Kebab, het verboden vlees...
Vorige week vertelde een vriend van mij dat halal kebab vlees eigenlijk gewoon offervlees is. Een eigenschap van halal vlees is namelijk dat het ritueel is geslacht. D.w.z. de slachter heeft het dier met de kop richting mekka gedraaid, een mes aan zijn keel gezet, lovende woorden over allah uitgesproken en vervolgens in één beweging de halsslagader en de slokdarm van het dier doorgesneden. De manier van doodgaan is niet eens zo heel pijnlijk. Maar nu de vraag; Mag je, als christen, dit halal vlees eten?
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’ Aldus de conclusies uit het overleg van de apostelen (han 15:28,29) met als thema: Regels voor de heidenen. En wat zijn wij? Heidenen! Dus…?
Geen kebab meer? Het zou wel balen zijn, want kebab staat bij mij zeker in het rijtje van de top 5 meest lekkere ‘maaltijden’. Maar gelukkig voor mij staan er nog veel mee teksten in het nieuwe testament over offervlees.
U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt. Immers: ‘Van de Heer is de aarde en haar rijkdom.’ (1 kor 10:25, 26)
Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. (Rom 14:13,14) (Zie ook: 1 kor 8: 8,9)
Hmmm, dit maakt het al anders. Deze teksten zijn niet uit hun context gescheurd, trouwens, ze slaan echt op het eten van offervlees. Paulus zegt dus dat het eten van offervlees heel goed kan. Met een kleine kanttekening: als je twijfelt over het idee of je offervlees mag eten of niet en je eet het toch, dan is het wel zonde. (overigens mag je ook geen offervlees eten als er een christen bij is die wel de overtuiging heeft dat het niet mag, maar hier wil ik verder niet op in gaan)
Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen, want het is geheiligd door het woord van God en door het gebed. (1 Tim 4:1-5)
Mijn conclusie is: Kebab vlees mag gegeten worden. Nu heb ik natuurlijk met een gekleurde ‘ik wil kebab kunnen eten’- bril op, de bijbel doorgespit, maar desalniettemin is dit volgens mij een Bijbelse conclusie. Mee eens?
Goed weekend!
Mark W
Gerelateerd
Weet wat je eet!
Vleeseters opgelet!
Vast(en) zeker!
Zo... dat is lekker!
Kope kope kopen maar!
Reacties (37)
- <
- 1
- 2
- >
Oké, dit is niet om te zeggen dat je geen Kebab vlees van me mag eten.. ik ben niet van plan om daar over te oordelen!
Ik denk dat je ten eerste goed moet bedenken wat je definitie van offervlees is. Stel dat het Halal bereide Kebab vlees onder die definitie valt, dan is het zeker goed dat je er hier over nadenkt. Maar iets in je redenering volg ik dan niet helemaal. Je zegt dus in feite dat je nu twijfelt of je Kebab vlees(offervlees volgens jou) mag eten.. en Paulus zegt dan: "als je twijfelt over het idee of je offervlees mag eten of niet en je eet het toch, dan is het wel zonde". Waarom kom je dan tot de conclusie dat je het wel mag eten?
Of ben je je twijfel alweer kwijt?
Ik zei dat kebab offervlees is, omdat het vlees is opgedragen aan allah: een heidense god.
En ik heb maar heel even getwijfeld of je het kon eten of niet. Want toen die vriend van mij het vertelde, kwam al direct die tekst van Paulus in Rom 14 in mij op. nu heb ik helemaal geen twijfel meer.
Groet,
mark
Uiteraard weet ik dat die vraag geen eensluidend antwoord zal krijgen, door verschil van inzicht en interpretatie onder gelovigen, maar ik vind het wel boeiend om de zienswijzen daarop helder te krijgen.
Verder iedereen een goed en gezegend 2011!
@Hans,
Dit is een vraag zonder een antwoord, volgens mij. Als ik zeg: Je moet de bijbel letterlijk nemen, dan kom jij aan met wat teksten uit Leviticus, en wat teksten van Paulus over vrouwenkleding die vandaag de dag door zeer weinig christenen letterlijk worden genomen, laat staan opgevolgd. Maar als ik zeg: Je hoeft niet alles letterlijk te nemen, dan vraag jij: Wie bepaald het verschil.
misschien kun je concluderen:
Laat iedere christen op zo'n manier leven waarop hij denkt God te dienen.
En laat dit dan niet tegen de 2 grote geboden in gaan: Heb de heer uw God lief met heel uw hart ziel en verstand. En: Heb uw naaste lief als uzelf.
Laat u dus niet opnieuw een slaven juk opleggen.
Als je geen kebab wilt eten omdat je geweten moet je het niet doen , maar leg het een ander niet op.
Hallal is gewijd aan de afgod allah, en kosher is gewijd aan YAHWEH.
Duidelijk verschil dus.
@Mark
De keuze is aan jou.
Echter bij 1 kor 10 kijk ook eens naar vers 28 en 29
Als je er niet uit bent, ken dan het gezegde "bij twijfel niet inhalen"
Voor de rest bid ik je wijsheid en God's zegen toe!
Betekend niet dat het hetzelfde is, kijk eens inhoudelijk.
De moslim spreek het gebed uit ter ere van hun afgod en de joden spreken het gebed uit ter ere van YAHWEH.
Dus wel een verschil, of er zaken over genomen worden of niet.
hebben moslims jou iets aangedaan ofzo?
Chill.
Wat je niet weet moet je letterlijk nemen.
De bijbel is 100 % waar.
De bijbel is NOOIT tegenstrijdig.
Lijkt tegenstrijdig is NIET tegenstrijdig.
Als je de bijbel niet begrijpt is het geen probleem.
Maar wat je bergijpt niet wil aannemen of gehoorzamen,
dat is wel een probleem.
Zou makkelijk zijn als de bijbel wetenschappelijk verantwoord is.
MAAR DAT IS JEZUS NIET.
De bijbel is geen meesterwerk of sprookjesboek.
De bijbel is God's Woord.
En Het Woord is Vlees geworden.
Jezus is God en de andere goden,demonen.
Geloof en Pseudo-wetenschap moet je scheiden.
Moet iedereen zelf weten natuurlijk, maar wat meer inhoudelijk op het onderwerp zelf ingaan is misschien wel zo goed. ;)
nemen van de bijbel .
De bedoeling van God is niet ''onder de wet '' leven
en daardoor mede christenen op de vingers te kunnen tikken.
Dit zal je wel niet begrijpen,maar wie zal jou dat kwalijk nemen?
- <
- 1
- 2
- >