Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Zonde, wat is het en wat doet het?

Door: Mark WVrijdag, 4 december 2009
Terug
Categorie: Het kruis, 79 keer gereageerd, 3219 keer bekeken

Niet echt een blij onderwerp, maar eigenlijk ook weer wel. Het is in ieder geval van cruciaal belang dat je weet wat zonde is en wat het doet, om het evangelie te begrijpen. Ik weet niet alles tot in de puntjes, maar ik ga even wat dingen op een rijtje proberen te zetten voor wat verheldering. Pak je Bijbel er even bij (als je die hebt), want er staan heel wat verwijzingen.

Zonde is Gods wet overtreden. (1 Joh. 3:4) Laten we dat eerst even heel helder neerzetten. Nu begon zonde al in de tuin van Eden. Adam en Eva kregen niet tien geboden, maar één gebod; Eet niet van de boom van goed en kwaad, want dan zul je zeker sterven. (Gen 2:17) Bij Adam en Eva zie je heel duidelijk het resultaat van zonde, nl: Scheiding van God. God stuurde ze uit de tuin van Eden. Hetzelfde zie je gebeuren op het moment dat satan zondigt, verband God hem ook uit zijn aanwezigheid. (Ez. 28:16)



Wat ook gebeurde, toen de mens zondigde, was dat de dood in de wereld kwam. (Rom 5: 12)

God straft de zonde. In zijn genade laat Hij heel wat zonde op aarde gebeuren, maar het maakt Hem wel degelijk kwaad dat mensen zondigen. Zo heeft God bijna de hele mensheid uitgeroeid tijdens de vloed, omdat de mens alleen maar zondigde. Ook heeft Hij Sodom en Gomorra vanwege hun “ongehoorde grote zonden” vernietigd. Maar nooit zonder de mensen eerst te waarschuwen! Weet wel dat God niet veranderd is en Hij nog steeds alle reden heeft om zondaars te doden.

Vanaf het moment dat Adam en Eva aten van de vrucht, is zonde een probleem, door de hele Bijbel heen. God maakte de mens onder andere om contact met hun te hebben, maar om bij God te komen moet je rechtvaardig zijn. Dat houdt in dat je geen strafblad hebt, dat je geen zonde hebt gedaan. En aangezien niemand dat lukt, kan niemand in de aanwezigheid van God komen. (Rom 3:23)

Na flink wat jaren gaf God de wet aan het volk van Israël. Dat zijn de 10 geboden plus nog heel veel andere wetten. Nu had de mens eindelijk zwart op wit wat zonde is. Maar dit loste het probleem niet op, omdat de mens, door het kennen de wet, juist meer ging zondigen! (Rom 5:20)

Helaas is niemand rechtvaardig geworden door de wet, helemaal niemand. Dit wordt in het nieuwe testament flink benadrukt. (Gal 2:16) Alleen geloof rechtvaardigt, ook in het oude testament al. (Rom 1:17 + Hebr. 11)

Maar toen kwam God met het uiteindelijke plan: Jezus! In Hem is de vloek die de zonde met zich mee bracht vanaf Adam verbroken. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.(1 Kor 15:22)
Nu is de weg vrij naar God, dankzij Jezus. Hij heeft ons strafblad kwijtgescholden, wij zijn vrij en rechtvaardig verklaard. (kol 2:14) Niet op grond van onze daden, maar op grond van ons geloof.


Groeten,


Mark Winkelaar

Gerelateerd

Reacties (79)

Reacties 1 - 20 van 79
fdcashgsh 4 december 2009, 19:18
Hmm ja idd.

Je had er misschien iets dieper op in kunnen gaan, of vond je het zo wel goed?
Het ergste wat zonde doet is dat het je van God scheid idd.
En dat is vreselijk, God heeft ons in de eerste plaats geschapen om lief te hebben, om een relatie te hebben uit pure liefde.

Maar het is geweldig om te weten dat Jezus voor ons de weg is gegaan, dat Hij geslacht is voor ons.
Hij heeft niet zomaar de zonde gedragen, Hij is zelf een vloek geworden, en gemaakt als zonde, dat moet een intens diep lijden zijn geweest.
En dat al onze zonde van het verleden maar ook van de toekomst weg gewassen zijn door het bloed van Jezus.
In het oude testament, ging de hoge priester 1 keer per jaar het het heilige der heilige binnen, om het bloed van een geslacht lam over het verzoen deksel te besprenken, dit was voor het bedekken van zijn en het volk zijn ongerechtigheden en zonde, het bloed van het volmaakte Lam Jezus Christus, bedekt onze zonde niet alleen, het haald het ook nog even weg, ah heerlijk lekker schoon gewassen door het bloed van Jezus.

Mooie bijbel teksten :
1 Johannes 1:7: Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

1 Petrus 4:1 Daar dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde.

Lekker in het nieuwe verbond, lekker vrijgekocht zijn, dat is lekker toch?

Geen zonde meer, lekker schoon door Zijn bloed, rechtstreeks naar God de Vader.
Volkswagen 4 december 2009, 20:36
Mooi stukje Mark:) Top:)

@ Joshua,

Hoe bedoel je! geen zonde meer?
Zolang wij hier op aarde zijn en God nog niet de nieuwe hemel en aarde heeft gemaakt hebben we nog steeds wel zonde. We kunnen streven naar zo zo weinig mogelijk zonde en dus automatisch ook dichter bij God leven. Maar zolang Jezus nog niet is gekomen zijn wij nooit in staat om vrij te zijn van zonden. Want dan zou dit deels een perfecte wereld zijn. Wel zijn alle zonden vergeven en weggenomen en we dus rechtstreeks naar de Vader komen. We hoeven ons geen zorgen meer te maken omdat we zondigen en zijn dus heerlijk vrij!!
Of bedoelde je dit zo? of bekijk ik het zelf verkeerd?

Graag je reactie!

Bedankt

Groeten VW:)
anoniem 4 december 2009, 23:17
Mooi samengevat zo. Verhelderend!
Als we God willen behangen moeten we naar de Geest wandelen en niet meer naar het vlees. Gelukkig zijn we gerechtvaardigd door ons geloof. Anders zou niemand het redden..

Grtz.
fdcashgsh 5 december 2009, 14:23
@Volkswagen,

Ik vrees dat je het zelf iets verkeerd ziet.
Als ik niet vrij kan zijn van zonde, dan zou het offer van Jezus niet volmaakt zijn geweest.
Hij heeft ons vrijgekocht van elke zonde, en wij zijn gestorven met Hem, elke zonde, al het vlees kan gedood worden.
Vernieuw je denken, dan ga je merken dat je ook veel meer zondes in je leven gaat opruimen.
Over elke zonde kan je overwinning behalen.
Maar ik neem het je niet kwadelijk hoor, het ligt ook aan het onderwijs wat gegeven word in de gemeente van Jezus.
Over het algemeen vind ik het onderwijs zeer triest en ik wil hier niet mee zeggen dat ik het beter zou doen, helemaal niet maar.
Het is belangrijk dat we weten hoe zonden op kunnen ruimen in ons leven, en dat we autoriteit leren nemen over satan, en hem uit ons leven trappen.

Groetjes en Gods zegen toegewenst.
fdcashgsh 5 december 2009, 14:26
1 ding wil ik hier wel aan toevoegen.
Dit lichaam is nog niet ons opstandings lichaam, die krijgen wij als Jezus komt.
Onze ziel en geest gaat mee, dan krijgen wij een nieuw lichaam, eentje zonder zonde natuur, 1tje waar niet de strijd of de mogelijkheid blijft bestaan om te zondigen.

Groetjes
fdcashgsh 5 december 2009, 14:45
Vergeet ik weer wat te vertellen haha,

Ons geest is wel weer levend gemaakt, door Jezus.
Als iemand vragen heeft, zal ik je wel proberen door te verwijzen naar een bijbel tekst en als ik het niet weet dan zeg ik gewoon ik weet het niet
Karin 5 december 2009, 17:04
Hoi Joshua en alle andere,

Dit vind ik een moeilijk stukje.
"Als ik niet vrij kan zijn van zonde, dan zou het offer van Jezus niet volmaakt zijn geweest.
Hij heeft ons vrijgekocht van elke zonde, en wij zijn gestorven met Hem, elke zonde, al het vlees kan gedood worden."
Zou er dan geen enkele strijdt meer nodig zijn hier op aarde?

Groetjes Karin
Volkswagen 5 december 2009, 17:56
@ Joshua

Eens even kijken hoor of ik jou stukje er even stukje bij stukje bij kan pakken en daaruit mijn conclusie kan trekken!

Jezus heeft ons vrijgekocht van elke zonde, en je bent dus vrij van elke zonde. Het vernieuwen van je denken kan ik ook inkomen en dat je zondes kan overwinnen ben ik het ook allemaal mee eens.

Maar wij als mens zijn we gewoon zondig toch? Als Jezus niet voor ons was gestorven waren we rechtstreeks naar de hel gegaan omdat we gewoon de zonde in ons hebben, maar door Jezus is dat allemaal ongedaan gemaakt! Zoveel liefde had Hij voor ons. Het betekend dus we nog wel zondig zijn, maar hij het ons vergeeft door aan het Kruis zijn gegaan. Wie dit gelooft heeft het eeuwig leven. Misschien kan het beetje bijlichten met het volgende punt.

Hebje wel eens gehoord van de Godvrezende persoonlijkheidsstructuur en de Godzondigepersoonlijkheidstructuur?
Hieruit maak ik op dat hier op aarde een een vooral een Godzondige persoonlijkheistructuur heerst bij de mensen, maar we kunnen streven naar een Godvrezende persoonlijkheidstructuur om zo dicht mogelijk bij God te leven. Ik denk wel dat je zondige daden kunt uitroeien zoals vloeken enzovoort, maar de mens op aarde is sinds Adam en Eva gewoon zondig en kan hier op aarde daar niks aan veranderen omdat deze wereld gewoon niet perfect is.. Als Jezus straks is gekomen dan zullen we allen perfect zijn en dus in de Godvrezende persoonlijkheidsstructuur leven.

Ik zeg hierbij ook niet dat ik gelijjk heb, maar ik dacht dat het zo inelkaar zit.. ik zie uit naar je reactie en inderdaad wat Karin zegt komt ook wel beetje terug in mijn stukje denk ik!

Gods zegen en een fijne Sinterklaasavond gewenst;)
fdcashgsh 5 december 2009, 20:57
Karin,

Ik heb gezegt, als je even terug leest: dat we nu nog de strijd hebben, maar straks niet meer.
We hebben nog steeds de mogelijkheid om te zondigen, het is een strijd.
Maar de bijbel leert ons dat we geen zondaars meer zijn.
Hoe kun je nou aan de zonde gestorven zijn, en er toch in leven?
Dat kan niet, er zijn teveel teksten die dit zeggen, waarom word ik dan heilig genoemd?
Waarom word de bruid van Christus bereid, als heilig en rein?
En natuurlijk duurd dit heel lang dat proces van heiligen, maar ik ben geen zondaar meer, ik ben uit de duisternis getrokken.

Volkswagen,
Ik doe niet aan sinterklaas, ik heb er een hekel aan.
Niet verkeerd opvatten, ik moet niks van die tradities hebben, die een occulte achtergrond hebben.
Toch dankjewel voor de fijne avond die je me toewenst.

Groeten
fdcashgsh 5 december 2009, 21:01
Het is zeker zo dat we steken laten vallen, en dat we steeds nieuwe dingen op moeten ruimen.
En dit duurd te lang het is niet zo dat we zonder zonde zijn, maar we zijn geen zondaars, we zijn rechtvaardigen, heiligen.
We dienen de zonde niet meer, we zijn er aan gestorven, we zijn Gode levend gemaakt in Jezus Christus.
Onze wandel is in de hemel, we zijn niet van deze wereld.
We zijn niet verduisterd in het verstand en vervreemd van het leven Gods.
Nee we wandelen in het licht met Jezus.
We wandelen door de Geest.
fdcashgsh 5 december 2009, 21:01
ik bedoeld dit duurd lang
Volkswagen 5 december 2009, 21:45
@ Joshua

Sinterklaas occult? Sorry, kan ik niet bij! Maar prima.. als we hier over door gaan dwalen we af! Misschien een keer interessant voor een andere keer. Ik vind jou wel een interessant persoon hoe jij in geloof staat en dat ook kunnen delen!

Maar nu heb je me eigenlijk niet echt antwoord gegeven op mijn stukje tekst! Het stukje tekst wat jij als laatste schrijft ben ik het idd mee eens, maar dat is niet echt een reacite op mijn stukje of ik zie dat niet!

Groeten
fdcashgsh 6 december 2009, 15:50
Volkswagen,

Hoezo heb ik niet joun vraag beantwoord?
Je moet zelf weten of je vind dat je een zondaar bent, ik vind van niet en ik heb uitgelegt waarom toch.

Zoek de geschiedenis van sinterklaas maar is op oke?
Ik heb er gewoon een tegenzin tegen, zwarte piet is een onderhorige duivel, sinterklaas is afgebeeld als de germaanse god wodan, dus alle reden om te zeggen dat het occult is.

Maar goed jij mag iets ander vinden hoor. Ik wil niet zeggen dat ik alles zo goed zie ofzo.
Eigenlijk zijn elke feest dagen in NL, een heidens feest, met een occulte achtergrond.
Ik heb een hekel aan kerst :P, aan die kerst diensten ook, ik vind het een onschuldige vorm van afgoden dienst.

Groetjes.
fdcashgsh 6 december 2009, 16:28
En het kan wel zo zijn dat we zondigen, maar houd het voor ogen dat we geen zondaars zijn.
Daar gaat het mij om.
Volkswagen 6 december 2009, 18:36
@ Joshua

Ik wil niet vervelend zijn, maar het lijkt hierop dat je weer te snel op je teentjes bent getrapt! Vorige keer reageerde je al zo fel op een bericht en nu krijg ik weer het idee dat je zo fel bent! Chill even;)

Ik vraag jou fatsoenlijk of je wel eens van de godzondige of godvresende persoonlijkheidstructuur hebt gehoord? Je hebt uitgelegd waarom en hoe jij iets ziet, maar je reageerd niet weer op mijn 2e stuk. Maar prima.. als jij het niet nodig vind en voldoende antwoord hebt gegeven dan is het klaar! Maar vind het jammer... dat is alles!

Ik zal de geschiedenis van Sinterklaas opzoeken! Ben je ook tegen Sint maarten? dat is ook een traditie! Maar wel een hele mooie! Zoek maar eens op:)
Het maakt mij niks uit dat je tegen Sinterklaas bent, maar op het direct occult te noemen! Dat gaat mij tever! Want het valt niet onder occult! Of jij moet een andere defenitie van occult hebben.

Heb je een hekel aan kerst? en aan de diensten? Ik weet neit wat voor gemeente jij gaat. Maar bij ons vieren we de geboorte van Jezus! Geweldig feest!

Ik snap je stellen dat we wel kunnen zondigen, en dus geen zondaars meer zijn. MAar ik denk dat de mens sinds de zondeval zondig is, ook al zondig je nooit! De mens totaal is gewoon zondig! En dat is pas anders als we de nieuwe hemel en nieuwe aarde krijgen ondanks dat Jezus alles al heeft vergeven en alles op zich heeft genomen! Daarbij zegt niet dat ik gelijk heb, dit is hoe het mij is geleerd, en mocht dit niet de waarheid zijn dan is dat niet zo, en leer ik graag de waarheid. Dus daarom vind ik het ook jammer dat je als jij zegt het zo goed weet mij het niet beter kan/wil uitleggen!

Fijne avond en tot sprekens!
fdcashgsh 6 december 2009, 19:15
Sorry, dat ik misschien zo over kwam.
Ja aan de 1e kant vind ik dat je gelijk hebt.
Even over het proces van heiligen, dat is ontvangen wat we al zijn zoals Gerard de Groot zegt.
Onze nieuwe mens, is niet zondig.
Het oude is voorbij gegaan, het nieuwe gekomen.

En bij mij in de gemeente word ook kerst gevierd 'helaas'.
Er staat nergens in de bijbel, dat je de geboorte dag van Jezus moet gaan vieren, ook is Jezus niet in de winter geboren, want de herders lagen bij nachten: dan zouden ze dood vriesen.

Dus ga dan ook handelen als de nieuwe mens.
Ik moet wel zeggen dat ik het beter anders had kunnen formuleren.
Het was zeker niet de bedoeling om fel of op de tenen getrapt over te komen.
Ik ga in vervolg anders reageren, om mis opvattingen te voorkomen.

Of ik daar van gehoord heb?, nou misschien de uitleg er van denk ik wel, maar hoe jij het nu onder woorden brengt niet.

Maar 1 ding weet ik zeker, ik ben een nieuwe schepping in Jezus Christus, de Heilige Geest woont in mij en is op mij, mijn nieuwe mens zondigt niet.
Wel is aan de anderekant de strijd mijn vlees.
Maar de overwinning is behaald 2000 jaar geleden op gogoltha.
Bid er maar eens een keer voor.
Nu ga ik jou even een vraag stellen als je het niet erg vind, wat voor meer waarde heeft kerst?
En wat betreft de zonde val, ja wij hebben een zonde natuur, maar ook ja Christus heeft de breuk hersteld, nu sta recht voor het aangezicht van mijn Vader.
En door de kracht van de Heilige Geest mag ik mijn wandel voortzetten temidden van een zondige wereld.

Dankjewel voor je eerlijkheid, en het gaat je goed.
fdcashgsh 6 december 2009, 19:21
Ik heb trouwens wel van Godvresend gehoord.
Dit wil zeggen dat je diep ontzag en respect voor God hebt, niet dat bang voor Hem bent, maar dat wist je natuurlijk al.
Maar Godzondig??
Was dat dan weer, het woordje God en zondig past niet bij elkaar.
Maar leg het maar uit als je wilt, thx.
Volkswagen 6 december 2009, 20:01
Prima, misschien ook verkeerde interpretatie van mij! Maar mooi dat we er zo even over kunnen praten! Klaar;)

Het klopt dat december niet te tijd is dat Jezus is geboren! Ik weet niet hoe we daar zo bij zijn gekomen. Maar desondanks vind ik het wel fijn om te vieren! Want ik vind het fijn dat mijn Redder en Verlosser Jezus is geboren! jij viert je verjaardag toch ook? of vier jij het zelf ook niet?

Je hoeft niet anders te reageren. Weetje.. op msn of op internet site kun je niet aflezen op welke manier iets wordt gezegd! De emotie is er niet! Dus ja.. het kan ook aan mij liggen! Maar prima.. wees gewoon jezelf, ik ben mezelf en dat is allemaal goed. Want God heeft ons gemaakt en dat was ook goed;)

Fijn dat je er van gehoord hebt en ik ben blij dat je jou uitleg hebt kunnen verwoorden! Hier kan ik verder mee, en kan ik het zelf ook nog eens wat uitpuzzelen met de mensen waarmee ik het samen heb geleerd! Misschien heb ik het ook wel anders opgevat dan ze vertelden! Maar prima! Ik hoop er dus binnenkort op terug te komen! Maar geef het even de tijd:) Bedankt in ieder geval!

Vragen staat vrij!
Bij kerst vier ik de geboorte van Jezus! Ondanks dat het niet in deze tijd was, maar ja.. zo is nu eenmaal. Er valt hier niet te spreken over een meerwaarde: Want kerst betekend voor mij: Het vieren van de geboorte van Jezus. Mijn verlosser mijn redder!

jij zegt: ja.. wij hebben een zonde natuur! moet daar niet staan: wij hadden een zonde natuur want jezus heeft de breuk hersteld.

Om ook direct even terug te komen op je volgende stukje:

Ik heb er nog wel een verslag van liggen! Deze ga ik weer even opzoeken en dan probeer ik even in korte en concrete woorden hier op terug te komen. Dit is dus hetzelfde wat ik eerst zei!

Je hoort nog van mij.

Gods zegen broeder!

Groeten Volkswagen:)
fdcashgsh 6 december 2009, 21:22
VW,

Heey dit gaat lekker zo.
We kunnen best wel goed praten denk ik, ik denk dat ik misschien wat meer moet onderbouwen waarom ik iets zo zie.
Ik vind het echter prima, dat je dat wilt vieren.
Maar ik vind het niet nodig, omdan aan kerstbomen en kerstmannen, kerstballen of advent te doen (ik weet niet hoe je dit laatste schrijft maar je snapt wel wat ik bedoel) kun jij misschien uitleggen wat dat precies is, ik weet dat het de laatse 4 weken voor kerst is, en dan elke week een kaarsje aan word gestoken, maar is dit wel goed?
Mij komt het over als iets wat niet helemaal zuiver is.
Misschien dat joun benadering een verduidelijking kan geven.

Alvast bedankt.

Tot horens broeder.
Morningred 6 december 2009, 21:45
Hey Joshua,

Ik denk dat je een onderscheid kunt maken tussen 'een slaaf van de zonde zijn' en 'zondigen'. Jezus heeft ons vrijgekocht. We zijn nu geen slaaf van de zonde meer. Ongelovigen hebben geen kracht in zich om de zonde te weerstaan, wij als geredde christenen wel en leven niet meer onder dit slavenjuk. Echter, ook als gered christen zondigen wij. Dit betekent niet dat Jezus' offer niet toereikend is geweest voor ons. In tegendeel!

Ik neig dan ook meer naar het standpunt van Volkswagen. Ik wil alleen duidelijk hebben dat we WEL vrij zijn van zonde maar dat we door onze zwakke natuur wel eens zondigen. We leven niet meer onder een juk, zijn inderdaad vrij, maar we zijn nog niet in een perfecte staat.

Tim
Reacties 1 - 20 van 79