Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Jezus is gestorven voor al onze kwalen

Door: RobWoensdag, 10 februari 2010
Terug
Categorie: Ziekte en genezing, 55 keer gereageerd, 2783 keer bekeken

Jarenlang kampte ik met een dubbel plaatje van God. Ik wil jullie een voorbeeld geven. Enerzijds geloofde ik dat God liefde was, en anderzijds geloofde ik dat het Gods wil was, of dat hij het had toegelaten dat ik last had van een kwaal, stotteren.

Afgelopen vrijdag heb ik een chapeltalk (kanselpraatje) gehouden voor alle studenten. Ik heb er voor gekozen deze persoonlijke boodschap ook aan jullie mee te geven. Ik hoop dat jullie erdoor bemoedigd en aangemoedigd worden :)

Ik geloofde dat Hij mij zo had gemaakt, en accepteerde de kwaal in mijn leven, het werd een deel van mijn identiteit, en maakte mij onzeker.
Pastors, familie en vrienden hebben mij bemoedigd dat Mozes ook stotterde en een groots man was. Dit gaf mij hoop en geloof, maar ook onbewust een verkeerd plaatje van God. Had die God die liefde is, ervoor gekozen, het toegelaten, dat ik vreselijke momenten door moest maken en door het leven moest gaan met onzekerheden e.d. Zou God de schuldige, de verantwoordelijke zijn voor mijn spraakprobleem? Ergens geloofde ik beide waarheden.

Immers het leven van Mozes was vast ook niet makkelijk. Mozes was voordat hij door God werd geroepen zwaar van mond, en zwaar van tong. Ik nam hiermee genoegen en sloeg het op in mijn waarheidsbox. Maar wacht eens even, God heeft een nieuw verbond met zijn ons gesloten. Een veel mooier verbond! Ik hoef jullie het nieuwe verbond niet uit te leggen, ik maak daarom een sprongetje..

Het kruis van Jezus maakt alle verschil! Door het bloed van Jezus Christus zijn wij schoongewassen van alle zonde. En Jezus is gestorven voor al onze ziekten en kwalen.

Maar hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. Wij echter zagen hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd. Jesaja 53:4a

Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen, opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven. Door zijn striemen bent u genezen. 1 pet 2:24

Hij vergeeft u alle schuld, hij geneest al uw kwalen. Psalmen 103:3

Als Jezus ons ziekten, ons lijden, onze pijn op zich nam, waarom zouden wij het dan voor een tweede keer blijvend moeten dragen? Als jij een zonde begaat, waarom zul je dan na het belijden de schuld bij je moeten blijven dragen? Jezus is gestorven voor onze ziekten en zonden. We hebben autoriteit, macht, een voorrecht gekregen door de dood van Jezus Christus. Door Zijn dood is het testament vrijgekomen. We zullen dezelfde werken doen als Jezus, en zelfs nog grotere. Door het kruis hebben we nu al aanspraak op de vergeving van zonde en genezing van ziekten en kwalen. Ik geloof dat mijn spraakprobleem al is gedragen aan het kruishout. Ik Ben vast beraden en standvastig. Ja, ik zie uit naar de uiterlijke manifestatie. De dag dat ik vloeiend en vlot zal spreken.

In 3 Johannes 1:2 wenste Johannes zijn geliefde broeder Gajus het volgende; Geliefde broeder, ik hoop dat het u in alle opzichten goed gaat en dat u gezond bent. Ik geloof dat God dit jou en mij ook wenst.

Groetjes Rob

Gerelateerd

Reacties (55)

Reacties 41 - 55 van 55
fdcashgsh19 februari 2010, 13:04
@Jenny.

Ik ben gewoon radicaal en mijn boodschap is ook radicaal dus trek het je niet persoonlijk aan.
Angst is een grootte opening voor satan, er zit natuurlijk verschil in angst.
Maar het moet niet iets zijn wat in je leven aanwezig is.
"Ik weet zeker dat Jezus voor IEDEREEN is gestorven ook voor mij, maar eh even eerlijk als je om je heen kijkt worden toch niet alle mensen genezen?"
Ik heb eerder al uit gelegd dat dit geloven met je zintuigen is.
Het gaat er niet om wat je om je heen ziet gebeuren, blijf bij het woord, wat zegt God over mij.
Mijn zusje heeft ook down syndroom en moet als een baby verzorgt worden.
Denk jij dat ik dit zie als een natuurlijk iets? nee natuurlijk niet het is demonisch, maar ik kan niks doen, ik ben geen ouder van me zusje.
Me ouders geloven wel in goddelijke genezing, alleen de thuis situatie is heel moeilijk.
Ik ga even niet in op mijn achtergrond en wat ik allemaal mee gemaakt heb, maar dat is veel.
Ik heb zeker heel veel moeilijke dingen gekend, maar vooral de laatste tijd zijn mijn ogen totaal open gegaan dat ik zintuiglijk geloof had, door dat er zoveel problemen zijn geloof je in omstandigheden, maar de bijbel spreekt iets anders.

"Soms komen dingen die je niet begrijpt in je leven (trust me) maar dat is voor mij geen reden om dingen van God af te dwingen"

Natuurlijk ken ik dingen die je niet begrijpt, maar nogmaals dat telt niet wat het woord zegt dat telt.

En wij weten, dat hun, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk hun, die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Romeinen 8:28.
Alles zal mee werken ten goede.
Of je er nu blij mee bent of niet dit is Gods woord.
Nog wat van die opmerking, we zouden eens moeten ruilen, ik snap die reactie ik heb dat ook vaak gezegd.
Ik weet niet of je zo graag wilt ruilen met mijn situaties. Dan heb je toch echt wel doorzetting nodig hoor.
Jenny19 februari 2010, 13:42
Allereerst mijn excusues ik was iets te fel denk ik, ik voel me soms zo onbegrepen. Ik wil ook niet ruilen denk ik, God heeft voor ieder een uniek plan. Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat God alles doet meewerken ten goede :) daar bent ik juist van overtuigd! Dus zelfs door dit lijden heen mag ik weten dat God dit tot iets moois kan maken :) das wel mooi trouwens he. God is groot.
Maar wat je zegt dat je over je zusje...denk je écht dat dat demonisch is? Wauw...maar mag ik vragen hoe je dan met je zusje omgaat? Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit níet demonisch is, maar een gevolg is van de zondeval.... t blijft lastig allemaal hoor...maar jah...pff :)
fdcashgsh19 februari 2010, 14:27
Heey Jenny.

Ik snap dat heel goed, geeft niet niks.
God is zeker groot halleluja, ik blij met een zuster als jij. Ik denk dat je God heel oprecht zoekt en dat je echt Jezus volgt, dankjewel daar voor, dit is voor mij weer een bemoediging. Ik soms ook nog wel wat fel over hoor :P.
Hoe ga ik met me zusje om, zij is het liefste zusje wat je maar kan wensen, me zusje heet Grace en ik zou er niet anders mee omgaan als ze geen down syndroom had.
Je kan gewoon zien dat ze gevangen is in haar geest, ik ben er van overtuigd dat dit demonisch is, dat is niet eng ofzo.
Mensen moeten over hun eigen eer heen, en durven te erkennen dat ze gebonden zijn.
Ik heb ook al veel bevrijding gehad en er moet zeker meer volgen. Dat is iets wat voelt als pijn, maar je moet gewoon even over je eigen eer heen. Ik denk dat dit niet zo zeer over de zonde val gaat, maar eerder het voorgeslacht.
Daarom kwam Jezus ook, nu is het mogelijk voor ons om nog intenser om te gaan met God dan Adam en Eva deden, om nog dichter bij God te komen, daar ben ik van overtuigd.
Het is niet altijd makkelijk idd, maar we moeten het ook niet heel moeilijk maken :P.
fdcashgsh19 februari 2010, 14:30
Nog even een toevoeging, ik voel me al zolang ik leef niet begrepen.
Dit heeft misschien te maken met wat je voor God mag gaan doen. Ik denk dat God mij geroepen heeft voor een bediening, ik moet hier echter nog een profetisch woord voor ontvangen, wel hebben bepaalde mensen gezegd ik zie dit in jou. Of bepaalde dingen die tegen mij gezegd zijn. Maar de rest dat komt nog wel.
Nodoubt19 februari 2010, 15:08
@Joshua,
Zou het ook kunnen dat de mensen met het Down syndroom de 'armen van geest' zijn? Arm aan verstand? En dat zij degenen zijn waarvan Jezus zei in Mat. 5:3 "Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen. " ?

Jezus zegt ook in Luk. 18 en Mat.19 en Mark 10:

"Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij."

Een mens met een verstandelijke beperking zoals het syndroom van Down blijft het hele leven lang zoals een kind. Een kind heeft het koninkrijk van God omdat het niet kan zondigen zoals een volwassene.

Dus hier ben ik het niet met je eens dat het iets demonisch is waarvan ze bevrijd moeten worden, het is een stukje uitverkiezing... denk ik. Ze kunnen niet bewust tegen God kiezen omdat ze 'arm van verstand' zijn. Net zoals een kind nog niet verantwoordelijk wordt gehouden zoals God dat wel doet met volwassenen.
Wat vind je hiervan?
Jan Paul19 februari 2010, 18:23
@Nodoubt: hier sluit ik me helemaal bij aan. Zonde kan alleen aanwezig zijn bij keuzes die verbonden zijn met verantwoordelijkheid, dus met vol besef. Een kind of volwassene met downsyndroom kan dan ook onmogelijk verloren gaan omdat hij of zij niet het volle besef heeft zoals wij dat wel hebben. Ze beschikken niet over ons ge-weten. Geestelijk gehandicapten komen niet in het oordeel, dieren ook niet, omdat ze niet bewust gekozen hebben voor datgene waarvan ze dus terdege wisten dat het zonde was.
Ik vind het plausibel de uitspraak over de armen van geest ook op hen te betrekken, maar er is meer betekenis aan te geven. Als ik het goed heb betekent het woord arm in het Grieks op die plaats bedelaar. Zij die hunkeren naar geest, zullen verzadigd worden. Dat is zo. De goddelijke Verlosser voorzag ook daarin. De volheid van de Geest Gods is voor zulke armen, omdat ze zich niet willen voeden met wereld, duivel en vlees.
Demonisch heeft er helemaal niets mee te maken. Dan krijg je ontsporingen zoals in sommige Afrikaanse landen waar men kinderen wil verbranden omdat de duivel erin zit. Foute boel, helemaal niet uit God. Zulk denken is demonisch, laten zij die zo denken voorzichtig wandelen en wakker worden, want ze worden bedrogen tot in hun tenen.
Robin_Beek19 februari 2010, 21:55
Hehe Alle Zonden en ziekten (lichamelijk en geestelijk) zijn gedragen en als wij daar als christenen voor bidden in "Jezus" naam zullen ze genezen dat is een belofte die hij ons heeft gegeven =D en als het niet gebeurt probeer het de volgende keer gewoon weer! hoe vaker je het doet hoe meer genezingen je zult zien omdat je in autoriteit groeit en de vijand hoort geen enkel stukje grond te krijg in 1 van onze lichamen. Thats the kingdom.
John19 februari 2010, 22:20
Joshua ik vind het een beetje jammer hoe je reageert in de reactie op 18 februari.

Je begrijpt mij niet helemaal denk ik, wat ik al vanaf reactie 1 probeer te zeggen is dat het niet zeker is dat wanneer je gelooft in Jezus alles je voor de wind gaat, en dat is wat ik een beetje proef in de blog en in jullie reacties. Geloven in Jezus Christus is geen garantie voor een leven hier op aard waarin alles maar goed gaat. Ook in de bijbel is dat te zien kijk naar idd Paulus maar ook stefanus en andere appostelen zijn voorbeelden. Ook leert Jezus al dat aardse rijkdom geen belangrijk punt is.
Het allerbelangrijkste is Jezus Christus kennen in je leven en om even te reageren op de negative toon in je reactie van 18 feb. Er zijn mensen die aardse armoede kennen maar ontzettend veel zegen ervaren van onze Heer en Heiland die zich niet uit in aardse rijkdom. Zegen van God is niet te meten met aardse rijkdom.

En wat betreft genezing ja die is voor iedereen, alleen niet bij iedereen komt deze hier in de gebroken wereld aan het licht, de volledige genezing ontvangt een ieder wanneer we bij de Heer zijn in Zijn koninkrijk. Daar ontvangen wij een nieuw lichaam en zullen wij worden als Hem en zal God de tranen van ons afvegen.

Groet en zegen John
fdcashgsh19 februari 2010, 23:48
Ik betreur de reacties hier, ik kan net zo goed niks zeggen want volgens mij gaat het 1e oor in en het andere er uit.

Ik heb niet gesproken over het verloren gaan van mensen die down syndroom hebben.
Dus waarom met zulke kritiek komen, wat volledig absurd is.
Deze downsyndroom komt door het voorgeslacht ben ik van overtuigd.
Het kan wel degelijk door een geest veroorzaakt zijn, wat het ook zijn zal het is en blijft iets wat we niet hoeven te accepteren.

Er zijn mensen die armoede kennen dus?
Net of ik geen armoede heb gekend, je moet niet zomaar dingen in gaan vullen, mijn vader zit al heel mijn leven in de WAO, denk maar niet dat ik niet weet wat het is om arm te zijn. Gelukkig heb ik nooit echt honger geleden, maar daar is dan ook alles mee te zeggen.
En als je zo denkt dan komt dat ook niet bij iedereen aan het licht, dat is gewoon negatief denken.

1 vraag heb ik aan jullie, waarom hebben jullie zoveel moeite met dat iets mogelijk een demon is.
Het hoort normaal te zijn dat in elke gemeente elke zondag demonen uitgeworpen worden hoor. Dus ik zie het probleem niet, of zijn jullie bang dat je moet erkennen dat je misschien zelf gebonden bent.
fdcashgsh20 februari 2010, 00:04
Ik weet niet waarom mensen altijd zo blijven steken bij de zondeval.

We hebben nu de goddelijke natuur gekregen, dit zegt Petrus.
Het oude is voorbij het nieuwe is gekomen.
Dus waarom nog blijven zeuren over de gebroken wereld, Jezus het volmaakte offer is geslacht om alles te herstellen en nog krijgen mensen het voor elkaar om er over te zeuren?
Dit is weer geloven met je zintuigen.

Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door die éne, veel meer zullen zij, die de overvloed van de genade en van de gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door die Ene, namelijk Jezus Christus. Romeinen 5:17. Let op het woordje heersen!
Wij, die aan de zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in haar leven? Romeinen 6:2. Met andere woorden niet mogelijk.

Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking van Zijn dood, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking van Zijn opstanding. Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. let op: opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde.

Waarom altijd blijven plakken bij de zonde en de zondeval, terwijl de afrekening nu beschikbaar is. Ook krijgen mensen het altijd voor elkaar om het te verplaatsten naar de toekomst, naar dan zal ik een verheerlijkt lichaam hebben et cetera, de bijbel is voor nu niet voor later in de hemel ofzo.
Grappig dat mensen het zo vaak over de hemel hebben, terwijl hier bijna niet over gesproken word in de bijbel en dat is met reden.
fdcashgsh20 februari 2010, 00:06
Ik wil hier mee niet zeggen dat ik niet wil om kijken naar de mensen in nood, zeker niet ik wil bewogen met ze zijn. Met een instelling van we blijven altijd zitten met onze zonde dan kom je er ook niet nee, en daar bij is dit ook volstrekt niet bijbels.
Jan Paul20 februari 2010, 05:04
Hallo Rob, je schrijft in je post: als Jezus onze ziekten, ons lijden, onze pijn op zich nam, waarom zouden wij het dan voor een tweede keer blijvend moeten dragen?
Dan vervolgens trek je de conclusie dat je al onderweg bent naar lichamelijke genezing en dat het een feit worden daarvan een kwestie van tijd is. Zie ik dat goed?
Ik zou je willen vragen, niet als kritiek of aanval, maar om je beter te begrijpen, wat je dan doet met teksten als die waar Jezus zegt: wie niet elke dag zijn kruis op zich neemt en mij volgt, kan mijn discipel niet zijn en Paulus die zegt: elke dag draag ik het lijden en sterven van Christus in mijn lichaam om.
Het volgen, leerling zijn van Jezus betekent toch juist dat wij net als Hij bereid zijn tot kruisdragen, lijden op die smalle weg die Hij zo benadrukt als de enige weg naar de hemel? Christus is niet in de eerste plaats gekomen om lichamelijke zaken te verhelpen, al doet Hij dat ook en wel om zijn goddelijke zending te onderstrepen, het is als het ware zijn ID, en zijn macht over letterlijk alles, inclusief de lichamelijke dood, te bewijzen, Hij is gekomen om ons te behoeden voor het vuur van de hel. Hij heeft voorgoed duidelijk gemaakt dat de hel bestaat en eeuwig is, maar ook de oplossing voor dat brandende probleem volkomen aangereikt. Dat is het centrale gegeven van het heel nieuwe verbond. Als we de Zoon door en in de Geest maar volgen zal de Vader straks niet boos zijn als we moeten sterven. Zaligheid, vrede en de hemel. Wij dwaalden rond in onwetendheid en zonde en waren met open ogen maar toch blind op weg naar de hel. En Hij laat helder zien dat de weg naar de hemel juist een weg is van afzien van al het aangename, overvloedige en genotvolle, dat al gauw het zondige wordt op aarde en van gaan door de kleine deur die nederigheid vereist, onthechting, afzien, worden als een kind, gaan voor en op de smalle weg, de weg die Hij ook zelf gegaan is, de koninklijke Weg van het Kruis. Wat roept Hij voordurend? Volg mij. 'Venite con me' in de film van Pasolini. (aanrader voor deze 40dagentijd)
Ik geloof dat wij niet te veel moeten focussen op lichamelijke genezing die sowieso tijdelijk is zoals alles van het lichaam. Op latere leeftijd ondervind je dat je toch van alles af moet leggen wat je lichaam betreft. Je krijgt stramme gewrichten, zwakkere en kwetsbare spieren, slechte ogen en oren, kwalen en ongemakken, beperkingen op elk mogelijk gebied en dat kun je allemaal wegzetten op de Smalle Weg die God met je leven gaat om je de hemel in te krijgen, als je het wilt zien.
Het maakt je los van jezelf en van de aarde. Het werkt verlossend. Ook Paulus spreekt van een doorn in het vlees die hij niet wegkrijgt hoe hij er ook om bidt. Een grotere apostel en leerling is er niet geweest denk ik, al zijn ze allemaal zeer groot. Toch verloste God hem daar niet van. Misschien dacht God: dat houdt hem nederig, dan zal hij zich nergens op verheffen, niet roemen behalve op het dragen van zijn kruis en er dagelijks aan herinnerd worden dat hij moet sterven en geoordeeld worden.
Nodoubt20 februari 2010, 12:21
@Jan Paul

Je kruis opnemen is niet ziekte accepteren omdat 'het er nu eenmaal bij hoort'. De ongelovigen moeten ook ziekte verdragen. Daarin kan de betekenis van het kruis opnemen dus niet gevonden worden lijkt me. Het betekend keuzen maken en smaad/lijden/strijd verdragen alleen omdat je Jezus volgt en dat tegen de wereld in gaat. Dat is dus een duidelijk verschil met de ongelovigen en naam-Christenen.

De doorn in het vlees van Paulus had m.i. meer te maken met een vleselijke 'doorn' op 2 voeten. Als in doorns en distelen, om over de slangen en wolven in schaapsklederen nog maar te zwijgen...

Laten we niet vergeten dat we niet geschapen zijn om 'geesten' te zijn in 'de hemel'. Maar om levende zielen te zijn op aarde.

@Joshua,

"Waarom altijd blijven plakken bij de zonde en de zondeval, terwijl de afrekening nu beschikbaar is. "

Je weet het antwoord al. Het is wat we zien en kennen en dat is makkelijker 'te geloven' dan het ontzichtbare van Gods woord.
Sommige genezingen gebeuren snel, direct en andere vergen een lange tijd waarin het geloofsvertrouwen beproeft wordt. We geloven tegenwoordig in wat de dokter zegt en niet in wat de Bijbel zegt. De meeste mensen gehoorzamen niet aan de Bijbel. Ze onderzoeken niet dagelijks wat Gods wil is. Dus als ze ziek worden gaan ze ook niet als eerste naar God toe maar naar de wereldse voorzieningen. Terwijl de Christelijke manier juist andersom is. Ga eerst naar God. Altijd en met alles, en dan pas andere mogelijkheden bekijken.

"waarom hebben jullie zoveel moeite met dat iets mogelijk een demon is."

Met die mogelijkheid heb ik geen moeite. Heb jij er trouwens wel moeite mee als een ziekte of lichamelijk gebrek NIET direct door een demon zou komen, maar door 'de zondeval', de degeneratie van ons DNA? En door verkeerde keuzen van MENSEN (onder invloed van geesten) maar dus niet in de zin van "er zit een demon" in.

Zo moet je denk ik het down-syndroom verschijnsel wel zien hoor. Ze hoeven niet 'genezen' te worden, zouden ze meer verstand hebben... hebben ze ook kans om verloren te gaan zoals wij. In zekere zin hebben zij, hoe apart het misschien ook klinkt, een 'vrijkaartje voor het eeuwige leven' denk ik. Wil je ze daar van 'genezen' ?
John20 februari 2010, 15:14
Joshua ik begrijp niet zo goed waarom je geirriteerd wordt. Zelf reageer je op een zeer eenzijdige manier wanneer mensen iets anders denken, kijk bijvoorbeeld naar de reactie op 18 feb aan mij gericht.

Even voor de duidelijkheid ik geloof wel degelijk in het werk van demonen en ik geloof ook in het feit dat we daar vrij van moeten komen. Het is alleen zo dat ik niet geloof dat bijvoorbeeld mijn rugklachten het werk zijn van een demoon, het is het gevolg van een gebroken wereld.

En volgens mij is er nooit gezegd dat jij geen armoede hebt gekend of zoiets dergelijks dus waarom noem je dat zo specifiek?
John20 februari 2010, 15:20
Verder wil ik nog even zeggen dat dit volgens mij weer zo een discussiee is die misschien beter gevoerd kan worden wanneer je gewoon in het echte leven tegenover mekaar zit.

Weet je ik het idee dat er helemaal niet zo 'n gat zit tussen het eens zijn met elkaar en het oneesn zijn maar woorden die opgeschreven worden, worden nog wel eens verkeerd ingeschat.

groet en zegen
Reacties 41 - 55 van 55