Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

De les van Johannes

Door: Mark WinkelaarVrijdag, 18 juni 2010
Terug
Categorie: Eyeopeners, 9 keer gereageerd, 1828 keer bekeken

Veel liedjes die gezongen worden in de kerk hebben het over hoe veel we van Jezus/God houden. Je kent ze wel: Jezus ik houdt van U, ik heb U lief, Beautifull one I love you. Het gaat over de liefde van ons naar God toe. De laatste tijd heb ik er een beetje op gelet en het valt me op dat we hier veel meer over zingen, dan dat we zingen over God’s liefde voor ons.  

De liefde die wij voor God hebben is reactie-liefde, het is liefde met een “omdat” achter de schermen. Wij hebben God lief omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. Oftewel: God zette de eerste stap; Hij houdt van ons en heeft zijn liefde bewezen door het meest waardevolle te geven wat Hij bezit: zijn enige Zoon. (1joh 4:9) Daarop reageren wij met: Ik houdt van U. Deze vorm van liefde is zeker niet verkeerd, want het blijft liefde, het is alleen wel afhankelijk.

God’s liefde voor ons is totaal anders dan onze liefde voor Hem. Hij hield al van ons toen we nog zondaars waren (Rom 5:8). Wellicht kun je het zo stellen: Hij hield al van ons, toen wij Hem geen enkele reden gaven om van ons te houden. Dat is precies het tegenover gestelde van onze liefde naar God toe. Wij houden van God “omdat”, God houdt van ons “ondanks”. God heeft ons lief omdat Hij liefde is, de motivatie komt enkel en alleen voort uit zijn eigen wezen. (1joh 4:8) 

God is soeverein, wat Hij wil dat doet Hij, daar heeft Hij geen externe motivatie voor nodig. Ook God’s liefde is soeverein, God heeft geen hulp van jou nodig om jou lief te hebben. Waar onze liefde bij de dag kan veranderen, doet God’s liefde dat niet.

Johannes wordt ook wel de apostel van de liefde genoemd, vanwege het feit dat hij er veel meer dan de andere apostelen over schrijft. Het is opvallend dat Johannes in zijn evangelie altijd spreekt over “de leerling van Jezus het meeste hield” (Joh 13:23, Joh 19:26), als hij het over zichzelf heeft. In zijn brief verklaart hij dit door aan de gemeente schrijven: Het wezenlijke van de liefde is niet dat Wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden. (1Joh 4:10)

Zouden we niet meer moeten zingen over God’s liefde, dan over onze liefde voor Hem? Niet dat we het achterwege moeten laten, dat zeker niet, maar wellicht dat de balans anders kan. Bovendien: Zou onze liefde niet automatisch groter worden als we veel zingen over God’s liefde, aangezien onze liefde afhankelijk is van de zijne?


Goed weekend!


Mark Winkelaar
  

Gerelateerd

Reacties (9)

Vrijdag, 18 juni 2010, 10:43Nodoubt
Goed punt denk ik. In de Psalmen ligt de nadruk ook duidelijk op wat God is en wat Hij doet en gedaan heeft en zal doen. Het prijzen van God omdat Hij genadig is, hulp geeft in gevaar en bij verdriet. De grootheid van God prijzen omdat Hij alles geschapen heeft.
David of een andere Psalm schrijver, looft God OMDAT God ....

Mag ik een linkje doen naar een mooi lied wat gaat over de liefde van God zoals dat door de zanger zelf ervaren is? Het is een getuigenis van wat God in het leven van een mens kan doen. God wordt geprezen omdat Hij door Zijn liefde iemand v.d. dood gered heeft.

tinyurl.com/2bdcdje
Vrijdag, 18 juni 2010, 14:03Mark Boerman
Hey Nodoubt,

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar je link werkt niet....

Groeten, Mark
Vrijdag, 18 juni 2010, 14:14Nodoubt
In mijn vuurvos doet hij het wel. Wat gebruik jij? Internet Exploder?
Zaterdag, 19 juni 2010, 18:51Luna
Dat vind ik, persoonlijk, ook altijd zo jammer aan opwekking of andere christelijke liederen. Het lijkt dan net alsof je het allemaal alsnog zelf moet doen. Als of jij God heel erg lief moet vinden (beetje raar gezegd, maar toch) voor Hij jou dat kan geven. Het lijkt ook net of je zelf heel veel moet doen terwijl alles toch uit God zijn liefde komt, zijn genade en zijn kracht.

Tenminste over zoiets had mijn moeder het laatst. En gezien dit stukje komt het wel over een. God zijn liefde is in liederen ver te zoeken. In psalmen mag het loven en zo wel heel goed naar voren komen maar als ik eerlijk ben en ik ben aan het zingen, dringt dat niet echt door. Dat heb je bij opwekking weer meer, omdat het meer de taal van 'nu' is. Maar net wat ik net ook al zei; het mist wat. Het gene wat God voor ons in petto heeft; Zijn liefde!

Dus ik deel geheel je mening, Mark, God zijn liefde mag veel meer naar voren komen in liederen!
Zaterdag, 19 juni 2010, 20:10Nodoubt
Hey Luna,

"In psalmen mag het loven en zo wel heel goed naar voren komen maar als ik eerlijk ben en ik ben aan het zingen, dringt dat niet echt door. Dat heb je bij opwekking weer meer, omdat het meer de taal van 'nu' is."

Je hebt het over 2 zaken. 1.) inhoud 2.) vorm

Wat nu als allebei deze zaken kloppen? Het lijkt me dat dan God op een goede manier geprezen wordt.
In veel gereformeerde stromingen zingt men laaaannnnggggzzzaaaam en met alleen een orgel...
Maar is dat de manier waarop God aanbeden wil worden? Toch opmerkelijk dat dezelfde psalmen die gezongen worden het hebben over van allerlei instrumenten die gebruikt werden en de manier waarop.

" 2 Looft de HERE met de citer,
psalmzingt Hem met de tiensnarige harp.
3 Zingt Hem een nieuw lied,
speelt schoon op de snaren onder geschal. " Psalm 33

2 Huldig de HEER bij de klank van de lier,
speel voor hem op de tiensnarige harp.
3 Zing voor hem een nieuw lied,
speel en zing met overgave.


En wat staat hier? Een NIEUW lied mag ook! En het moet mooi klinken! Met overgave, met alles wat je hebt!

Kijk... en dat doen 'de evangelischen' vaak wel weer goed m.i. Ze gebruiken wel veel instrumenten en zingen een nieuw lied en met veel enthousiasme.
Nou de inhoud nog verbeteren. De oude liederen (zoals Joh. de heer) vind ik veel beter dan de nieuwe liedbundels. Waarom? Omdat de oude liederen meer gebaseerd zijn op GODS WOORD en de nieuwe liederen vaak PUUR EGO-EMOTIONELE ZWEEFLIEDEREN zijn.

Psalm 98:

Zing een nieuw lied voor de Heer,
hij heeft wonderen verricht.
Zijn sterkte,
zijn onvergelijkbare kracht,
bracht hem de overwinning.
2 De Heer laat zien
dat hij de bevrijder is.
Aan alle volken toont hij
dat hij rechtvaardig handelt.
3 Altijd denkt hij aan Israël,
hij heeft het lief,
hij is het trouw.
Onze God heeft ons bevrijd,
heel de aarde was er getuige van.

4 Bewoners van de aarde,
juich de Heer toe,
jubel het uit van vreugde,
zing voor hem.
5 Zing voor de Heer,
uit volle borst,
speel voor hem op de lier.
6 Blaas op de trompet en de hoorn
en juich voor de Heer, onze koning.
7 Laat de zee bruisen,
de zee met al wat erin is.
Laat de wereld juichen,
de wereld met al haar bewoners.
8 Rivieren, klap in de handen,
bergen, sluit je erbij aan,
jubel het uit.
9 Want de Heer komt,
hij komt om de aarde te besturen,
over alle volken zal hij heersen,
eerlijk en rechtvaardig.
Zaterdag, 19 juni 2010, 21:21Luna
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar zelf vind ik het nog niet eens zo heel vervelend dat we alleen met een orgel zingen, maar dat kan ook komen door dat ik het gewend ben. Het is wel leuk om met allerlei instrumenten zingen, dat doen we heel af en toe, maar eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit.

Maar als jij het zo stelt en zo opschrijft komt het wel naar voren dat God inderdaad graag wil dat je met verschillende instrumenten God looft en dankt en toezingt. Maar ik zie zelf niet in waarom het dan allemaal heel uitbundig moet. Maar net wat ik net ook al zei; ik ben het niet gewend en de liedeen die ze zo uitbundig zingen zijn inderdaad heel zweverig en puur emotioneel. en zelf vind ik dat dan weer niets.

Je hebt gelijk. Je zou al een heel stuk verder zijn als je met mooie insturmenten een psalm gaat begeleiden!
Zondag, 20 juni 2010, 21:36Salbert
Als je het over mooie instrumenten en psalmen hebt moet ik aan de band "sons of korah" denken, misschien dat je dat leuk vindt
Dinsdag, 22 juni 2010, 20:14Sjoerd
Ik denk dat de makers van Psalmen Voor Nu met plezier deze reacties zouden lezen. :)

Zelf ben ik van mening dat inhoud belangrijker is dan vorm, wat niet betekent dat vorm er niet toe doet (dat heeft Nodoubt al mooi laten zien). Echter, wanneer de inhoud half is (of in sommige gevallen misschien zelfs onBijbels?) denk ik dat we een serieus probleem hebben met God. Hij heeft ons Zijn Woord gegeven waarin Hij Zichzelf en Zijn werken openbaart. Het is heerlijk om daarvan te zingen, maar we zouden toch in staat moeten kunnen zijn om enkel datgene te zingen wat in overeenstemming is met Zijn Woord?

Qua begeleiding en uitbundigheid ben ik het met Luna eens; voor mij hoeft dat ook allemaal niet zo uitbundig. Ik heb meerdere ervaringen gehad met de geweldigste bands, waarbij ik toch echt meer het idee had bij een concert te zitten dan dat ik God aan het aanbidden was. Als tegenhanger ben ik dit jaar bij de cd-opname van Opwekking geweest (was er nooit geweest en wel benieuwd hoe dat ging met Elisa). Ronald Koops heeft daar een workshop gegeven waarin hij liet zien wat er allemaal komt kijken bij aanbidding. Hij heeft toen laten horen en ervaren hoe goed je God kunt aanbidden met een enkel instrument (in zijn geval een piano). Ik kan zonder twijfel zeggen dat het een van de meest bijzondere aanbiddingsmomenten in mijn leven is geweest.
Dinsdag, 22 juni 2010, 21:55Peter-Sigmond
Opwekking 580 doet het dan juist goed.
en Heer ik hou van U, Want u hield eerst van mij....
Geeft precies aan hoe het gaat.

Reageer op deze blog