Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Vrede

Door: Mark WWoensdag, 21 juli 2010
Terug
Categorie: Algemeen, 23 keer gereageerd, 1347 keer bekeken

Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.
(rom 12:18)

Het is vakantie, lekker uitrusten, genieten van de vrije tijd, wellicht op vakantie gaan, heerlijk! De zon schijnt goed, dus het is tijd om buiten op een stoel te gaan zitten en geen spier mee aan te spannen, puur genieten. Zelf moet ik nog een paar dagen uitzitten en dan ga ik weg, lekker ontspannen in het buitenland, hoewel ik nu ook al redelijk bezig ben met niets doen;)  

Deze vrede waar we van kunnen genieten is niet vanzelfsprekend, helaas. We leven in het rijkste gedeelte van de wereld, daardoor hoeven we ons geen zorgen te maken over; eten, drinken, onderdak, een bed, een douche enz. En op vakantie gaan is bijna overal vanzelfsprekend. Ook is er hier geen oorlog, niemand wordt op basis van zijn geloof vervolgd, kortom: hakuna matata. Wees ervan bewust dat deze dingen een zegen zijn. 

Maar de vrede die deze omstandigheden bieden zijn betrekkelijk, want er is altijd wel iets waar je je zorgen over maakt en er blijft altijd wel een stukje onrust hangen. Jezus zei: Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. (joh 14:27) Er is dus een bepaalde vrede, die je als christen kunt ontvangen van Jezus die nergens in deze wereld te krijgen valt. Dat klinkt goed, maar wat houdt het in? Deze vredesbelofte maakt Jezus als Hij bijna gevangen wordt genomen. In deze laatste uren legt Hij de leerlingen uit dat Hij naar de Vader gaat, dat de Heilige Geest zal komen en dat Hijzelf ook op een dag terug zal komen. Hij praat hen moed in, zoals een generaal zijn troepen voor de strijd moed inspreekt. De eerste zin van Jezus in dit hoofdstuk is: Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij. Ook probeert Jezus de ogen van de discipelen te richten op de eeuwigheid. Hij vertelt hen dat hij een plaats voor hen zal gereed maken bij de Vader, waardoor de situatie hier op aarde wordt gerelativeerd.

Dus we zouden kunnen concluderen dat de vrede, die de wereld niet kent, voort stroomt uit het feit dat wij op God kunnen vertrouwen. We vinden vrede in het besef dat God de wereld in zijn hand heeft, dat Jezus een plek voor ons aan het voorbereiden is bij de Vader, dat de Heilige Geest in ons leeft en dat Jezus ons niet als wezen achterlaat (v18), mee eens?

Naast de vrede die we van God ontvangen zegt Paulus ook dat we met de mensen om ons heen in vrede moeten leven, niet geheel onbelangrijk. (zie begintekst blog)


Geniet van de vrije dagen en van de vrede die we als christenen kunnen ontvangen!


Mark Winkelaar

 

  

Gerelateerd

Reacties (23)

Reacties 1 - 20 van 23
Woensdag, 21 juli 2010, 09:37Nodoubt
Bedankt voor de blog. Een paar punten die me opvallen en ik ietsje anders wil benaderen:

-Vrede: Rom.12:18 voor zover het in uw macht ligt. D.w.z. er kan een punt komen dat je gedwongen bent de vrede met andere mensen op te geven omdat je vrede met God wil houden en je je taak als soldaat van Christus serieus wil nemen. Je krijgt de wapenrusting niet voor niets. Het is niet de bedoeling om in een bunker rustig af te wachten tot de strijd voorbij is. Je krijgt ook nog eens een zwaard, dat is niet alleen voor de verdediging bedoeld maar voor het neerslaan van alle leugens.

"3 Wij zijn mensen, dat wel, maar wij strijden niet met menselijke middelen. 4 De wapens waarmee wij strijden zijn niet menselijk, ze zijn geladen met Gods kracht, in staat om elk bolwerk neer te halen. Wij werpen redeneringen omver, 5 elke verschansing die wordt opgeworpen tegen de kennis van God. Wij nemen elke gedachte gevangen om haar tot gehoorzaamheid aan Christus te brengen," (2 Korintiërs 10:3-5)

Rom. 12:9 "9 De liefde zij ongeveinsd. Weest afkerig van het kwade, gehecht aan het goede." "9 Heb lief zonder te doen alsof. Haat het kwade en houd vast aan het goede. "

Dit refereert aan veel teksten in het oude testament. Haat het kwade en diegenen die het kwaad doen als je echt liefde tot God hebt. De statenvert. refereert terecht aan Ps 97:10 en Amos 5:15. De Bijbel is eensluidend in het eerste en tweede verbond. " 21 Zal ik degenen niet haten die U haten, HEER, niet walgen van hen die tegen U opstaan? 22 Ik haat ze zo veel ik maar haten kan, het zijn voortaan mijn eigen vijanden. " (Psalm 139)

Hierbij moet altijd een onderscheid gemaakt worden tussen persoonlijke vijanden en vijanden van God. Je persoonlijke vijanden moet je vergeven maar de vijanden van God dienen bestreden en gehaat te worden. Er mag geen enkele liefde zijn voor satan en zijn kinderen. Dat kan niet als je oprechte zuivere liefde hebt tot de God van Israël: Jezus Christus. Juist Paulus is hier heel duidelijk in als we AL zijn brieven bekijken. Vervloekt is een ieder die iets anders predikt dan wij (Gal.1:8) en vervloekt is een ieder die God niet liefheeft (1 Kor. 16:22). Geen liefde voor dat soort figuren dus. Dit is de ware liefde tot God.

"14 Alexander, de koperslager, heeft mij veel kwaad berokkend: de Here zal hem vergelden naar zijn werken.
15 Neem gij u ook voor hem in acht, want hij heeft onze woorden zeer tegengewerkt." (1 Korintiërs 16)

Hier zien we dat een persoonlijke vijand gelijk kan zijn aan een vijand van God. Immers, als je Gods woord verkondigt zul je tegengewerkt worden. Bid Paulus voor bekering en vergeving voor deze slang Alexander? Nee, er wordt gewaarschuwd tegen deze vijand van God en Gods kinderen, en er wordt belooft dat God hem zijn verdiende loon zal geven.

Vrede ok. Voor zover het mogelijk is.


-De plek die Jezus bereid heeft. Het huis van God.
Wat is de tempel van God? Wat is het huis van God?
Zie: 1 Korintiërs 3 of 1 Kor 6:19. 2 Kor 6:16. Hebr 3:6. 1 Petr 2:5.

"4 Elk huis heeft zijn bouwer, maar God is de bouwer van alles. 5 Mozes vervulde trouw zijn taak in heel Gods huis, als dienaar die getuigde van de komende openbaringen, 6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld. Wij vormen dat huis, mits we trots en zonder schroom vasthouden aan datgene waarop wij hopen." (Hebreeën 3)

Efeziërs 2: door Christus zijn wij opgeheven in de hemelse 'gewesten, regionen'. Wij hoeven niet meer v.d. aarde te zijn en dus slaaf v.d. heerser over deze aarde, satan. Maar als we van Christus zijn, zijn we samen met Hem, door Zijn Geest losgekocht van een anders hopeloze situatie op een zinkend schip.


-hakuna matata?

Ik zie een heel andere werkelijkheid. Waar Gods toorn al ontstoken is. Zijn vuur verteerd de mensen op aarde nu al. Ziekten meer en meer, moord, verkrachting, echtscheiding, egoïsme, bescherming van de ergste misdadigers en corruptie op hoog niveau. Gods wetten worden overal veracht en uitgehold en Zijn vloeken treffen de mensen keihard maar weinigen realiseren zich dit.
De goddeloosheid is enorm groot. De geestelijke blindheid is op haar hoogtepunt. Het is duister op aarde en zeker in Nederland maar de meeste mensen zijn totaal onwetend over hun geestelijke armoede en blindheid die naar de dood leid.

"U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. " Op 3:17
"26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed." Gal. 3

"'Ik kom onverwacht als een dief!' Gelukkig is wie wakker blijft en zijn kleren aanhoudt: hij hoeft niet naakt rond te lopen en zich voor iedereen te schamen. " Op. 16:15
"11 U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht. 13 Laten we daarom zo eerzaam leven als past bij de dag en ons onthouden van bras- en slemppartijen, ontucht en losbandigheid, tweespalt en jaloezie. 14 Omkleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt. " Rom. 13

"16 Zo zegt de HERE der heerscharen: Hoort niet naar de woorden der profeten, die u profeteren; zij maken, dat gij u aan een ijdele waan overgeeft, zij spreken het gezicht van hun eigen hart, niet uit des HEREN mond. 17 Zij zeggen voortdurend tot wie Mij verachten: De HERE heeft gesproken: gij zult vrede hebben; en tot ieder die wandelt in verstoktheid van hart, zeggen zij: geen kwaad zal u overkomen. 18 Wie toch heeft in de raad des HEREN gestaan en zijn woord vernomen en gehoord? Wie heeft zijn woord beluisterd en gehoord? 19 Zie, een stormwind des HEREN, gramschap, vaart uit, een wervelende storm; op het hoofd der goddelozen stort hij zich uit. 20 De toorn des HEREN zal zich niet afwenden, tot Hij heeft volvoerd en tot stand gebracht de raadslagen van zijn hart; in het laatst der dagen zult gij dat duidelijk inzien. 21 Ik heb die profeten niet gezonden, toch hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, toch hebben zij geprofeteerd. 22 Maar als zij in mijn raad hadden gestaan, dan zouden zij mijn volk mijn woorden hebben doen horen, dan zouden zij hen hebben doen terugkeren van hun boze weg en van de boosheid hunner handelingen. " Jeremia 23
Woensdag, 21 juli 2010, 14:28Jan Paul
"Haat het kwade", inderdaad.
Maar dan het vervolg, dat is van jezelf, niet van God: "en degenen die het kwaad doen als je echt liefde tot God hebt". Ik haat het kwade en daarom bedrijf ik het niet. En ik bestrijd het niet door de boosdoeners te haten, laat staan ze te willen verdelgen, want God is liefde, en Hij haat wel de zonde maar niet de zondaar. Die bemint Hij omdat Hij hem geschapen heeft, en moet aanzien hoe Zijn geliefd kind verloren loopt. Maar ik bestrijd het kwaad door er naar te streven de boosdoeners met de boodschap van verzoening en innerlijke vrede te bereiken, zodat ze er mee ophouden. Meer kan ik niet doen. Nooit kan of wil ik geweld met geweld of kwaad met kwaad vergelden. Dan zou ik geen christen zijn.
Zaterdag, 24 juli 2010, 21:26Sjoerd
@Jan Paul: Waar baseer je je uitspraak over 'God haat de zonde maar niet de zondaar' op? Ik lees in de Psalmen dat God hen haat die onrecht doen. En zouden alle mensen Zijn geliefde kinderen zijn? Hoe zit het dan met het geroepen en uitverkoren zijn? Geldt dat voor een ieder? Een onderwerp waar ik zelf nogal mee bezig ben.

Een andere vraag n.a.v. dit stukje blog: We leven in het rijkste gedeelte van de wereld, daardoor hoeven we ons geen zorgen te maken over; eten, drinken, onderdak, een bed, een douche enz. En op vakantie gaan is bijna overal vanzelfsprekend. Ook is er hier geen oorlog, niemand wordt op basis van zijn geloof vervolgd, kortom: hakuna matata. Wees ervan bewust dat deze dingen een zegen zijn.

Zou het werkelijk zo zijn dat dit alles een zegen van God is? Vaak heb ik het idee dat het een toonbeeld is van de afschuwelijke scheefgroei in de wereld. God danken voor deze 'zegeningen' zou dan net zo goed kunnen betekenen dat we God danken voor iets dat Hij niet zo gewild heeft, maar wij onszelf hebben toegeeigend. Iemand er ooit op deze manier over nagedacht? Hoor graag gedachten en Bijbelteksten daarover.

Groet Sjoerd
Zondag, 25 juli 2010, 08:24Jan Paul
Hallo Sjoerd, zojuist bad ik het morgengebed mee uit het Groot Getijdenboek met radio Maria. We zitten weer in de eerste week en het is zondag. Dan wordt als laatste psalm van het morgengebed psalm 149 gebeden, p. 783. vers 7 tot het slot:
Trekt met uw wraak door het heidense land, bestraf de vijandige volken. Neemt hun vorsten geboeid met u mee, hun leiders in ijzeren kluisters. Voltrekt aan hem het vonnis van God, glorievol is dit voor al zijn getrouwen.
Dit wordt vandaag door alle religieuzen over de hele wereld gebeden en ook andere psalmteksten vol wraak, bloedvergieten en geweld tegen de boosdoeners worden zonder blikken of blozen gelezen door het jaar heen, zoals ze in het rooster staan. Maar daar wordt op geen enkele manier de consequentie mee verbonden dat dat allemaal nog steeds geldt en toegepast moet worden.
In het 2e testament hebben we een ander beeld van God mogen ontvangen, meer volledig en helder dan in het 1e, waarin het volle, stralende beeld: Deus caritas et amor, zoals Jezus dat presenteert in zijn eigen leven en in Zijn goddelijk Woord, bekrachtigd met tekenen en wonderen, wel reeds op talloze plaatsen doorheen schemert, maar toch nog diffuus is, onvolledig, deels in het donker, onbekend.
Je ziet bv. een tekst in het oude: als u ziet dat de ezel van uw vijand dorst heeft, geef hem dan water. Wat doet Jezus: Hij trekt die liefde door naar de hele vijand, en beperkt ze niet tot alleen zijn ezel. Hebt uw vijanden lief.
Het vaderschap van God zoals Jezus dat presenteert, heeft niet alleen tot conqequentie dat wij mensen alle mensen hebben te beschouwen als broers en zussen, maar ook dat het feitelijk onmogelijk is, vanwege de blijvende vaderliefde voor het kind, een mens definitief af te schrijven of te verstoten. Ga jezelf maar na, als je zoon in de P.I. zit wegens een gruweldaad, je zoekt hem toch op, het blijft je kind.
Als mens houden wij in de wedergeboorte van alle mensen, en aangezien wij eveneens als mens God in ons hebben als richtinggevende, oriënterende Geest aan ons leven, kunnen wij ook inderdaad zijn vaderliefde in ons voelen voor het verlorene, waarover Jezus dan ook zegt dat het gezocht moet worden en dat er meer vreugde in de hemel zal zijn over één bekeerde zondaar dan over allen die geen bekering nodig hebben. Het penninkje van de weduwe en het verloren schaap. Waarom zou het verloren schaap gezocht moeten worden als God dacht: laat maar wegstrompelen, laat maar het ravijn in schuiven, laat maar gevreten worden door de jakhalzen en de wolven? Zo denkt God dus duidelijk niet. Hij zoekt het verlorene onophoudelijk, omdat Hij de zondaar niet wil vernietigen maar redden, omdat Hij niet het kind met het badwater wil weggooien, maar slechts reinigen, de zonden wil afwassen.
Het Offer van Christus heeft toch juist geen andere betekenis dan die liefde van de Vader voor ons, die door onze gevallenheid de weg naar de hemel niet meer kenden opnieuw toegankelijk en kenbaar maken?
Als God niet zoveel van de zondaars gehouden had, dat Hij voor ons in de Zoon zijn leven heeft over gehad, om onze straf weg te nemen, en ons door de kennis van het ware leven op de weg naar de hemel te zetten, wat kwam die hele Jezus hier dan eigenlijk doen?
De gezonden hebben geen dokter nodig zegt Hij ook nog, Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars. En zo moeten wij, als spiegels en kanalen van de Zaligmaker, d.w.z. van de Liefde, van God, ook het verlorene, de verloren mens, de zondaar zoeken en niet het haten en willen verdelgen. Als het verlorene dan beslist toch verloren wil blijven, zal God zelf wel afrekenen op de laatste dag. God (Jezus) komt in de christenen als Vader op de aarde om zich weer te ontfermen over zijn kinderen en wel uiteraard vooral over hen die niet goed oppassen, omdat Hij hen evenzeer bemint als de anderen. Zie de verloren zoon.
Hopelijk kun je hier wat mee.

Groeten, JP
tandere punt ff later.
Zondag, 25 juli 2010, 09:54Nodoubt
" 20 Hij richtte zijn blik op zijn leerlingen en zei: 'Gelukkig jullie die arm zijn, want van jullie is het koninkrijk van God. 21 Gelukkig jullie die honger hebben, want je zult verzadigd worden. Gelukkig wie nu huilt, want je zult lachen. 22 Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. 23 Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.
24 Maar wee jullie die rijk zijn, jullie hebben je deel al gehad. 25 Wee jullie die nu verzadigd zijn, want je zult hongeren. Wee jullie die nu lachen, want je zult treuren en huilen. 26 Wee jullie wanneer alle mensen lovend over je spreken, want hun voorouders hebben de valse profeten op dezelfde wijze behandeld. " Lucas 6

Volgens mij duid dit erop dat als je nu al denkt alles te hebben en niets te missen... je bedrogen uit komt.
Als je niet om je geloof vervolging meemaakt, op wat voor wijze dan ook, durf ik te stellen dat je geen waarachtig geloof hebt maar een geloof wat prima aansluit bij de wereldse gewoonten en gebruiken. Want Jezus wordt ALTIJD GEHAAT EN VERVOLGT in de huidige wereld. Dus Zijn echte volgelingen ook. Dus mensen die Zijn woorden herhalen/leren hebben de garantie van vervolging door een groot deel v.d. wereld.
Probeer maar eens die homofiel te weigeren als werknemer of als leraar. Probeer maar eens te strijden tegen baby slachthuizen of hoerenhuizen.
Je kunt rekenen op aanklachten van discriminatie etc. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te verzinnen waarbij je wel degelijk op vervolging kunt rekenen. Je zult bijv. zwart gemaakt worden in de media. Zwart en belachelijk. Dit alles is zegen van God te noemen. Je wordt immers vervolgt om Zijn naam!

Welke kerk strijd er nog voor Christus? Nee... er wordt tegen de mensen gezegd: God houd van jullie, alles komt goed, je zult naar de hemel gaan en geen enkel onheil zal God over jullie uistorten. Toon liefde aan de ergste criminelen/goddelozen/antischristenen en God zal je zegenen omdat Jezus dit ons geleerd heeft...

Vervloekt ben jij en je kerk als alle mensen goed over jullie spreken. (Lucas 6:26)

Als je je kind niet verstoot omdat het van God los is en hoereert en/of homofiel wil zijn, kies je voor deze wereld en niet voor God. Dan ben je Hem niet waardig. (Matteüs 10:32-42)

Als je vrouwen laat optreden als predikanten, verander je het woord van God om de vrede te bewaren met de wereld en de 'mede Christenen'. Dan ben je Hem niet waard. Matteüs 10:32-42

Als je voor de vrede in deze wereld kiest. Ben je Hem niet waard. Onze 'schat' moet in 'de hemel' zijn. De beloning komt van God in de hemel. Dit zal later plaatsvinden, integenstelling tot de beloningen die we nu zelf kunnen bemachtigen.

"32 Wees niet bang, mijn kleine kudde! Jullie Vader heeft jullie in zijn goedheid het koninkrijk gegeven. 33 Verkoop je bezittingen en geef het geld aan de armen. Schaf je een beurs aan die niet verslijt, zorg voor een schat die nooit uitgeput raakt, een schat in de hemel, waar geen dief bij kan komen, en die geen mot kan aantasten. 34 Want waar je schat is, daar is ook je hart.' " Lucas 12

Maar net zoals de almachtige God niet iedereen wil redden maar velen tot de eeuwige dood besloten heeft, zo geeft Hij ook niet het inzicht aangaande het koninkrijk aan allen. Het zijn er relatief zeer weinig die de geheimen van het koninkrijk zullen begrijpen.

"9 Zijn discipelen vroegen Hem, wat de bedoeling van deze gelijkenis was. 10 En Hij zeide: U is het gegeven de geheimenissen van het Koninkrijk Gods te kennen, maar aan de anderen (worden zij gepredikt) in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien en horende niet begrijpen." Lucas 8

" 13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.
15 Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. " Mat. 7

"13 gelijk geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! 15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. 16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. 17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. 18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil? 20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? 21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft - 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid? " Romeinen 9
Zondag, 25 juli 2010, 12:33Jan Paul
'Maar net zoals de almachtige God niet iedereen wil redden maar velen tot de eeuwige dood besloten heeft, zo geeft Hij ook niet het inzicht aangaande het koninkrijk aan allen. Het zijn er relatief zeer weinig die de geheimen van het koninkrijk zullen begrijpen.' Hierboven.

Beste Nodoubt,
Dit gaat uit van een valse voorbestemmingsleer die de mijne niet is en die ernstig afbreuk doet aan het karakter, aan de liefde van God. Afgezien daarvan zouden wij nooit Gods raadsbesluiten aangaande een mens kunnen weten. Dus zelfs als het waar zou zijn dat God "niet wil dat allen gered worden" want dat zeg je, maar Deo gratias, het is niet waar, dan nog blijft een feit dat wij mensen daar niet van op de hoogte kunnen zijn. Wat voor zin heeft het uberhaupt te evangeliseren en het verlorene te zoeken, zoals Jezus zegt dat we moeten doen, "maak alle volkeren tot Mijn leerlingen", als God de verdoemden toch al op zijn lijstje heeft staan zoals Eichmann alle Europese Joden op een lijstje had staan?
Ik refereer ten overvloede maar weer eens aan Ezechiël 33:11. God wil niet de ondergang of dood van de boosdoener, maar zijn bekering.
Nee, mijn God is barmhartig en Zijn hartewens is dat allen tot bekering en redding, tot opstaan uit de geestelijke dood van de zonde, dus tot leven komen. Natuurlijk gaan ondanks al Gods inspanningen, ondanks de boodschap van de Gekruisigde en Opgestane velen verloren, maar God is daar geen debet aan, Hij heeft letterlijk alles gedaan. Hoe kan men denken dat God sommigen niet wil redden terwijl Hij Zijn leven op het kruis van Golgotha gegeven heeft juist precies voor die redding van in principe iedere ziel of mens?
Maar we hebben een wil, dat wel. In het water liggende hebben we tot het laatste moment de vrijheid de reddingsboei te grijpen of af te wijzen en te verdrinken. Maar hij wordt ons wel toegeworpen, elk mens wordt de reddingsboei JEZUS toegeworpen. En daarin bestaat die universele liefde van God, ook jegens de zondaren, dat die boei er ligt, elke dag sinds het eerste PinXsterfeest, ook vandaag.
Of zal God soms tegen Zijn getrouwen zeggen als het einde van de wereld voor de deur staat: mondje dicht, want Ik wil niet dat er op de valreep nog tallozen tot bekering komen?
In tegendeel zal Hij zijn 2 getuigen erop uit sturen om uit te bazuinen hoe kort de tijd nog maar is, opdat ieder mens nog de kans krijgt.

Groeten, JP
Zondag, 25 juli 2010, 17:16Sjoerd
Twee vragen/opmerking aan Jan Paul:

- waar baseer je het op dat de genoemde voorbestemmingsleer vals is? Dat het niet de jouwe is kan zijn, maar wat staat erover in de Bijbel?
- De tekst die je aanhaalt in Ezechiel, is gericht aan het volk Israel. Kan dat zomaar op iedereen worden toegepast? Zo ja (wat jouw verwachtte antwoord zal zijn), op basis waarvan?

Mijn eerdere vragen zijn ook nog niet beantwoord. Ik hoor veel over jouw idee/mening, maar weinig vaste onderbouwing. Jouw mening wordt door velen gedeeld, maar dit zou enkel een verdrietige situatie zijn als zou blijken dat het niet overeenstemt met wat erover in de Bijbel staat, nietwaar? Ik zou zeggen dat dergelijke vaste uitspraken, zoals je in je laatste twee blogs hebt gedaan, doorspekt moeten zijn met Bijbelse onderbouwing. Anders, how dare you say these things?
Zondag, 25 juli 2010, 20:22Gabrielle
Mijn man en ik zijn voor een maand 17 mei t/m 17 juni naar zijn geboorteland geweest Bonaire.... prachtige eiland alleen weinig te doen voor jongeren..... Wij gingen daar voor familie ..... Wij beseffen nu maar al te goed hoe goed we het hebben in Nederland kwa financieel kwa voorzieningen zoals zorg voor ouderen bussen om ergens te komen als je geen auto heb....
Want werkelijk waar daar rijden geen bussen....

Ouderen worden ook vaak aan hun lot overgelaten...

Ook al heb je een diploma je maand salaris gaat toch iedere maand er zo door heen want in Bonaire kennen ze geen belasting die al in begrepen is.... die wordt altijd apart afgerekend....

Dus inderdaad een duur leven zal je daar hebben

En er zijn daar ook geen boeren zoals wij kennen in Nederland al die producten komen ook van andere landen vandaan....
Duur duur duur....

Dus ja vrede en rust kennen wij wel maar hun daar niet ze zullen hard moeten knokken voor hun bestaan...

Daarom is het goed om dichtbij God te wandelen in wat voor omstandigheden dan ook altijd dankbaar te zijn dat je leeft....

En elke dag te bidden voor kracht en dat hij met je wandeld waar je ook gaat...

Geen zorgen God is altijd met je hij regelt alles.
Maandag, 26 juli 2010, 08:12Sjoerd
"Dus ja vrede en rust kennen wij wel maar hun daar niet ze zullen hard moeten knokken voor hun bestaan..."

Ik ben geneigd te denken dat veel christenen in dergelijke landen meer vrede en rust kennen dan 'christenen' in het rijke Westen. Die zijn vooral bezig met het ontplooien van zichzelf en het vergaren van meer gemak en rijkdom. En dat alles onder de noemer van Gods grote genade. Ik blijf het erg link vinden om alle deze overvloed zomaar aan God toe te schrijven. Zoals eerder gezegd, vaak lijkt het meer een zaak van nemen dan van ontvangen.
Maandag, 26 juli 2010, 09:00Nodoubt
Ja Sjoerd, er is een rechtvaardige manier van rijkdom vermeerderen en een onrechtvaardige manier.

Als we bijv. spotgoedkope kleren kunnen kopen die voor een habbekrats gemaakt zijn door een slaaf in een ander land, dan heet dat nog altijd: uitbuiting.
Zowel van die persoon die geen rijkdom in zijn/haar eigen land kan opbouwen omdat de buitenlandse multinationals belang hebben bij de lage lonen en niet te veel rechten voor die mensen, en anderzijds is het uitbuiting v.d. bedrijven/banen in het eigen land: Nederland. De eigen bedrijven worden/werden kapot gemaakt door de 'open grenzen', door de oneerlijke concurrentie die alleen mogelijk is omdat er in andere landen niet dezelfde welvaart is. En niet dezelde regels voor werknemer/werkgever en mileu en verzekeringen en belasting etc.

Dus pure onrechtvaardigheid, uitbuiting en vernietiging zowel van het eigen volk en door het kleinhouden van andere volken.

En de olie... alle oorlogen om de olie. En de bloedige diamanten handel... en de manipulaties van de financiele criminelen uit het bankwezen... en dit draagt allemaal bij aan onze 'welvaart'? En dat is dan zomaar allemaal van God gekregen voor onze zegen?
Dat lijkt me van niet!
Woensdag, 28 juli 2010, 02:03Gabrielle
@ Sjoerd in deze landen zoals Bonaire en Curacao zijn het de meeste geld verspillers ever ze kopen te veel materiele dingen en zitten daarom iedere maand krap ze klacgen daar veel, inplaats van dat kunnen ze beter een andere leefstijl op na houden. Wij die wel in een rijk land wonen hebben toch meer besef van het geld sparen en denken aan later zowel voor ons zelf of familie. Dus om nou te zeggen mensen die in een rijk land wonen meer verspillen is niet altijd zo. Kijk maar naar Amerika daar worden ook alleen maar de machtigste mannen rijk, belasting doet hem de nek om draaien en daarom houden we altijd minder over.
Maandag, 2 augustus 2010, 14:33Jan Paul
Hallo Sjoerd, n.a.v. 24 juli hierboven nog even: in principe zijn alle mensen Gods geliefde kinderen ja, dat blijkt uit de gelijkenis van de verloren zoon afdoende vind ik. En wat de haat- en vloekpsalmen betreft, ik maak onderscheid tussen oud en nieuw testament, dus tussen wat de ouden konden internaliseren van God, op grond van het nog onvolledige godsbeeld en wat wij van God mogen internaliseren (alles) sinds de volledige openbaring door Christus.
Er zit ook de logica in van Jezus die God als de Vader introduceert. Het beeld van de Vader die van zijn kinderen houdt, omdat Hij ze gemaakt heeft naar zijn beeld -zelfs de grootste zondaar is uit liefde gemaakt naar Gods beeld en gelijkenis- ook als ze zich van Hem afwenden en die er altijd naar zal streven ze weer terug te halen van de eigen dwaalweg die een kind soms of vaak wil gaan. Het verloren schaap, de goede herder, de kwijte euro van de weduwe.
Eerlijk gezegd houd ik me niet zo bezig met voorbestemming, uitverkiezing en derg. Ik heb dat geloof ik al eens eerder gezegd op de site. Ik vind dat gevaarlijk terrein. Ik geloof niet dat je daar echt helemaal uit kunt komen tenslotte. Voor mij geldt: ik sta voor een bepaalde keuze, ik maak een afweging en ik handel. Ik ben verantwoordelijk dus. Uitverkiezing is in zoverre niet zo van belang vind ik omdat het niet anders kan dan dat we door onze eigen schuld verloren gaan. Als er inderdaad een van de grondlegging der wereld af bestaande bestemming tot de hel was, hoe zouden we dan ooit schuld kunnen hebben? Hoe zou dan de hel kunnen bestaan, zou God dan niet onrechtvaardig zijn? Net zo weinig als je kunt doen aan de kleur van je haar toch dan? Het hele oproepverhaal tot bekering, verandering en metanoia enz. is toch gebaseerd op het uitgangspunt dat we vrij zijn om de goede ofwel de verkeerde keuze te maken? Preken tegen de leeuwen dat ze vegetariër moeten worden doen we niet omdat ze toch niet anders kunnen. Preken tot mensen heeft zin omdat ze wèl anders kunnen, als ze maar de juiste kennis hebben. Nu weet ik wel dat we zonder de genade niets kunnen, maar de genade is anderzijds weer iets dat God nooit onthoudt aan wie er om vragen en laten zien dat zij inderdaad ernstig streven naar verandering van hun oude leven. Als je wilt stoppen met roken om maar wat te noemen, wil God ook wel zien wat je zelf doet om er af te komen. Hij helpt ons als we ernst maken met het afleggen van iets, niet als we Hem en onszelf proberen te flessen of in de maling nemen natuurlijk.
Dus om op je vraag terug te komen: geroepen en uitverkoren zijn, geldt dit voor een ieder? Ik weet het niet Sjoerd. Misschien moeten we onderscheid maken tussen dat God enerzijds alles van te voren weet, maar anderzijds niet iemand voor de hel of verdoemenis bestemt. Misschien doet God er juist alles aan toch iemands lot te veranderen, maar ook dit weet ik niet. Zou Jezus aan zijn Vader gevraagd hebben: waarom Heeft u me Judas laten roepen? Wist Jezus op het moment dat Hij Judas tot de 12 riep al dat hij later zelfmoord zou plegen? Dat geloof ik niet, want dan zou Jezus Judas in de val hebben gelokt. Als Jezus dat geweten had, had Hij gezegd: Judas, ga verhuizen, blijf uit de buurt dat is veel beter voor je. Jezus als mens wist het dus niet, denk ik, maar de Vader?
Kijk Sjoerd, ik denk dat je moet willen denken tot een bepaalde grens, die grens voel ik op dit moment. Ik wil die grens niet over. Ik ga niet denken dat ik alles moet kunnen begrijpen of dat God verplicht is alles uiteen te zetten. Zich te verantwoorden, zie het boek Job.
Hier zwijg ik. En ik ga terug naar mezelf en mijn keuzes van vandaag. Ik heb een uur gelden e50-- gevonden. Hoe ga ik daarmee om? Ik weet ook nog wie het geld verloren heeft en dat het niet uit nette, wettige inkomstenbron afkomstig is.
Een interessant geval voor mij. Wat verlangt God nu van me? Mijn keuzes vandaag gelijkstellen op de wil van God, als 2 horloges zeg maar, dat is de hele mens.
Dank U Vader, voor Jezus die ons daarbij de sleutel tot de juiste keuze en dus tot de hemel gegeven heeft.

Groeten, JP

Moet ff weg, later weer andere vraag van jou.
Maandag, 2 augustus 2010, 15:43Nodoubt
" 60 Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede. " Joh. 6
Maandag, 2 augustus 2010, 16:30Peter-Sigmond
God geeft idd, maar God geeft aan diegene waarvan hij weet dat ze zich willen bekeren. Voor ons is het niet te bevatten dat God al alles weet, al onze tranen geteld heeft en ons al kende in de moederschoot.

Het is een besef wat je ook niet zomaar even oppakt en vrede mee hebt totdat je verder in je geloofsleven bent en God als soeverein ziet en benaderd. Achteraf zie ik dingen die voor mijn bekering dit mogelijk hebben gemaakt, als ik God niet zou kennen zou ik hier amok over maken, maar hem kennende weet ik dat Hem alles toebehoord en wij Hem mogen dienen.

Het stuk wat NoDoubt aandraagt geeft dit ook aan, regel 64 geeft aan dat Christus geeft aan dat hij weet wie er niet geloven. vers 63 De Geest maakt levend (De Heilige Geest) welke wij verkrijgen als we ons bekeren en ons laten dopen.
Diegene die weglopen, daarvan wist Christus dat ze (althans daar op dat moment)

Dit word even vreemd, maar zo kan ik het het beste uitleggen.
Zodra God in de "toekomst" ziet/weet dat iemand tot geloof komt, geeft hij hem in het "heden/verleden" de mogelijkheid.
Maandag, 2 augustus 2010, 17:11Jan Paul
Sjoerd, je hebt nog een vraag, eveneens 24 juli, niet aan mij persoonlijk, maar n.a.v. de post. Ik dacht toen aan een stukje dat ik helemaal wil overnemen.
Veronderstel dat heel de wereld maar een dorp van 1000 inwoners was. (210 Europeanen, 140 Amerikanen, 85 Afrikanen, 565 Aziaten en Oceaniërs). De helft van ons dorpsbezit zou in handen zijn van slechts 60 bewoners. Kranten zijn er niet zoveel, want 700 van de 1000 bewoners kunnen niet lezen of schrijven. En 500 dorpsgenoten roepen dagelijks uit dat ze uitgeput zijn van de honger. Dat is in miniatuur de wereldsituatie.
Dit staat op p. 224 van Geloofsboek van de bisschoppen van België.
Jij stelt: "Vaak heb ik het idee dat het (onze overvloed dus) een toonbeeld is van de afschuwelijke scheefgroei in de wereld. God danken voor deze 'zegeningen' zou dan net zo goed kunnen betekenen dat we God danken voor iets dat Hij niet zo gewild heeft, maar dat wij onszelf hebben toegeëigend. Iemand er ooit op deze manier over nagedacht? Hoor graag gedachten en Bijbelteksten daarover."
Ik denk dat ik dat dus met je eens ben, gezien de hierboven gegeven verhoudingen. Toch is danken voor alles wat je elke dag mag ontvangen natuurlijk een goed gegeven. Maar ik denk dat we er erg voor moeten oppassen om te danken voor dingen die in Gods oog volslagen onzin zijn. Of schadelijk voor jezelf of de ander, die dus ten koste gaan van de naaste die gebrek lijdt. Ik kende een junk die bad om te mogen scoren voor ze op pad ging. Prostituée dus, die bad om klandizie en dan wit of bruin kon kopen en daarvoor dankte. Ik weet niet of de Heer daar niet even met de wenkbrauwen over gewipt heeft en gekucht van een bepaalde onrust of ergernis, al zijn die niet in God natuurlijk. Moet een vrouw God danken voor een diamanten collier waarvan ze kan weten dat de diamanten gewonnen zijn onder erbarmelijke omstandigheden in een of andere mijn in Afrika, waar de zwarten moeten werken voor een hongerloon om de rijken van hun onzin en hun volslagen overtolligheid te voorzien? Ik zou zeggen: ze moet ze niet willen bezitten. Natuurlijk is er scheefgroei. De scheefgroei neemt toe zelfs. Eerlijk gezegd kan de Dag niet lang meer uitblijven als je ziet hoeveel er scheef gegroeid is door de hebzucht van de mens en het overwinnen van het recht van de sterkste in bepaalde delen van de wereld en de onrechtvaardigheid zoals die bondig geformuleerd staat in het stukje waar ik mee begon. Als je het mij vraagt lijkt de aarde meer op een tennisbal die door een abbatoir en daarna door een riool gerold is zolangzamerhand dan op de planeet die door God zo gaaf geschapen was aanvankelijk, en dat zal God toch ook wel allang opgevallen zijn. Of niet dan?
Maar laten we gewoon danken voor de zegeningen van elke dag en in matigheid en soberheid zo min mogelijk deel hebben aan de onzin, de waardeloosheid, de overtolligheid van de wereld ten koste van de kinderen in de overzeese sloppenwijken, en laten we beseffen dat we "geheel anders" zijn of moeten zijn. En laten we ook goed nagaan wat voor consequenties onze keuzes hebben voor de omstandigheden elders op de wereld.
Weet je Sjoerd, dit is minder eenvoudig dan het lijkt allemaal. Bij mij staat de pc ook veel aan, ik rijd ook auto. Ik moest ineens aan Rob denken: mag je eigenlijk vliegen? Ik geloof dat een enkele vlucht naar Athene evenveel vervuilt als een groot aantal huishoudens op jaarbasis koken en stoken. Maar Rob werd naar Indosia geroepen. Dat gaat dan voor denk ik. Weet ik wel zeker eigenlijk. Hij ging niet naar Vegas tenslotte om zijn zwart geld te vergokken of naar Thailand om kinderen te misbruiken. Hij mocht vliegen, hij wel.

Groeten, JP
Maandag, 2 augustus 2010, 17:26Nodoubt
MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKSTMUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKSTMUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKSTMUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKSTMUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST MUREN VAN TEKST
Maandag, 2 augustus 2010, 17:53Jan Paul
Hallo Sjoerd, je hebt ook nog vragen aan mij op 25 juli.
Over die voorbestemmingsleer heb ik al het een en ander gezegd. Ik merk nog op dat Jezus ons benadert als vrije mensen met een vermogen om goede keuzes te maken als we maar beschikken over de juiste kennis. Hij is gekomen om die kennis te verschaffen en daarmee ons collectief bewustzijn eigenlijk te verrijken en te verdiepen zodat wij tot betere keuzes kunnen komen en daarmee heel bewust kiezend de hemel kunnen binnen gaan of het ware leven kunnen leiden dat in God is zowel op aarde als hierna. In en bij alles natuurlijk geholpen door Gods genade. (Je merkt trouwens dat nu de kerken verdwijnen uit de cultuur ook dat collectief bewustzijn zijn christelijke verrijking of meerwaarde weer verliest en dat de cultuur terugvalt in het heidendom en de barbarij van vóórchristelijke tijden.)
Dus voorbestemming vind ik in wezen niet zo relevant. Als iemand mij 2 ladders laat zien en tegen me zegt: de ene ladder is gammel en zit vol houtworm, de andere is nieuw en ook van sterker materiaal gemaakt, ga ik me niet afvragen of ik misschien voorbestemd ben om naar beneden te vallen, ik pak gewoon de beste ladder. Jezus geeft duidelijk 2 wegen aan, die van de zonde, die naar de dood leidt. En de andere, naar het leven. Hij is degene, de eerste en de laatste die volkomen en voorgoed aangeeft wat zonde is en wat deugd, en welke weg leidt naar het huis op de rots dat de stormen en de slagregens, de beproevingen dus en de verleidingen, weerstaat. Slot van de Bergrede.

Waarom ik denk of vind dat de Ezechiël-tekst op iedereen slaat, is wat ik elders al heb aangegeven: de ijver van Jezus voor het verlorene en gelijkenissen als die van de verloren zoon en het verloren schaap en de verloren euro van de weduwe. Uit alles blijkt toch overduidelijk dat Jezus juist achter de mensen aan gaat die bezig zijn verloren te gaan, dus de bozen zeg maar? Hij zegt toch ook: Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te redden, maar zondaars en de gezonden hebben geen dokter nodig maar de zieken? Heiland betekent heelmaker, gezondmaker, geneesheer. De dokter is toch ook alleen maar nodig voor de zieken? Ik geloof dat God iedereen wil redden, maar ik constateer tevens dat niet allen gered willen worden. Waarom zegt Jezus: maak alle volkeren tot mijn leerlingen, anders dan omdat Hij allen wil redden? Hij is toch DE Redder? Dus in dit geval sluit het oude testament helemaal aan op het nieuwe. Niet altijd naar mijn mening, maar in de tekst Ezechiël 33:11 dus wel. Hij zegt: zondaar, in de context van Israël op dat actuele moment en op die plaats, maar ik geloof dat dat strookt met het karakter van God zoals dat vervolgens volledig geopenbaard is in het NT. Hier dus geen tegenstelling. Zo ga ik er trouwens algemeen mee om: wat tegengesteld is in OT en NT, moet uitgelegd worden in het voordeel van het NT, want dat is het definitieve. Het OT was het voorlopige. Het noodgebouw in afwachting van de nieuwbouw.
Verder heb je gelijk dat het een verdrietige situatie zou zijn als ik zou dwalen en velen op het verkeerde been zou zetten. Ik ben niet iemand die voor elke situatie een bijbeltekst paraat heeft en die alles meteen kan bewijzen met bijbelplaatsen, dat geef ik toe. Wel durf ik van mezelf te zeggen dat ik de bijbel 'gegeten' heb en nog 'eet' en lichtelijk doordesemd ben van de Geest die Liefde is, als ben ik ook nog steeds een grote egoïst. Maar ja, ik moet wederom toegeven dat dat slechts mijn persoonlijke overtuiging is. Als ik dwaal zal ik mezelf wel een keer lelijk tegenkomen. Er is weinig kwalijkers dan de mensen in geestelijke zaken de verkeerde kant opsturen, dat is zeker. Ik hoop van harte dat ik niet in een enorme val zit die ik zelf met geen mogelijkheid kan waarnemen. Bid voor mij arme zondaar, Sjoerd, als je wilt.

Groeten, JP
Dinsdag, 3 augustus 2010, 06:48Jan Paul
Hoi Nodoubt, lijkt me een mooie titel voor een poëziebundel. Doet me trouwens ook aan China denken, heb je iets met China?
En dan op de omslag van je bundel zo'n tekstmuur met een raam erin: het open geschoven raam van de liefde: love is like a window in your heart. Ik herinner me een psalmregel: door mijn God zal ik over een muur heengaan. Het is de muur van het eigen hart.

Groeten, mooie dag met de Heer,
JP
Dinsdag, 3 augustus 2010, 08:24Nodoubt
Muren van tekst kennen geen alinea's terwijl dat toch niets meer kost en de leesbaarheid enorm vergroot.
Een lange tekst vind ik geen probleem maar waarom zou men er een muur mee bouwen?
Dinsdag, 3 augustus 2010, 11:14Peter-Sigmond
No doubt dat had je toch ook gelijk zo kunnen neerzetten?
Reacties 1 - 20 van 23

Reageer op deze blog







Poll van de maand

Verslaving aan mobiel is helemaal geen probleem !

Suggesties

Vertel waar jij wilt dat wij over schrijven!

Doe een suggestie

Advertenties

Uw advertentie hier?

Neem contact op voor meer informatie.

MotivoMain Media