Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Vleeseters opgelet!

Door: Mark BoermanMaandag, 7 december 2009
Terug
Categorie: Normen en Waarden, 22 keer gereageerd, 655 keer bekeken

Annuleren

Vleeseters opgelet. Het duurt niet lang meer of je stukje vlees wat je ’s avonds op je bord hebt liggen is er niet meer. Wetenschappers hebben zich er eens over gebogen en zijn er over uit: We zullen in de toekomst minder vlees moeten gaan eten!

Eén van de redenen is dat het milieu het niet langer kan verduren zoveel als wij vlees eten. Er is ook een website voor in het leven geroepen, vleeswijzer.nl. Op deze website krijg je zicht op welk stukje vlees het meest vervuilend is voor het milieu. Ook kan je er zien wat voor een leven het dier heeft gehad waarvan jij je stukje vlees hebt. Kortom allemaal goede initiatieven maar wat doen we er mee?

Sinds een tijdje ben ik gestopt met het eten van vlees, ja dus officieel vegetariër. Het enige wat ik nog wel eens wil eten is een stukje biologisch vlees, maar puur uit financieel oogpunt doe ik dit bijna niet.

Het is niet zo gek lang geleden, toen in Nederland het stukje vlees nog bijzonder was. Een stukje vlees was er alleen op bijzondere dagen, of voor de wat rijkeren hooguit een paar keer in de week. Het stukje vlees daarentegen is nu vanzelfsprekend. We weten en hoeven ook niet te weten waar ons stukje vlees vandaan komt, of het dier bijvoorbeeld een goed leven heeft gehad.

Je ontkomt niet aan een gesprek als je vertelt dat je vegetariër bent. Heel veel mensen die ik spreek vinden het goed van mij, hebben er respect voor of vragen me de oren van het hoofd over hoe ik er in de dagelijkse praktijk mee omga. Als we het er dan zo eens over hebben blijkt dat veel mensen vlees zien als noodzakelijk ingrediënt voor een geslaagde maaltijd. Zonder vlees is de maaltijd niet af. En om eerlijk te zijn liep ik hier ook tegenaan toen ik net vegetariër was. Je mist toch dat stukje hartig in je eten. Nu, een paar maanden verder, ben ik er wat beter in geworden en zijn er weinig mensen die bij mij komen eten en merken dat er geen vlees in zit, dus er zijn zeker mogelijkheden!

Vleesvervangers zijn er steeds meer, ook in steeds meer varianten. Probeer het eens, en draag zo een steentje bij aan het milieu!

Gerelateerd

Reacties (22)

Reacties 1 - 20 van 22
maandag 7 december 2009, 06:07Jan Paul
Mee eens. Bijna elke dag loop ik met de hond even langs de kinderboerderij. Daar ligt Big Big. Hij is al zo big dat ik denk: vandaag of morgen is hij voorgoed uitgescharreld en uitgebiood, dan gaat hij de vrachtwagen in en is hij, na een stukje rijden en een hoofd vol verwarring en niet begrijpen, tot hij het slachthuis ruikt, zijn eigen haasje. Maar ergens vind ik dat jammer en betreur ik het. Zo'n mooi varken met zoveel intelligentie ook. Hij kent me al goed hoor.
Hij denkt als hij ons hoort: 'daar heb je die magere mafkees met dat rare hondje dat bang is voor de konijnen en met al dat oude brood, ik moet mij even van mijn schone stro zien te verheffen en iets gaan nuttigen.' Dan krab ik hem achter zijn oren en spreek hem bemoedigend toe. Gelukkig kunnen dieren niet verloren gaan, dat is een zekere troost. Hun wacht immers geen oordeel.
In de regel van Benedictus zie je al dat de vroege monniken ook vegetariërs waren. Alleen de zieken kregen wel eens een stukje vlees om wat aan te sterken. Niet dat vlees eten verboden is, zoals al eerder aan de orde was op de site: het nieuwe testament staat alle vlees eten toe op een enkele uitzondering na. Neemt niet weg dat God elke vrijwillige beperking toejuicht natuurlijk vooral vanwege de roofbouw die de vleesfokkerij betekent en die ten koste van de hongerigen gaat.
Wat mij betreft: doe mij nog maar een portie Gado Gado, tahu, tempeh, pindasaus. Of om met mijn broer te spreken: vlees zonder bot. Wat jij Big Big? Hij knort en dat betekent: Amen.
maandag 7 december 2009, 08:20Morningred
"Neemt niet weg dat God elke vrijwillige beperking toejuicht natuurlijk vooral vanwege de roofbouw die de vleesfokkerij betekent en die ten koste van de hongerigen gaat."

Beste Jp,

Kun je me hier een bijbelse onderbouwing voor geven?

Ik vind de strijd tussen vegetariers en niet vegetariers maar gevaarlijk omdat beide groepen zo snel geneigd zijn om hun visie bij de ander op te dringen. Ik heb in ieder geval geen persoonlijke overtuiging om mijn vlees te laten staan.
maandag 7 december 2009, 17:04Hans
Ik heb me er altijd onderuit kunnen lullen geen vegetariër te worden omdat ik nu eenmaal omnivoor ben :p.

Maar als je serieus kijkt naar de gevolgen voor het milieu en de omstandigheden van (nog veel te veel) dieren, dan is er wel iets voor te zeggen natuurlijk. Het schijnt zo te zijn dat 1 kilo vlees gelijk staat aan 250 kilometer auto rijden of het 20 dagen laten branden van een 100 watt lamp! :o Daarbij gaat het om de CO2 uitstoot van de veestapel qua mest, maar ook over de indirecte uitstoot en het gebruik van energie bij het fokken, vervoeren, koelen en bewerken van vlees.

Vorige week zagen we Paul McCartney weer op de buis met zijn meatfree Monday, maar interessanter vond ik eigenlijk de zogenaamde 'historische doorbraak' van vasculair bioloog prof. dr. Mark Post van de TU in Eindhoven. Zij hebben daar spierweefsel (en dus de basis voor vlees) kunnen maken uit de stamcel van een varken. In de toekomst zou dat kunnen betekenen dat men uit 1 stamcel vlees zou kunnen maken wat gelijk staat aan 1 miljoen karbonades! Momenteel is men nog bezig om het betreffende vlees (wat nu nog niet meer is dan een strookje van nauwelijks 1,5 bij 1 cm.) voor consumptie geschikt te maken.

Wanneer dit zich ontwikkelt, dan is de gehele vleesindustrie op de wijze zoals we die nu kennen dus geheel overbodig in de toekomst!
maandag 7 december 2009, 17:19Rob Giesbers
Na wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een vegetariër in een Hummer milieuvriendelijker is dan een vleeseter op de fiets...

Niet te geloven he? Maar Google maar eens, Internet staat vol met informatie over dit wetenschappelijk onderzoek

Groetjes Rob
maandag 7 december 2009, 18:37Morningred
Lees ik hier tussen de lijntjes door dat het dan slimmer is om op de partij vd dieren te stemmen ipv op groenlinks als iemand erg begaan is met het milieu? ;)
maandag 7 december 2009, 19:42fdcashgsh
Hmm even kijken hoe kan ik dit brengen?

1 ik geloof niet in die klimaat dingen, onderzoek het is, op internet staat genoeg, dat het niet waar is.
Alle eeuwen steeg de temp al, en zie je nou zelf 1 kilo vlees moet gelijk staan aan 250km auto rijden?
CO2 waanzin noem ik het, er word gewoon veel aan verdiend, nu krijgt iedereen ook nog eens een kastje in zijn auto, big brother is watching you.

Wat ik even wil toevoegen aan vlees, ik eet geen onrein voedsel, niet alleen omdat het eventueeel niet kan, maar gewoon omdat het vies is.
Sinds niet zolang spoelen wij thuis rundvlees uit omdat er zoveel bloed in zit, is he tjullie ooit opgevallen dat het zo rood is het vlees.
We gebruikenhier voor water en groffe zout korrels, ik had laatst een keer vlees met wel bloed, en het was niet te eten meer.

In de bijbel staat dat de ziel in het bloed zit, de joden mochten geen bloed eten, of drinken, dit staat gelijk aan afgodendiens/toverij.

Niet dat ik je nu onder de wet wil brengen, maar het is interresant toch?
Ik trap daar niet in, het nieuws verteld altijd 1 kant van het verhaal, het nieuws is niet eerlijk.
Dus omdat het nieuws zegt oh die CO2 uitstoot, is in eens iedereen gehersenspoeld met dat.
Ze komen telkens met weer nieuwe dingen, ik geloof dat ze die mexiaanse griep bewust hebben gemaakt, hier door kunnen ze mensen onderdrukken, en de beveiliging sterk aanscherpen, om een gegevenmoment gedwongen spuit, veel geld verdienen, ect.

Groeten.
maandag 7 december 2009, 20:26Volkswagen
Vlees eten is natuurlijk gezond. Elke dag zou ook wel gezond zijn. Maar er zijn ook wel genoeg andere opties om gezond te kunnen eten. Vlees een paar keer per week overslaan is dus een hele goede.

Het milieu en de welzijn van de mens is hierom de hoofdreden.

Want omdat wij zo nodig elke dag een stuk vlees willen worden er in in Brazilie elke dag grote stukken regenwoud gekapt om voer te verbouwen dat onze dieren eten. Ik weet zo niet meer hoe dit eten heet! Daarnaast krijgen de boeren van dat land geen eerlijke prijs voor het verhuren van het land of de verbouwingskosten!

Dus als wij minder vlees eten gaat het beterder met het milieu en als we fair trade of biologisch vlees kopen stimuleren we de kans van arme boeren door een eerlijke prijs te geven voor hun product.

Ik ga dus niet helemaal van het vlees af omdat het gewoon gezond is, en ja.. het bij mij nog niet lukt om vegatarisch vlees( ook al proef je geen verschil) te eten! Dat gaat er gewoon bij nog niet in. Maar zal wel minder vlees eten en meer biologisch/fair trade producten kopen dan voorheen. Want dat is gewoon beter:)
maandag 7 december 2009, 20:30fdcashgsh
Er zijn mensen zeggen dat wij 3 aard bollen nodig hebben om allemaal vlees te eten.
Jahoor, weet je hoeveel landschappen niet gebruikt worden, het zelfde als ze zeggen dat de wereld over populatie heeft: misschien handig dat jullie een keer Kent Hovind opzoeken ook wel : Dr. Dino genoemd.
maandag 7 december 2009, 20:40Hans
CO2 is toch gewoon aantoonbaar en meetbaar?
dinsdag 8 december 2009, 05:28Jan Paul
Beste Morningred, ik kan je niet direct teksten oplepelen. Maar de Geest geeft altijd matigheid in en zelfbeperking, de H. Geest is een geest van tucht, discipline staat ergens, voorzover we dat eigenlijk niet op onze vingers zouden kunnen natellen.
Alleen al het feit dat de matigheid 1 van de 4 kardinale deugden is, is veelzeggend. Een andere is kracht. Om je te laten gaan is geen kracht nodig, wel om je te beheersen. Het tegendeel van kracht en matigheid wordt verworpen als behorende tot het domein van de oude gevallen, buitenparadijselijke mens: brassen, zwelgen, zijn lusten (o.a. vraatzucht, ontucht, maar ook woede) botvieren enz. Laten we dat het Hollebollegijs-syndroom noemen.
Die wantoestanden in de vleesfokkerij bstonden in bijbelse tijden niet zoals ook roken en joints niet bestonden, dus daar zegt God niets over in letterlijke zin, maar je kunt wel nagaan dat voor alle tijden en alle plaatsen de juiste keuzes af te leiden zijn op basis van een universele wijsheid en door overeenkomst op basis van andere dingen die er wel in staan. Als geschreven staat dat je niet dronken mag zijn, is het voor de hand liggend om ook niet met drugs te gaan rommelen, zonder dat die genoemd worden, niet waar? De wantoestanden die gepaard gaan met de vleesfokkerij, kunnen moeilijk God behagen, ik denk dat dat gezond verstand is en inzicht door de Geest. Wreedheid, onverschilligheid ten opzichte van wat ook in de schepping is nooit van de goede Geest. Zo'n filmpje over hoe het toegaat achter de schermen van KFC spreekt boekdelen en ook de hemel walgt daarvan als je het mij vraagt. Ook dat andere punt dat het ten koste van de hongerigen in de wereld gaat staat niet in de bijbel, maar als je dat plaatje boven de post ziet, moet je wel rekenen dat achter al dat vlees een gigantische hoeveelheid eiwitrijk voedsel zit om dat vlees zo te krijgen dus, dat ook voor menselijke consumptie geschikt ware geweest en dan veel meer rendement gehad had.
Over die discussie heb je gelijk: vegetariërs neigen soms wat militant te zijn, is ook mijn indruk. Dat is verkeerd vind ik. Franciscus zegt ergens: vast, en oordeel niet over wie eten. Dat is erg essentiëel. Als je oordeelt over vleesetenden, zondig je en vernietig je de geestelijke winst die je misschien had opgebouwd door je vegetarisme. Het is grote wijsheid zoveel mogelijk te zwijgen over je inspanningen denk ik, want je krijgt toch vaak commentaar. Denk aan wat Jezus zegt: de Doper kwam, at niet, dronk niet en zijn hoofd ging er af, Ik kom, ik eet en ik drink, en ook Ik moet eraan straks. Het is toch nooit goed voor wie boos wil kijken. Wie een hond wil slaan...

Groetjes, zegen JP
mooie naam trouwens. O, Oriens!
dinsdag 8 december 2009, 05:40Jan Paul
In begin jaren '90 had ik een bepaalde periode verschrikkelijke gedachten. Ik dacht aan de mogelijkheid van een 4e rijk. Ik zag onder de oerwouden van Peru onmetelijke slachthuizen, waar de joden en de christenen van over de hele wereld heen gevlogen werden met zwarte vrachtjumbo's, de opvolgers van de treinen naar Polen. Ik stond voor het vleesschap in de supermarkt neer te kijken op al dat mooie en aantrekkelijke vlees en ik dacht: hoe kan ik straks de zekerheid hebben dat mijn lapje niet van mijn verdwenen buurmeisje afkomstig is? Ik vond die zekerheid niet. O, horror, wat staat de wereld nog te wachten in de laatste dagen? De mensheid kan nog dieper zinken.
dinsdag 8 december 2009, 08:36Morningred
Bedankt voor je uitgebreide post zo in de vroege morgen, JanPaul. Ik heb echt een compleet andere insteek en zoals ik al zei is de discussie tussen vegetariers en niet-vegetariers redelijk zinloos. Ik laat het hier dan ook bij.

De context waar ik het eten van vlees wel zou willen afleggen is in een vastenperiode. Ik ken mensen die voor een langere periode (jaar, 2 jaar) een Daniel's vast (groente, fruit) hebben gedaan.
dinsdag 8 december 2009, 11:33Mark Boerman
Hallo Morningred,

Ik snap niet helemaal waarom je vanaf het begin al zegt dat een discussie tussen vegetariërs en vleeseters zinloos is. Het is daarom ook mijn vraag wat jij onder discussie verstaat? En of dit beeld misschien niet bijgesteld mag worden aangezien wij op deze website bijna nooit getuige zijn van discussies die uitlopen op niets. Er word goed naar elkaar geluisterd en ik ben daarom ook benieuwd naar jouw mening over vegetariërs en nodig je uit dit met de bezoeker te delen...

Groeten en zie uit naar je reactie... Mark
dinsdag 8 december 2009, 15:51Morningred
Romeinen 14

2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.

Ik begrijp dat het woord zwak hier vaak als 'arm' wordt uitgelegd maar die mening deel ik niet. Wat mij betreft zijn dit vers en het visioen van Petrus in handelingen 10 (hoewel het in de eerste plaats over de het voegen van de Joden met heiligen) een goed argument om aan te nemen dat God al het eten rein verklaard, m.a.w. geschikt is voor consumptie door mij.
dinsdag 8 december 2009, 18:35fdcashgsh
Moringred,

Even een tip, onderzoek dit goed voor dat je een defenitie gaat geven, dit gevaar heb ik ook vaak last van.
Om maar als voorbeeld te noemen, dat in de Staten vertaling dat niet staat dat Jezus alles rein verklaarde.
dinsdag 8 december 2009, 18:35fdcashgsh
Moringred,

Even een tip, onderzoek dit goed voor dat je een defenitie gaat geven, dit gevaar heb ik ook vaak last van.
Om maar als voorbeeld te noemen, dat in de Staten vertaling dat niet staat dat Jezus alles rein verklaarde.
dinsdag 8 december 2009, 21:09Morningred
Handelingen 10

12 In hetwelk waren al de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.

13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.

14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.

15 En een stem geschiedde wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.

Er staat idd niet dat God alles rein verklaard maar het onderwerp vlees valt wel onder waar Jezus hier over spreekt.
woensdag 9 december 2009, 02:38Mark Boerman
Hey Morningred,

Er bestaat meer dan het Bijbelteksten gebruiken van het onderbouwen van je standpunt, waarin ik vind dat je de Bijbeltekst meer misbruikt dan op een goede manier gebruikt in de context waarin er nu gepraat wordt. Ik denk namelijk dat God iets duidelijk wilde maken aan Petrus, wat nog steeds geld voor de mensen. Maar het lijkt net alsof deze tekst voor jou het eten van vlees rechtvaardigd. Is dit niet een beetje te kort door de bocht? Je kan echter de situatie waarin Petrus leefde niet vergelijken met de huidige situatie. Zijn we niet genoodzaakt verder te kijken dan deze Bijbeltekst en te kijken wat God hier verder over zegt?

Ik zou namelijk zo 5 Bijbelteksten kunnen misbruiken om mijn standpunt van het niet eten van vlees te onderbouwen. Of dit een goede zet zou zijn is een tweede....

Groeten, mark
woensdag 9 december 2009, 06:23fdcashgsh
Hey,

Je kan nooit 1 tekst ergens weg trekken en daar op gaan bouwen, dat klopt.

Ik moet echter wel toegeven dat dit geen makkelijk onderwerp is hoor.
En de meningen zijn hier verdeeld over, ik denk dat het belangrijk is dat we de Heilige Geest de ruimte geven om ons te leren wat het juiste is.
woensdag 9 december 2009, 11:48Mark Boerman
En wat denk jij Joshua dat het beste is, in jouw geval? Ik ben benieuwd...

Groeten, Mark
Reacties 1 - 20 van 22

Reageer op deze blog