Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

God geeft je geen regels, Hij geeft je richtlijnen

Door: Rob GiesbersMaandag, 20 augustus 2007
Terug
Categorie: Algemeen, 44 keer gereageerd, 1728 keer bekeken

Richtlijnen, je zult ze allemaal terug vinden in de Bijbel, in het Woord van God.
Deze richtlijnen zijn bedoeld om zo goed mogelijk te kunnen leven hier op aarde.

We kunnen allemaal wel tientallen richtlijnen opnoemen die niet passen in leven met God.
God heeft het liefst dat we al zijn richtlijnen toepassen in ons leven, maar God zal ons niet veroordelen als we afwijken van zijn richtlijnen. Dat gaat tegen Gods karakter in want God is immers een genadige God.

Romeinen 8:1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

Je bent dus al gered, en door het naleven van deze richtlijnen mag je steeds meer op Jezus gaan lijken. Dit is een proces wat nog heel je leven duurt. Maar doordat je steeds meer op Hem gaat lijken, als je hem steeds beter leert kennen, dan zul je een ‘werkelijk goed leven hebben’.

2 Petrus 1:3 Want als u Hem beter leert kennen, zal Hij u door Zijn grote kracht alles geven wat u nodig hebt om werkelijk goed te leven;

God heeft met iedere richtlijn een reden. De richtlijnen zijn er niet om het leven van een christen dwars te zitten, om het moeilijker te maken, maar juist om een christen te beschermen.
God geeft je bijvoorbeeld richtlijnen bij het kiezen van een levenspartner, en in de omgang met seksualiteit.
En denk maar eens aan de tien geboden, daar staan nog veel meer richtlijnen.

Psalmen 119:2 gelukkig wie zijn richtlijnen volgen, hem zoeken met heel hun hart.

“Het zijn inderdaad richtlijnen die God ons voor ons leven heeft gegeven, en ik denk, weet wel zeker eigenlijk, dat ze er zijn om ons te beschermen en niet om ons te pesten, zoals het soms lijkt. Want vaak is het erg moeilijk om je aan die richtlijnen te houden.”

“Gods richtlijnen zijn er voor mij om mij te behoeden voor fouten die ik zelf niet voorzie, en om mij te leiden naar een puur leven met Hem ook al zie ik misschien pas later waar sommige richtlijnen voor zijn gegeven.”


Gods richtlijnen zijn ook voor jou bedoeld, Hoe kijk jij naar Gods richtlijnen in je dagelijks leven?

Greetz Rob

Gerelateerd

Reacties (44)

Reacties 1 - 20 van 44
Maandag, 20 augustus 2007, 00:01Christiaan
Hoi Rob,

Een gaaf stukje.
We proberen ons inderdaad wel eens te krampachtig aan richtlijnen te houden want o als het eens fout ging. Ik denk dat ons leven op aarde een stuk makkelijker en beter wordt als we eens wat meer door de genade gaan leven en wat minder krampachtig worden.

Groeten,
Christiaan
Maandag, 20 augustus 2007, 00:02Bart
wat bedoel je met door de genade gaan leven?
Maandag, 20 augustus 2007, 00:03Rob
Hey bart,

Waar zag je precies deze regel staan dan?
"wat bedoel je met door de genade gaan leven? "

Groeten Rob
Maandag, 20 augustus 2007, 00:04Lisette
Hm, richtlijnen oke. Maar, waarom doen zoveel mensen dan alsof je de meest erge zonde begaat als je je er niet aan houdt? Ik bedoel, als het richtlijnen zijn mag je dus ook wel eens afwijken van die richtlijnen. Waarom doen zoveel mensen dan wel alsof het regels zijn waar je je persee aan moet houden?
Maandag, 20 augustus 2007, 00:05Anoniem
Wist je dat eigenlijk al Gods richtlijnen samengevast kunnen worden met: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. In Mattheüs 5 t/m 7 vind je hoe je dat kunt doen.

Mattheüs 6:22,23
"Your eyes are windows into your body. If your eye is pure and simple, your body fills up with light. If your eye is evil, your whole body will be dark.

Als je lichaam is gevuld met licht, gaat Gods kracht werken zoals bij de Apostelen in Handelingen. Wat cool!
Maandag, 20 augustus 2007, 00:06Kenneth
God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Dat is inderdaad het belangrijkste gebod. Als je je daar aan probeert te houden met alles wat je hebt, zul je God zeker wel behagen en bovendien zal je er zelf ook beter van worden. Als je af en toe faalt kunnen we God vertrouwen op Zijn genade. Maar probeer toch bij alles wat je doet en bij alles wat je denkt en alles wat je zegt te bedenken wat God wil!

Groeten,

Kenneth
Maandag, 20 augustus 2007, 00:07Hes
mooi stuk Rob!

Nog ff een opmerking bij de reactie van Kenneth: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf, dat begint wel bij God. 'Wij hebben lief omdat hij ons het eerst heeft liefgehad' (staat ergens in 1 Johannes).

So no striving, je mag eerst Gods liefde ontvangen je hoeft het niet zelf allemaal te proberen. Dat kun je niet eens.
Maandag, 20 augustus 2007, 00:08Matthias
"leder nóg zo wijs voorschrift heeft niet het leven, maar de dood tengevolge als de mens het niet uit liefde opvolgt."

"Als je jezelf ergens toe moet dwingen en het bepaald niet alleen uit liefde doet, laat het dan en doe intussen wat je uit liefde wilt doen. Want wat een mens niet geheel uit liefde doet, heeft voor zijn leven weinig waarde, want de liefde is de eigenlijke bouwsteen van het leven, zij is het oorspronkelijke leven zelf."
Maandag, 20 augustus 2007, 00:09Hes
heel erg mee eens matthias!
van wie zijn die uitspraken?
Maandag, 20 augustus 2007, 00:10Jan
Hoi Rob,

Super hoe jullie met deze blog bezig zijn! Ik denk dat heel veel jongeren zoekend zijn naar houvast in hun leven en uit zinloosheid allerlei dingen doen die ze vrijheid noemen maar waarvan ze eigenlijk slaaf zijn. Heel mooi om te zien dat Gods regels jullie vrijheid juist versterken.

Als je dicht bij God leeft, geeft zijn wet je vreugde.

"Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag." (Ps. 119 : 97)"

Ik gun heel veel jongeren dat ze op deze blog terechtkomen!

Groeten,
Jan
Maandag, 20 augustus 2007, 00:11Rudy Kinds
Richtlijnen..... ik spreek liever over wet. En dan niet "wet" in de zin van positief recht zoals we dit kennen uit onze Nederlandse wetgeving en Europese convenanten, maar wet in de zin van natuurrecht. Dat is de wet zoals God die aan Mozes geöpenbaard heeft en die wet geldt nog steeds; Jezus Christus heeft die wet niet vervangen, alleen in vervulling laten gaan.

Omdat God de vormer is van het natuurrecht waarin heel de schepping haar plaats heeft, is het ook slechts God die naar deze wet rechtvaardig kan oordelen. Wij mensen mogen slechts onze medemens liefdevol erop wijzen dat hun gedrag mogelijkerwijs niet geheel conform het natuurrecht is, doch onze medemens daarom dwingend te veroordelen is natuurlijk niet juist. Immers zijn wij zonder zonden?

Het bizarre aan het mysterie Gods is dat Hij altijd bereid is onze zonden te vergeven, mits wij ze oprecht bij Hem belijden en ons hart oprecht weer tot Hem bekeerd hebben. De ontvangst van de absolutie (=kwijtschelding van de zonden) in het sacrament van boete en verzoening voelt echt als een aangename hemelse douche. Wat een feest zal het in de hemel zijn voor iedere zonde die vergeven wordt!!!

groetjes,
Rudy Kinds.
Maandag, 20 augustus 2007, 00:12Christiaan
Hoi Bart (en de rest),

Bart schreef:
wat bedoel je met door de genade gaan leven?

Ik bedoel ermee dat wel eens meer moeten gaan leven vanuit de genade die God ons geeft. Hij is voor onze zonden gestorven dus het leven volgens de richtlijnen is zeker wel belangrijk, maar gaat het mis wordt dan niet meteen depri ofzo maar weet gewoon dat Jezus ook voor jou zonden is gestorven en blijf vanuit die genade leven.

Is het zo duidelijk, of is het te moeilijk te begrijpen? Graag eerlijk antwoord, ik hoop namelijk dat je er wat aan hebt.
Maandag, 20 augustus 2007, 00:13Bart
quote: Ik bedoel ermee dat wel eens meer moeten gaan leven vanuit de genade die God ons geeft. Hij is voor onze zonden gestorven

is jezus niet aan het kruis gestorven en was dat niet 2000 jaar voor onze zonden
Maandag, 20 augustus 2007, 00:14Christiaan
quote: is jezus niet aan het kruis gestorven en was dat niet 2000 jaar voor onze zonden

Klopt. En toen, 2000 jaar geleden, stierf Jezus voor onze zonden aan het kruis. Voor alle zonden die gedaan waren en alle zonden die nog zouden gaan gebeuren, zelfs 2000 jaar later (ja zelfs 10000 jaar later, als dat tenminste zover komt).
Johannes 3:16 zegt Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God had de wereld zo lief en iedereen die in Hem geloofd gaat niet verloren. Er staat dus niet dat iedereen die toen leefde niet verloren zou gaan.

Snap je het zo een beetje?

Groeten,

Christiaan
Maandag, 20 augustus 2007, 00:15Bart
"God had de wereld zo lief en iedereen die in Hem geloofd gaat niet verloren"

Ik ga dus wel verloren. Dat is bijna chantage
Maandag, 20 augustus 2007, 00:16Christiaan
"Ik ga dus wel verloren. Dat is bijna chantage"
Dat staat er niet. Er staat dat iedereen die in Jezus geloofd niet verloren gaat. Er staat niet dat mensen die niet in Hem gelover verloren gaan.
Uiteraard is het wel belangrijk om te weten dat je alleen door Jezus bij God kan komen. Ik kan je dus alleen maar aanraden en aanmoedigen om je leven aan Jezus over te geven. Wil je daarover liever persoonlijk met mij doorpraten voeg me dan maar toe op je msn (goofy4all2@hotmail.com). Uiteraard wil ik niet deze site omzeilen maar ik kan me voorstellen dat je dingen liever op een andere manier bespreekt.

Groeten en Gods rijke zegen,

Christiaan.
ps, een goeie tip is om wellicht eens de "cursus" op www.waaromjezusvoorjou.nl te doen. Die legt gewoon simpel uit wie Jezus is en wat Hij voor jou kan betekenen.
Maandag, 28 april 2008, 12:50Richard
Reacties worden zeer zeker op prijs gesteld, maar wel in overeenstemming met de geschreven posts. Dus een reactie die aansluit op het onderwerp en met een respectvolle en opbouwende insteek is geschreven. Deze reactie voldeed hier niet aan en is daarom verwijderd.
Maandag, 28 april 2008, 13:39Richard
Het is een schande dat u de reacties hier censureert onder het mom van 'gebrek aan respect', 'kwesting' van uw diepste zieleroerselen en 'blasfemie'.

Zo verheft u zich boven elke kritiek die het christendom aan de kaak stelt. U wilt niet aangevallen worden omdat u vindt dat uw waarheid, 'gods waarheid' hoger is dan die van anderen.

Zo kunnen mensen nooit op andere gadachten gebracht worden en kunt u door gaan met uw vervoeilijke massabedrog.

Zo kunt u doorgaan bepaalde groepen als 'zondig en verdorven te beschouwen' en ze te ontmenselijken door te stellen dat God ze uiteindelijk toch de eeuwige dood in laat gaan.

Uw opvattingen over praktiserende homo's, bijvoorbeeld, zijn fascistoide.

Schande!!!

Advies: haal ook vliegensvlug deze reactie weg.
Maandag, 28 april 2008, 15:27Reint
@Richard. 'Het is een schande' dat je zo fel ageert tegen de goede bedoeling van een aantal jongens die enkel de wil hebben mede-christenen te bemoedigen in hun geloof. Dat jij hun geloof niet deelt geeft jou niet het recht om hun stukjes af te doen als indoctrinatie en vervoeilijke massabedrog. Een overdreven reactie die van deze site een fundamentalistische uiting maakt. Totaal over the top en ongegrond. Deze jongens schrijven over hun denkwijze vanuit hun geloof, niet om anderen iets op te leggen, maar vanuit hun visie dat het geloof in Christus mensen vrij kan maken. Ook ik ben het niet altijd eens met deze jongens, maar respecteer hun mening wel. Wanneer je het niet mee eens bent met de stukjes die je hier leest heb je naar mijn mening drie keuzes: niet meer deze site bezoeken, verbaal de oorlog verklaren of op een normale manier het debat aangaan. Ik hoop dat je je wendt tot de derde optie. Dat is wel zo chique....maarja, das mijn mening.
Maandag, 28 april 2008, 16:41Richard
Beste Reint,

Mijn reactie hierboven is tegen G-E-E-N van deze arme, zielige 'jongens met goede bedoelingen' noch 'hun stukjes' gericht, zoals jij in sentimentele bewoordingen stelt, maar tegen de redactie van deze site die tegengestelde meningen standaard censureert. Je weet de sentimenten van die jongens goed te bespelen! 'Chique?'

Niet ik maar jullie willen niet, zoals je stelt, op een 'normale manier' het debat aangaan. Alle tegengestelde reacties haalt de redactie hier standaard weg: 'Gods waarheid' wordt boven elke kritiek verheven door kritiek steeds af te doen als spotternij, respectoos, niet 'opbouwend' en kwetsend. Welnu ik vind 'Gods waarheid', om in jouw woorden te spreken, volstrekt 'ongegrond', volslagen onzin dus.

Dat deze arme 'jongens met goede bedoelingen' geen tegengeluid mogen horen, vind ik inderdaad een schande en een wezenskenmerk van indoctrinatie.

Een van de vele voorbeelden: homosexualiteit. Dat 'praktiserende' homo's op deze site worden beschreven als kinderen van de duisternis die uiteindelijk naar de hel gaan vind ik eveneens indoctrinatie en een schande! Je doet een hele mensengroep af als minderwaardig. Homo's, ook onder jullie 'goedbedoelende jongens', worden hierdoor in jullie kringen uitgestoten, plegen zelfmoord of raken totaal verwrongen. Om over andere groepen maar te zwijgen. En jij noemt dit 'over the top?' 'Overdreven?' Je bagatelliseert levensgrote problemen!

En dat deze site een bolwerk van christenfundamentalisme is, staat natuurlijk buiten kijf. Elke leek ziet dat.
Als jullie dit bolwerk niet willen laten verstoren om de 'goedbedoelende jongens' te beschermen, ga dan niet op het open internet.

Graag zou ik nogmaals een tegengeluid willen laten horen door een reactie te vragen op het volgende:

'God, waarom hoort u mij niet'. Staat in een van jullie inleidingen.

Deze vraag kun je ook anders stellen:

'Why doesn't God heal amputees?'

Verstandelijk beredenerend zou ik zeggen: omdat god niet bestaat en een menselijk bedenksel is, net als de tandenfee.

Graag je reactie op deze stelling (eerder ook weggehaald) of is dit ook weer blasfemie?
Reacties 1 - 20 van 44

Reageer op deze blog