Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Een gevaarlijke Bijbel

Door: Mark BMaandag, 10 mei 2010
Terug
Categorie: Algemeen, 8 keer gereageerd, 1393 keer bekeken

Dat er meerdere interpretaties aan de Bijbel mogelijk zijn is een gedachte die Christelijk Nederland kenmerkt. De protestanten staan vandaag de dag zo’n beetje meer af van de evangelisten als van de niet-christenen. Waar zij geloven in de rok en de hoed, geloofd de evangelist in de spijkerbroek met gaten en de baseballcap, en ergens tussenin bevind zich de niet-christen die alles accepteert en zich enorm verbaast over de onderlinge verschillen.

Vandaag las ik een Bijbelgedeelte dat mij aan het nadenken bracht. Mattheüs 26: 1-13. Het gaat over de vrouw die haar kostbare olie uitgiet over de voeten van Jezus. Een heel boeiend stukje als je het mij vraagt. Het meest boeiend vind ik de reactie van Jezus: hoe Hij de discipelen aanspreekt op hun oordeel op de vrouw. Hij is het er niet mee eens en waardeert juist de daad die deze vrouw heeft gedaan.

Wat ik het meest boeiend vind is dat Jezus naar mijn idee ook heel anders had kunnen reageren. Hoe waarschijnlijk was het geweest dat hij deze vrouw inderdaad had gestopt en had gezegd dat ze het beter kon verkopen om haarzelf eens wat dingen te gunnen, of het geld aan de armen te geven? Hoe waarschijnlijk was het dat Jezus de reactie die in de Bijbel staat zou geven? Als je mij dit verhaal zou vertellen met een open einde, dan zou ik eerder richting het eerste alternatief gaan denken dan richting het tweede.

De Bijbel is op meer plekken erg verbazend en daarom niet minder mooi. Het verbaast je soms dat God datgene doet wat er geschreven staat. Ook het voorbeeld van de man en de ark waarin God de man terplekke laat sterven omdat hij de ark heeft aangeraakt, is niet iets wat ik zo 1,2,3 zou verwachten. Ik zou eerder verwachten dat God hem hiervoor zou belonen ofzo. Daarmee wil ik niet zeggen dat hetgeen dat God hier doet fout is, nee juist niet. Wat ik wil zeggen is dat de Bijbel soms heel verrassend kan zijn. Dat God zich soms van een hele andere kant laat zien als dat wij hem kennen.

En nu is natuurlijk de vraag voor een ieder: Staan we open voor de onverwachte God? Staan wij open voor datgene wat wij misschien niet zo snel van God zouden verwachten maar wat Hij wel doet? Dus bijvoorbeeld de tegenslag i.p.v. de zegening. Niet jouw tijd maar Zijn tijd?
 

Gerelateerd

Reacties (8)

Edwin10 mei 2010, 15:57
Voor mij staat de bijbel vol met gebeurtenissen waar God een andere weg heeft gekozen dan ik zou verwachten of logisch vind. Het zou juist niet goed zijn als de bijbel volgens menselijke logica en wijsheid geschreven zou zijn.

Of ik ervoor open sta? Ik ben ontzettend dankbaar juist! Het is misschien niet altijd makkelijk maar als broeders en zusters mogen we met elkaar naar de antwoorden zoeken en uitkijken.
Nodoubt10 mei 2010, 16:13
"Dat God zich soms van een hele andere kant laat zien als dat wij hem kennen."

Dit is denk ik het kernpunt. We DENKEN dat we God kennen. Maar als we Zijn woord lezen komen we erachter dat we Hem nog helemaal niet zo goed kennen.

Ook opmerkelijk is bijv het verhaal in Mat. 15. Jezus die 'keihard' een vrouw die hulp wil van Hem aan het negeren is en haar als ze blijft 'zeuren' een hond noemt. Een vrouwelijke hond... tegenwoordig zouden we dat een bitch noemen. Een teef.
Maar dat is toch zwaar beledigend? Nou.. misschien gewoon de waarheid.. kan dat ook? En vervolgens als je denkt het te begrijpen blijkt Jezus haar wel te geven waar ze om vraagt!!! Waarom dan toch? Nou, omdat ze niet twijfelt aan Zijn woorden maar Hem gelooft. Ze toont geloof en dat beloond Hij.


"22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die streek afkomstig was: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David! Mijn dochter wordt vreselijk gekweld door een demon.’ 23 Maar hij keurde haar geen woord waardig. Zijn leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen hem dringend: ‘Stuur haar toch weg, anders blijft ze maar achter ons aan schreeuwen.’ 24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’ 25 Maar zij kwam dichterbij, wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, help mij!’ 26 Hij antwoordde: ‘Het is niet goed om de kinderen hun brood af te nemen en het aan de honden te voeren.’ 27 Ze zei: ‘Zeker, Heer, maar de honden eten toch de kruimels op die van de tafel van hun baas vallen.’ 28 Toen antwoordde Jezus haar: ‘U hebt een groot geloof! Wat u verlangt, zal ook gebeuren.’ En vanaf dat moment was haar dochter genezen."


ps: goed onderwerp man! 'k hoop dat je mijn insteek niet te erg vind hehe.
Mark B10 mei 2010, 22:56
Nodoubt, geen probleem :)
Nodoubt11 mei 2010, 15:54
En wat dacht je van die keer dat Jezus 'keihard' aan het liegen was?

Nou ja... misschien moet ik dat maar niet vertellen, of wist je dit al? Weer een illusie armer anders he:) MIJN GOD LIEGT NOOIT EN ZAL DAT OOK NOOIT VAN ZIJN DIENAREN VERWACHTEN!!!!
Tja... kwestie van Bijbellezen en geloven en dan is de waarheid net eventjes iets gecompliceerder dan we vaak dachten :)
Sjoerd22 juni 2010, 21:44
Inderdaad een erg goed onderwerp, jammer dat er niet meer reacties op zijn gekomen. God leren kennen gebeurt in de eerste plaats door Zijn Woord, waarin Hij Zich aan ons openbaart en het gebed. Daarnaast kunnen we God leren kennen door de Schepping, door gesprekken met anderen, door muziek, etc. Eerstgenoemde is echter cruciaal en ik krijg nogal eens het idee dat dit gedeelte van het 'leren kennen' er bij onze generatie behoorlijk bij in schiet. Zeer treurig en gevaarlijk; het kan je je leven kosten.

Nodoubt, je maakt me nieuwsgierig. Bij mijn weten kan God inderdaad niet liegen (een van de dingen op de lijst waar mensen zo goed in zijn). Zou je me naar het tekstgedeelte kunnen leiden? Ik voel een waardevolle discussie aankomen... :)
Nodoubt23 juni 2010, 12:03
Sjoerd, wie zoekt zal vinden ;)

Hint:

1. Zoek het verhaal van Jezus die zegt niet naar Jeruzalem te gaan voor het feest. (maar dan stiekem toch gaat) Welk principe leert Jezus ons hierdoor? Een interessante studie.

2. Zoek het verhaal van Samuel die de opdracht krijgt van God om David te gaan zalven. Wat zegt God dat Samuel tegen Saul moet zeggen?
Welk principe leert de Bijbel ons?

3. Nadenkertje: deden de mensen in de 2e W.O. er fout aan om te liegen tegen de bezetter? Hetzelfde principe lijkt me.

Succes met uitzoeken.
Sjoerd23 juni 2010, 12:24
Zoiets vermoedde ik al. :) Als voorbeeld kunnen ook Abraham en Isaak genoemd worden, die logen tegen de Farao maar daar niet bepaald voor gestraft werden door God.

Ik moet je bekennen dat ik het principe niet vanuit de Bijbel kan begrijpen. Ook je voorbeeld van WO II niet overigens. Natuurlijk kan ik menselijk redeneren dat ze alle reden en recht hadden om de leugen te verkondigen, maar ik kan geen teksten aanhalen waarin dat Bijbelse principe wordt verkondigd.

Het heerlijke van God vind ik dat ik niet eens hoef na te denken over de mogelijkheid dat Hij iets verkeerd doet of Zichzelf misschien tegenspreekt. Zo geldt ook voor de genoemde voorbeelden.
Het feit dat ik dit in mijn beperkte menselijke brein niet kan begrijpen, bevestigt voor mij de beperktheid van mijn brein en brengt me in geen andere positie dan die van God te prijzen om Zijn almacht.

Om 'em concreet te maken: ik geloof niet dat ik zou liegen over mijn vrouw als ik naar een land zou gaan waarin dit gevaar op zou kunnen leveren. Als God voor ons is...
Nodoubt23 juni 2010, 12:40
"Ik moet je bekennen dat ik het principe niet vanuit de Bijbel kan begrijpen. "
Daarom geef ik je toch ook de hints? Je zult toch echt zelf moeten lezen in de Bijbel en bidden om inzicht voordat er inzicht kan gaan komen. Dat kan ik je niet geven door wat woorden in een reactie nu.

God spreekt zichzelf natuurlijk nooit tegen. Hij bied je alleen de kans om goud te vinden in Zijn woord als je echt wil groeien en Hem beter wil leren kennen. Daar ga ik verder niet over discussieren. Kijk maar of je het waardevol vind om uit te zoeken.

Mvgr,
Nodoubt