lets go, achter Hem aan, anders ga ik alleen en dat ga ik toch wel. JP
woensdag 25 februari 2009, 23:22Hans
Hey JP,

"Hopelijk heb ik je vraag enigszins beantwoord."
Niet enigszins hoor ;). Je opvatting is uitgebreid en helder!

Je inleiding spreekt me overigens erg aan!

"De lezer moet daar zelf maar zijn conclusie uit trekken. Zelf en voor zichzelf."
Denk je dan ook dat er geen "algehele richtlijn", maar meer een "persoonsafhankelijke sturing" valt op te maken uit de Bijbel?

Er zijn immers velerlei verschillende - maar eveneens oprechte - interpretaties van dezelfde Bijbelteksten. Mits de richting goed is, is er een uitwijkmarge wat interpretatie betreft? (trouwens wel een opvatting waar ik me in kan vinden)

Wat je zegt over onmatigheid sluit ik me bij aan. Wie zei ook alweer "Wie geen maat kan houden loopt naast het ritme van het leven"?

Waarschijnlijk zit het hem in een andere Bijbelvertaling dat ik bij Rom 8:8 "Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen" lees. Daar wordt dus niets "vleselijks" genoemd ;). In mijn optiek is dat trouwens weer een verwijzing naar de eerder genoemde onmatigheid.

Ik zal mijn stortvloed aan vragen matigen :p, maar nog één die bij me op kwam n.a.v. "Vergeef mij de zonde van (….) mijn onwetendheid."
Bestaat levenslange onwetendheid volgens jou?

Groeten, Hans!
donderdag 26 februari 2009, 07:12Jan Paul Kok
Goede morgen Hans, je bent een wakkere borst, dat heb ik al in de gaten. Ik geef meteen even mijn site op: Christisum (ik ben van Christus) in Punt.nl en de naam van het log is: Tu solus altissimus, Gij alleen zijt de Allerhoogste, JC, overigens ben ik een oeverloze ouwehoer, voel je niet verplciht erin te lezen.)
Er staan geboden van Jezus in de bijbel, die ons, als we eerlijk met de Schrift omgaan tenminste, dwingen op het spoor van zelfreflectie en introspectie op moreel nivo zonder enige aandacht te schenken aan de fouten (ondeugden) van anderen. De spiegel in de Jacobusbrief gaat daar ook over. Het Nieuwe Testament is de spiegel waarin we kunnen zien hoe onze relatie tot God is. Leven we volgens Jezus' geboden dan zullen we God zien in de spiegel, vat dit niet verkeerd op, we blijven mens natuurlijk. Johannes van het Kruis zegt: dan zijn we gepoetste ruiten waar het zonlicht ongehinderd doorheen kan vallen ook naar anderen toe. We worden kanaal voor de H.Geest, lees ook de boekjes, Jezus spreekt, ze staan in elke evangelische winkel. Het zijn inspraken die 2 Engelse vrouwen ontvangen hebben. Als we in zonden leven echter zijn we smerige ruiten en stralen we ook niets van God uit. God wil de (alle!) mensen bereiken met Zijn heil en zoekt mensen die schoon willen worden als de ruit, om Hem door te kunnen geven, dwz. opdat Hij in hen woont en zelf aan de bak kan gaan om de verloren zielen te zoeken en doden op te wekken. Naar de ziel (door de doodzonde waar ze in vastzitten), maar niet minder naar lichaam als het Hem zo uitkomt: niet ik leef meer, zegt Paulus, maar Christus is het die in mij leeft. En ook Paulus was morsdood, waar hij niet omheen draait. Dat is precies wat God wil. Dat wij sterven aan onszelf, aan ons oude ik, we moeten niets worden, diepe nederigheid en onthechting, geestelijk worden en dan staat Christus in ons op. Hij leeft in mij, ik lieg niet. Misschien nog niet ten volle, maar Hij groeit elke dag. Er staat: oordeel niet en veroordeel niet, verder: wie zonder zonden is werpe de 1e steen, verder: de balk en de splinter. Wat zeg dat allemaal? Dat God alleen maar verlangt dat we aan onszelf werken, ons ineen weten te schuiven met Christus, en met hulp van de genade natuurlijk, want uit onszelf kunnen we niks, zonder ook maar de geringste aandacht te schenken aan de fouten van anderen. Dat zal God wel zelf doen als Hij helemaal in ons woont, leeft, kan doen wat Hij wil. Vat je? Stel dat jou fiets tegen je zegt: bekiek het maar, jij wilt linksaf, maar ik ga lekker rechtsaf. Wat zou jij doen? Ik zou die fiets meteen de gracht intrappen en een andere halen. God wil helemaal sturen in en over ons. Wijzelf zijn de eerste die daarvan zullen profiteren: geluk, volkomen en blijvende vrede, fonteinen van levend water die opborrelen in je binnenste, het is allemaal waar, jongen. En dan ook nog als de tent kats versleten is de hemel!Leven met God is de grootste kik die ik ken en ik ken ze bijna allemaal. Alleen wit en bruin ken ik niet. (kook en hors) Daar ben ik voor behoed, Goddank. Er is een vaderspreuk: als u iemand ziet zondigen, oordeel hem dan niet maar zeg bij uzelf: wee mij, vandaag hij, morgen zeker ik. (zondigen dus) Die Vaderspreuken (eigenlijk de hele Bonheidenserie)(Google abdij Bethlehem, België) en de Navolging van Thomas a Kempis en Johannes van het Kruis hebben de basis gelegd voor mijn spiritualiteit in begin jaren '80, vlak na de Godservaring van 9/2/81, afgelopen 9/2 dus exact 28 jaar geleden, ook in de nacht van zondag 8 op maandag 9 net als dit jaar. God heeft ze me letterlijk aangegeven, (zal vertellen op mijn site) alledrie. Uiteraard lees ik nog steeds, maar dit is mijn fundament, en het fundament van het fundament is natuurlijk het nieuwe testament en het fundament daarvan het oude. En waar begint het? Abram zag 3 mannen naderen, de Drieëenheid in Genesis. Mamre. Toen al dacht God: Ik wil die Hans redden en die maffe Jantje Kok, die Ik in 1948 geboren zal doen worden.
Algemene richtlijn en persoonsafhankelijk: allebei. Van de een vraagt God alleen dat hij of zij ophoudt met een paar onaangename karaktertrekken als snauwen, fitten, negatief denken, ontevreden zijn in plaats van altijd danken, dominant zijn, de ander moet van de alcohol afblijven, weer een ander van kinderen of van zijn eigen pik, weer een ander heeft de neiging zich niets van verkeersregels aan te trekken, weer een ander, loopt te gluren als hij 's avonds de hond uitlaat enz. enz. of jat van zijn baas. Kijk in je eigen spiegel, recht in je eigen ogen, sta niet schuin in de spiegels van de anderen te loeren. God vraagt niet naar jou oordeel. En ook hoef je je niet te verantwoorden voor anderen tenzij je een slechte herder was. Want in elk mens heeft de zonde eigen en persoonsgebonden vormen aangenomen, al zijn er grondlijnen die we allemaal hebben. Het gaat er vooral om dat je erachter komt wat God van jou persoonlijk wil. Dat moet biddend en liefst met een geestlijk leidsman. God heeft er strategieën voor ontwikkeld die daar op toe gesneden zijn zoals de AA toegesneden is op verlost worden van drankzucht. De Geestelijke Oefeningen van Ignatius bv. Waren die maar online. (Pater Bots s.j. kunnen de G.O. niet online of heb ik iets gemist en zijn ze het al?) Zeg tegen God: Heer, u kent mij, u hebt me gemaakt, u weet precies waar het niet goed gaat, open mij voor mezelf en maak mij Uw wil met mijn leven bekend. En doe dit in stilte, sluit alle ruis buiten, want er is alleen nog maar ruis bijna als je naar onze anti-cultuur kijkt. Opstaan: nieuws, tv aan, zappen, weer nieuws, weer zappen, animal planet, mooi, maar even niet, wijven, nog meer wijven, zappen hé, alweer wijven. Reclameleugens. Show, onzin, oscars, grotere onzin, nog grotere onzin, hé, ik wist niet dat dat bestond: nog weer grotere onzin. Doe die tv uit en ga zitten bidden. Een plane gecrasht. Heel erg, bid voor de zielen van de overledenen en voor de gewonden in de ziekenhuizen of voor de nabestaanden, of voor de getraumatiseerde hulpverleners, maar laat niet de hele dag die verslaggeving aanstaan. Zoek de stilte en zoek contact met God, de enige die van belang is, want je moet sterven en je zult je moeten verantwoorden. Ont-dek (doe het deksel eraf) wat God van jou verlangt. Dat is alles, ieder voor zich. Een vaderspreuk: de woestijnvaders hadden vaak leerlingen. De Abba, vader, zegt tegen zijn leerling bij het zien van een zwerfhond: wee mij, die hond is beter af dan ik. De leerling schrikt, want hij ziet zijn abba als heilig. Hoezo abba, waarom dat? Wel zegt de Abba: die hond heeft liefde en hem wacht geen oordeel. Goed hè? Lees ze, mij hebben ze alles geleerd en die andere 2, toen kon ik pas volledig doordringen in het NT. Denk aan psalm 10:4: de boosdoener zegt: God vraagt geen rekenschap, er bestaat helemaal niets. Grotere vergissing kan een mens niet maken, daarom ook in psalm 14 begin: een dwaas zegt bij zichzelf, er is geen God. Hoe dwaas kan een mens zijn, toch was ook ik ooit zo dwaas.
Die uitwijkmarge qua interpretatie van bijbelteksten waar je naar vraagt. Zorg nu dat je de H. Geest hebt, dan lees je de bijbel heel anders. Dan zie je vanzelf welke interpretatie de juiste, door God bedoelde is. Er zijn ook dingen fout gegaan bij het vertalen. In het Grieks staat in Rom. 8:8: hoi de en sarki ovtes theooi aresai ou dunantai. Latijn: qui autem in carne sunt, Deo placere non possunt. Zie je iets bekends? Carnivoor, wat is dat, een konijn? Sarx, genitief sarkis is vlees in het Grieks, dit is en+ datief: in (het) vlees. En dat wordt dan vertaald met egoïsme, zelfzucht en in jou vertaling blijkbaar door eigen wil. Dat is een verraderlijke afvlakking van de oudere vertalingen die nergens omheen draaiden. Wel is het zo dat deze dingen: vleselijk ingesteld zijn, egoïsme, zelfzucht, (ik schreef al: alles wat op -zucht eindigt. Denk aan hartstocht en een tochtige koe: het trekken, de schoorsteen heeft goede trek, van het hart, het tocht in huis, het zuchten, begeren, geldzucht, vraatzucht, naaizucht, hebzucht, ikzucht, eerzucht, heerszucht, ziek kan ook: babbelziek, koopzucht, koopziek) eigenwilligheid allemaal wortelen in het ES van Freud. Dat ik altijd noem: het Trojaanse paard waarmee de duivel de ziel binnen gekomen is.
De zonde van mijn levenslange onwetendheid zal best bestaan, maar laten we ernstig en blijvend bidden dat de Heer ons daarvoor behoed, want als we sterven gaat het deksel er sowieso helemaal af. Denk maar niet dat het waar is wat sommige verdwaalde en bedrogen zielen zeggen: Zelfmoord? Je laat je vollopen met whiskey en je neemt slaappillen en je merkt helemaal niks. Vergeet het maar, je wordt klaar-en klaarwakker. In de hel. Trap er niet in, in dit soort leugens van de duivel zelf. Kom maar op met je vragen. Hoe meer hoe liever. God vraagt van elk van ons dat we op zoek gaan naar de mate waarin wij Hem moeten liefhebben. De een is een borrelglas, de ander een bierglas, als het glas maar vol is. Bless u, Jan Paul
zaterdag 28 februari 2009, 21:12FutureMarine-Commando
Sommige mensen hier geven reacties waar uit blijkt dat zij goeie christenen zijn die uitgebreide kennis hebben van de bijbel. Ze geven goeie reacties, ondersteuned door teksten uit de bijbel en argumenten waar wij van weten dat ze waar zijn. Toch wil ik even iedereen eraan herinneren dat jongens in de puberteit hun testoteron ( hormonen) door hun bloed hebben pompen. Dat betekend dat ze er weinig aan kunnen doen dat ze ( automatisch/onbewust ) naar de mooie vrouwen kijken, hun hersens spontane( soms voor lust soms liefde ) seks fantasien krijgen/afspelen en dat hun lichaam SCHREEUWT om seks. Het klinkt meschien niet zo fijn maar je blijft een dier. Dan kunnen we meschien weer de wellis nietis diccusie te voorschijn met als onderwerp darwinisme of intelligent designe, maar als we naar feiten kijken ( laatste 2 KIJK uitgaven geven prachtige voorbeelden...) trekt het darwinisme aan het langste eind. Dat komt erop neer dat we niet moeten denken dat wij geen dieren zijn. Maar wij zijn natuurlijk wel speciaal want God zag dat wij ( de mens ) perfect was. meschien is de evolutie theorie gods manier om bijv. de mens te kreeren. Ik dwaal een beetje af. Maar in mattheus 5 kunnen wij ook denken dat je niet mag vreemdgaan van andermans vrouw. Er staat ook dat als dat jouw niet lukt ( verkrachten aanraden) dat je dan maar beter je oog kan uitrukken of je hand kan afhakken. Zo kan je het ook interpeteren. bovendien, toen ik eraan deed ( 4 weken geleden :P ) had ik niet echt een schuldgevoel van binnen. Ik bidde er ook over. God weet immers alles dus je hoeft niks te verbergen en hij houdt van je. Sommige mensen zeggen dat ze met God praten, ik hoor wel iets maar ik zou graag willen weten hoe ik zijn antwoord met zekerheid kan ontvangen. Alleen uit eigen onderzoek zag ik dat sommige masturbatie zagen als een zonde. Uit dicipline ben ik dus gestopt en ik zoek verder. Deze reactie heb ik hier neergezet om dit onderwerp uit een andere hoek te bekijken en zo de discussie scherp te houden dus neem me niet kwalijk. reageer AUB
Reacties 1 - 20 van 30

Reageer op deze blog





Poll


Er is geen Bijbelse basis voor vlaggen en dansen in de kerkdienst

Laatste reacties

Terugkeer van Jezus

Joshua_Cobussen - vandaag, 40 minuten geleden De afvallige Joden werden...

De vrouw van je leven!

Mark Boerman - vandaag, 1:09 uur geleden Hey Mark, Het slaat op de...

Midden-Oosten

Joshua_Cobussen - vandaag, 1:38 uur geleden Scheelt weer dat Hij al terug...

Stelling week 12-13

Joh de Vries - gisteren om 19:43 De bijbel kende geen...

Voorbij de cliché

Jan Paul - gisteren om 13:51 Inderdaad Michel, het is een...

Suggesties

Vertel waar jij wilt dat wij over schrijven!

Doe een suggestie

Advertenties

Uw advertentie hier?

Neem contact op voor meer informatie.

"));