Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

De helden van vandaag

Door: Mark WMaandag, 14 oktober 2013
Terug
Categorie: Algemeen, 18 keer gereageerd, 384 keer bekeken

Die man op het podium die zo'n goede preek kan neerzetten: confronterend, maar toch bemoedigend. De vrouw die de koffie schenkt in de kerk met die mooie grote glimlach, die niet nep kan zijn. Die man uit de kerk die elke koopavond de straat op gaat om mensen te vertellen over Jezus. Die vrouw die in Afrika ondervoede kinderen eten geeft en mensen met aids tot hun dood verzorgt. Wie kent ze niet? Het zijn de helden van vandaag.

Hoe goed is het om mensen in je omgeving te hebben waaraan je je kunt optrekken. Waarbij je kunt zien dat God in hun levens werkt. Die net een paar stappen verder zijn dan jij, waardoor je hen als voorbeeld hebt. Gister heb ik een documentaire gezien waarbij de documentairemaker allerlei soorten christenen over de hele wereld volgt en filmt. Deze bijzondere mensen waren bezig met het volgen van Jezus in hun dagelijks leven op allerlei unieke manieren. Zo volgde hij een Amerikaans echtpaar dat in China een weeshuis had opgezet nadat ze alles wat ze hadden in Amerika hadden verkocht. Ook ontmoete hij een man in India die elke dag om 4:00 in de morgen de stem van God hoorde die hem vertelde wat hij moest doen die dag. Samen met hem zien ze de wonderen die God doet in India doet. Ook lopen ze mee met een man in Jeruzalem die mensen geneest in de naam van Jezus en hen liefheeft, omdat hij zo veel van Jezus houdt. Wauw! Ik was echt bemoedigd na het kijken van die documentaire.

Op een één of andere manier wordt het geloof veel reëler als je mensen uit deze tijd dit soort dingen ziet doen. Het is niet meer een ver van je bed show. Niet meer die Paulus waar niemand tegenop kan, niet meer die Petrus van 2000 jaar geleden. Nee, gewoon mensen zoals jij en ik die een leven leiden die buitengewoon is. Deze mensen zeggen met hun leven dat iedereen het kan, als je Jezus maar wilt volgen boven alles.

Heb jij ook een held? Zo'n iemand waar je tegenop kijkt en in alles al verder is dan jij? Het is soms zo goed om zo'n held te hebben. Die persoon zegt tegen jou je dat het niet onmogelijk is. Deze held herinnert je elke dag eraan dat jij ook kan worden zoals hem of haar, omdat hij of zij het ook is gelukt. En deze persoon geeft je leven een richting. Tuurlijk is Jezus onze grootste held, maar ik merk dat ik het soms fijn vind om hier in mijn omgeving iemand te hebben die door zijn leven te leven tegen mij zegt: Volg mij zoals ik Jezus volg; het is niet onmogelijk.

Fijne week!
Mark W

Gerelateerd

Reacties (18)

-Jan-15 oktober 2013, 12:38
De grootste helden die ik me kan voorstellen zijn diegenen die God voor iedereen bedoeld heeft maar veel te weinig mensen ook werkelijk gekregen hebben. Nl. de rolmodellen die een vader en moeder kunnen vervullen als zij voorleven hoe te vertrouwen op God. Mensen die de zowel de liefde en ook de rechtvaardigheid van God laten zien. Die zowel de rol van vriend en die van iemand in autoriteit vervullen. Ouders die door hun daden steeds laten merken dat ze echt geloven wat de Bijbel leert. Dat het geen show is, geen traditie zonder overtuiging, niet iets dat ze alleen volgen als het ze uitkomt. Bewuste Christenen die hun kinderen kunnen onderwijzen wat Gods geboden zijn, daarom ook zoveel mogelijk zelf hun kinderen opvoeden en ze niet steeds doorverwijzen naar 'de professionals'. Geweldige lichtende voorbeelden die een kind van jongs af aan Jezus laten zien en ze zo steeds de Weg wijzen. Ook door recht tegen de populaire compromis cultuur in te gaan als het moet. Mensen die altijd de wijsheid v.d. Bijbel kiezen i.p.v. de 'wijsheid' van de wereldse gebruiken.

"Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat." (Deut. 6)

Waar zijn deze helden? Wie maakt er een documentaire over hen. Of zijn er niet genoeg van dit soort voorbeelden meer te vinden, of vinden we dit toch niet bijzonder genoeg om naar te kijken en van te leren...
(ik ben zelf niet zo'n voorbeeld helaas, en heb ze ook niet gehad, wie wel?)
Mark W16 oktober 2013, 20:00
Helemaal mee eens Jan, ouders zouden meer het voorbeeld moeten zijn voor hun kinderen. Daar zou elk kind zijn handel en wandel met God van moeten afkijken.

Die documentaire waar ik het over had is deze trouwens:
http://www.imdb.com/title/tt2017709/?ref_=nm_knf_i1
-Jan-18 oktober 2013, 14:06
Hallo Mark, ik heb een fragment bekeken van deze film en een interview en een preek v.d. filmmaker van deze trilogie over God. Voor zover ik het kan inschatten zijn het films met veel bekeringsverhalen van mensen die o.a. diep in de sex drugs and rock&roll zaten, of in het satanisme bijv. En genezingen doen in Jezus naam... spectaculaire ervaringen van ontmoetingen met engelen die verschenen en spraken (zoals ook de filmmaker zelf)... De laatste film van deze trilogie over God wil de kijker God laten ontdekken zoals Hij werkelijk is. Prepare to meet your maker...
Ik ontmoet Hem dus niet op deze manier. Er is mij teveel 'wonderen/engelen' gehalte en geen grondige rustige prediking over Gods koninkrijk vanuit geheel de Bijbel. En dit laatste is de rode draad in de Bijbel die me wel inzicht geeft in wat God wil en wie Hij dus is. Er wordt veel gezegd en gedaan in Jezus naam, dat op zich is nog geen bewijs dat ze de God van Israƫl: Jezus Christus, kennen en volgen.

Laat iemand wat mij betreft maar een film maken over mensen die nog nooit aan 'sex&drugs&rock&roll' gedaan hebben. Mensen die geen hoer of voodoo priester zijn geweest. Mensen die geen engelen spreken of de stem van god elke dag horen. Mensen die geen spectaculaire genezingen doen. Mensen die niet talloze 'zielen hebben gered' door hun succesvolle evangelisatie talent. Nee, maar mensen die hun leven lang bezig zijn geweest om vanuit de Bijbel God te ontdekken en te volgen in het eenvoudige. Dat zijn voor mij voorbeelden waar ik wat aan heb!
Jacqueline18 oktober 2013, 20:30
Hoi Jan, Met belangstelling volg ik je reacties. Ik wordt erdoor opgebouwd en bemoedigd. Ikzelf ben vorig jaar begonnen de Bijbel in zijn geheel te lezen. Ik ben gestart in Genesis en ben nu in Daniel bezig. Ik wil de Bijbel helemaal uitlezen tot en met Openbaringen. Er gaat een wereld voor mij open. Inderdaad Jezus volgen met de Bijbel als leidraad, dat is wat ik wil.

Gods zegen en shaloom,
Jacqueline
-Jan-20 oktober 2013, 20:44
Hallo Jacqueline, bedankt voor je compliment. Gods geest van waarheid voor je toegewenst bij lezen van Zijn woord.

Aangezien we toch met complimenten bezig zijn spreek ik nu hierbij mijn dank uit aan 'de gebedsbroeders' voor de vele overdenkingen op deze website. Het mag duidelijk zijn dat ik lang niet overal mee eens ben maar het zet me wel steeds aan tot 'Bijbels denken'. Als we elkaar aanvullen, verbeteren, weerleggen, wijzen op de God van Abraham, Izak en Jakob; dan zijn we goed bezig lijkt me.

Groet, Jan
Mark W20 oktober 2013, 22:45
Wat een mooie bemoedigingen allemaal, cool! Bedankt voor jullie openheid! Ik ben het ok met je eens Jan, maak maar eens een film over de 'normale christen' die God volgt vanuit de bijbel. Dat zou zeker goed zijn. De filmmaker van deze films is volgens mij gestart vanwege een vreemd incident/wonder van God die zijn oom en tante hadden meegemaakt. Hij wilde daar meer over weten en is op onderzoek uit gegaan en dat onderzoek heeft ervoor gezorgd dat zijn beeld van God volledig is veranderd. Het is ook een film die je uitdaagt om uit je starre beeld van God te komen en eens te kijken naar de dingen die God ook doet, terwijl je op het eerste gezicht niet had gedacht dat jouw God dat zou doen.

Supergoed bezig trouwens Jacqueline! De bijbel van kast tot kaft lezen is altijd goed. Blijf lezen zou ik zeggen!
Mark