Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

De Heilige Geest: altijd anders

Door: Mark WMaandag, 12 december 2011
Terug
Categorie: Algemeen, 12 keer gereageerd, 1026 keer bekeken

Laatst kregen we een mailtje van iemand die vroeg of we eens konden schrijven over het feit dat alle kerken zo verschillend denken over de Heilige Geest. Waarom wordt Hij in de ene kerk praktisch genegeerd en in een andere kerk bij elke samenkomst uitgenodigd? Terwijl we toch allemaal dezelfde God dienen en hetzelfde boek als uitgangspunt hebben? Nu is het voor mij best lastig om hier wat over te zeggen, aangezien ik maar één gemeente echt goed ken. Maar ik zal kijken wat ik erover kan zeggen. 

Het eerste wat je hierover kan zeggen is dat de Heilige Geest in elke gemeente/kerk van Jezus (dus afgezien van sektarische kerken) aanwezig is. Of er nu profetieën worden uitgesproken, mensen ‘in de Geest’ vallen, in tongen spreken of er gebeurt helemaal niets van dit alles: De Heilige Geest is aanwezig. Want zonder Hem komt er niets tot stand. Kijk maar naar de discipelen van Jezus voordat de Heilige Geest kwam. Die deden na Jezus’vertrek helemaal niets, totdat Pinksteren aanbrak. Wat per gemeente verschilt is de ruimte die Hij krijgt toegewezen.

In sommige gemeenten wordt de Heilige Geest alleen theologisch benoemd. Dat wil zeggen; Hij wordt genoemd in de preken, als er over kracht van God wordt gesproken hoor je zijn naam nog een keer voorbij komen, maar het blijft een ver-van-je-bed-show; het wordt niet concreet. In sommige gemeentes lijkt er niets anders te zijn dan de Heilige Geest. Mensen die tijdens de dienst achterover vallen, in tongen bidden, woorden van kennis worden uitgesproken, beelden worden gezien, schilderen in de Geest, dansen in de Geest, noem het maar op. In die kerken komt het heel dichtbij en blijft de Heilige Geest niet alleen een begrip, maar komt Hij praktisch tot uiting.
Daarnaast heb je natuurlijk honderden gemeenten, waaronder de gemeente die ik bezoek, die tussen deze twee uitersten in zitten. Kun je zeggen wat goed of fout is? Geen idee… Ik denk wel dat beide uitersten veel van elkaar kunnen leren.

In een interview, dat ik voor school een keer moest afnemen, vroeg ik aan één van de leiders van mijn gemeente waarom de Heilige Geest geen grotere rol speelde. (ik raad je ook aan jou kerkleiders vragen te stellen als je bepaalde gebruiken in jouw kerk niet begrijpt) Waarop deze enthousiaste leider mij een antwoord gaf dat ik niet zou vergeten: “Als het van de Heilige Geest is, dan mag, wat mij betreft, het dak eraf!”. Alleen het gebeurt niet, zei hij. Predikanten mogen na hun preek best een profetie uitspreken of een woord van kennis, als de Geest hun daarin leidt, maar het gebeurt simpelweg niet.

Volgende week maandag meer over dit onderwerp. Ik wens iedereen een goede week!

Mark W

Gerelateerd

Reacties (12)

MatthiasD12 december 2011, 10:00
Ik kijk al uit naar de volgende maandag dan! Bedankt!
Marcel12 december 2011, 19:47
Interessant onderwerp. Wat ik heb gevonden:
De Heilige Geest gaan wij als mensen uiteindelijk bezitten volgens de bijbel:

Johannes 14
17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.

Mattheüs 10
19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt het niet, die spreekt, maar het is de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.

1 Korinthiërs 3
16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

Romeinen 8
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

En wat houdt dat dan in?

Galaten 5
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Efeziërs 4
30 En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.
31 Alle bitterheid, en toornigheid, en gramschap, en geroep, en lastering zij van u geweerd, met alle boosheid;
32 Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft.

Dus, in plaat van negatieve emoties als angst, woede, verdriet, schaamte, ergernis te ervaren, zullen we als mensen uiteindelijk het koninkrijk van God in ons zelf, in ons hoofd hebben gerealiseerd. Zodat de vruchten van de geest onze dagelijkse realiteit zijn.

Lukas 17
20 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.
MatthiasD12 december 2011, 20:56
uiteindelijk bezitten... ALS? of zowiezo? Ik denk het tweede God wil heeft je zijn Heilige Geest gegeven, maar in hoeverre laat je hem toe in je leven? In hoeverre kun je een kerkdienst hebben zonder dat de Heilige Geest daar is? Of beter, zonder dat je de aanwezigheid kunt zien of voelen? Want hij is er zeker! (Matt 18:20) In hoeverre draagt liturgie, liedkeuze/muziek en sfeer een rol in de aanwezigheid van de heilige geest? Dat zijn vragen waar ik een antwoord op hoop te vinden. Want ontevredenheid en het zoeken naar een andere gemeente staat mijn eigen geloofsgroei op dit moment in de weg...
Mark W14 december 2011, 13:23
We bezitten de Heilige Geest niet. Hij is in ons, niet van ons.
Hij zorgt er inderdaad voor dat de vruchten van de Geest in ons zichtbaar worden.
Weet ook dat het niet allemaal emoties zijn. Dingen als liefde, goedheid, zachtmoedigheid zijn allemaal vruchten die tot uiting komen in je daden. En ik vind niet dat je kunt zeggen dat deze vruchten tegenover de emoties staan die jij noemt: Angst,woede,verdriet,schaamte,ergernis. (alleen woede klopt wel) Paulus zelf zet de vruchten van de Geest tegenover andere dingen. Nl: ontucht,zedeloosheid, losbandigheid,afgoderij,tovenarij,vijantschap, tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel enz.
Het evangelie dat in de bijbel verkondigd wordt is niet alleen maar een feel-good evangelie.
Caroline15 december 2011, 23:48
stonden de mensen maar open voor het werk van de Heilige Geest en wilden de mensen maar alleen naar de stem van God luisteren dan zag de kerk er anders uit
Marcel18 december 2011, 17:32
Scherp Mark, het gaat zeker niet alleen om emoties, zeker ook om gedrag. Je hebt gelijk! Het gaat ook om zuivere intenties, normen en waarden (juiste ethiek).

En hoe ik er bij kom dat de vruchten tegenover de emoties angst, verdriet, schaamte, ergernis staan: De bijbel vertelt dat er geen wederkomst zal zijn zolang deze emoties worden ervaren.

• Heb geen schaamte.
Jezus Sirach 4
24 En word niet beschaamd voor uw ziel.
25 Want daar is een beschaamdheid, die zonde aanbrengt, en daar is een beschaamdheid, die eer en gunst brengt.

• Heb geen angst!!
Spreuken 1: spreuken van Salomo:
27 Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;
33 Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.

• Wees niet boos! Boosheid is onvolwassenheid!
1 Korinthiërs 14
20 Broeders, wordt geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen in de boosheid, en wordt in het verstand volwassen.

• Wees niet bedroefd (verdrietig)!
Jezus Sirach 38
19 Want van droefheid komt de dood, en droefheid des harten kromt de sterken.
20 Als er kwaad wordt ingevoerd, blijft ook de droefheid, en het leven van een arme is een vervloeking des harten.
21 Begeef uw hart niet tot droefheid, zet ze van u, gedachtig zijnde aan uw einde;
22 Vergeet dat niet, want vandaar is geen wederkomst, en hem zult gij geen voordeel doen, en uzelf zult gij kwellen.
Mark W18 december 2011, 19:44
Marcel,

Ik denk dat je hier toch de plank mis slaat. Nergens wordt er in de bijbel een link gemaakt tussen emoties en de terugkomst van Jezus.
Over jouw teksten:
Sirach is geen officieel bijbelboek.
In spreuken is er nog geen sprake van een terugkomst van Jezus, aangezien Jezus daar nog helemaal niet voorbij is gekomen. Dus zal deze tekst nooit in verband staan met de tweede terugkomst van Jezus.
De tekst in korintiërs heeft niets met boosheid te maken maar met: de boze. Andere vertalingen vertalen dit woord als: het kwade. Daarnaast staat ook deze tekst helemaal niet in het verband met de tweede terugkomst van Jezus, als je de context bekijkt.

Hoe ben je bij deze gedachte gekomen?
Marcel21 december 2011, 10:31
He Mark,

Ik ben bij deze gedachte gekomen door, voor mij, indrukwekkende ervaringen met een spiritueel tintje. Ik vergelijk het met een quantum moment zoals Wayne Dyer zijn persoonlijke contact met God beschrijft in de film de Shift. http://www.youtube.com/watch?v=sRYjPVEFOgg&feature=related

Ik heb tijdens een vergelijkbaar quantum moment een stuk blijvende verlichting/verlossing gevonden.

Jezus zag de mensheid als 1 kudde, allemaal kinderen van God. Het doel is om alle mensen samen te brengen. Zo behoort in mijn optiek alle informatie uit bijbelse geschriften onderdeel te zijn van studie, ook Jezus Sirach. Een significant gedeelte van de kudde ziet dat gedeelte wel als officiële Bijbeltekst. Daar mogen we denk ik niet zo maar aan voorbij lopen. Ik denk dat we allemaal door God zijn voorzien van een stuk relevante informatie/kennis. We moeten leren van elkaar. Als hiervoor aangehaald legt Jezus Sirach wel de link tussen verdriet en wederkomst, en tussen boosheid en verdriet, daarmee ook tussen boosheid en wederkomst.

Jezus besefte dat het koninkrijk van God in de mens zelf kan ontstaan, net zoals dat bij hemzelf ontstond. Daarom wilde hij dat de mens hem navolgde. Hij wilde dat de mens net als hij zelf de heilige geest, de verlossing van het kwade/boze, zou krijgen/ontvangen/bezitten/aanvaarden.

De Heilige geest zal in de mens zijn vanaf het moment dat de mens wedergeboren wordt. De mens zal vanaf dat moment de vruchten van de geest ervaren, het koninkrijk van God zal dan in hem zijn. Op dat moment is het Christusbewustzijn gemanifesteerd in de zoon des mensen, een normaal alledaags mensenkind. Jij of ik dus. Net zoals Jezus een zoon van God was, ben jij dat ook. Het gaat Jezus om JOU!!! Jezus heeft zich opgeofferd om JOU belangrijk te maken. Het gaat er voornamelijk om JEZELF te verlossen, te verhogen tot pure liefde, zoals Jezus dat was..

Het lot van Jezus stond al vast, daar was hij zich zelf duidelijk van bewust. Door God geïnspireerde geschriften kunnen dus wat mij betreft wel toekomstvoorspellingen bevatten. Misschien heeft Jezus zelf wel steun gehad aan de genoemde spreuken van Salomo.
Mark W21 december 2011, 22:47
Hey Marcel,

Ben benieuwd naar je moment van verlossing.

Het koninkrijk van God is inderdaad ook deels in mensen, dat klopt.
En over sirach: hoe meer mensen het geloven, deste geloofwaardiger het is? Lijkt me niet.
Daarnaast: Als sirach beweert dat de wederkomst te maken heeft met het verdwijnen van boze emoties, dan spreekt dit de rest van de bijbel tegen. En dat zou vreemd zijn toch?

Jij zegt:
Net zoals Jezus een zoon van God was, ben jij dat ook. Het gaat Jezus om JOU!!! Jezus heeft zich opgeofferd om JOU belangrijk te maken. Het gaat er voornamelijk om JEZELF te verlossen, te verhogen tot pure liefde, zoals Jezus dat was..

Waar heb je dit in de bijbel kunnen vinden? Dit is echt onzin. Ons belangrijk te maken? Sorry? Waar vind je dit in de bijbel? Jezelf verlossen? Jezelf verhogen? Sorry?! Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar dit komt zeker niet uit de bijbel.

Jezus zei:
Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd. (mat 23:12)

En over jezelf verlossen:
Zo is hij dan bemiddelaar van een nieuw verbond; hij is immers gestorven om ons te verlossen van de overtredingen tegen het eerste verbond. (Heb 9:15)

Het is de HEER die redt! (Jon2:9)

Er is er maar één die verlost en redt nl: God. Wat je schrijft klopt echt niet.

Mark
Marcel27 december 2011, 16:20
He Mark,

Mijn antwoord: Mbt tot kinderen van God: we zouden onszelf zo kunnen zien.

1 Johannes 3
1 Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

Mattheüs 5:45
Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Galaten 1 - Paulus:
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed;

Johannes 12
34 De schare antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus blijft in der eeuwigheid; en hoe zegt Gij, dat de Zoon des mensen moet verhoogd worden? Wie is deze Zoon des mensen?
35 Jezus dan zeide tot hen: Nog een kleinen tijd is het Licht bij ulieden; wandelt, terwijl gij het Licht hebt, opdat de duisternis u niet bevange. En die in de duisternis wandelt, weet niet, waar hij heengaat.
36 Terwijl gij het Licht hebt, gelooft in het Licht, opdat gij kinderen des Lichts moogt zijn. Deze dingen sprak Jezus; en weggaande verborg Hij Zich van hen.

Als wij mensen onszelf als kind van God, als zoon des mensen, als kind des lichts, gaan beschouwen dan zijn wij het zelf die anderen hun schuld kunnen vergeven. En daarmee boosheid en verdriet achter ons kunnen laten. Dan zijn we voor de vergeving van een ander niet afhankelijk van een externe Jezus, maar is hij een voorbeeld, een bron van inspiratie, die zich intern manifesteert.

Marcus 2:10 en Lukas 5:24
Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft, om de zonden op de aarde te vergeven (zeide Hij tot den geraakte):

2 Korinthiërs 5
15 Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is.

Je zegt: het is de Heer die redt!
Dat kan zijn via jou, door jou, in jou, middels jou:

Johannes 14
20 In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.
Mark W28 december 2011, 14:28
Marcel,

Zeker mee eens, wij zijn kinderen van God, daar heb ik niets op tegen. Het was de rest van je verhaal waar ik het niet mee eens was. Het kwam op mij over dat jij vind dat alles om ons draait, maar het draait niet om ons, maar om God.

Groet!
Marcel30 december 2011, 16:33
Mark,

Het gaat om beide denk ik.
Als wij mensen ons verenigd hebben met God, de Heilige Geest in ons werkzaam is, dan zullen we de mensheid liefhebben, waarderen, respecteren, verheerlijken als onderdeel van het schepsel, de schepping, het goddelijke.

Romeinen 8:
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Reageer op deze blog