Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Opzettelijk zondigen

Door: Rob GiesbersWoensdag, 4 februari 2009
Terug
Categorie: Algemeen, 185 keer gereageerd, 2198 keer bekeken

Annuleren

Let goed op dat je niet opzettelijk zondigt, maar leef waarachtig met God, of met een mooi woord gesproken, leef waarheidsgetrouw met God. We weten wat de waarheid is. We hebben kennis van Gods woord en bij opzettelijke zonden, weten we heel goed wat we doen. We weten heel goed dat we een verkeerde keuze maken, dat we niet waarheidsgetrouw bezig zijn. Toch maken we opzettelijk, heel bewust de keuze om een zonde te begaan.

Een ieder weet voor zich welke bewuste zonden voor hem of haar gelden.  Ik vind het ook vreselijk lastig af en toe, maar ik hoop dat jullie net als ik worden aangemoedigd te stoppen met bewuste zonden. Als je weet dat God iets afkeurt of verbiedt en je het dan toch doet - bewust, uit vrije wil, dan is er geen vergeving.

Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk.Hebreeën 10:26

TENZIJ..., tenzij we er daarna diep spijt, berouw over hebben en dat ook belijden.
Eigenlijk kan niemand God dieper kwetsen en boos maken, dan een christen, die opzettelijk zondigt.

Als jij wezenlijk worstelt met bewuste zonden, als je blijft zondigen terwijl je de waarheid hebt leren kennen/ terwijl je weet dat God het afkeurt of verbied, dan moedig ik je aan het hoofdstuk “Geloof en Volharding” in Hebreeen 10 te lezen. Treuzel niet.

Ik gebied je dus: wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat, de HEER, je God, staat je bij.’ Jozua 1:9

Mensen, laten we niet onze redding, de genade van God in ons leven in gevaar brengen door een vuile leugenaar, die je aanmoedigt om de Heilige Geest in je gedachten te laten praten. Geef niet toe aan deze leugens, maar blijf vastberaden en standvastig!

Bewuste zonden doen brengt ons in een levensgevaarlijke situatie. Dan valt de vanzelfsprekendheid van de vergeving weg. Dan past een diep berouw en bekering, denk je niet? Ik geloof van wel.

Ik wil jullie geen angst aanjagen, maar krabbel je eens goed achter de oren, als je weet dat God iets afkeurt of verbiedt en je het vervolgens toch doet – bewust en God niet na je zondige daden niet eens vraagt om vergeving en spijt hebt van je bewuste zondige daad.

Laten we er allen op gericht zijn trouw, oprecht en eerlijk met de Here te leven.

Zegen Rob

Gerelateerd

Reacties (185)

Reacties 21 - 40 van 185
zaterdag 6 maart, 15:46Ruben Grootveld
@Nodoubt,

Dank je, Nodoubt!
Alleen door de genade van Christus kan ik verder groeien naar de ware liefde, zoals God die heeft bedoelt en dat betekent de dood voor bepaalde zonden waar ik mij in het verleden aan heb overgegeven...

Ze beloven vrijheid, maar zijn zelf slaven van het verderf, want waar men door beheerst wordt, daarvan is men slaaf.

--- Wat zal ik zeggen --- ? --- Neh, ik zeg hier even niets ;) Laat God maar spreken, soms is dat echt beter,,, word ook ik beter van!
zaterdag 6 maart, 17:14Jan Paul
Hallo Nodoubt, ik zou je een vraag willen stellen.
Je weet dat volgens Lukas 15 in de hemel veel vreugde is over een zondaar die zich bekeert van zijn zekere weg naar de eeuwige dood.
Nu geeft de Heer 2 gelijkenissen die daarop van toepassing zijn nl. die van het verloren schaap en van de vermiste en wedergevonden schelling van de weduwe.
Hij zegt dat de herder de 99 gezonde, of liever niet afgedwaalde schapen eventjes alleen laat, ze zijn immers niet in direct gevaar dus het kan, en hij gaat ijverig en bezorgd dat verloren schaap zoeken, in het besef dat hij niet de enige is die het zoekt, want ook de wolf is in de buurt.
De weduwe op haar beurt keert het hele huis onderste boven tot ze de schelling teruggevonden heeft. Zij roept haar vriendinnen en buren erbij en zegt: verheug jullie met mij om de wedervinding van mijn schelling. De herder doet dat trouwens ook als hij het schaap terug heeft. Iedereen moet het weten, zo blij is hij.
Jij maakt op mij de indruk van een bevlogen christen die in de voetsporen van zijn Heer wel een zeer grote bezorgdheid voor het verlorene moet hebben.
Daar kwam de Heer immers voor: om het verlorene te zoeken, want ook zegt Hij: de gezonden of de rechtvaardigen hebben geen dokter nodig. En wij, als zijn leerlingen worden er op uit gestuurd met dezelfde zending eigenlijk. Want wat is het doel van elke evangelieverkondiging anders dan het redden van de zielen der verblinde en dolende zondaars en de eer van God?
Hoe leg jij dat nu persoonlijk aan om mensen van wie je duidelijk ziet dat ze verloren lopen, te redden van een wisse ondergang?
Misschien kan ik iets van je leren op dat punt, begrijp je?

Groeten JP
zaterdag 6 maart, 18:04Obey
Ik vind wel dat iemand Tim serieus moet nemen.
Hoe kom je nu eigenlijk van zo´n verslaving af?
zaterdag 6 maart, 19:44Jan Paul
Gezellig Obey, Tim, kom erbij. Je hebt gelijk.
Hi Tim, Ik geloof dat een verslaving iets van de boze geest is. Paulus zegt ook: door niets laat ik mij knechten, oftewel: ik ben nergens aan verslaafd. In het nieuwe testament staat ergens: weersta aan de duivel en hij zal van u vlieden. Het antwoord op jou vraag is dus: vechten met al je kracht en tegelijk bidden en beseffen dat God het uiteindelijk moet doen. Maar Hij doet het niet als jij lui achterover gaat zitten kijken hoe Hij het doet, begrijp je? Iemand kan je pas helpen als je zelf aan de slag gegaan bent, niet waar? Hij wil je zien vechten en bloeden bij wijze van en als je dan tenslotte uitgeput bent en helemaal door hebt dat je het niet gaat redden, komt Hij uit de hoek en helpt je. En je verslaving verdampt als een zeepbel.
Je stapt zo door de koperen deur van je cel heen om te ontdekken dat het een foto was. Net laminaat dat er uitziet als hout, maar het niet is. Die deur was van fotopapier, maar hij zag eruit als koper. Prachtige foto's ook van al dat zware hang- en sluitwerk op die deur. Heel knap.
Ik ben aan veel verslaafd geweest. Als je ontdekt dat je een groot probleem hebt in het besef dat je vastzit aan iets dat je de afgrond in zal sleuren, begin je te strijden. Dat kan jaren duren, geloof me. Want de boze wil zijn prooi niet inleveren en zet alles op alles. Maar je wint het met Gods hulp. Besef ook dat het niet kan zonder lijden. Hoe kan ik stoppen met roken zonder lijden, onmogelijk toch? Zo met alles. In het lijden vindt de verlossing plaats. De kracht om dat lijden te willen en te ondergaan is weer afkomstig van God.
Verder: niet te lang alleen blijven knoeien, hulp zoeken. Heb ik veel te laat gedaan met de drank. Tijdverlies, maar we zijn niet nederig en denken het wel alleen te redden. Je hebt de AA en voor sex de Augustinusgemeenschap (Google). Zit een leuke test op die site om te kijken of je sexverslaafd bent. Zoek altijd lotgenotencontact. Scoor een groep en vlucht de gelegenheden, het klassieke advies.
Ik heb ervaren dat passief roken mij altijd weer terugdreef naar de cigaret in een bepaalde fase. Maar nu ben ik dan toch zo clean als een pasgeboren kanarie.
Succes Tim, zet 'm op, je krijgt een nieuw leven met een kwaliteit die je niet vermoedde, noch voor mogelijk hield. Laat God zien dat je vruchteloos en eindeloos maar serieus probeert uit de put te komen, dan ontfermt Hij zich en laat Hij een ladder neer. Je moet dan wel zelf nog even omhoog klimmen. Piece of cake natuurlijk met die ladder.

groeten, JP
zaterdag 6 maart, 21:46Nodoubt
@Jan Paul

Zoek uit hoe de Bijbel het woord 'schaap' definieert. Ik weet wel dat je nu denkt dat het 'alle mensen' zijn. Maar je hebt ongelijk. Als je weet wie de schapen echt zijn snap je ook dat een schaap iets anders is dan een hond of een slang of een wolf in schaapskleren. Zie hierover Mat. 10 als je de waarheid wilt kennen. "Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls. "

Tot zover het indirecte antwoord.

Het directe antwoord: je kunt niemand iets opdringen. Vroeger moesten de discipelen het stof van hun voeten afkloppen als men niet naar ze wou luisteren.

"Maar de Joden stookten de godvrezende vrouwen uit de hogere kringen en de notabelen uit de stad op, ze ontketenden een vervolging tegen Paulus en Barnabas, en ze verjoegen hen uit hun gebied. Zij schudden het stof van hun voeten af tegen hen en gingen naar Ikonium; " Handelingen 13:50-51

Dit klopt weer precies met Mat. 10 he.

"En als gij in het huis gaat, zo groet hetzelve.
En indien dat huis waardig is, zo kome uw vrede over hetzelve, maar indien het niet waardig is, zo kere uw vrede weder tot u.
En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.
Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sódom en Gomórra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad.
Ziet, Ik zende u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. "

Ik heb genoeg gesprekken gehad met diverse mensen om te weten dat je niets kunt overbrengen aan de ander als God het niet leid en ten goede werkt. Maar dat is gelijk ook wel het bijzondere want ik kan zelf iets heel anders op het oog hebben en God kan mijn woorden dan toch nog op Zijn manier gebruiken om iemand iets te leren en mij te... vernederen. Zoals Ruben blijkbaar iets aan Gods woord wat ik plaatste gehad heeft. Niet door mij maar desondanks mij.

"Want zoals de regen en de sneeuw uit de hemel neerdalen en pas daarheen terugkeren wanneer zij de aarde hebben gedrenkt, haar hebben bevrucht en met planten bedekt, wanneer zij zaad hebben gegeven aan de zaaier, en brood aan de eter, zo zal het ook gaan met mijn woord.
Het komt voort uit mijn mond; het keert niet vruchteloos naar Mij terug, maar pas wanneer het heeft gedaan wat Mij behaagt, en alles heeft volvoerd, waartoe Ik het heb gezonden." Jesaja 55:10,11
zaterdag 6 maart, 21:59Obey
JP, op jou manier komt Tim er nooit vanaf. Je hebt een doop in de geest nodig Tim. Dan verlang je naar Jezus, hem te dienen en heiligheid. Dan vult dat je leven en is er eenvoudig geen dorst naar de rest.
Nodoubt, jou tips vint ik ook niet effectief :)
zaterdag 6 maart, 22:07Obey
-als ik een verjaard voorbeeld mag noemen:)
ik heb bij het Leger des Heils gewerkt en toen ik midden in de echtscheiding zat (plusminus september, oktober 2007, augustus had mijn ex gezegd dat ze me ging verlaten ALS ik niet op een andere manier mijn geloof zou gaan verbeelden), had ik het moeilijk. Op een gegeven moment was ik aan het werk bij Essent en vroeg God of hij me wilde bemoedigen. Toen ging ik tussen de middag ergens anders -lunchen-, daar kwma ik een oudclient tegen :)
Zij was heel warm en vriendelijk, dat kon ik ook echt wel gebruiken, mag ik wel zeggen en zij bracht mij in herinnering dat ik haar kleding had gegeven toen ze het nodig had. Ik had haar helemaal gerustgesteld en gezegd, doe maar rustig aan, het komt allemaal goed,maak je maar niet te druk. Ze had tranen in de ogen toen ze het vertelde en ik was er stil van. Daarna moest ik natuurlijk wel terug naar Essent, maar dan komt God wel heel dichtbij.l Temeer omdat ik het me zelf niet kon herinneren en..eerlijk gezegd kon ik het me ook niet voorstellen
zaterdag 6 maart, 22:09Obey
Haar broer was ook een oudclient, ik moet zeggen dat het zelf ook wel hartelijke types waren op zich.
zondag 7 maart, 05:18Jan Paul
Obey, Tim, doop in de Geest of niet, zonder strijd is er geen overwinning, zonder kruis geen kroon. Heb je al tot bloedens toe gestreden, vraagt Paulus? Je bent door je eigen schuld vast komen te zitten en het loskomen zal pijn doen, denk aan een pleister op haar.
Ik herhaal: de duivel zal alles op alles zetten om je door je verslaving vast te blijven houden, want jouw verslaving is zijn middel, zijn gereedschap, zijn sleutel tot je zekere ondergang. Je zult dat ondervinden ook, je zult merken dat er verleidingen op je weg komen die alleen maar ten doel lijken te hebben je terug te drijven naar Egypte, naar de put. Of er komen tegenslagen die je frusteren en doen zeggen: nu moet ik even troost hebben in mijn verlaving. Troost. De Trooster. De Parakleet. Joh. 14:16 en 26. Maar hoe kan een mens de Parakleet hebben tenzij hij eerst alle andere troost afgewezen heeft? Een schrijver zegt: wie behalve door God nog door iets anders getroost wil worden, heeft bepaald geen hoge dunk van God.
Elke verslaving is individueel, je moet je eigen strategie ontwikkelen die bij jou past. De een gaat cold turkey, de ander kan beter afbouwen. Belangrijk vind ik ook de zintuiglijke prikkels elimineren. Zorg ervoor dat je de eerste impuls afsnijdt, stel toegeven uit en dan weer, en dan weer en prikkel jezelf zo min mogelijk. Ik bedoel: asbakken weg enz. als je stopt met roken. Doe alles je huis uit wat herinnert aan of in verband staat met roken, aanstekers, weg ermee. Schoon je computer op van porno. Besef dat je de dood van je ziel aanzet met de knop van je computer. Neem als schermafbeelding een kerk en laat tot je doordringen dat bepaalde dingen niet samen kunnen gaan.
Laat je geld en je pinpas thuis als je de deur uitgaat. Vooral als je van je koopverslaving af wilt. Wie kent niet het verschijnsel dat je koopt en thuis is de kick totaal verdwenen en denk je: wat moet ik ermee. Omdat je toegaf aan een lust en een zucht, je werd gedreven door een drift, koopzucht, niet door je gelouterde rede.

Obey: ook niet-gelovigen komen van verslavingen af, dus je eerste opmerking snijdt geen hout. Ze beseffen of erkennen weliswaar niet dat God hen geholpen heeft, maar verlost van hun verslaving zijn ze intussen toch wel. Natuurlijk is een hoger motief een belangrijk gegeven, maar je kunt niet verwachen dat je zonder slag of stoot iets kunt afleggen dat je jaren en jaren tot je verderf gekoesterd en liefgehad hebt.
Belangrijk principe bij de AA nog: beperk je tot deze 24 uur. Deze 24 uur kijk ik niet naar porno, drink ik niet, ruk ik niet, rook ik niet, word ik niet boos, koop ik geen onzin, kijk ik echt minimaal tv, oordeel en veroordeel ik niet, verlies ik mijn geduld niet, erger ik mij niet, neem en geef ik geen aanstoot, prop ik mij niet vol met dingen die geen echt voedsel zijn.
En de volgende morgen wederom: deze 24 uur. Contact hulp voor je gevallen bent en niet als je al op de grond ligt. De gevorderde en sterkere lotgenoten zullen je helpen te blijven staan zodat je niet valt. Er zijn altijd mensen te vinden die jou weg al gegaan zijn.
Er is trouwens een verslavingsstartpagina, dit ten overvloede waarschijnlijk.
Bidt zonder ophouden en verwacht alles van God en niets van jezelf.

Ps. mijn schermafbeelding is momenteel: Tahaan, een Afghaanse film, die ik deels zag op Ned3 en die me pakte. Er is zoveel moois buiten Hollywood!

Groeten, succes JP
zondag 7 maart, 06:35Jan Paul
Nodoubt, in Matt. 10 worden de leerlingen erop uitgestuurd nog binnen Israël. Jezus werkt kennelijk volgens een bepaald plan waarbij Hijzelf in het middelpunt staat en steeds wijdere cirkels om zich heen trekt. Hij begint dichtbij huis, bij zichzelf, daar heeft Hij 30 jaar over gedaan. Dan komt Hij naar buiten en trekt de uitdijende cirkels. Herinner je wat Hij tegen de Kananeese vrouw zegt, na haar aanvankelijk te hebben afgewezen. Zij komt met de kruimels en de hondjes en Hij hoort de stem van de Vader erin en geeft haar wat ze verlangt.
De cirkel wordt wijder, zo wijd dat Hij tenslotte zegt, vlak voor zijn terugkeer naar de Vader, maak alle volkeren tot mijn leerlingen.
Natuurlijk zijn er schapen en bokken, slangen en duiven, lammeren en wolven. Toch geldt Gods uitnodiging tot het hemels gastmaal voor iedereen. God schiet zijn liefdespijlen onophoudelijk af op ieder mensenhart, maar of een mens zo'n pijl vloekend uitrukt of in bloei laat komen, ligt aan ons. We zijn vrij. Ik herhaal: als vrijheid niet de basis was onder onze keuzes, hoe zou er dan een hel bestaan en hoe zou God rechtvaardig kunnen zijn. God bestemt niemand tot de ondergang. Voorzien is iets anders dan bestemmen. Wie verloren gaat doet het zelf. Hij kan niemand de schuld geven, dat is juist het wezen van verloren gaan. De worm die niet sterft: wroeging, om wat je hebt aangericht, geheel vrijwillig en in het besef dat het anders had gekund en gemoeten.
Jaren heb ik achter iemand aangelopen met een drankprobleem. Hij werd overal uitgegooid, ook uit de Jellinek. Hij moest blazen als hij na het weekend daar terugkwam en ja hoor op een keer: misse boel. U moet vt-en en wel nu meteen. (vertrekken) Meermalen opgenomen geweest. God heeft alles ingezet om hem te redden. Ziekenhuisopnames. Hij kreeg zelfs een schedeloperatie na een slag met een volle fles op zijn bovenkamer. Op zeker moment zei hij tegen me: ik heb verzaakt, ik weet het. Op een morgen lag hij, nog maar 46, dood op de grond voor de kachel, niet in zijn eigen huis, maar op een van zijn zuipadresjes. Zijn fiets stond daar voor de deur en de tassen zaten vol bier en zijn geliefde bessenwijn, door hemzelf genoemd: bietenwater.
God geeft elk mens talloze gelegenheden tot boete, berouw, bekering. Maar wij moeten het wel in vrijheid oppakken.
Je stuk bestaat voor de rest uit bijbelcitaten, hoe zou ik het daar mee oneens kunnen zijn? Wel zegt Augustinus: al is de Schrift de Waarheid, zij behoeft uitleg. Je kunt niet alles klakkeloos en zonder onderscheid zo toepassen.
Waar je nog zegt: ik heb genoeg gesprekken gehad ... ben ik het helemaal met je eens.
Vooral doet het me goed dat je toon wat zachter is. Je mag rustig weten dat ik bezorgd over je was. Ik dacht onder mijn laatste honde-uitlating gisteravond over je na. En ik kreeg het beeld in zicht van Zadkin in Rotterdam. Het hart is eruit. De stadscentrum is weggebombardeerd in '40. Ik dacht: ik mis de barmhartigheid. Wat is God zonder barmhartigheid, wat is een stad zonder centrum, een mens zonder hart?
Ken je dit gedicht van Achterberg?

Aan het roer dien avond stond het hart
en scheepte maan en bossen bij zich in
en zeilend over spiegeling
van al wat het geleden had
voer het met wind en schemering
om boeg en tuig voorbij de laatste stad.

Staat niet in de bijbel.

Groeten, zegen JP
zondag 7 maart, 15:57Nodoubt
De Trooster wordt ook de Geest van Waarheid genoemd. Zoals staat in een vers dat komt na de tekst die je noemt.

Joh. 14:17 "[Namelijk] den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn."

Wat is waarheid? Gods woord. Gods woord leert dat niet iedereen is voorbestemd voor de eeuwigheid met God. Voor iedereen die dit leest en wel God zoekt en Zijn woord wil leren kennen en gehoorzamen, het geld dan dus niet voor jou. Het gaat om mensen die absoluut niet de God v.d. Bijbel willen volgen.

"Ik herhaal: als vrijheid niet de basis was onder onze keuzes, hoe zou er dan een hel bestaan en hoe zou God rechtvaardig kunnen zijn. God bestemt niemand tot de ondergang. Voorzien is iets anders dan bestemmen. Wie verloren gaat doet het zelf. Hij kan niemand de schuld geven, dat is juist het wezen van verloren gaan."

Je gaat inderdaad verloren door je eigen foute keuzen/gedrag. Maar dat sluit nog niet uit dat God dit ook zo bedoeld heeft. Toch hoeft niemand die echt God zoekt te twijfelen aan Zijn grote genade voor de zondaar die tot Hem komt.
Het is Gods vrije genade, Zijn uitverkiezing om redenen die alleen Hij kent. Als God niet bekering in ons werkt kunnen wij Hem niet vinden. Maar zal de klei tegen de Pottenbakker zeggen: wat maakt Gij en waarom?
Zo is de beeldspraak in het O.T. en ook in het N.T. omdat er nu eenmaal geen tegenspraak is in het Woord van God.

"Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: 'Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.' Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.
Maar nu zult u vragen: 'Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording? Niemand gaat toch in tegen zijn wil?' Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: 'Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?' Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken? God heeft degenen die het voorwerp van zijn toorn zijn en die hij heeft bestemd voor de ondergang, met veel geduld verdragen omdat hij zijn toorn ook wil tonen en zijn macht kenbaar wil maken. En omdat hij zijn overweldigende majesteit wil tonen, heeft hij degenen die het voorwerp zijn van zijn barmhartigheid ertoe voorbestemd om in zijn majesteit te delen." Romeinen 9:17-23

We moeten God aanbidden in Geest en Waarheid. Geen echt medeleven kan er zijn zonder waarheid. Want als er geen waarheid is dan is er leugen en dat leid tot de dood. Daarom moet men soms hard zijn en woorden spreken die niet fijn zijn om te horen.

"Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem [alzo] aanbidden. God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten [Hem] aanbidden in geest en waarheid.
De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt (Die genaamd wordt Christus); wanneer Die zal gekomen zijn, zo zal Hij ons alle dingen verkondigen. Jezus zeide tot haar: Ik ben het, Die met u spreek."

Wanneer je dit stukje in Joh. 4 leest staat er dat Jezus de vrouw de waarheid zei. Ze had meerdere mannen gehad en die ze nu had was niet haar eigen man. De vrouw werd niet kwaad op Jezus maar erkende de waarheid en dit werkte uit dat zij en vele anderen zegen mocht ontvangen.
Net als de vrouw uit Kanaan niet protesteerde dat Jezus haar een hond noemde. Ze accepteerde de waarheid en mocht ZEGEN/LEVEN ontvangen voor haar dochter.

Niet altijd vond men het fijn wat Jezus zei. Op een moment verlieten bijna al Zijn volgelingen Hem omdat ze Zijn woorden niet konden aanhoren.

"Veel leerlingen die het gehoord hadden zeiden: 'Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luisteren?' Jezus wist wel dat zijn leerlingen protesteerden en zei tegen hen: 'Ergeren jullie je hieraan? Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar hij eerst was?
De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd heb is geest en leven.
Maar sommigen van jullie geloven niet.' Jezus wist namelijk vanaf het begin wie er niet geloofden en wie hem zou uitleveren.
'Daarom heb ik jullie gezegd,' zei hij, 'dat iemand alleen bij mij kan komen als het hem door de Vader gegeven is.' Toen trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met hem mee. " Johannes 6:60-66

Toch was het altijd de waarheid. Mijn conclusie: we moeten nooit de waarheid verachten omdat het ons niet uit komt. Omdat we het niet gelijk volledig begrijpen en er mee eens zijn o.i.d. waarheid blijft waarheid en is LEVEN, wie de waarheid (Jezus Christus de weg de waarheid en het leven) niet afwijst zal een steeds groter inzicht krijgen in voorheen onbegrijpelijke zaken en zal nooit sterven.

Het is mooi dat je Gods vergeving en liefde en genade ervaren hebt Jan Paul. Dat is een licht voor mensen die nu nog in een verslaving gevangen zitten.

Als laatste. Jij meent dat ik meer barmhartigheid moet tonen en/of leren. En ik meen dat jij meer Bijbelse waarheid moet tonen en/of leren.

Mvgr, Nodoubt
zondag 7 maart, 20:21fdcashgsh
Beste Nodoubt.
Wil je mij een plezier doen? Iets minder proberen de bijbel leraar uit te hangen? ik weet niet of je dat zelf door hebt, niet dat ik me er aan erger, maar je komt een beetje zo over, het voelt nu niet zo zeer als samen praten over iets maar samen luisteren naar Nodoubt, als het de volle waarheid is wat je zegt. Maar ook jij loopt vast op jou leer, wat je zei eerst dat je in een uitverkiezing leer geloofd, maar nu zeg je in eens dat het iemands eigen schuld is dat ze verloren gaan, deze dingen spreken zich tegen, want de uitverkiezing is namelijk dat iemand uitverkoren is om behouden te zijn en iemand uitverkoren is om verdoemd te zijn.

Als dit niet je bedoeling is dan moet je het zeggen, je zal wel een drang hebben om op deze manier reacties te geven maar ik snap dat niet helemaal, dit is niet lelijk of negatief bedoelt hoor, maar dat valt gewoon op.

Groeten Joshua.
zondag 7 maart, 21:18Nodoubt
Joshua, Wees niet dubbelhartig. Zeg niet dat ik je niet erger om vervolgens mij te vertellen wat ik volgens jou verkeerd doe. Denk hier maar eens over na.

En hou a.u.b. op met te zeggen dat ik 'een drang heb' (zoals in je andere reactie over niet genoeg rust etc.). Ik ben niet net zoals jou en je kunt niet je eigen ervaring direct op mij projecteren. Ik heb een liefde voor de waarheid en dat is geen verkeerde drang maar een manier van zijn.

Ik ben mij dus van geen enkel kwaad bewust wanneer ik Bijbels probeer te redeneren en beargumenteren. Ik leg dus je opmerkingen daarover naast me neer. En vraag je om het niet te hebben over 'mijn leer' aangezien ik Bijbelteksten plaats met BIJBELLEER. Je kunt het hoogstens hebben over mijn uitleg daarvan. Ik ben het eens met een echte grote Bijbelleraar Spurgeon toen hij zei dat men de genade niet kon verdienen maar wel kon verkwanselen. Het is Gods uitverkiezing aan wie hij bekering en genade geeft. Zonder God zijn wij allen verloren en dat is volledig onze eigen schuld. Elke zonde die wij doen is onze eigen verantwoordelijkheid. Tenzij je God wil beschuldigen van het maken van Zijn wet die ons de zonde doet kennen.

Uitverkiezing is geen makkelijk onderwerp, misschien wel 1 v.d. moeilijkste. Maar ik heb geen enkele Bijbelse tegenstrijdigheid genoemd. Lees het nog maar eens en bestudeer de Bijbelteksten hierover en mediteer erover etc. Mocht je vinden dat ik iets onBijbels zeg, dan hoor ik het graag in een heldere argumentatie met Bijbelteksten erbij.

Mvgr, Nodoubt
zondag 7 maart, 21:31Ruben Grootveld
No Doubt en JP

De Waarheid zegt mij dat ik dingen heb die anders moeten, delen van mij die moeten afsterven, om te kunnen leven...

Diezelfde waarhied is ook de Trooster, die mij de genade geeft om wat gestorven is te vullen met nieuw leven...

Andere plannen en doelstellingen, die niet alleen mij, maar ook andere ten goede zal komen...

Noem het, liefde ;)
maandag 8 maart, 05:08Jan Paul
Ruben, dus je beleeft reeds het woord: wie zijn leven wil behouden, zijn oude mens dus, (zijn ziel) zal mèt die oude mens verloren gaan.
Wie zijn leven verliest, zijn egoïsme, zijn of haar harde, ik- en lust- of zucht-gerichte Adam/Eva, de patronen, gewoontes en ingewortelde structuren van de oude, natuurlijke mens, zal het eeuwig leven beërven.
Inderdaad moeten we bereid zijn leeg te worden, leeg, los, verlost van de dingen en van onszelf, van onze eigen ik- en onze driftgerichte wil. Dan pas kan God onze emmer vullen met de brandstof van de H. Geest. BOOST.
Ik las vroeger de boeken van Jules Verne. Daar staan oude gravures in, op een ervan zie je een luchtballon in opstijghouding, hij hangt scheef in de wind en wordt als het ware heen en weer gerukt van zijn hevige popelingen. Wat wil hij graag. Maar opstijgen kan hij niet omdat de zandzakken hem nog aan de grond houden. Ik vergelijk de 7 of 8 ondeugden graag met die zandzakken. De ziel wil wel omhoog, maar de lijnen moeten gekapt worden. Het vuur onder ballon is uitstekend en doet wel zijn best, daar ligt het niet aan, aan de kwaliteit van de ballon ook niet.
Die lijnen met die zandzakken, dat is het hele euvel. Euvel: evil, d-evil, d-uivel. Heb je hem? In beide testamenten: weest heilig, want IK ben heilig (Leviticus en Petrus).
Slijp je bijl en kap die zooi! Bij de laatste lijn die je gekapt hebt, stijg je direct als een offergeur van Abel.

Volgens mij gaat het erg goed met je!

Groeten, JP
maandag 8 maart, 05:42Jan Paul
Ruben, even een kleine aanvulling: dat afsterven van delen in jezelf zoals je helemaal terecht stelt, dat is natuurlijk tijdelijk, een fase waar een keer eind aankomt.
Op zeker moment zijn die delen dood en heb je geen last meer van dat vervelende en vaak zelfs bijna ondraaglijke gesterf in jezelf, want dat is dan opgehouden. Ik denk zelfs nooit meer aan een cigaret.
Dat heet ook wel afkicken. Afkicken is het ergste dat er bestaat, maar het is tijdelijk omdat je het doet terwijl je nog in het lichaam verkeert. Er komt een eind aan. Omdat het zo erg is, lijkt het of er geen eind aankomt en verlang je terug naar de bevrediging, om op die manier dat gesterf te beëindigen, maar dan kun je dus weer helemaal opnieuw beginnen als een bergbeklimmer die de winst weggooit en weer beneden staat. Een geval van averechtsheid.
Maar stel nu dat je er toch niet toe kunt of wilt komen af te kicken terwijl je nog alle tijd kunt nemen om ziek te zijn van ellende en van verlangen? Dan neem je je verslaving dus mee tot het moment van je dood. En dan?
Dan is er geen tijd meer om rustig af te kicken. Ergens las ik: "U zult tijd zoeken om boete te doen, maar die niet kunen vinden."
En dan? Dan wordt die ellende, dat verschrikkelijke sterven, dat je voor je uit geschoven hebt je hele leven, eeuwig. Want je tijd stopt. Welnu, dat noemt men de hel en dat is het ook.
Gisteren had ik een 2pits electrische kookplaat gevonden bij de bak. Ik dacht: toch even kijken of hij het doet, ik ermee naar mijn box. Eerst uitzetten, toen in het stopcontact, toen heel voorzichtig 1 knop om. Paf, al het licht uit. En mijn wekkerradio, die ik ook in de box heb om naar de actualiteit te luisteren, zuchtte diep leek het en was ook uit. Ik naar boven: de aardlek om. Al mijn wekkers opnieuw moeten instellen, de digi's dus. De gewone kon ik een minuutje doorzetten.
Als wij sterven vliegt onze hele meterkast eruit. Al onze biologische en chemische klokken gaan down en out. Gevolg: we ervaren de eeuwigheid. Al die wekkers stonden stil op dezelfde tijd. Wat je dan aan zonde en vuil bij je hebt, raak je nooit meer kwijt, maar tevens kun je daardoor nooit meer met God verenigd worden. Ik erken het: een horrorscenario. Maar Jezus biedt de oplossing. God kent onze hardware, Hij heeft alles gemaakt en ontwikkeld zoals het is. En Hij stuurde de Verlosser.
O, Heer Jezus, wie zal U naar waarde weten te schatten?
Stop nu, terwijl je in het volle leven staat, wees maar ziek en ellendig, maar zet door, want je weet niet hoeveel tijd je nog hebt. Zorg dat je clean bent, rein en gereinigd, onthecht en inderdaad vervuld van Zijn liefde en verlost van alles naar God kunt gaan. "Komt, gezegenden van Mijn Vader..."
Matteus 25 dacht ik, maar Nodoubt weet dat wel. (Humor, Nodoubt!)

Groeten, succes JP
maandag 8 maart, 06:11Jan Paul
Nodoubt. Stel dat ik sta tegenover 10 boosdoeners. (Bij elkaar zijn we dan dus met ons 11en, of met ons elfjes hè?)
Ze hebben allemaal verschillende soorten boter op hun hoofd. De een steelt van zijn baas, of draait stroommeters terug voor wietkamerklanten, de ander knoeit met kinderen, de 3e beukt zijn vrouw, die steeds met zonnebrillen moet rondlopen, de 4e tandenknarst in zijn hart tegen iedere buitenlander, de 5e evangeliseert maar heeft met iedereen ruzie om geld, de 6e rooft tassen op de scooter, de 7e heelt, koopt gejatte fietsen van gebruikers, de 8e zit in wapens en vrouwen, de 9e in drugs en is gespecialiseerd in ripdeals, en de 10e verdient grof aan milieucriminaliteit. Geld stinkt niet, zegt hij in zijn hart: die zwarten stinken toch al, gooi onze stank en ons gif daar maar neer.
't Is maar een kleine greep uit de winkel of multinational van satan. Zo klein dat het lijkt of je met je vingertop even door een emmer gier heen gaat. Maar gier is nog ergens goed voor, dus een ongelukkige vergelijking.
Gesteld nu dat God tegen mij zegt: ga ze maar verlossen met het gereedschap JEZUS. Dan ga ik er op af. Op alle 10? Nee, dat niet, want God heeft tegen me gezegd: nummer 4, 7 en 9 heb ik voorbestemd voor de eeuwige dood. Dan sla ik die dus over, maar kijk: nu gaan ze straks inderdaad verloren en God komt bij mij en zegt: waarom, heb je die 3 niet proberen te bereiken met mijn heil?
Ik bedoel dit: wij kunnen niets weten van Gods eeuwige raadsbesluiten. Wij weten alleen dit: Jezus zoekt elk verloren schaap en wij, als zijn leerlingen worden geacht zonder onderscheid of oordeel, zo hard mogelijk te lopen voor hun redding. Dat is alles.
Ik verdiep mij liever niet in uitverkiezing en voorbestemdheid, want ik vind het een troebel onderwerp. Niet alleen kan ik niet in Gods agenda kijken, ik wil het ook helemaal niet, laat mij maar gewoon beneden ernaar streven de Liefde van Christus handen en voeten te geven.

Groeten JP
maandag 8 maart, 11:39Ruben Grootveld
Uitverkiezing is een lastig onderwerp en ik heb er vele (totaal verschillende) opvattingen over gehoord.

Ikzelf maak mij zo min mogelijk druk om die uitverkiezing, ik maak mij dan meer druk om het heil van de mens en het feest in de hemelse gewesten over iedere zondaar die zich keert tot het goede van God.

Wat nu als je een zoon of dochter hebt en iemand zegt je gewoon effe, jammer joh, die zit er niet bij in de 'uitverkiezing'?!

Wat doe je dan als ouder?

Haal je je schouders op en dank je God dat je eigen kind nooit verlossing zal vinden, omdat die nou eenmaal 'uitverkoren' is om verloren te gaan?!!!

Ik zou bij God te rade gaan en vragen of Hij zich over mijn zoon/dochter wil ontfermen... We moeten immers allen wedergeboren toch?! Wie weet zal die nieuwe mens, die geboren word weldegelijk deelhebben aan die 'uitverkiezing'?

Aangezien die zoon/dochter dan nieuw leven heeft ontvangen,,, kan dit dus ook betekenen dat het oude bestemt was voor de ondergang, maar het nieuwe voor de 'uitverkiezing'

en Wat betekent die uitverkiezing nu nu eigenlijk?!

Velen zijn gered, maar slecht weinigen zijn 'uitverkoren'?!

Vrijwel iedereen is geroepen, maar slechts enkelen zijn 'uitgekozen?'


Hoe het ook zij, volgens mij is het de bedoeling van God uiteindelijk dat allen een eeuwig leven ontvangen, alleen zegt Christus niet voor niets dat we dan bereid moeten zijn om het oude 'vleselijke' leven af te leggen, om het nieuwe 'geestelijke' leven in te gaan.

God is Geest ;)


De poort naar het leven, slechts weinigen weten die te vinden,

het is een smal pad, een nauwe doorgang, naar het leven.

Christus zelf zegt dat het voor een mens eng is om van de dood het leven in te gaan.


Gelukkig hebben we een Heer die is voorgegaan en precies weet waar een mens doorheen gaat, op die weg ten leven.



gr Ruben
maandag 8 maart, 11:45fdcashgsh
JP, mee eens man.
Mooi voorbeeld man.
Maar hoezo zeg je geld stinkt niet.
Geld stinkt toch ook niet?
maandag 8 maart, 12:59Jan Paul
@Josh: Ergens in de bijbel staat dat het nauwelijks mogelijk is te handelen, dus kooplied te zijn, zonder dat er zonde meekomt of mee gepaard gaat. Spreuken geloof ik. Op die manier stinkt geld vaak. Maar als jij van je bijstandsuitkering 100 euri weggeeft aan Haïti, stinkt het niet, maar geurt het weer als een offer van Abel. Ga je het echter uitbazuinen als de farizeeërs, dan komt er toch opnieuw een nare lucht aan, snap je? Dan zegt de Heer: je zocht geprezen te worden door mensen, je hebt je loon al op aarde ontvangen, dus in de hemel ligt niks meer voor je sorry, Ik, God, heb gezegd: laat je linkerhand niet weten enz.

@Ruben: op die uitverkiezing hoop ik nog terug te komen, geen tijd nu, maar in elk geval klopt het woord bestemd niet in Romeinen 9:22. Hier boven in een stuk van Nodoubt.
Die Hij bestemd heeft voor de ondergang, staat er niet. Dat woord bestemd, daar staat kat-artizo in het Gr. en in het Lat. aptare. Ik heb niet één vertaling in huis waar bestemd vertaald wordt.
Maar nogmaals: dit onderwerp boeit me niet echt. Je hoeft totaal niet in deze stof te wroeten om een Gode welgevallig leven te leiden. Het leidt maar af allemaal.
Als iemand tegen mij zou zeggen: je zoon of dochter zit niet bij de uitverkiezing, zou ik zeggen: vraag jij van God even of Hij dat zwart op wit wil zetten, graag veel stempels erbij, anders geloof ik dat jij zwaar loopt te frauderen mafkees en doe ik aangifte wegens laster. Daarna zou ik hem buiten laten en zeggen: niet meer terugkomen.
Iets anders is als je zegt: met dit gedrag, als u daarin volhardt, komt het niet goed met u. U krijgt op uw sterfbed een rekening die u helemaal niet wilt. Dat is natuurlijk volkomen bijbels. Dat is de oproep af te stappen van de weg naar de dood, de oproep tot bekering en wedergeboorte.

Groeten, JP

O, zulke mensen die beweren te weten wat God gaat doen, vergrammen mij.
Reacties 21 - 40 van 185

Reageer op deze blog