Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Geloofsvrijheid goede zaak?

Door: Mark BMaandag, 14 december 2009
Terug
Categorie: Normen en Waarden, 58 keer gereageerd, 3146 keer bekeken

Gelukkig hebben we in Nederland een wet in de regelgeving waarin staat: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden. We hebben het er vaak over dat we er zo blij om zijn. Geen christenvervolging, daar moet je niet aan denken! Echter draagt deze godsdienstvrijheid ook consequenties met zich mee.

Afgelopen vrijdag was ik naar Pauw & Witteman aan het kijken (klik hier voor het betreffende fragment). Mohammed Enait was één van de gasten die aan tafel zat. Hij was uitgenodigd omdat hij een rechtszaak had gewonnen waardoor hij niet langer hoeft te gaan staan voor de rechter wanneer deze de rechtszaal binnenkomt. Daarbij beroemt hij zich op artikel 6 over godsdienstvrijheid uit de grondwet. Mohammed Enait is voor de rest tegen het handen schudden van vrouwen. De reden hiervoor is dat hij graag daarin de profeet Mohammed wil volgen. In de uitzending van Pauw & Witteman vertelde hij echter wel dat moslims die wel de handen van vrouwen schudden hierdoor geen mindere moslims zijn.

In de uitzending liepen de gemoederen hoog op tussen Jeroen Pauw en Mohammed Enait. Ik heb het fragment nog eens teruggekeken op internet en vond beide partijen niet erg sterk. Beide partijen deden niet hun best om aardig voor elkaar te zijn en elkaar te begrijpen. Ze zeiden beiden dingen die naar mijn mening onder de gordel waren.

Om terug te komen op waar het in de kern om gaat, althans in de rechtszaak: Blijkbaar hoef je, door gebruik te maken van artikel 6 van de grondwet, geen gehoor te geven aan de geschreven al dan niet ongeschreven regels die hier in Nederland gelden. Is dit een goede zaak of zou dit een reden moeten zijn om nog eens uitgebreid naar dit artikel van de grondwet te kijken?

Reacties (58)

Reacties 41 - 58 van 58
Dinsdag, 7 december 2010, 22:52Peter-Sigmond
@ windsong, je bent vrij om te denken wat je wilt. in je beantwoordingen merk ik wel dat je niet veel uitgebreider je argumenten neerzet.

Je geeft aan dat je iets met een christen hebt gehad, hieruit leid ik even af dat je zelf geen christen bent. Dan kan ik ook niet begrijpen dat jij als niet christen, en dus geen relatie met God hebt kan beargumenteren dat God universele energie is.

Universeel is voor iedereen, en algemeen.

Christus zei , ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN, niemand komt tot de vader dan door MIJ.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Wie niet naar de koperen slang toeging in de woestijn als hij gebeten was ging dood.

Als je je niet naar Jezus keert en jezelf bekeerd van je oude leven, dan is er geen weg naar de vader. dat is geen universele energie, wel een universele boodschap.

Nogmaals je mag denken wat je wilt, het is alleen zo jammer dat je ogen (in my humble opinion) alleen open staan voor argumenten die je eigen gelijk staven.

spirit betekend niet geest in de letterlijke zin van het woord het houd in een gemoedstoestand, geestelijk (let op LIJK) spirit word hedendaags misbruikt waarschijnlijk mede door de amerikaanse verbastering. geest is in het engels GHOST. lees de King james er maar op na, er staat Holy Ghost, onder het kopje verbastering zullen er wel weer vertalingen gekomen zijn met holy spirit, maar dit is niet accuraat.
Dinsdag, 7 december 2010, 22:54Windsong
@Peter-Sigmond

God is toch overal, dus is daar niet altijd een gemeente voor nodig lijkt mij. God heeft geen gemeente gemaakt, dan hebben de mensen gedaan.
Dinsdag, 7 december 2010, 23:02Peter-Sigmond
@ windsong,
ik wil even voorop stellen dat ik niet uit ben op een ja-nee gesprek. Je hebt een mening ergens over, alleen God geeft anders aan

EF 1. 22
22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.

Ik wil alleen maar kennis doorgeven of je dit aanneemt of niet is aan jou.
Dinsdag, 7 december 2010, 23:18Windsong
@Peter-Sigmond

Ik ga niet alleen af op wat er in de bijbel staat geschreven. Bovendien is de bijbel al aantal keren vertaald en aangezien Hebrews al erg moeilijk is, zijn een hoop dingen net iets anders vertaald.

Ik ga meer af op eigen ervaringen en ga naar mijn innerlijk gevoel. Want wij zijn alleen een deel van God, en daardoor kan je in je hart naar hem luisteren en voelt wat goed is.
Luister naar je resonatie van je hart.
Dinsdag, 7 december 2010, 23:34Gabrielle
Hmm klinkt heel new age.
Dinsdag, 7 december 2010, 23:42Windsong
@Gabrielle

Is helemaal niet new age. Dat gevoel zit al vanaf het bestaan van de mens in je. Is gewoon onderdeel van de natuur ;)
Dinsdag, 7 december 2010, 23:48Gabrielle
Je eigen gevoel inzicht en begeerte komen niet van God lees de Bijbel nog maar eens.
Woensdag, 8 december 2010, 00:27Rob
Misschien zou je het kunnen vertalen, naar je geweten.. Luister naar je geweten. De Heilige Geest spreekt tot ons geweten :)
We willen ons geweten vaak vergelijken met het luisteren naar datgene wat je hart je ingeeft, denk je niet Gabrielle?
Woensdag, 8 december 2010, 00:45Gabrielle
Dus aan leren om God het werk te laten doen.
Woensdag, 8 december 2010, 06:31Rob
Klopt, maar ik geloof dat Windsong hetzelfde principe bedoeld, maar het alleen anders formuleert. Laten we zijn reactie afwachten :)
Woensdag, 8 december 2010, 13:45Windsong
@Rob Giesbers

Dat bedoelde ik ook, alleen noemde ik het blijkbaar anders :) Luister naar je geweten. Bijv, als je zelf iets slechts doet, dan voel je ook een angst door je heen gaan, dat is een signaal dat iets niet goed is... en dat komt dan van de Heilig geest. Dat bedoelde ik dus.
Woensdag, 8 december 2010, 15:35Sicco
angst is ook een gevoel toch?
Woensdag, 8 december 2010, 19:27Peter-Sigmond
Persoonlijk vind ik het heel gevaarlijk om Gods woord minder serieus te nemen en meer op basis van gevoelens te werken.

Christus, God in mensengedaante, werd ook door de duivel in de verleiding gebracht en wat zei Christus, er staat GESCHREVEN... en er is GEZEGD, niet ik voel..
Lucas 4

en even om windsongs voorbeeld erbij te halen, angst, sinds wanneer is angst iets van de Heilige Geest. In Galaten 5 regel 22 lees ik vruchten van de Geest maar daar staat geen angst bij.

Ik ben het er mee eens dat de Heilige Geest ons geweten is, dat merk ik in geestelijke strijd. Maar in mijn ervaring werkt de Heilige Geest niet met gevoelens maar met gedachten die me te boven komen.
Woensdag, 8 december 2010, 19:32Peter-Sigmond
@ Rob,

moeten we niet oppassen met ons geweten en hart op één lijn te zetten,

er staat toch meermalen dat ons hart arglistig is....
Woensdag, 8 december 2010, 19:40Gabrielle
amen broeder Peter laat God je ogen blijven openen en meer in je werken, de gebedsroeders hadden in het verleden nog een blog over Gevoels christenen ik denk dat ze nog eens kunnen terug kijken op hun verhaal. De wereld wil eigen God zijn zo is Satan ook te werk gegaan bij Eva en Adam om gelijken te worden als God maar niemand kan God zijn we hebben maar een Heer een Dienaar.
Vrijdag, 10 december 2010, 12:06Sicco
Je bent slim Peter Sigmond, als je gevoelens 'gedachten' noemt dan is de vraag beantwoord. ;)
Ik vraag me alleen af: hoe scheid je gevoelens en gedachten die je worden ingegeven? Ervaar je dat niet als hetzelfde?

En is liefde, genade, berouw e.d. niet automatisch gelinkt aan gevoel? Mensen zonder gevoel (oftewel 'geweten' ) kunnen toch geen liefde schenken of berouw tonen? Christenen moeten dan toch per definitie 'gevoelschristenen' zijn toch??
Vrijdag, 10 december 2010, 15:26Windsong
@Sicco

Jij schreef: "hoe scheid je gevoelens en gedachten die je worden ingegeven?".

Dit is ook niet makkelijk. Een methode is bijv. te mediteren/ontspannen... dat is slechts in stilte zitten, ogen te sluiten en proberen je gedachtens op een zeer laag pitje te zetten, zodat je jouw gevoel, en informatie van God, beter kan vertalen. Het is vergelijkbaar met bidden. Alleen anders benoemd.

Het probleem van deze maatschappij is dat het zo gehaast en druk is, hoop rommel op de tv, reclame waarmee we worden volgestopt, dat we hierdoor teveel in onze ratio (het denken) zitten ipv naar de bron van het leven zelf te luisteren. Daarom is het ook erg moeilijk om gevoel en gedachten te scheiden.

Ik kijk nauwelijk meer tv en kan je zeggen: geeft een hoop rust in je hoofd.

En ja, liefde, genade, berouw etc. komt zeker vanuit het gevoel.
Vrijdag, 10 december 2010, 17:38Peter-Sigmond
@ Sicco,

je kent uiteraard wel de 3 liefdes, Goddelijk, broederlijk en lusten
Ik bemerk voor mezelf dat gevoelens, mijn lijf ook echt bezig houden, maag, keel, hoofdpijn, rusteloos, opgewekt. Terwijl gedachten nog niet echt een uitwerking hebben.

bijv de gedachte aan een mooie vrouw kan, maar als daarop gevoelens bijkomen, krijg je ook een lichamelijk effect.

Het is ook de bedoeling dat we met ons hoofd ons hart sturen.
En uiteraard heeft ons hart ook zoveel goede emoties, maar dat zijn dan wel de vruchten van de geest LOL.

En ik blijf ook maar mens en vergis me ook wel eens met gedachten en gevoelens hoor, maar doorgaans heb ik het snel in de smiezen. Door diverse (leer)momenten in mijn leven ben ik wat dieper gaan nadenken over wie ik ben en wat mij, mij maakt. Je hoort vaak ten onrechte dat filosoferen niet goed is, maar dat ben ik er dus niet mee eens, het is goed om dieper na te denken, wel met je fundament in Christus uiteraard.

Mocht je nog wat willen weten hoor ik je wel.
Reacties 41 - 58 van 58

Reageer op deze blog







Poll van de maand

Verslaving aan mobiel is helemaal geen probleem !

Suggesties

Vertel waar jij wilt dat wij over schrijven!

Doe een suggestie

Advertenties

Uw advertentie hier?

Neem contact op voor meer informatie.

MotivoMain Media