Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Je bent nog steeds vergeven!

Door: Mark WVrijdag, 19 maart 2010
Terug
Categorie: Het kruis, 4 keer gereageerd, 796 keer bekeken

Een man was eens een miljard dollar schuldig aan Bill Gates en kon de schuld niet afbetalen. Op een gegeven moment sleepte Bill hem voor de rechter. Hij zou al zijn bezit moeten afstaan aan Bill en voor de rest van zijn leven voor hem moeten werken.  

Toen de man inschatte waar de rechtzaak heen zou gaan viel hij op zijn knieën voor Bill en smeekte hem om kwijtschelding van zijn schuld. Bill Gates kreeg medelijden met de man en besloot de schuld kwijt te schelden. De man liet een luide vreugdekreet los en ging snel terug naar huis om zijn vrouw en kinderen het goede nieuws te vertellen. Onderweg kwam de man Stefan, een oude vriend van hem, tegen, die hem nog wat geld schuldig was. Hij had Stefan een keer 100 euro voorgeschoten toen zijn APK wat duurder uitviel. Hij stapte op zijn oude vriend af en zei hem dat hij direct het geld terug wilde hebben. Stefan viel op zijn knieën, zei dat hij het nu niet had en of hij hem de schuld kwijt wilde schelden. Maar dat wilde de man niet, “je betaalt tot de laatste cent!”. Één van de mensen die bij Bill Gates werkte zag dit en gaf dit door aan Bill. Nadat Gates het verhaal had gehoord liet hij de man weer voorkomen, hij zorgde ervoor dat de man in de gevangenis belandde en zoveel betaalde als hij kon.

Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft. (mat 18:35)

Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven. (Mat 6:14-15)

Ik weet niet of je bekeerd bent of je hele leven al christen, maar weet je hoe nieuwe christenen zich gedragen? Je kan aan alles zien dat ze ‘het’ gevonden hebben, God kan niet meer stuk in hun leven. Elke dag hebben ze nieuwe verhalen en elke dag zijn ze zo blij, want God heeft hen vergeven! Als ‘pas geboren’ christen weet je zo goed wat je hebt gevonden in God en hoe verrot datgene is wat je hebt achter gelaten. En je beseft je als geen ander hoeveel dingen jou vergeven zijn. Je bent er helemaal vol van. De vrouw die Jezus zalft met olie had hetzelfde, daarom zei Jezus tegen haar:

Daarom zeg ik je: haar zonden zijn haar vergeven, al waren het er vele, want ze heeft veel liefde betoond; maar wie weinig wordt vergeven, betoont ook weinig liefde.’ (Lucas 7:47)

Besef jij nog hoeveel jou vergeven is? Besef je dat het allemaal genade is? Besef je dat je zijn vergeving elke dag nog steeds nodig hebt, omdat je nog steeds niet zonder zonde bent? Want dat besef brengt je op je knieën, dat besef maakt je liefde en ontzag voor God steeds groter. En uit dat besef groeit een vergevingsgezindheid, want hoe kan jij, de zondaar die zoveel is vergeven een ander vergeving ontnemen. Want je kent de genade die jou is toegekend! Ik kan je zeggen dat dit verre van realiteit is in mijn leven, maar ik weet dat God met mij bezig is mij te vormen naar het beeld van Christus.

Goed weekend!

Mark W

Gerelateerd

Reacties (4)

Nodoubt19 maart 2010, 09:45
Bedankt voor deze zinnige blog.

"maar weet je hoe nieuwe christenen zich gedragen? Je kan aan alles zien dat ze ‘het’ gevonden hebben, God kan niet meer stuk in hun leven. Elke dag hebben ze nieuwe verhalen en elke dag zijn ze zo blij, want God heeft hen vergeven! Als ‘pas geboren’ christen weet je zo goed wat je hebt gevonden in God en hoe verrot datgene is wat je hebt achter gelaten. En je beseft je als geen ander hoeveel dingen jou vergeven zijn. Je bent er helemaal vol van."

En dan komt de tijd dat je niet meer zo 'vol' bent van God. Dan begint de twijfel misschien. Waarom is de blijheid weg? Wat heb ik verkeerd gedaan? Hoe krijg ik die blijheid weer terug?

Antwoord: het is niet de bedoeling dat je je leven lang 'high' blijft. Als de wind altijd vol in de zeilen staat is er geen beproeving. Er moet beproeving komen. Testen. God test ieder kind dat Hij aanneemt. Dus laat je niet door 'het gevoel' leiden. De zon schijnt altijd, ook als we de zonnestralen niet voelen omdat er wolken voor de zon zijn.


ps: Bill Gates met God vergelijken gaat me wel wat ver hoor.... de duivel, dat zou ik nog kunnen begrijpen. Ooit weleens windows 95 gebruikt?

ps2: is dat nou een plaatje van een Palestijn en een Jood die elkaar huilend in de armen vallen?
kees20 maart 2010, 15:43
Beste Mark,

Bedankt voor je mooie blog,
vergeving is ons aangezegd aan het kruis,
en ik denk niet dat we vaak genoeg kunnen beseffen hoe kostbaar dat is, en wat het heeft gekost.

nieuwe christenen,
beschouw ik altijd als mensn die verliefd zijn,
ze zien de wereld door een roze bril,
in de periode daarna groeien ze, worstelen ze,
soms door twijfel heen met de vraag,
wil ik Hem volgen in goede en slechte tijden,
en dan wordt het liefde.
Het staat niet meer in grote letters op hun voorhoofd,
maar het heeft woning gemaakt in hun hart,
een woning die gebouwd wordt op de rots.

Het is daar dat mensen kunnen zeggen:
"Zie de dienstmaagd (dienstknecht) des Heren,
mij geschiedde naar Uw woord".

Uit het besef dat mij veel vergeven is,
heb ik leren vergeven, hoe moeilijk soms ook.

Groetjes,
en Gods zegen toegewenst,
Kees.
riemerblog24 maart 2010, 21:08
Hey gebedsbroeders,
Attractieve site hebben jullie. Lekker pittig en open/direct. Houd ik van. Sterkte en veel plezier in het invullen ervan.
Bless
Mark W25 maart 2010, 21:56
Hey

@ Nodoubt
Het is inderdaad niet de bedoeling dat we ons hele leven "high in God" blijven. God maakt ons meer zoals Christus door ons beproevingen te laten ondergaan.
En sorry dat ik Bill Gates gebruikte :P Ik moest iemand hebben die veel geld heeft...

Mooie zin kees:Het staat niet meer in grote letters op hun voorhoofd, maar het heeft woning gemaakt in hun hart.