Vergeten?

Gebedsbroeders

Drie jongens - Drie posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

De kern van de mens

Door: Mark WVrijdag, 20 februari 2009
Terug
Categorie: Algemeen, 11 keer gereageerd, 745 keer bekeken

Rom 3:10-18

Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één, niemand die verstandig is, niemand die God zoekt. Allen zijn afgedwaald, allen verdorven; niemand is er die het goede doet, zelfs niet één. Een open graf is hun keel, met hun tong plegen zij bedrog, achter hun lippen vind je addergif. Hun mond is vol vervloeking en bitterheid, gezwind zijn hun voeten om bloed te vergieten. Vernietiging en onheil tekenen hun weg, maar de weg van de vrede kennen zij niet. Ontzag voor God staat hun niet voor ogen.

Niemand is perfect, toch? Als een willekeurige rechter van vandaag de dag, na een rechtszaak, zou zeggen: “Degene die nog nooit iets fout heeft gedaan mag deze man bestraffen.” Zou er dan iemand op staan? Ik denk het niet. Niemand is perfect, dat is één van de dingen die deze Bijbeltekst zegt, maar daar blijft het niet bij. Deze Bijbeltekst kraakt de hele mensheid keihard af, terecht? Lees hem nog eens en betrek hem eens op jezelf, klopt het of is het onzin? Niemand doet het goede; bedrog! bloed vergieten! Vernietiging! Wow, misschien wat overdreven, maar misschien ook niet.
Denk eens terug aan je mooiste daad van je leven, echt je uitblinker, die je nooit zal vergeten. Of neem een goede daad van deze of vorige week (of vorige maand). Oké, ga nu na, wat je motieven waren. Was het uit liefde? Deed je het omdat het gewenst was? Deed je het omdat niemand anders het deed? Deed je het uit eigenbelang? Wat was ten diepste je motivatie? Ik geloof dat we de daad liever vertellen dan de onze motivatie, zo goed zijn we namelijk niet. Misschien dat jij wel een daad kan verzinnen die je uit zuivere motivatie deed, maar als dat zo is dan denk ik dat je dan één van de weinigen bent. De mens wordt volgens mij gedreven door egoïsme. Verbeter me als het niet zo is, want ik vind het geen fijne gedachte, maar het laat wel de macht van God zien, en de afhankelijkheid van de mens. Zonder Jezus zouden we nooit bij God kunnen komen. Ook al zou je (in volwassen staat) een uur leven op deze aarde, je zou niet eens waardig genoeg zijn om een stap in Gods richting te zetten. Je bent één en al zonde, gedreven door egoïsme, of niet?

 

Reageren mag altijd, groetjes,

 

Mark Winkelaar

 

Reacties (11)

Vrijdag, 20 februari 2009, 08:29Jan Paul Kok
Tja, dat is een droevig verhaal. En het is allemaal de zonde(val), het enige en werkelijke kwaad. Je hebt gelijk, maar je schilderij is erg zwart. Ik zou zeggen: God heeft ons goed geschapen, naar Zijn beeld immers. Vanmorgen in bed dacht ik nog: als je mensen met geld vergelijkt, bestaat er eigenlijk geen valse munt. Elk mens draagt in zijn binnenste het stempel van de God die hem of haar schiep. Wel is het natuurlijk zoals je zegt: dat we dat oorspronkelijke beeld in ons kwijt geraakt zijn, althans het is niet kapot of weg, het is bedolven onder het puin en de bagger van de zonde. Onherstelbaar is de schade echter niet: doden staan op. Jezus trekt ons uit de put en reinigt ons als we ons willen laten reinigen. 'De mens is slecht' is ten diepste dus niet waar. Voor de zondeval waren we in het paradijs. Maar elk mens valt persoonlijk in de zonde in de loop van zijn jonge leven. Ten diepste zijn wij beeld van God, produkt en afspiegeling van de liefde. Hij schept geen zondaars. Maar: wij leven na de zondeval die ons driftleven deed ontsporen. Dat is zo. Laten we God dagelijks danken dat we na Christus geboren zijn en Hem mogen kennen, in Hem geloven en geïnspireerd (geroepen) worden Hem te volgen. Laten we die dankbaarheid ook tonen door ijverig de Navolging bovenaan te zetten op onze prioriteitenlijst. Daadwerkelijk te praktizeren in ons persoonlijk leven, zonder enige verdienste van onze kant, zodat de Zonne der gerechtigheid weer gaat schijnen in ons, zo sterk dat hij door ons heen naar buiten schijnt en de mensen zeggen: wat is er met jou, waarom zo glanzend van vreugde en vrede in deze ellendige wereld, hoe kom jij zo sterk? Wat heb je? Dan zeg je: door Gods ontferming en genade heb ik de Heilige Geest en de Heilige Geest heeft mij, wil je ook? Ga mee, volg mij, achter Jezus. Vind de hemel. Moge God ons en alle ware christenen leiden de schare te vormen uit alle ras, stam, volk en taal, de schare die niemand tellen kan die voor de troon van God staat en komt uit de grote verdrukking. (Op. 7:9 en 14, Mt 24:21)
Mooie dag met de Heer, Jan Paul
Vrijdag, 20 februari 2009, 20:10Anoniem
Het is beschamend. Ik zondig ook iedere dag in mijn gedachten. Ik ben ook één stuk passiviteit en luiheid zonder God. De mens zonder God is inderdaad een hopeloos geval.
De mens zonder God is als een vos in de woestijn dat zoekt naar water maar het niet vind. Koppig en doelloos vervolgt hij zijn weg zonder enig resultaat. Hij maakt zichzelf kapot.


En zonder Jezus bestond deze site niet.
Vrijdag, 20 februari 2009, 22:04Mark W
Hey Jan Paul, ik snap het nog niet. We zij geschapen naar God's evenbeeld, maar toch zijn we zondig en gedreven door egoïsme. Hoe gaat dat in zijn werking?

Anomiem, klopt, we hebben God/Jezus zo nodig. We zijn niets zonder Hem.

Fil 3:12,13
Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt.

Het willen en het handelen. God is groot!

Mark
Zaterdag, 21 februari 2009, 05:52Jan Paul Kok
Goede morgen, zeer gewaardeerde God-, Liefde- en Waarheidzoeker. Stel dat iemand niet kan zwemmen en in het water ligt. Hij denkt maar 1 ding: hoe kom ik hieruit, want ik verdrink als dit nog lang duurt. Hij vraagt zich op dat moment niet af wat nu eigenlijk water is en hoe het kan dat vissen geen problemen hebben of hoe hij zelf in dat water terecht gekomen is. Zo is het enigszins met de oorsprong van het kwaad waar jij naar vraagt. Wij willen gered worden, liefst onmiddellijk. Wij weten niet waar het kwaad vandaan komt of wat het precies is. Wel heb ik eens de volgende vergelijking gemaakt: de mensen geven altijd God de schuld. Dan zeg ik: kijk eens naar de natuur in de winter. Wat zie je? Kou, sneeuw en ijs, duisternis, dode bladeren, alles sterft, mist, hagel, treurnis en ellende, vocht en klamheid, schimmel en rotting. Stel dat nu iemand zijn vuist balt naar de zon en zegt: jou schuld. Wat zou de zon antwoorden? Hij zou zeggen: , HALO, ga weg met mijn (dat is Amsterdams), ik schijn wel, de oorzaak moet je bij jezelf zoeken planeet, mijn meisje Terra, jij bent degene die je van mij afgewend hebt, jij staat met de rug van je noordelijk halfrond naar mij toe. Daar komt al die negativiteit in jou natuur vandaan. Zo ook met God. Wij hebben ons afgewend. De zon schijnt wel en God is wel liefde. God is niet veranderd en zal nooit veranderen, Hij die was, is en zal zijn: IK BEN DIE IK BEN, d.i. eeuwig dezelfde: Liefde, Caritas et Amor. Laten we gewoon accepteren dat we bepaalde dingen nooit zullen kunnen begrijpen eenvoudig omdat ons verstand niet toereikend is. Ik denk aan de hond. Ik zit in de kamer en de hond ligt op de bank. Nu zet ik Beethoven op. De muziek komt in onze 4 oren, maar de hond kan er niets mee. Toch heeft de muziek structuur en schoonheid, zelfs genialiteit. Maar ik kan het Goofy niet aan zijn verstand brengen. Verstand heeft hij heus wel. Hij weet heel veel, maar dit gaat zijn pet te boven. Zo ook met ons en sommige vragen die we aan God zouden willen stellen. Accepteer dat die vragen open blijven en concentreer je op het bestrijden van je ondeugden (o.a. alles wat eindigt op -zucht en -lust behalve werklust!) en op de Liefde. Ga met God, beste broeder, Hij die ons roept in de wijngaard, jullie vroeg in de morgen en mij op het laatste uur. Een slotopmerking nog: de duivel bestaat dus. Maar waar hij vandaan komt en wat hij is? Geen idee. Weet jij heel precies wat dun ijs is, op het nivo van de elementairdeeltjes bedoel ik? En toch zak je er kats doorheen. Meer hoef je niet te weten dan dat je er niet op moet gaan. Er is een vaderspreuk dat God tegen Antonius zegt, geloof ik: zit niet te wroeten in Mijn oordelen en in dingen die je boven de pet gaan. (kats is Almeloos) Wandel met de Heer vandaag in vrede en vreugde, Jan Paul. Soms, als ik mijn flat verlaat houd ik de deur voor Hem open en laat Hem voorgaan in de geest. Na U, Heer, Blijf bij mij. Elke minuut. Zoals een duiker verbonden moet zijn met zijn zuurstofflessen, blijf zo bij mij, o Heer. Ik smeek het U.
Zaterdag, 21 februari 2009, 12:40Hans
Jan Paul, begrijp ik uit je vergelijking dat je denkt dat het kwaad onontkoombaar is en dat God daar zelf geen regie over heeft?
Zaterdag, 21 februari 2009, 12:45Mark W
Misschien heb je gelijk, maar ik ken het niet helpen dat deze vragen soms spelen. Eigelijk zou ik alles perfect willen uit kunnen leggen aan ongelovigen, maarja.
Bedankt voor je reactie :)

Mark
Zondag, 22 februari 2009, 06:32Jan Paul Kok
OEI!, goed dat ik even kijk, Hans, want die conlusie klopt niet. Goede morgen trouwens en gezegende zondag. Ook op Mark wil ik even ingaan, want ik ken dat gevoel: ons geloof is totaal (of laat ik voorzichtiger zeggen: door Gods genade vrij groot, zolang Hij wil) en vaak lopen we met die onmacht het over te brengen. Vergeet dan niet dat het geloof geschonken moet worden. God moet het doen in de ziel. Ook al zouden onze redeneerkunst en onze argumentatie wél volmaakt zijn, al zouden we doden opwekken. God moet het geloof schenken. Want ook Jezus' tijdgenoten kwamen niet allen tot geloof hoewel ze met hun neus bovenop de wonderen en tekenen stonden. En een betere predikant dan de Heer zelf is er natuurlijk nooit geweest en zal er ook nooit komen. Sterker nog: toen Lazarus in leven bleek te zijn dachten de religieuze leiders van zijn dagen helemaal: die vent moet weg. Nu Hans: God heeft de regie over alles. Uit wat Jezus zegt op zeker moment, nl . als Hij zegt: denk je soms dat ik de Vader niet om 12 legioenen engelen kan vragen om mij te bevrijden, maar dit is mijn Opdracht, dit moet en wil ik doen, ik WIL Mijzelf offeren en sterven omdat het mijn Opdracht is, voor de zonden der wereld, maar denk vooral niet dat de Vader en Ik hierin machteloos staan, het is Onze keuze. Hieruit blijkt dus dat de regie van begin tot eind in handen van God is. Christus is inderdaad Hogepriester en volmaakt en smetteloos Offerlam tegelijk. Dit geldt voor alles en alle tijden. Je kunt vragen: waarom doet Hij zo weinig, maar dat is een kwestie van focussing. Hij doet helemaal niet weinig. Maar heb je oog voor wat Hij doet? Bv.: een krantenberichtje: motorrijder tegen boom. Hij wordt meegenomen door een toevallig langsrijdende ambulance en leeft. Toevallig? Ik heb het zelf meegemaakt: ik crashte met de auto en werd eruit geslingerd. Ik lig in het gras met een reuzenzwaai en zie vanaf de grond een auto achter me stoppen. Op de voorruit zie ik onmiddellijk: een esculaap. Ik lag nog geen halve minuut op de grond of een dokter stapt uit en staat naast me. Ik lieg niet, er is een getuige van. Zo ook met het kwaad. In de krant lees je: meisje verkracht en dood gevonden. Maar hoe vaak gaat het net niet door omdat God tussenbeide komt? Maar daar lees je niets over, de mensen die het betreft hebben het misschien niet eens gemerkt, weten niet eens dat ze zonder Gods ingrijpen slachtoffer zouden zijn geweest. Om redenen die wij niet kennen en blijkbaar ook niet te hoeven kennen, want God regelt het zo, laat Hij zeer veel -in onze ogen is alles natuurlijk teveel- kwaad toe, Maar tegelijk is Hij niet minder goed en almachtig en is Hij er onverkort toe in staat geen enkel kwaad toe te laten. Waarom God zo handelt en niet anders, weet Hij alleen zelf. Van ons vraagt Hij geloof, hoop en Liefde. Dat is genoeg. Wat de onontkoombaarheid van het kwaad betreft. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat het kwaad bestaat, dat is evident, en dat er een oplossing voor is. Christus. Vervolgens weet ik dat ik vrij ben om te kiezen. Als er een fiets niet op slot staat ergens, ben ik vrij om te kiezen. Als ik de keuze maak hem mee te nemen, ga ik mee in de winkel van satan, koop ik bij hem als het ware en hij zal me tot grotere aankopen weten te verleiden en tenslotte zal ik verloren gaan mét de winkel. We moeten ons niet teveel bezig houden, (denk ik, het is een mening) met de vraag naar de oorsprong van het kwaad, want daar zijn de grootste denkers niet uit gekomen. Augustinus zegt geloof ik: het kwaad is de afwezigheid van liefde. Dat is waar, net als in de vergelijking met de zon in mijn vorige stukje. Maar dat lost het niet op. Hoe kan God een heelal scheppen waar gaten inzitten zonder liefde? En waarom treft dit verschrikkelijke lot juist onze lieftallige en tedere planeet, met al zijn schoonheid en toch ook: liefde? Hoe het kwaad aanrandt en kapot maakt zie je op animalplanet, maar ook die liefde en schoonheid zie je daar ten volle. Waarom zitten in Gods schone en goede kosmos de geestelijke tegenhangers van zwarte gaten? Geen idee, broeders en zusters, geen idee. Maar laten we naar de vriendschap met God streven, 60 minuten per uur, 24 uur per etmaal. Jezus toont ons hoe. Laten we onophoudelijk danken dat we na Christus geboren zijn. Dat God dat zo gewild heeft en dat daar een roeping inzit. Laten we die roeping beantwoorden. Dan hebben we diepe en blijvende vrede ook zonder alle antwoorden. Bless u all. Waar gaan jullie naar de kerk? Bid voor mij arme zondaar! Jan Paul
PS, ik ga een lijstje maken van alle mensen die ik niet zo graag mag, hoewel ik ze totaal niet ken en daar voor bidden en een kaars branden vandaag. Goed plan??
Zondag, 22 februari 2009, 15:40Getuige
Beste Mark,

Even een technische vraag, Heb jij jouw Schriftcitaat daadwerkelijk uit de Romeinenbrief genomen? Want ik kan deze tekst op de aangegeven plaats niet terug vinden; romeinen hoofdstuk 13 gaat maar tot en met vers 14.

Inhoudelijk heb ik wel drie parallel passages gevonden: Psalm 53, 2.4 , Jesaia 29, 13 en Hosea 4, 1-2.

Vooral Jesaia is interessant, daarom schrijf ik de versen uit: "De Heer zei: Dit volk nadert mij wel met de mond en eert Mij wel met de lippen, maar zijn hart is ver van Mij en zijn vrees voor Mij is niet meer dan wet van mensen, die doormensen wordt aangeleerd." Ook de evangelist St Marcus citeert Jezus in het zevende hoofdstuk van zijn evangelie over dit onderwerp; vooral vers 21 laat Jezus duidelijk merken dar de onreinheid uit het binnenste van de mens komt, uit zijn hart.

Dat is natuurlijk een interessant gegeven, hoewel je nooit uit het oog mag verliezen tot wie Jezus, de profeten en de apostelen zich in de geciteerde pericopen richten. Jij zegt, Mark, dat volgens jou de mens door egoïsme gedreven wordt en dat we een en al zonde zijn wederom gedreven door dat zelfde egoïsme. Dat is niet terecht om dat zo te zeggen. Want, vanwaaruit komen acten van geloof denk je? Oók vanuit het menselijk hart. In het hart van de mens, daar is God te vinden. Want, vanuit je hart maak je de keuze toe te geven aan de verleidingen der zonden óf deze juist te weerstreven omwille van de liefde die God jou geeft. Want zegt Jezus niet elders: "zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien,"(Mt 5,8)? Jij kiest er dus voor jouw hart te verloederen óf het naar best vermogen zo zuiver en oprecht mogelijk te houden. Dit neemt niet weg dat de neiging tot de zonde door alle generaties als erfelijk materiaal wordt overgedragen. Maar een neiging tot zonde is nog geen in act gebrachte zonde. Is het dan terecht vergiffenis te vragen dat een neiging tot zonde in je opkomt? Neen en dát bedoelt Jesaia te zeggen. Wat is dan wel terecht? God vragen jou te helpen niet toe te geven aan die neiging! Juist door die hulpvraag intensiveert je persoonlijke relatie met God vanuit je hart. Want, als ik een en al onverbetelijke zonde ben, waartoe heb ik God dan nog nodig? De afstand tussen God en mij is dan onoverbrugbaar; dan bén je al in het rijk der verdoemenis en tandengeknars aangekomen.

Het hart van de mens, dat is de kern van de zaak. De aartsvaders, de profeten, Jezus en de apostelen, zij kraken juist de onrechtvaardigen van hart af om zoals God tegen Jeremia zegt: om volken en koninkrijken uit te rukken en af te breken, te vernielen en te verwoesten, op te bouwen en te planten (cfm Jer 1,10)
Zondag, 22 februari 2009, 21:38Mark W
Klopt gertuige, het was rom 3 i.p.v. 13, vreemd dat je die tekst niet gevonden hebt.

"Want, vanwaaruit komen acten van geloof denk je? Oók vanuit het menselijk hart. In het hart van de mens, daar is God te vinden."
Dan komt het nog steeds van God, toch? Of heb ik het verkeerd begrepen?

"Want, als ik een en al onverbetelijke zonde ben, waartoe heb ik God dan nog nodig? De afstand tussen God en mij is dan onoverbrugbaar; dan bén je al in het rijk der verdoemenis en tandengeknars aangekomen."

Niet mee eens, juist die mensen hebben God nodig. Als die mensen tot inkeer komen is er genoeg genade om alsnog bij God te komen.

Fijne week,

Mark
Maandag, 23 februari 2009, 12:31Getuige
"Niet mee eens, juist die mensen hebben God nodig. Als die mensen tot inkeer komen is er genoeg genade om alsnog bij God te komen."

We zeggen eigenlijk hetzelfde, Mark. Want een mens zoals jij die in dit citaat omschrijft is niet volledig zonde: hij is zoals de verloren zoon die na een eind verwijderd geweest te zijn van de Vader, de weg terug heeft kunnen vinden doordat in hem een besef is ontstaan dat hij werkelijk op het verkeerde pad aan het gaan is. Zijn geweten komt toch nog luid en duidelijk door. En ja, die hebben God nodig. Mensen die één en al zonde zijn, hebben ervoor gekozen hun geweten volledig uit te schakelen en hebben daarmee de verbinding met God definitief verbroken. Het geweten is immers de stem van God die in jou werkzaam is.

Zie je het enorme verschil in betekenis door een kleine nuancering?
Woensdag, 25 februari 2009, 11:54Mark W
Klopt :), ik wilde het nog ff checken.

Reageer op deze blog







Poll van de maand

Verslaving aan mobiel is helemaal geen probleem !

Suggesties

Vertel waar jij wilt dat wij over schrijven!

Doe een suggestie

Advertenties

Uw advertentie hier?

Neem contact op voor meer informatie.

MotivoMain Media