Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

De eeuwigheid, wat is jouw bagage?

Door: Mark WinkelaarVrijdag, 14 mei
Terug
Categorie: Eyeopeners, 38 keer gereageerd, 341 keer bekeken

Annuleren

God is het beste wat je op deze aarde kan overkomen, Hij heeft het leven bedacht en geeft nieuw leven aan degenen die het willen ontvangen. Maar wat doe je met het leven dat je is gegeven? Waar ben je van dag tot dag mee bezig? Ben je druk met je baan, de kerk, muziek maken, tv kijken of gewoon met druk zijn? Het leven hier op aarde is voorbij voordat je het weet, dus wat gaan we met de schaarse dagen die we hier op aarde hebben doen?  

God is eeuwig en aan het eind van dit leven hier op aarde zullen we eeuwig met Hem leven. Het is niet in procenten uit te drukken hoe kort het leven op aarde is in vergelijking met het eeuwige leven, aangezien je moeilijk kunt rekenen met iets oneindigs. Toch is die korte tijd hier heel erg bepalend voor wat er na je dood gebeurd.

Stel je voor, na het laatste oordeel wordt je, dankzij Jezus Christus, niet in de vuurpoel gegooid. Je gaat voor eeuwig bij God wonen, welke dingen die je op aarde hebt verworven neem je dan mee in dat nieuwe leven? Wat zit er in jouw ‘aardse rugzak’? Sowieso geen materiële dingen, want die laat je natuurlijk achter als je sterft. Ook je brakke of afgetrainde lichaam laat je achter op deze aarde. Wat wel in je aardse rugzak past is je kennis, je karakter, je overtuiging, je wil, oftewel: je innerlijk. Dat gaat mee de eeuwigheid in.

Als we nu, met de eeuwigheid in ons achterhoofd, gaan kijken naar ons leven van vandaag, wat komt er dan in je op? Zijn de dingen die je nu onderneemt een logisch gevolg van datgene wat je na dit leven te wachten staat? Of zou je, als je eerlijk bent, de koers eigenlijk moeten bijsturen?

Vaak als ik een film heb gekeken, of ik heb, samen met een vriend van mij, me vermaakt met een computergame zonder een zinnig gesprek te hebben gehad, dan komt deze ‘eeuwigheidsgedachte’ in me op en besef ik me dat ik die avond nergens in heb geïnvesteerd. En dat is zo jammer, dan baal ik zo van mijzelf! Tuurlijk er is een tijd van werken en een tijd van ontspannen en het zou te ver gaan als ik zou zeggen dat je helemaal geen entertainment zou mogen ontvangen, maar er moet een juiste balans zijn. Ik hoop dat ik, als ik na mijn dood terug kan kijken, kan concluderen dat de bezigheden in mijn leven van eeuwigheidswaarde zijn geweest. En als dat zo is dan mag ik God erg bedanken, want zelf gooi ik er vaak met de pet naar. Het is God, Hij is trouw en geduldig en daar ben ik, op zijn tijd, erg dankbaar voor!


Goed weekend!


Mark Winkelaar

  

Gerelateerd

  • De dag van het Oordeel

  • Oordeel niet!

  • Op het randje van de eeuwigheid

  • Gods oordeel

  • 6 dagen werken

Reacties (38)

Reacties 21 - 38 van 38
dinsdag 18 mei, 12:14Nodoubt
"Het gaat even om de boodschap"

En ik geef je duidelijk aan dat ik die boodschap niet vind kloppen gezien wat de Bijbel zegt over de schepping. God schiep geen enkele kind-snoep, kat-spek situatie. Die zit alleen in jou hoofd.


"Of moeten we toch meer symbolisch naar dit verhaal kijken, om de aard van de mens te doorgronden (in de kern goed, maar het gevaar van verleiding en zonde ligt wel op de loer, als je niet oppast voor 'de slang')."

Lang, lang lang geleden was de mens nog goed en was er maar een klein gevaar op zonde/dood.

Maar nu, vandaag, is de mens door en door slecht en is er maar een kleine kans op redding/leven. De situatie is dus omgedraaid.

Zoals er vroeger om zonde te doen veel moeite gedaan moest worden (dus in het paradijs), zo moet er nu veel moeite gedaan worden om die ene Weg te vinden die naar Het Leven leid, door De Waarheid. En vervolgens kost het veel inspanning om goed te willen doen naar Gods wil.
dinsdag 18 mei, 12:41Jan Paul
Hallo Hans, mag ik me ermee bemoeien? (retorische vraag)
Wat je aanstipt blijft ondoorgrondelijk, hoe je het ook bekijkt. Ik denk dat we het scheppings- en zondeval-verhaal inderdaad meer symbolisch moeten beschouwen, er waren geen ooggetuigen, er hingen geen bewakingscamera's in de Hof van Eden, er is geen echt verslag van wat er zich heeft voorgedaan. Een slang is een gewoon reptiel, ze bestaan nog. Wel zit ook daar symboliek in: hij kruipt over de grond, dus hij zit vast aan het lagere, aan het aardse en hij heeft een gespleten of dubbele tong, dus betekenis: hij liegt.
Er zit in het verhaal een centrale intuïtie of notie van het gegeven dat er een discrepantie is tussen hoe het hier op aarde toegaat enerzijds en de heiligheid en onfeilbaarheid van de Allerhoogste als Schepper anderzijds. God schiep volmaakt, Hij kan niet anders, maar het is niet volmaakt meer, hoe raadselachtig en droevig tevens. Wat is er gebeurd?
Dan ontstaat er een oplossingsverhaal zeg maar, uiteraard goddelijk geïnspireerd, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat we het letterlijk moet nemen. De mens die dat opgeschreven heeft moet ook in zichzelf die breuk hebben onderkend, lijkt mij. Hij wist zich zondaar.
Ik persoonlijk tob mij niet af met vragen over het paradijs. Ik zie dat er iets mis gegaan is en dat dat ook in mij huist helaas, maar meteen ook gelukkig: de oplossing is voorhanden. In de natuur zich ik dezelfde mechanismen die bij de mens zonde heten: egoïsme, overlevingsdrift ten koste van anderen enz. Ergens in onze oergeschiedenis is er iets uit de hand gelopen, het is onnaspeurlijk geworden. Maar hoe onnaspeurlijk ook, in onszelf kunnen we het ongedaan maken, oplossen, ervan verlost worden door de navolging van Christus, de enige en eeuwige sleuteldrager tot het verloren paradijs.
Hij reikt ieder de sleutel aan om in zichzelf het graf te openen en de toegang tot de nieuwe mens naar Gods beeld te ontsluiten: weest volmaakt zoals uw Vader in de hemel volmaakt is. Dan is dat van die slang, dat duistere en ontoegankelijke oergegeven, omgeven met raadsels en tragiek, die zwakte ook van de kwetsbare, eenzame en onwetende mens die aanvankelijk niet eens wist dat hij geboren was, maar gaandeweg ontdekte in welke val hij zat door de dood en de zonde, dat alles is dan weggenomen en opgetrokken als de kwaaie dampen van een giftig moeras.
De nevelslierten van het oude bedrog zijn weg en onthullen het stralende uitzicht op het gelukzalige leven volgens Gods wil, nu reeds in het vlees en daarna. En voor altijd.

O, goede Jezus. Hoe onschatbaar, hoe onbeschrijflijk groot en liefdevol zijt Gij, dat U dit hebt willen komen brengen aan ons, die hopeloos verstrikt waren zonder enig uitzicht op redding vanuit onszelf.

groeten, JP
dinsdag 18 mei, 15:37Nodoubt
Ach ja natuurlijk! Dat ik dat nog was vergeten! ER WAREN GEEN OOGGETUIGEN BIJ IN DE HOF die het gelijk opgeschreven hebben voor ons! Stom van mij! En ik maar denken dat God DE ooggetuige is die de Bijbelschrijvers de waarheid verteld heeft aangezien er een bovennatuurlijke consistentie en kennis en profetie in de Bijbel terug te vinden is...

Nou... dan kunnen we dus niet zeker weten wat er gebeurd is he. Misschien is de rest v.d. Bijbel dan ook niet te geloven. Wie zegt dat daar dan wel ooggetuigen bij waren he!

Allemaal beeldspraak jongens! Geen echt verslag hoor! Alleen wat je op tv ziet is echt gebeurd! Want dat kun je zien met je ogen en daar ben je dan zelf de getuige van!

Waar kan ik me inschrijven om atheïst te worden?
dinsdag 18 mei, 16:33Edwin
Allereerst, ik me niet vinden in de toon waarmee soms in discussie wordt gegaan over bepaalde onderwerpen. We mogen het met elkaar oneens zijn en elkaar scherp van antwoord voorzien. Maar sta er eens bij stil dat we als christen ook op het openbare internet een verantwoordelijkheid hebben. Meer wil ik er niet over zeggen.

We zijn tot de kern van het scheppingsverhaal doorgedrongen. Ik ben van mening dat we dit verhaal zoals het is geschreven tot ons moeten nemen, het is door God geïnspireerd! En is er daadwerkelijk iets mis gegaan? De mens is een keuze gegeven. God heeft ons allemaal lief en Hij wilt dat wij ook van Hem houden. Die keuze moeten we allemaal maken in ons leven. Keren we God de rug toe of staan we voor hem open? Mijn inziens is de keuze op zich voor ons niet anders dan voor de eerste mensen op aarde.

NoDoubt, je zegt dat wij veel moeite moeten doen om behouden te blijven? Het zal niet altijd makkelijk zijn om Gods wil te volgen maar veel moeite? Jezus Christus heeft deze moeite op zich genomen, Hij is de enige weg naar het leven!

Ik denk niet dat er een kleine kans is op redding zoals jij beschrijft. Het aannemen van Jezus Christus als Verlosser is voldoende. De strijd is al gestreden, wij mensen kunnen deze strijd nooit zelf winnen.
woensdag 19 mei, 11:11Nodoubt
"Allereerst, ik me niet vinden in de toon waarmee soms in discussie wordt gegaan over bepaalde onderwerpen."

Wat vind jij van Jezus uitlatingen in Mat. 23? Of bijv. David in de Psalmen? Scheur nu die bladzijden uit je Bijbel, want in de toon van die teksten zul je je pas echt niet kunnen vinden. Deze dubbelhartigheid kennen de meeste Christenen, ze geloven 100 procent in de Bijbel hoor, maar zodra er iemand op een bepaalde manier met een bepaalde toon praat in hun omgeving gaat het ze VEEL TE VER.
Maar je hoeft je niet alleen persoonlijk aangevallen te weten hoor. Ik ben maar een uitzondering. De meeste Christenen zijn het met je eens. Alles mag verkracht worden uit Gods woord en alles mag in twijfel worden getrokken zolang de toon maar respectvol blijft. Beweren zij.

Nou daar doe ik dus NIET aan mee vrienden! ;)


"NoDoubt, je zegt dat wij veel moeite moeten doen om behouden te blijven? Het zal niet altijd makkelijk zijn om Gods wil te volgen maar veel moeite? Jezus Christus heeft deze moeite op zich genomen, Hij is de enige weg naar het leven!"

Blij dat het jou zo goed af gaat hoor. Mag ik je een stukje citeren van een niet geheel onbelangrijke Figuur uit de Bijbel?

"Ik denk niet dat er een kleine kans is op redding zoals jij beschrijft. Het aannemen van Jezus Christus als Verlosser is voldoende."

Maar gelukkig hoef je MIJ NIET te geloven. Het enige wat je hoeft te geloven is de duidelijke Bijbelleer hierover.


" 13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. 14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden."

Hier staat toch echt SUPERDUIDELIJK dat het een kleine groep mensen is (relatief gezien) die gered worden. Het is blijkwaar WEL ZEER MOEILIJK om de weg te bewandelen en de kleine poort binnen te gaan.

21 Niet iedereen die "Heer, Heer" tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: "Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?" 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: "Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!" " Mat. 7

En hier blijkt dat het niet alleen 'geloven' of 'Jezus accepteren' is dat je red. Het zijn juist van dat soort mensen die wel in Jezus geloven maar toch verloren gaan volgens deze tekst.

Hmm, zouden er nog meer teksten in de Bijbel staan die erop wijzen dat het VEEL MOEITE kost om gered te worden en te BLIJVEN? Hmm... wedloop? wedstrijd? geestelijke STRIJD? zelfverloochening? vallen en opstaan? Valse leer die velen verkiezen boven de waarheid? De duivel die als een brullende leeuw rondgaat om nog zoveel mogelijk mensen te verslinden? Hmm... nee das te eng hoor!! brrr, liever andere dingen geloven toch!


Misschien dat je hier een heel slecht gevoel bij krijgt Edwin. Je moet weten dat ik het niet zo zeg op deze toon om jou de grond in te boren maar alleen om je even goed wakker te schudden! De Bijbel liegt niet. Als je denkt dat het weinig moeite kost om het eeuwige leven te krijgen en te behouden... dan ben je diep misleid.

Vriendelijke groet,
Nodoubt
woensdag 19 mei, 11:41Edwin
Ik wil alleen zeggen dat je sommige zaken te zwart wit stelt. En dan heb ik het niet over het interpreteren van de bijbel, waarin je gelijk hebt dat je die zo veel mogelijk letterlijk moet nemen.

Je hebt volledig gelijk dat je als christen op aarde op de proef wordt gesteld en dat het een zware strijd is voor een ieder die oprecht met het geloof bezig is. Maar het is te makkelijk om te zeggen dat het voor ons nu allemaal veel moeilijker is. Wel is het zo dat het allemaal moeilijk zal worden, maar hoe lastig ook staat niet in verhouding tot.

Ook zou je graag een ander gedeelte uit Matteüs willen laten lezen:

Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: "Laat mij de splinter uit je oog verwijderen," zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

Ik wil hiermee niemand aanspreken maar het zegt wel iets over de manier we met elkaar moeten omgaan. Mij zal je niet horen zeggen dat ik het bij het rechte eind heb, er zijn zoveel vragen en net zoveel opinies.

Nogmaals NoDoubt, heel goed dat jij je betogen onderbouwt met citaten uit de bijbel, hoewel soms het hele hoofdstuk gelezen zou moeten worden. Een betere bron bestaat er niet. Het gaat me meer om de toonzetten die we er soms zelf aan toevoegen.
woensdag 19 mei, 12:23Mark Winkelaar
Ik ben het met je eens Edwin, we reageren wel op het internet en hebben een verantwoordelijkheid te dragen over alles wat we hier schrijven.

Verder Noudoubt, ik ben het met veel dingen met je eens. Je kent de bijbel goed en je komt in alle oprechtheid op voor de dingen die er in staan.

Over de discussie; Jezus heeft inderdaad felle uitspraken en noemt in Johannes de farizeeërs zelfs zonen van de duivel, waardoor de hij ze natuurlijk beledigd tot op het bot. Maar Jezus reageert heel teder tegen nikodemus, zijn discipelen, de mensenmenigte. Dus als je die tekst aanhaalt om je felle reacties te onderbouwen, zou ik natuurlijk ook deze teksten aan kunnen halen. Ik weet niet precies wanneer je fel zou kunnen reageren en wanneer zachtmoedig, maar weet wel dat als iemand een vermaning niet ter harte neemt, het niet beter werkt als je het in zijn oor schreeuwt.


Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus' woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.

Kol 3
donderdag 20 mei, 01:00bart
Beste Nodoubt,

Ik zou je graag willen zeggen, heb een beetje vertrouwen in Jezus. Jezus is naar de wereld gekomen om de wereld te redden en heeft hem ook gered. Het is volbracht staat er. De wereld is dus gered. Wij hoeven daarvoor niks te doen, want jezus deed alles al. Hij deed dit omdat hij van ons hield. Liefde was de reden zodat wij mensen eindelijk weer vrij zouden zijn. waarvoor? Niet om eeuwig te blijven hangen in de vraag of we wel in de hemel komen. Maar juist zodat we als mensen nu eindelijk eens tijd hebben om om ons heen kunnen kijken naar de mensen die het moeilijk hebben, de mensen die nog niet weten dat jezus alles voor hun gedaan heeft. Vertel het hun geef al je liefde en geniet vooral van elke seconde hier op aarde.

Greetz Bart
donderdag 20 mei, 11:12Nodoubt
@Edwin,

"Ik wil alleen zeggen dat je sommige zaken te zwart wit stelt. En dan heb ik het niet over het interpreteren van de bijbel, "

Misschien. Maar jij weet niet wat ik weet. En ik kan dat niet volledig overbrengen. En bovendien... sommige dingen zijn nu eenmaal wel zwart/wit. Wie niet tegen Mij is, is voor Mij etc.

"Ik wil hiermee niemand aanspreken maar het zegt wel iets over de manier we met elkaar moeten omgaan. Mij zal je niet horen zeggen dat ik het bij het rechte eind heb, er zijn zoveel vragen en net zoveel opinies."

Ja maar niet alle opinies hebben evenveel gelijk. Dat is een kernpunt begrijp je? Daarom kies ik voor de nickname: geentwijfel. Omdat ik inmiddels weet dat er niet over alles getwijfeld moet worden als je wilt groeien in geloofsvertrouwen tenminste. Laat hem die vraagt in gebed, niet twijfelen zegt het woord.

"5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. 6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen. " Jak. 1

Daarom zie ik liever wel zoveel mogelijk in 'zwart/wit' begrijp je wel? ;)

Over de tekst in Mat. 7. Goed dat je die noemt. Het was weer hoog tijd voor die tekst. Ok een eenvoudige uitleg van deze tekst:

Er staat dat je zorgvuldig moet oordelen. Want immers, als je oordeelt oordeel je in eerste instantie jezelf. Daarom moet je eerst goed jezelf onderzoeken zodat je niet aan dezelfde of andere erge zonden schuldig bent voordat je naar de ander kijkt. Het doel is ook niet om maar iets slechts bij de ander te vinden om jezelf te verhogen en de ander te verlagen, nee er staat dat je je broeder mag helpen door de splinter uit zijn oog weg te doen. HEt doel is helpen. Nadat je zelf eerst ziet hoe schuldig en klein je zelf bent.

Op het moment dat men echter niet geholpen wil worden veranderd de zaak wel iets... wat dan te doen? Zwijgen? En als de ander niet zwijgt? Vermanen. Veroordelen.
Geen lichte zaken.

@Mark W,

"maar weet wel dat als iemand een vermaning niet ter harte neemt, het niet beter werkt als je het in zijn oor schreeuwt. "

Dat kan zijn. Maar het kan ook zijn dat je toch niet mag zwijgen als die ander wel doorgaat met on-Bijbelse uitspraken. Als het bijv. gaat over mijn reacties op Jan Paul is het allang niet meer zo dat ik hem denk te kunnen bereiken. Maar ik wil niet nalatig zijn door te zwijgen terwijl ik ook kan spreken. En de toon? Ik ben ook maar een mensje die echt wel opgewonden raak als ik steeds die katholieke fantasieën lees. Ik heb de opdracht (en iedere Christen) om voor de waarheid te staan en de leugen te bestrijden.

"6 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. 7 Doet dan niet met hen mede. 8 Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, 9 - want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid -, 10 en toetst wat de Here welbehagelijk is. 11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer, 12 want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht; 13 maar als dat alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag; want al wat aan de dag komt is licht. " Ef. 5

Het is niet puur voor mijn eigen plezier dat ik een vijandige houding moet aannemen tegen Jan Paul en alle katholieken en andere mensen die geestelijke hoererij (vermenging van waarheid en leugen) verkondigen. Maar ik heb wel plezier in de waarheid (zoals ik die zie uiteraard) te spreken zonder een compromis te sluiten.


Beste Bart,

"Ik zou je graag willen zeggen, heb een beetje vertrouwen in Jezus. '

Zeker weten! Mag het ook heel veel vertrouwen zijn trouwens? ;)


"Het is volbracht staat er. De wereld is dus gered. Wij hoeven daarvoor niks te doen, want jezus deed alles al."

Haha, dat lees ik anders op diverse plekken in de Bijbel.

"geniet vooral van elke seconde hier op aarde. "

Ik ben pas van plan om echt te gaan genieten als God elke slang onder de zolen van onze Christelijke voeten heeft vertreden!

"17 Maar ik vermaan u, broeders, dat gij hen in het oog houdt, die, in afwijking van het onderwijs, dat gij hebt ontvangen, de onenigheden en de verleidingen veroorzaken, en mijdt hen. 18 Want zulke lieden dienen niet onze Here Christus, maar hun eigen buik, en misleiden door hun schoonklinkende en vrome taal de harten der argelozen. 19 Want uw gehoorzaamheid is bij allen bekend geworden. Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade. 20 De God nu des vredes zal weldra de satan onder uw voeten vertreden. De genade van onze Here Jezus zij met u! " Rom. 16

Geen fijne toon trouwens he:) Nu uit je Bijbel scheuren die pagina of anders de nieuwste vertalin.. interpretatie kopen die niet zulke harde taal uit!
vrijdag 21 mei, 19:46Mark Winkelaar
@Noudoubt,

Ik begrijp je ook wel en ik ben het op heel veel fronten met je eens. Maar de waarheid is een gevaarlijk iets. Geef een scalpel aan een chirurg en hij redt levens, geef het aan een ongetraind iemand en hij dood mensen ermee. De waarheid weten is één ding, de waarheid hanteren is een tweede.

En ik zeg niet dat al jouw reacties verkeerd zijn, zo moet je het niet opvatten, want je echt hele nuttige dingen. Maar let op hoe je de waarheid brengt, want ook de broeder die je vermaand is een kind van God.
zaterdag 22 mei, 11:53Nodoubt
"Geef een scalpel aan een chirurg en hij redt levens, geef het aan een ongetraind iemand en hij dood mensen ermee."

Ja er is altijd wat te verbeteren aan de eigen communicatie techniek en de zachtmoedigheid van het eigen hart. Terwijl de ander wellicht meer aandacht moet geven aan het ontdekken v.d. waarheid en het spreken v.d. waarheid. Waarbij Christus op #1 staat en Hij nooit verloochend mag worden ook al beledig je de rest v.d. wereld WEL.

We leven helaas in een wereld waar mensen al vaak beledigt zijn voordat er met snijden is begonnen.
Want het idee alleen al, dat er 1 scalpel bestaat waarmee gesneden moet worden is al teveel voor de meeste mensen. Men wil nl. geloven dat er vele scalpels zijn die allemaal gelijk aan elkaar zijn en zeker niet bedoeld om mee te snijden. De scalpel is geen scalpel maar een knuffeldier. Daardoor maakt men alle scalpels BOT en is er met de beste wil v.d. wereld niet meer mee te snijden. En dat wil men dan ook. Niet beweren dat er 1 waarheid is en er zeker niet om mee te snijden.

De waarheid kan gevaarlijk zijn, maar in eerste instantie altijd voor diegene die de waarheid spreekt. En of je nu Stefanus of Paulus of Jezus heet... of een Christen tijdens een R.K. dictatuur... of onder een communistisch bewind of een eerlijke dominee onder een humanistische democratie... de stenen of het kruis of de arena of de martelkamer of de goelag of de schandpaal v.d. media... dat was en is het loon voor diverse mensen die vaak toch heel kundig met de scalpel omgingen dacht ik.

Als je het woord van God spreekt krijg je een bepaald loon v.d. wereld:
""14 Ik heb hun uw woord doorgegeven, en de wereld is hen gaan haten, want ze zijn niet van de wereld, zoals Ik niet van de wereld ben." Joh. 17

Gods woord is de waarheid:
"17 Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid." Joh. 17

Jezus Christus is de waarheid:
"6 Jezus zei: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij." Joh. 14

Jezus Christus is het Woord:

"1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat" "14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader." Joh. 1

Het Woord is de Waarheid en het Zwaard van God, Jezus Christus.

Een zwaard wordt gebruikt om mee aan te vallen en om een aanval mee af te slaan. Men kan en moet het zwaard gebruiken voor de verdediging EN de aanval. Er staat geschreven:

"4 Maar Jezus gaf hem ten antwoord: 'Er staat geschreven: "De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God."'" Mat. 4

Jezus gebruikte het zwaard om Zichzelf mee te verdedigen en de satan mee aan te vallen. En ook de kinderen v.d. satan (de religeuze leugenaars, Mat. 23):

"15 Ze kwamen in Jeruzalem. Hij ging de tempel binnen en begon iedereen die daar iets kocht of verkocht weg te jagen; hij gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver, 16 en hij liet niet toe dat iemand voorwerpen over het tempelplein droeg. 17 Hij hield de omstanders voor: 'Staat er niet geschreven: "Mijn huis moet voor alle volken een huis van gebed zijn"? Maar jullie hebben er een rovershol van gemaakt!' 18 De hogepriesters en de schriftgeleerden hoorden wat er gebeurd was en zochten naar een mogelijkheid om hem uit de weg te ruimen; ze waren bang voor hem, omdat het hele volk in de ban was van zijn onderricht. 19 Nadat de avond gevallen was, gingen Jezus en zijn leerlingen weg uit de stad. " Mar 11.

Een scalpel is een ontleedmes. Om lichamen te ontleden zodat er beter zicht komt op het probleem, de ziekte. Gods woord is geen scalpel maar wel een zwaard:

"17 Draag ook de helm van de redding en het zwaard van de Geest, dat wil zeggen, het woord van God." Ef. 6

Dit zwaard ontleed ook vele zaken waardoor er duidelijkheid komt:

"12 Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden. 13 Niets van wat geschapen is blijft voor hem verborgen, alles is onverhuld en volkomen zichtbaar voor de ogen van hem aan wie wij rekenschap moeten afleggen." Heb. 4

Er is geen enkele manier waarop dit zwaard zo kundig gebruikt kan worden dat je er niemand mee verwond. Het blijf een zwaard en geen teddybeer. En ook is het een tweesnijdend zwaard. Dus ook jezelf kun je ermee verwonden als je het niet kundig genoeg gebruikt.

Kwam Jezus dan echt niet om een teddybeer te brengen i.p.v. een zwaard? Nein, neen, negatory:

"34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden." Mat. 10


Het woord, Zijn woord, een scherp tweesnijdend zwaard:

"12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa's. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 17 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: 'Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk." Op. 1

Wat doet Hij met dat zwaard als mensen echt niet willen gehoorzamen?

"11 Ik zag dat de hemel geopend was, en dit zag ik: een wit paard met een ruiter, die 'Trouw en betrouwbaar' heet, die een rechtvaardig vonnis velt en een rechtvaardige strijd voert. 12 Zijn ogen waren als een vlammend vuur en op zijn hoofd had hij veel kronen. Er stond een naam op hem geschreven die niemand kende, alleen hijzelf. 13 Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde 'Woord van God'. 14 De hemelse legermacht, gekleed in zuiver, wit linnen, volgde hem op witte paarden. 15 Uit zijn mond komt een scherp zwaard waarmee hij de volken zal slaan, en hij zal hen met een ijzeren herdersstaf hoeden. Hij zal de wijnpers van de hevige woede van de almachtige God treden. 16 Op zijn kleding en op zijn dij staat de naam 'Hoogste Heer en koning'. " Op. 19


Ik weet dat ik niet, ook al zou ik het willen, harder met het zwaard v.d. Bijbel zou kunnen slaan om een grotere schade te veroorzaken dan de hardheid en beschadiging die gaat komen. Het oordeel, het Woord, het zwaard van God. Jezus is niet alleen onze Hogepriester maar ook onze Koning. Laten we Hem en Zijn woord altijd hooghouden en een katholieke leugenaar die zich niet wil bekeren hoeft zich niet zo druk te maken om mijn woorden maar alleen of er woorden in de Bijbel staan die hem veroordelen. Mijn woorden kunnen nl. hoogstens iemands gevoel en ego etc. beschadigen/pijn doen. Maar de woorden in de Bijbel kunnen je hele leven redden... of voor eeuwig verloren doen gaan. Iedereen die uit God is kan de woorden/leer van de RKK en dus haar volgelingen naast de woorden v.d. Bijbel leggen en een conclusie trekken. Diegene die die conclusie trekt en uitspreekt is niet gevaarlijk bezig wat betreft het zielenheil van anderen. Nee, het is zoals zo vaak, juist andersom. De waarheid wordt gesproken en kan (als God het geeft) juist de gevangenen vrijmaken. Maar het feit blijft: veel of de meeste mensen WILLEN het NIET horen. WILLEN en/of KUNNEN zich niet bekeren en zijn dus geen kinderen van God als ze blijven volharden in de leugens die ze gevangen houden.

Ik weet niet of men het zich realiseert... maar we zitten midden in DE DAG VAN DE HEER. Oorlogen en geruchten van oorlogen, aardbevingen en overstromingen. Orkanen en vulkanen. De ene 'ramp' na het andere 'olielek'. Dit soort dingen... zijn mede Gods laatste pogingen om nog zoveel mogelijk mensen die in de comaslaap van zelfmisleiding geestelijk dood zijn, nog proberen wakker te schudden. Er gaan letterlijk mensen dood zodat anderen wellicht nog wakker worden en zich bekeren. Beseffen we wel hoe laat het is? Dus wees niet verbaast als ik af en toe iemand een kind v.d. duivel en een leugenaar noem. Het is het minste wat ik kan doen en wat God misschien nog kan gebruiken om iemand wakker te schoppen als zachtmoedig wakker makken niet meer mogelijk is.
maandag 24 mei, 21:10bart
Beste nodoubt.

Ik zou je er graag op willen wijzen op dat de reden waarom de zonde de wereld in gekomen is doordat de mens graag wilden oordelen. Dus oordeel niet opdat jij zelf niet geoordeeld word. Noem je iemand een kind van de duivel dan loop je het risico dat je het zelf bent doordat jij denkt bevoegt te wezen om te oordelen. Ook zou je denk ik moeten uit kijken met het citeren van openbaringen. De teksten die daar geschreven staan zijn bedoelt voor de onderdrukten gemeenten. niet om ze bang te maken maar om ze te troosten en hoop te geven dat het einden niet meer ver weg is.

Persoonlijk denk ik ook dat gods oordeel (rechtspreken) niet tussen maar door mensen heen loopt. God is als een zilversmid zoals in Maleachi staat. Hij haalt bij iedereen het slechte weg zodat god zichzelf weer ziet. Waarom red god volgens jou alleen de gemeente en waarom niet iedereen die gered wil worden? Ik denk dat Jezus alleen de mensen die niet gered willen worden niet red.

Waar lees jij dat natuurrampen en oorlogen door god gezonden worden als laaste poging om mensen te bekeren? Als je dat zegt stel je god verantwoordelijk voor alle doden die gevallen zijn in oorlogen inclusief de 6 miljoen joden die op gruwelijke wijzen vermoord zijn door de nazi's.

Nogmaals het is volbracht. Jij zegt dat je anders leest maar dit zijn Jezus eigen woorden twijfel je daaraan? De machten en de dood zijn verslagen. Veel mensen weten het alleen nog niet. Die boodschap verkondigen lijkt me nutvoller dat tegen ze schreeuwen dat ze kinderen van de duivel zijn. Jezus bekeerden mensen door ze te laten zien dat hij het licht was, waardoor ze zelf doorhadden dat ze in het duister liepen. Door jezus te volgen word je zelf een licht en daardoor zullen mensen zien dat hun leven leeg is en naar je toe komen om te vragen waar jij dat licht vandaan hebt. En als ik jou was zou ik toch maar genieten van iedere dag want jezus heeft de kop van de slang al vermorzelt.

Groeten Bart
maandag 24 mei, 21:41Nodoubt
Beste Bart,

"Ik zou je er graag op willen wijzen op dat de reden waarom de zonde de wereld in gekomen is doordat de mens graag wilden oordelen. Dus oordeel niet opdat jij zelf niet geoordeeld word."

En als wij nu nog steeds in het paradijs zouden leven, zou ik het goed advies vinden van je. Helaas... pindakaas.

"Noem je iemand een kind van de duivel dan loop je het risico dat je het zelf bent doordat jij denkt bevoegt te wezen om te oordelen."

Dan loop ik hetzelfde risico als diverse discipelen die ook wel het een en ander zeiden over de duivel en z'n kinderen. En dan hadden ze het over MENSEN en niet over geesten.

"Waar lees jij dat natuurrampen en oorlogen door god gezonden worden als laaste poging om mensen te bekeren? "

Waar lees ik dat? God en natuurrampen? Hmm... nou, DOOR DE HELE BIJBEL DOOR!!! Alleen worden het dan geen 'natuurrampen' genoemd maar HET OORDEEL VAN DE ALMACHTIGE GOD die als Hij een kleine vinger beweegt de hele aarde laat schudden
En van die nazi's? Dat is ook allemaal voorspeld he, de Bijbel noemt dat soort aangelegenheden: de grote verdrukking. En dan moet je weten dat er nog wel grotere genocides hebben plaatsgevonden op deze aarde in de laatste paar honderd jaar. Dit alles gebeurd omdat ONZE zonde en die van onze voorouders enorm groot is. Daarom kunnen er nazi's en communisten en andere tuig hun gang gaan. Maar ik ben blij dat jij vooral van elke dag geniet omdat Jezus alles al gedaan heeft hoor. Vraag me alleen wel af of al die Christenen en andere mensen in de wereld die OP DIT MOMENT AAN HET CREPEREN ZIJN, er ook zo over denken als jij. Tja...


Mag ik je een kleine overdenking aan de hand doen in het kader van wel of niet oordelen en 'de Bijbel zelf laten spreken'? Vast wel, zo niet, dan toch:

"1 Durft iemand uwer, wanneer hij iets heeft met een ander, recht zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de heiligen? 2 Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen? 4 Indien gij alledaagse geschillen te berechten hebt, laat gij dan hen zitting nemen, die in de gemeente niet in tel zijn?" 1 Kor. 6


Das toch heel ander koek dan jouw theorie van 'niet nooit oordelen' he? Hmm...

De heiligen zullen de wereld gaan oordelen. En sommigen doen dit nu al. Maar de meesten kunnen en durven het niet. Behalve als ze iemand tegenkomen die zegt wat ik zeg. Zo'n persoon mag dan wel geoordeeld worden met valse one-liners zoals 'oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt'.
maandag 24 mei, 22:21bart
beste Nodoubt.

Wat leuk dat je 1 kor 6 erbij haalt. Is alleen wel zo netjes om alles te citeren he. En niet het hele stuk uit zijn verband te trekken. Want dit gaat over misstanden in de gemeenten. Mensen die zeggen met Jezus te leven maar nog steeds vast zitten in de zonden. over ongelovige staat namelijk in 1 kor 5 vers 12 en 13, 'Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt:'verwijder wie kwaad dot uit uw midden' en dat pas volgt dat stuk wat jij citeerd. Daar staat dus oordeel niet over ongelovige. (jou kinderen van de duivel). En als er geschillen zijn binnen de gemeente dat je dat dan aan een gelovige raad moet voorleggen. Niet zelf oordelen dus.

En iets verder op volgt 1 kor 6: 'is het werkelijk nodig dat de een de ander voor het gericht sleept, en nog wel voor dat van ongelovigen? Het is al treurig genoeg dat er rechtsgeschillen bij u voorkomen. Waarom lijdt u niet liever onrecht? Waarom laat u zich niet liever benadelen? Inplaats daarvan begaat u zelf onrecht en benadeelt u anderen, en dan nog wel broeders en zusters' .
Dus... er staat dat je nog liever onrecht kan lijden je laten benadelen dan dat je gaat oordelen. En hier is meteen je antwoord over corrigeren binnen de gemeente. Dat mag dus wel christenen mogen elkaar wel corrigeren. maar dat moet dan gebeuren door broeders en zusters (meervoud). Is dat niet precies wat op dit forum gebeurt. ik oordeelt niet over je maar probeert je in te laten zien dat je met oordelen niet verder komt.

groeten bart.
dinsdag 25 mei, 11:47Nodoubt
Bart,

Wat ik wil is je door Bijbel gedeeltes laten zien dat er WEL geoordeeld moet worden maar wel op een rechtvaardige manier.

Ook ik heb al eerder geschreven in andere reacties dat een gelovige veel zwaarder geoordeeld wordt door zijn/haar broeders en zusters dan een ongelovige die buiten de gemeente staat. Maar dit is dus wel OORDELEN. Net zoals jij aan het oordelen bent als je reageert op mij.... snap je dit? Ook jij bent aan het beoordelen als jij meent te moeten vermanen omdat je het beter weet. Het is wel meer de 'beoordeel en vermaan' kant van oordelen en niet de 'bestraf en veroordeel' kant van oordelen.

Ik zeg dus niet dat je dat niet moet doen. Maar doe het wel rechtvaardig en zonder dubbelhartigheid. Dus verdraai Gods woord niet om te gaan beweren dat er niet geoordeeld moet worden. En realiseer je dat je zelf ook oordeelt en dat God dat ook van je verlangt.

"23 Als iemand dus op sabbat besneden mag worden omdat anders de wet van Mozes wordt geschonden, moet u dan op Mij kwaad worden als Ik op sabbat iemand helemaal gezond maak?
24 U moet niet oppervlakkig oordelen, maar een rechtvaardig oordeel vellen.' " Joh. 7

"En als er geschillen zijn binnen de gemeente dat je dat dan aan een gelovige raad moet voorleggen. Niet zelf oordelen dus."

Beste Bart, snap je dat dit het toppunt van dubbelhartigheid is?
1.) Wordt er wel of niet geoordeeld?
2.) Wie zit er in de 'gelovige raad'?

Ze (kan dus jij of ik zijn) oordelen dus WEL. Het zou beter zijn als er niet geoordeeld hoeft te worden over kleine dagelijkse verschillen. Beter is het als 1 broeder de minste wordt en zijn recht niet opeist. Maar omdat onze harten hard en ongehoorzaam zijn heeft God Zijn regels gegeven zodat er wel een rechtvaardig oordeel gevelt kan worden.

"6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk." Mat. 19

Beter is het om niet te scheidden. Maar als het door onze dwaasheid wel een noodzaak is geworden geeft God ons gelukkig nog genade en heeft Hij heldere regels gegeven om de ellende te minimaliseren.

Oordelen in de kerk. Het kan om onderlinge geschillen gaan maar ook om kerkelijke regels: "11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten." 1 Kor. 5

Stel je voor: je Bijbel en je dominee leert dat je in bepaalde situaties je kinderen moet slaan... en 1 ouder, bijv. de vrouw is het daar niet mee eens, en sleept de man voor het wereldse gerecht... ze gaat tegen het gezag v.d man en het gezag v.d. kerk en het gezag VAN GOD in en doet een petitie aan een valse god met een kleine g dus.
Wat is nu een juist oordeel Bart? Kan zo'n vrouw, als zij perse door wil gaan met de kerkelijke autoriteit ondermijnen en niet van enige vermaning wil weten, nog wel een zuster in die gemeente zijn?

Oordeel jij eens rechtvaardig hierover. Dus met Bijbelse onderbouwing. Of wil je niet oordelen hierover? Is het niet voor ons om te oordelen? Wat is jouw mening/oordeel?


Je zei eerst: "Dus oordeel niet opdat jij zelf niet geoordeeld word". Maar nu zeg je dat als je in een gelovige raad zit je wel mag oordelen... We moeten onderscheid gaan maken he. In welke situatie kun je beter niet oordelen. In welke wel? In welke situatie mag of moet je zelf oordelen en wanneer moet je het oordeel aan de oudste/leider overlaten?

Maar goed, het oordelen wat jij en ik hier nu op deze site doen, gaat niet over geschillen tussen ons waarover een aardse rechter moet oordelen. Het gaat over beoordelen, toetsen, vermanen, veroordelen i.v.m. zuivere leer, waarheid versus leugen. En dat is een taak voor elke Christen. "1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan." 1 Joh. 4

"Daar staat dus oordeel niet over ongelovige. (jou kinderen van de duivel). En als er geschillen zijn binnen de gemeente dat je dat dan aan een gelovige raad moet voorleggen. Niet zelf oordelen dus."

Het is helemaal niet mijn classificatie maar een Bijbelse term. Begrijp je dit wel? Iemand die beweert een broeder te zijn maar in de leer totaal goddeloze antichristelijke verzinsels van demonen verkondigt is volgens mij een kind v.d. duivel. Waarom ik dat denk? Omdat de Bijbel dat leert.
Maar een zondaar die geen zin heeft om zich te bekeren en lekker zijn/haar eigen wil (rebellie=satans wil) wil doen is niet zo'n erg kind v.d. duivel als een bewuste volgeling van valse leer en een verspreider daarvan die zich Christen noemt.

Maar wat is nu de blindheid die jou niet laat zien wat er OOK in de tekst in 1 Kor. 6 staat?
(Realiseer je dat ik je graag vermaan en mijn doel niet is om jou te kleineren.)

"2 Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?"

Snap je niet dat als de heiligen over HEEL de wereld zullen oordelen... dat dan ook de ongelovigen zullen zijn waarover de HEILIGEN/GELOVIGEN/RECHTVAARDIGEN zullen oordelen? Omdat er een scheiding is ontstaan tussen kerk en staat, oordelen de heiligen tegenwoordig niet meer de hele maatschappij maar (als ze al oordelen) vooral zichzelf en de eigen kerkelijke gemeente.
Maar er zal wel weer een koninkrijk komen waarin de heiligen de wereld wel zullen beheersen en zullen oordelen. Maar hoe wil je dat gaan doen als je jezelf je hele leven hebt wijsgemaakt dat je er het beste aan doet om nergens over te oordelen en dat ook aan anderen hebt geleerd?

Antwoord: zulke mensen zullen niet heersen en oordelen. Zij hebben zich laten misleiden. Wie 1 v.d. kleinste geboden van God ontbonden zal hebben en de mensen dat geleerd zal hebben, zal zeer klein genoemd worden in het koninkrijk van God.

Maar ik dacht dat we allemaal gelijk zijn op de aarde en zeker in de hemel... bla bla bla. Er is geen hemel voor mensen om in te gaan wonen maar een hemels koninkrijk op aarde. En daar is dus NIET iedereen GELIJK aan elkaar, net zoals dat nu niet het geval is. Wie kan dit geloven? En wie wil liever zelf iets 'humanistisch' verzinnen i.p.v. de waarheid uit de Bijbel aan te nemen?

"17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.' Mat. 5.

Als het gros van wat zich nu dominee noemt daar al mag komen, want ze leren niet hoe de mensen het koninkrijk binnen mogen gaan (Mat. 23:13/Luc 11:52)... maar als ze er al zouden mogen komen zullen ze ZEER KLEIN heten, want zij leren de mensen dat Gods wetten vervallen zijn!



"Dat mag dus wel christenen mogen elkaar wel corrigeren. maar dat moet dan gebeuren door broeders en zusters (meervoud). "

Wij zijn geen discipelen zoals de eerste discipelen he en ik vind ook dat er in een gemeente meerdere oudsten moeten zijn die een oordeel uitspreken, maar toch, wat vind je van Petrus die een oordeel uitsprak over 2 mensen die wat 1 Kor. 5 een 'geldwolf' noemt waren?

"3 Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land?
4 Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God. 5 En bij het horen van deze woorden viel Ananias neder en blies de adem uit. En een grote vrees kwam over allen, die het hoorden. " Handelingen 5

Vind je dat een 'correctie' of een oordeel?

Of wat vind je van de volgende 'correctie' van Paulus in Handelingen 13?

"10 zei hij: 'U bent een bedrieger, een gewetenloze oplichter, een kind van de duivel en een vijand van elke vorm van gerechtigheid. Hoe durft u de rechte wegen van de Heer te veranderen in kronkelpaden? 11 Let op: de hand van de Heer zal u treffen, u zult blind zijn en voorlopig geen zonlicht meer zien.' Onmiddellijk werd alles donker om hem heen, zodat hij tastend zijn weg moest zoeken en anderen moest vragen of ze hem wilden leiden."

Ach... maar das in de Bijbel. Dat was toen en nu is nu. Wij verzinnen zelf wel een God die bij ons past door onze eigen ideeen van goed en kwaad. Nou Bart, wat jij wil geloven moet jij weten. Maar ik geloof in de hele Bijbel als waarheid. Dus ook bovenstaande passages waar zowel broeders en zusters (vals of echt) maar ook vijanden van Christus worden geoordeeld en veroordeeld.


"6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel - vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen - vervloekt is hij!" Gal. 1

Ik sluit mij volkomen aan bij deze woorden van Paulus. Iedereen, of het nu de Paus is of Billy Graham - als zij een ander evangelie brengen dan Jezus Christus en de discipelen... zij zijn vervloekt!
woensdag 26 mei, 02:03bart
Beste Nodoubt.

Ik heb helaas geen tijd om zo snel op al je vragen in te gaan i.v.m examens.
Je hebt zeker een punt dus stel ik mijn mening bij, er mag wel beoordeeld/geoordeeld worden. Maar er zijn denk ik wel een heel aantal kantekeningen te plaatsen.

Joh 7 bijvoorbeeld wat jij aanhaald. Jezus verteld hier over hoe wij over de wet moeten oordelen. Hij vraagt ons niet om ons aftevragen of de wet goed of fout is. Nee maar vraagt ons om goed te kijken naar of de wet wel goed toegepast word.

Joh 8 vind ik eigenlijk veel mooier om aan te halen wat oordelen betreft. Een vrouw die op overspel is betrapt... De wet is er duidelijk over, ze moet gestenigt worden. Wat zegt Jezus? Hij zegt dat de gene die zonder zonde is als eerste een steen mag gooien (oordelen). Niemand gooit een steen. En de oudste druipen nog wel het eerste af. Wat doet Jezus zelf? Hij oordeeld haar ook niet, maar zegt 'ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.' Jezus houd zich hier niet aan de wet. Het staat er toch duidelijk, iemand die overspel pleegt moet gesteenigt worden. wat denk jij hierover?

Ik denk dat Jezus hier een belangrijk onderscheid aangeeft. beoordelen van de wet/geschillen/conflicten is toegestaan en moet je vooral doen om zo achter de ware betekenis te komen van de wet. Oordelen van personen (die persoon is goed of slecht) is denk ik niet de juiste weg. Jezus doet het zelf niet eens. Hij oordeeld constant over wetten of gebruiken van mensen die niet goed zijn. Over de mens zelf oordeeld jezus niet.
Jezus zegt het zelf ook in Joh 8 vers 15: 'U oordeeld met menselijke maatstaven, maar ik oordeel over niemand.' niet dat hij dit niet mag maar hij doet het niet. Ik denk daarom dat wij mensen niet moeten veroordelen maar alleen hun daden.

Hier is denk ik een belangrijk punt. Jij zegt dat Jezus en de heiligen over de mensen gaan oordelen. Dat zei gaan zeggen wie goed en wie slecht is. Ik denk dit niet, ze zullen wel oordelen, maar waarom over de mensen? Jezus zegt dat hij het niet doet. Ik oordeel over niemand. Of moeten we dit volgens jou niet letterlijk nemen zo ja wat bedoelde hij met niemand dan? en als Jezus over niemand oordeeld mogen wij dat dan wel?

Greets Bart.
woensdag 26 mei, 12:47Nodoubt
Beste Bart,

"Ik heb helaas geen tijd om zo snel op al je vragen in te gaan i.v.m examens."
Succes daarmee.

"Je hebt zeker een punt dus stel ik mijn mening bij, er mag wel beoordeeld/geoordeeld worden."
Goed man!

"Maar er zijn denk ik wel een heel aantal kantekeningen te plaatsen."
Natuurlijk. Een heleboel kanttekeningen zelfs.

En dan nu een poging om iets uit te leggen, wat als je het echt begrijpt... je totale beeld van Jezus en de Bijbel zal veranderen. Als je tenminste je mening aan de waarheid v.d. Bijbel wil aanpassen. Gezien je eerdere opmerking heb ik daar wel vertrouwen in. Helaas kan ik dit niet in een korte reactie samenvatten. Dus wordt het weer een lang verhaal.


"Joh 8 vind ik eigenlijk veel mooier om aan te halen wat oordelen betreft. Een vrouw die op overspel is betrapt... De wet is er duidelijk over, ze moet gestenigt worden. Wat zegt Jezus? Hij zegt dat de gene die zonder zonde is als eerste een steen mag gooien (oordelen)."

Punten/vragen die van belang zijn voor een juiste analyse van dit Bijbelgedeelte:

Vraag 1.) De juiste toepassing v.d. wet. "22 Als een man wordt betrapt met een getrouwde vrouw moeten BEIDEN ter dood gebracht worden, zowel de man als de vrouw met wie hij geslapen heeft. Zo moet u het kwaad dat zich bij de Israëlieten aandient in de kiem smoren." Deuteronomium 22

Vraag 2.) Motief. Waarom brachten de experts op het gebied v.d. wet, Jezus deze vrouw? Wilden ze echt en oprecht weten van Jezus wat er gedaan moest worden, was de wet zo moeilijk te begrijpen? Kwamen ze als gehoorzame kinderen met een eerlijke vraag bij Jezus?

Vraag 3.) Het antwoord. Wat zegt Jezus? Zegt Hij: niet oordelen, niet stenigen?

----------------------------------------

Antwoord 1.) De juiste toepassing v.d. wet. De wet is duidelijk: zowel de MAN EN de VROUW moeten gestenigd worden. Hier ligt de eerste sleutel tot een correct inzicht in dit Bijbelgedeelte. Want waarom wordt de man ook niet bij Jezus gebracht?


Antwoord 2.) Motief. Welke reden hadden de schriftgeleerden en farizeeën om met deze vrouw bij Jezus te komen?

"6 En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond." / 6 Hun bedoeling was, hem in de val te laten lopen; ze hadden dan een mogelijkheid hem te beschuldigen. Maar Jezus boog zich voorover en schreef met zijn vinger op de grond. Joh. 8

Keer op keer kwamen de religieuze autoriteiten bij Jezus OM TE PROBEREN HEM IN DE VAL TE LATEN LOPEN! Dat is de rode draad die telkens naar voren komt in de verhouding tussen Jezus en de religieuze kliek. Het zijn de uitzonderingen die nog wel met een eerlijke vraag bij Jezus komen. Nicodemus, die stiekem in de nacht bij Jezus op bezoek gaat om zijn reputatie niet te schaden zoals zoveel mensen toch wel in Hem geloofden maar niet echt voor Hem kozen (Joh.12:42,43). Deze Nicodemus toont later tekenen van bekering. ( Joh. 7:50-53 / Joh. 19:39).
Maar het merendeel v.d. Farizeeen had een grote haat en hekel en angst voor Jezus Christus en ging nog met liegen en bedriegen en moorden door zelfs nadat ze het ultieme bewijs van Zijn goddelijkheid gekregen hadden na Zijn opstanding en het getuigenis v.d. Romeinse soldaten die ze omgekocht hebben.

En de valstrik? Wat hield dat in? Als Jezus duidelijk had gezegd: stenigt haar! Dan hadden de Farizeeën Hem kunnen aanklagen bij de Romeinse autoriteiten. Want hoewel er wel gestenigd werd (zoals Stefanus en anderen) door de Judeers, was het een overtreding v.d. Romeinse wetten. Alleen zij mochten mensen officieel ter dood brengen. Dat blijkt ook later in het proces tegen Jezus als de Judeers schijnheilig zeggen dat ze niemand mogen doden. "31 Pilatus zei: 'Neem hem dan mee, en veroordeel hem volgens uw eigen wet.' Maar de Joden wierpen tegen: 'Wij hebben het recht niet om iemand ter dood te brengen.'" Joh. 18 Kenmerkend gedrag voor dit soort figuren. Als het kan laten ze een ander het vuile werk voor hun opknappen.

Als Jezus had gezegd: stenigt haar NIET. Dan hadden de farizeeën Hem zwart kunnen maken bij het volk door te zeggen dat Hij Godslastering had gepleegd en de wet had veracht en dat is de dood waardig. Er staat vaak dat de leiders bang waren voor de mening van het volk. Daarom was het voor hun van belang om eerst Hem zwart te maken en het volk tegen Hem op te zetten. Dat is ook zo gebeurd later en dit is dan ook precies de aanklacht die zij later tegen Hem hebben ingebracht toen ze Hem ter dood brachten.

"31 Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, 32 zei Jezus: 'Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?' 33 'Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,' antwoordden ze, 'maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!' 34 Jezus zei: 'Staat er in uw wet niet geschreven: "Ik heb gezegd: 'U bent goden'"? 35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben? 37 Als wat ik doe niet van mijn Vader komt, geloof me dan niet, 38 maar als dat wel het geval is en u gelooft me toch niet, geloof dan tenminste wat ik doe. Dan zult u begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben.' 39 En weer wilden ze hem grijpen, maar hij ontsnapte. " Joh. 10

"7 De Joden zeiden: 'Wij hebben een wet die zegt dat hij moet sterven, omdat hij zich de Zoon van God heeft genoemd.' 8 Toen Pilatus dat hoorde werd hij erg bang. 9 Hij ging het pretorium weer in en vroeg aan Jezus: 'Waar komt u vandaan?' Maar Jezus gaf geen antwoord. 10 'Waarom zegt u niets tegen mij?' vroeg Pilatus. 'Weet u dan niet dat ik de macht heb om u vrij te laten of u te kruisigen?' 11 Jezus antwoordde: 'De enige macht die u over mij hebt, is u van boven gegeven. Daarom draagt degene die mij aan u uitgeleverd heeft de meeste schuld.' 12 Vanaf dat moment wilde Pilatus hem vrijlaten. Maar de Joden riepen: 'Als u die man vrijlaat bent u geen vriend van de keizer, want iedereen die zichzelf tot koning uitroept pleegt verzet tegen de keizer.' 13 Pilatus hoorde dat, liet Jezus naar buiten brengen en nam plaats op de rechterstoel op het zogeheten Mozaïekterras, in het Hebreeuws Gabbata. 14 Het was rond het middaguur op de voorbereidingsdag van Pesach. Pilatus zei tegen de Joden: 'Hier is hij, uw koning.' 15 Meteen schreeuwden ze: 'Weg met hem, weg met hem, aan het kruis met hem!' Pilatus vroeg: 'Moet ik uw koning kruisigen?' Maar de hogepriesters antwoordden: 'Wij hebben geen andere koning dan de keizer!'" Joh. 18

Een en al gemanipuleer en dubbelhartigheid en goddeloosheid v.d. farizeeën die zogenaamd trouw zweren aan de keizer als het ze uit komt om een politieke zwakkeling zoals Pilatus maar te dwingen om het vuile werk voor hun op te knappen. De ene keer is het excuus om Jezus te kunnen doden: hun eigen wet, een seconde later is het: de Romeinse wet. Een en al dubbelhartigheid en onrechtvaardigheid!


Antwoord 3.) Het antwoord. Wat zegt Jezus eigenlijk?

"7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: 'Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.'"

In eerste instantie zegt Jezus niets, maar dan... laten we eerlijk zijn... wat staat hier? Een geniaal antwoord wat ultieme waarheid bevat. Hier staat: stenigt haar als jullie rechtvaardig zijn.

In feite zegt Hij hetzelfde als in Joh. 7:23-24 en Mat. 5:17-20. Pas de wet goed en dus rechtvaardig toe. Daarbij moet je zelf niet aan dezelfde en/of ergere/andere zonden schuldig zijn. En hierdoor worden de Farizeeën gedwongen, door de werking v.d. Heilige Geest die hen hun eigen zonde voorhoud, om weg te gaan. Jezus bekrachtigd de wet en legt de wet correct uit.

Waarom schreef Jezus in het zand voordat Hij sprak?

"... Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: 'Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.' Hij bukte zich weer en schreef op de grond. "

Het staat er NIET, maar de mogelijke waarheid die ik wel eens heb gehoord zou kunnen zijn het volgende: Jezus schreef NAMEN in het zand. Namen van mensen met wie de Farizeeën zelf overspel hadden gepleegd... ik weet absoluut niet of dat ook waarheid is. Maar ik acht die mogelijkheid wel plausibel. De Farizeeën die met een slecht motief kwamen om Hem in de val te laten lopen werden gedwongen door eigen zondebesef om af te druipen. Zij behoorden goede zuivere rechtvaardige leiders/rechters van het volk te zijn. Maar o.a. in Mat. 23 kunnen we lezen dat zij juist de slechtste grootste schoften van het hele volk waren. Als er iemand NIET rechtvaardig kon oordelen en de wet toepassen, dan waren zij het wel. Tuig v.d. richel dat de macht gegrepen had maar zich vroom voordeed en/of dacht het echt te zijn.


"11 'Niemand, heer,' zei ze. 'Ik veroordeel u ook niet,' zei Jezus. 'Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.' "

Degene die wel rechtvaardig was en is: Jezus, veroordeelde haar niet. Waarom niet? Medeleven, Jezus wist dat deze vrouw bewust het slachtoffer was van valse opzet. Waar was immers de man? En wat was het motief v.d. mensen die haar bij Hem brachten?

Hoogstwaarschijnlijk was het een vooropgezet complot waarbij de man de vrouw verleid had en zelf mocht ontkomen aan de straf.
Maar het tweede punt van belang is dit: Jezus missie toen op aarde was niet om mensen te veroordelen maar om mensen te redden. Iedereen is al geoordeeld en is al schuldig tot de dood toe. Jezus kwam toen juist om te redden.

"47 Als iemand mijn woorden hoort maar ze niet bewaart, zal ik niet over hem oordelen. Ik ben immers niet gekomen om over de wereld te oordelen, maar om de wereld te redden. 48 Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen. 49 Ik heb niet namens mezelf gesproken, maar de Vader die mij gezonden heeft, heeft me opgedragen wat ik moest zeggen en hoe ik moest spreken. 50 Ik weet dat zijn opdracht eeuwig leven betekent. Alles wat ik zeg, zeg ik zoals de Vader het mij verteld heeft.'" Joh. 12

Namens Wie spreekt Jezus? En Wie oordeelt er op de laatste dag? Wie heeft de macht?

"35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.'" Joh. 3

"1 Ik roep je dringend op, ten overstaan van God en van Christus Jezus, die zal oordelen over de levenden en de doden, ik bezweer je bij zijn komst en heerschappij: 2 Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist. 3 Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels. " 2 Tim. 4

Het is wel een ingewikkelde zaak. De drie-eenheid of eenheid van God, ga ik niet over twisten. Punt van belang is: dat Jezus zegt dat Hij niet uit Zichzelf spreekt en (zelfstandig los van de Vader) oordeelt maar Hij zegt niet dat Hij nooit oordeelt of zal oordelen. Integendeel zelfs. Snap je dit?


Bart: "Hier is denk ik een belangrijk punt. Jij zegt dat Jezus en de heiligen over de mensen gaan oordelen. Dat zei gaan zeggen wie goed en wie slecht is. Ik denk dit niet, ze zullen wel oordelen, maar waarom over de mensen? Jezus zegt dat hij het niet doet. Ik oordeel over niemand."

Zeg ik dat? Of zegt de Bijbel dat bij nader inzien en herhaal ik het alleen maar? Jezus zegt alleen dat Hij toen niet kwam om te VEROORDELEN maar als Hij wel oordeelt is dat rechtvaardig en volkomen naar Gods wil zoals vermeld in de wet en de profeten.

De wet oordeelt ons al. Dit zijn de woorden van God de Vader. Als jij en ik oordelen over goed en kwaad, doen we dat niet uit onszelf als we echt rechtvaardig zijn. Maar we herhalen als goede leerlingen van Jezus de woorden van Hem en Zijn Vader die we kennen als de hele Bijbel en de wet. Jezus herhaalde de woorden van Zijn Vader. Soms lijkt het alsof hij TEGEN de wet in spreekt. Maar bij een nadere beschouwing blijkt dat Hij de wet WEER OPNIEUW DUIDELIJK uitlegt. De mensen toen, hadden nl. last van dezelfde vloek waar wij nu last van hebben: traditie. Dat is vermenging van mensenleer met leer van God. Nu hebben wij heel veel 'vrijheden' verzonnen maar ook regels die niet van God zijn. En toen deden ze hetzelfde maar de nadruk lag toen op veel regels die in feite niet iets goeds uitwerkte voor de gewone man en vrouw maar een middel waren voor de corrupte leiders om het volk te beheersen door angst.

"14 Maar Jezus ging verder: 'Ook al getuig ik over mezelf, toch is mijn getuigenis betrouwbaar, omdat ik weet waar ik vandaan gekomen ben en waar ik naartoe ga. Maar u weet niet waar ik vandaan kom of waar ik naartoe ga. 15 U oordeelt met menselijke maatstaven, maar ik oordeel over niemand. 16 En wanneer ik toch een oordeel vel, is mijn oordeel betrouwbaar, omdat ik niet alleen ben, maar samen met de Vader die mij gezonden heeft. 17 In uw wet staat geschreven dat het getuigenis van twee mensen betrouwbaar is. 18 Wel, ik getuig over mezelf, en de Vader die mij gezonden heeft, getuigt over mij.' 19 Toen vroegen ze: 'Waar is uw vader dan?' 'U kent noch mij, noch mijn Vader,' antwoordde Jezus. 'Als u mij zou kennen zou u mijn Vader ook kennen.' 20 Dit zei hij in de schatkamer van de tempel, waar hij onderricht gaf. Niemand greep hem, want zijn tijd was nog niet gekomen. " Joh. 18

Het is dus niet zo dat Jezus niet of nooit oordeelt ergens over, vers 16. En:
"26 Ik heb veel over u te zeggen, en veel in uw nadeel, maar ik zeg tegen de wereld wat ik gehoord heb van hem die mij gezonden heeft, en hij is betrouwbaar.'
(26 Ik heb veel over u te zeggen en te oordelen; maar die Mij gezonden heeft, is waar, en wat Ik van Hem gehoord heb, dat spreek Ik tot de wereld.)
27 De mensen begrepen niet dat hij over de Vader sprak.
28 'Wanneer u de Mensenzoon hoog verheven hebt,' ging Jezus verder, 'dan zult u weten dat ik het ben, en dat ik niets uit mijzelf doe, maar over deze dingen spreek zoals de Vader het mij geleerd heeft.
29 Hij die mij gezonden heeft is bij mij; hij heeft me niet alleen gelaten, omdat ik altijd doe wat hij wil.' "


Het is de Vader die Jezus Christus zowel HOGEPRIESTER EN KONING heeft gemaakt.

"36 Dus moet heel het huis Israël zeker weten dat God Hem tot Heer en Messias heeft aangesteld, deze Jezus, die u hebt gekruisigd.' " Hand. 2
"1 De kern van mijn betoog is dat wij een hogepriester hebben die in de hemel plaatsgenomen heeft aan de rechterzijde van de troon van Gods majesteit 2 en die de dienst vervult in het ware heiligdom, de tent die door de Heer en niet door mensenhanden is opgericht. " Hebr. 8

Een hogepriester of verlosser doet voorbede voor Zijn volk voor de vergeving van zonden. Maar een Heer als in koning, meester... een koning heerst en oordeelt rechtvaardig.
Een machtig mooie indrukwekkende profetie over de Messias Jezus Christus en Zijn heerschappij over Zijn koninkrijk op aarde wat snel gaat komen:

"4 Die in de hemel troont lacht,
de Heer spot met hen.
5 Dan spreekt hij tot hen in woede,
en zijn toorn verbijstert hen:
6 'Ikzelf heb mijn koning gezalfd,
op de Sion, mijn heilige berg.'

7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.
Hij sprak tot mij:
'Jij bent mijn zoon,
ik heb je vandaag verwekt.
8 Vraag het mij
en ik geef je de volken in bezit,
de einden der aarde in eigendom.
9 Jij kunt ze breken met een ijzeren staf,
ze stukslaan als een aarden pot.'

10 Daarom, koningen, wees verstandig,
wees gewaarschuwd, leiders van de aarde.
11 Onderwerp u, toon de HEER uw ontzag,
breng hem bevend uw hulde.
12 Bewijs eer aan zijn zoon met een kus,
anders ontvlamt zijn woede, en uw weg loopt dood,
want bij het geringste ontsteekt hij in toorn.
Gelukkig wie schuilen bij hem. " Psalm 2

Jezus doel op aarde destijds was om verlosser te worden, om Gods genade te tonen.

"16 En hij kwam te Nazaret, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen.
17 En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats, waar geschreven is:
18 De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen;
19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.
20 Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten.
21 En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld. " Luc. 4

Dit vinden we fijn om te horen en is ons altijd verteld van kind af aan. Jezus die genade geeft en ons red. En dit is 100 procent waarheid!

Maar er is meer waarheid en die moeten we ook leren en begrijpen. Jezus is ook KONING! Hoe gaat de profetie verder in Jesaja 61? Wat komt er na het 'genadejaar, aangename jaar des Heren'?

"2 om een genadejaar van de HEER uit te roepen
en een dag van wraak voor onze God,
om allen die treuren te troosten, " Jesaja 61

Er is een 'jaar' van genade. En er zal een 'dag' van wraak komen waarbij machtsverhoudingen in de wereld zullen worden omgedraaid. Dit is 'de dag des Heren'. Daar is ook veel over geschreven. Dan zal Jezus als Koning van Koningen Zijn positie van macht tonen over heel de aarde. En al Zijn vijanden zullen vernederd en vernietigd worden. Dit is ook profetie die net zo waarachtig is als Zijn profetie en vervulling van genade/vergeving. Dit is een rol van Jezus die weinig mensen kennen omdat HET VRIJWEL NERGENS GEPREDIKT wordt!

Door een eenzijdige beperkte prediking zijn veel mensen Jezus vooral gaan zien als een baby in de stal en een verlosser aan het kruis of een persoon in de hemel voor later die nooit oordeelt maar zegt: oordeel niet en wie zonder zonde is werpe de eerste steen of m.a.w. je moet nooit die steen werpen. Maar de achtergrond en diepere betekenis van zo'n verhaal over de overspelige vrouw is hen dan niet bekend.

De Bijbel waarheid ligt vaak gecompliceerder dan algemeen wordt aangenomen. Laten we de hele Bijbel geloven en Jezus nu ook gaan erkennen als De Opperbevelhebber van de hemelse strijdkrachten, De Machthebber over heel de aarde en hemel. Dat is Hij nu al voor iedereen die echt in Hem gelooft en Hem en Zijn wetten verkiest boven al wat er in de wereld te vinden is. Hij is De Koning der koningen. En Zijn wetboek is waarheid en bindend voor heel de schepping. Als we daar naar streven mogen we door Zijn genade gered worden. Maar als we lak hebben aan Zijn geboden...


(Ik hoop dat dit misschien nog interessant is voor iemand anders om te lezen. Het was voor mij i.i.g. wel een fijne 'studie' om een en ander door te nemen ongeacht of iemand anders het ook nuttig vind of niet. Toch is het beter om dit niet te plaatsen op deze website omdat het veels te veel info is waar de reacties niet voor bedoeld zijn. Daarom zal ik zal de komende tijd rustig aan gaan doen met reacties en het kort houden ;) )

Vriendelijke groet,
Nodoubt
woensdag 26 mei, 21:25Mark Winkelaar
Dat laatste sta ik achter :) Je zou ook zelf een blog kunnen online zetten om je gedachten op kwijt te kunnen. Als je je reacties kort houdt, lezen ook meer mensen wat je te zeggen hebt.

Succes!
Mark Winkelaar
Reacties 21 - 38 van 38

Reageer op deze blog





Poll

"Jezus houdt van je en heeft een mooi plan met je leven" is de boodschap die de volgelingen van Jezus moesten verkondigen.

Laatste reacties

Past roken bij een christelijke levensstijl?

Michel - gisteren om 21:33 @Nodoubt "Zeker nooit nicotine...

Wat is mijn doel van het leven?

Mark van der Wal - gisteren om 14:58 Harstikke leuk jullie site!...

De echte boodschap

Mark Winkelaar - gisteren om 14:51 Mooi dat meerdere mensen het...

Homofilie, een lastig onderwerp?

Michel - gisteren om 10:33 @Nodoubt "Nee, gelukkig niet....

De vervolgde christenen...

leen van slooten - 27-05 ingrijpend hou me op de hoogte

Suggesties

Vertel waar jij wilt dat wij over schrijven!

Doe een suggestie

Advertenties

Uw advertentie hier?

Neem contact op voor meer informatie.

"));