Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Sunday: Wake up call!

Door: Mark WMaandag, 25 november 2013
Terug
Categorie: Kerk - Gemeente, 6 keer gereageerd, 891 keer bekeken

Jezus haat zonde! Iedere zondaar gaat naar de hel! Gister kregen we, voordat we de kerk in gingen, een gratis preek te horen, gewoon op de parkeerplaats. Deze gepassioneerde jongeman had met zijn luide stem en zijn grote spanbord heel wat bekijks. Veel mensen keken vreemd op toen ze de jongeman ontdekte en liepen snel door. Een enkeling probeerde contact te maken, maar dat liep veelal op niets uit. Hij had hart voor de zaak en liet zich niet snel afleiden... 

Wat moet je met zo'n man? Hij zei bepaalde dingen die echt klopten, maar hij zei ook bepaalde dingen waarbij ik mijn twijfels had. Drie weken geleden had hij ook voor onze kerk gestaan en was het vele mensen niet gelukt om contact met deze man te maken. Dus hoewel ik heel erg graag met deze man in gesprek wilde, had ik niet veel hoop op een normaal gesprek. Gelukkig zag ik, toen ik wat dichterbij kwam, een vriend van mij naast hem staan die een gesprek met hem had. Mooi dacht ik, dus ik ging erbij staan. Ik kwam erachter dat deze man een sterke overtuiging en veel Bijbelkennis bezat. Maar ik was het niet volledig eens met zijn boodschap en ook niet met de manier waarop hij het bracht. Toch kon ik niet ontkennen dat er een stukje waarheid in zat. 

Je eerste reactie is waarschijnlijk om zo'n man niet serieus te nemen, maar ik denk dat je dat niet moet doen. De meeste profeten in de bijbel werden door het gros van de mensen ook niet serieus genomen en dat heeft ze in vele gevallen duur komen te staan. Dus je kunt niet zomaar weglopen van dit soort mensen omdat iedereen dat doet, dat is geen goede reden. Stel dat deze man echt van God komt, dan wordt je verantwoordelijk gehouden voor de boodschap die je op dat moment hoort. Dus loop niet direct in één streep door. Ik zou zeggen, voor het geval je nog extreme mensen tegenkomt deze week: luister eens oprecht naar hun boodschap. Ga eens na of ze gelijk hebben en of het klopt met de bijbel. In dit geval kon ik concluderen dat bepaalde dingen klopten van wat hij zei, maar bepaalde dingen ook echt niet. Als je dat helder hebt voor jezelf dan kun je heel rustig met de man of vrouw in kwestie in gesprek. Gewoon rustig de dialoog aan gaan. Je merkt al gauw of ze openstaan voor een andere gedachte of niet en je kunt merken hoe ze in de omgang met andere mensen zijn. Als het echt volgers van Jezus zijn, dan moet je dat ook kunnen merken in een gesprek, toch? Uiteindelijk hebben we een goed gesprek met deze man gehad en hebben beide partijen hun conclusies kunnen trekken zonder dat daar haat of geweld aan te pas kwam. Zo kan het toch ook?

Fijne week,
Mark W

Gerelateerd

Reacties (6)

-Jan-25 november 2013, 10:41
Bijzonder verhaal. Met je woorden en houding ben ik het volkomen eens. Het lijkt me inderdaad zeer goed om niet automatisch zaken weg te schuiven omdat (vulmaarin). De boodschapper is zelden perfect. Iemand kan zelfs meer onjuiste dingen zeggen dan juiste. Maar overal valt van te leren voor diegene die wil leren (zolang de Bijbel niet losgelaten wordt natuurlijk). Tenzij we alles al denken te hebben, weten. Dan kan er nooit iets nieuws tot ons doordringen. Dan zien we altijd alleen maar de fouten v.d. ander en wordt het nooit inhoudelijk, persoonlijk.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de boodschap en motivatie van die man. Waarom kiest hij juist een kerk uit om de aandacht te trekken? Lijkt hem dat nuttiger dan bijv. op de markt? Of staat hij daar ook? Petje af trouwens voor z'n overtuiging, moed. En wat zei hij dan dat je wel waar vond? En waar was je het niet mee eens? Vertelde hij je/jullie iets nieuws dat wel klopt met de Bijbel en je wellicht niet te horen krijgt in je gemeente?
Mark W27 november 2013, 20:46
Hij staat ook op de markt zo nu en dan. En de voornaamste reden dat hij voor onze kerk staat is omdat hij vind dat er dwaalleer verkondigd wordt. Hij heeft zeker wel lef om daar te staan, dat sowieso.

Ik was het niet met hem eens, omdat hij in zondeloze perfectie gelooft. Hij gelooft dat je als christen zonder zonde kunt zijn. Verder was ik het wel eens met het feit dat christenen zo nu en dan zonde niet meer serieus nemen en zich schuilen achter het feit dat alles toch wel wordt vergeven.
-Jan-28 november 2013, 11:11
Bedankt voor de verduidelijking.

Wat ik gehoord en gelezen heb en geloof/ervaar is dat een Christen een zondaar is die v.d. zonde wegrent. En er soms door ingehaald wordt en struikelt, maar God richt hem/haar weer op zodat er met hernieuwde kracht verder gelopen kan worden. Wel met het doel niet steeds opnieuw te blijven zondigen.

De niet-Christen rent echter achter de zonde aan. Als we nagaan dat de Bijbel duidelijk leert dat zonde het overtreden van Gods wetten is (o.a. 1 Joh. 3:4), zien we opeens heel veel mensen die zonde bedrijven, goedpraten, tolereren, mogelijk maken. Juist ook binnen de kerkgebouwen.

Hierin sta ik dan ook dichter bij iemand die waarschuwt tegen valse vrede dan ik sta bij hen die vrouwen als predikanten hebben, of homofielen/seksuelen accepteren. Om maar wat zonden te noemen die voorkomen binnen gemeenschappen die zeggen Jezus te volgen.