Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

De Bijbel interpreteren

Door: Mark BMaandag, 6 september 2010
Terug
Categorie: Bijbel, 2 keer gereageerd, 1231 keer bekeken

De Bijbel lijkt soms een onvergevingsgezind boek; 1 Johannes 1:6 Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. Als je niet oppast interpreteer je het op zo’n manier dat de rillingen over je lijf lopen en je je afvraagt of je wel de christen bent waar de Bijbel het over heeft: Jakobus 2:17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.
 

Waar de Bijbel soms een onvergevingsgezind boek lijkt, is het wel een boek wat studie vereist. Er zijn al teveel fouten gemaakt waarbij mensen verzen misbruikten om hun eigen standpunt duidelijk te maken. Waar het eigenlijk zo is dat ik daar ook toe geneigd ben, Jakobus vond ik bijvoorbeeld een geweldig boek toen ik in een periode van mijn leven was waarin ik heel kritisch was op het christelijk geloof. Oh, wat was het een heerlijk boek om andere mensen eens even lekker terecht te wijzen.

Misschien is het een andere insteek dan normaal het geval is op deze website, maar waar ik je toe wil oproepen is het volgende: Lees de bovengenoemde teksten eens goed door, het liefst met de rest van het hoofdstuk samen. Kijk goed naar de context, wat wil de schrijver bijvoorbeeld vooral duidelijk maken in zijn boek?

Als je wilt mag je jouw kijk op het stukje hier achterlaten en delen met mij en andere bezoekers. Vervolgens kunnen we eens kijken in hoeverre deze overeen komen. Ik ben benieuwd!

Gerelateerd

Reacties (2)

Rob 7 september 2010, 12:35
Mark, Ik ben wel benieuwd naar jouw kijk op Jakobus 2:17 :)
anoniem 7 september 2010, 14:07
Guys er is een verschil van eigen gewin of gewoon duidelijk maken wat God van ons verlangt en wat hij wel en niet goed keurd , daarin mogen wij zijn tekst gebruiken om het voor een ander duidelijk te maken en te kunnen opzoeken. Iets wat niet overeenstemt met wat God zegt of bedoeld mogen we zeggen en de tekst erbij halen zodat de ander ziet wat de echte waarheid is. We moeten dingen niet uit ons zelf halen maar uit God en het niet ons woord maken maar Gods woord laten er kan niks verander worden aan zijn woord. En een ieder die waarlijk geloof zal alles moeten toetsen en zeker in deze tijd waarin we leven waarin misleidingen met de dag erger worden. Je heb gebruiken en misbruiken . Een ieder die waarlijk voor Jezus willen leven die is gescheiden van de wereld dus zo behoed je je zelf van de duisternis mag Satan je toch opzadelen met de duisternis roep Jezus aan hij alleen heeft de sleutel tot bevrijding. Hoogmoed komt ten val en zulke mensen komen zich zelf nog wel tegen.
Nederigheid leren is wel een voornemen want iedereen zou zich klein moeten maken voor de Heer en hem vrezen zich voorbereiden voor de Dag des Oordeel.