Vergeten?

Gebedsbroeders

Twee jongens - Twee posts per week - Onze overdenkingen - Jouw mening?

Coldplay en U2 christelijk?

Door: Mark BMaandag, 30 november 2009
Terug
Categorie: Algemeen, 72 keer gereageerd, 12810 keer bekeken

“God put a smile upon your face” “God is in the houses and God is in my head” “God only God knows I’m trying my best”. Het zijn allemaal zinnen uit nummers van Coldplay.

En dit zijn niet de enige liedjes waarin hij God erbij betrekt. U2 was ooit een christelijke band en was aangesloten bij een pinksterbeweging.

U2 steunt veel goede doelen door het geven van benefietconcerten…En toch, toch blijft het vaag. Je zou ze nooit horen zeggen dat ze een christelijke band zijn. Of misschien willen ze het juist niet zijn en storen ze zich aan de christelijke denkkaders, en is dat de reden waarom ze deze benoemen…

Om mij heen zijn er veel mensen, christen of niet, die van deze twee bands houden. Het zijn bands met inhoudelijke muziek. Muziek die je lekker kan luisteren om te chillen, maar waar je ook aandachtig naar kan luisteren en je aan het nadenken zet…

Ik heb laatst iemand gehoord wiens kerk een U2 thema had voor jongeren. Het werd een dienst waarbij er ook liedjes van U2 werden gezongen…

Gaat dit laatste te ver of vind jij het kunnen? Graag jouw mening!

Groetjes Mark B

Gerelateerd

Reacties (72)

Reacties 1 - 20 van 72
fdcashgsh30 november 2009, 08:52
Hallo,

Wat? christelijk no way!
Dat zeggen meer mensen maar dat is niet zo, het zijn eerder satanisten, ik heb hem zelf nog een satans teken zien maken.
En een intervieuw gehoord dat hij zegt dat hij niet christenlijk is, waar hij zelfs nog christenen bekritiseerd.
En ik ben sowieso al niet fan van muziek die net doen als of ze het zijn maar er niet voor uit komen.
Dit klinkt misschien nogal hard, maar dit is hoe ik er over denk.
Btw, als je onderscheiding van geesten hebt, weet je dat dit niet uit de Geest van God komt, maar uit een andere geest.
Volkswagen30 november 2009, 20:07
Hoihoi,

Van Coldplay ken ik de teksten niet zo goed! Ik wist niet dat die ook God gebruikten in hun teksten! Van U2 wist ik het wel! En ik meende altijd dat U2 wel een christelijke band was. Er word geschreven! U2 was een christelijke band omdat... ze bij een pinkstergemeente zaten en vaak goed deden voor goede doelen!
Bij de eerste kan ik mij voorstellen dat je onder het kopje christelijke bands mag vallen, maar omdat ze vaak benefietconcerten gaven en zich vaak inzetten voor goede doelen! Hoeveel artiesten zetten zich wel niet in voor het goede doel? hoeveel niet christelijke mensen doen gewoon goed in de wereld? Genoeg! Dus daar hoef je niet percee christelijk voor te zijn!
Maar prima.. U2 spreekt niet uit dat ze een christelijke band zijn! Ik weet niet waarom ze dit niet doen.. vind het moeilijk!! Maar ze zingen wel over God! en ze beginnen of eindigen ook elk optreden met een Psalm! Er er zijn echt goede teksten hoor. Sommige mensen kunnen liederen ook verschillend beschouwen! Een christen kan bijvoorbeeld zeggen: ja.. hiermee bedoel hij God die hem helpt! ofzo.. maar een niet christen kan zeggen: hiermee bedoeld hij zijn beste vriend! Muziek moet je raken. De muziek, de tekst moet goed zijn! Ik ben er van overtuigd dat bands als Newsboys, newworldson, parachuteband enzovoorts gewoon op tv en op de radio word afgespeeld dat ze zo op nr 1 staan! MAar nee! Deze liederen en bands worden geweerd!:S Waarom? Het is toch goede muziek! Er is iets...wat niet zuiver is.. het klopt niet!! Want het is echt top muziek!!
Daarnaast vraag ik mij af wat joshua bedoel met het het satans teken? Een hand met 2 vingers of met de duim erbij? Dat teken? Daar zijn de meningen ook weer over verdeeld: Want in de doventaal betekend dat teken liefde volgens mij!

Ik denk dat bands als U2 niet verkeerd zijn en ik ben er niet tegen als liederen van hun in de kerk zouden worden gedraaid! Ik heb zelf op de EH in Amersfoort gezeten het het onderwerp muziek ook behandeld! Hierbij kregen we ook een nummer van U2 te horen. Het ging over dat het nummer zo mooi en puur was richting God!! Maar als je christeijk bent he? hebj e dan automatisch ook een christelijk band? Ik werk bij een bedrijf waarbij de baas christelijk is, maar hij vind niet dat hij een christelijk bedrijf heeft! omdat er ook mensen werken die niks met het geloof hebben! Moet kunnen toch? of is dit geen goede vergelijkeling?

Op sommige festivals denk ik ook wel eens: Is dit christelijk? staan ze te razen en te schreeuwen! Word er bang van man! ;) maar die jongen zei: Als die jongen nou christelijk is.. dan heeft hij toch de Geest? en is het toch christelijk? het maakt hierin niet uit hoe de muziek klinkt! Met zijn of haar muziek aanbid hij misschien wel de Heer, en voor jou kan het herrie zijn! Daar had hij ook weer gelijk in! Dusja.. U2 zingt over God! En dat is mooi:) en als hij het niet meent is het niet ons probleem, maar zijn probleem met de Heer! toch?
Volkswagen30 november 2009, 20:20
Joshua!

Zeg jij nu dat als je de geest van God hebt? Dat je muziek als Coldplay en U2 kunt onderscheiden als niet muziek van God en dus van God? Zeg jij nu als mensen de muziek van U2 luisteren en mooi vinden dat ze dus de Geest van God niet hebbenb omdat ze het niet kunnen onderscheiden?

Graag je reactie?
Hans30 november 2009, 22:30
VW,
Die ‘herrie’ waar je het over hebt is een kwestie van smaak toch? ;) Bovendien kun je ook als Christelijke band op die manier leed verwoorden kan ik me indenken.

Wat je als laatste zegt is wel interessant denk ik. Wanneer is een (pop/rock)band een Christelijke band? En is het zinvol om als christelijke band bekend te staan? Is het bezingen van een god of een ‘Goddelijk iets’ een voorwaarde, zijn het de (Christelijke) waarden en normen die je bezingt? Moet je Christen zijn? Maakt een Christelijke zanger, tekstschrijver of drummer een band Christelijk?

Behalve bij duidelijke gospelbands bijv. is de scheidslijn niet heel erg helder. Maar volgens mij is dat ook niet zo boeiend. Wanneer een tekst of muziekstuk dat ondersteunt wat je bij je geloof vindt, dan kun je dat zelf als zodanig ervaren. Dat lijkt mij voldoende.

Je kunt in You’re only human van Billy Joel de beschreven ‘second wind’ bijvoorbeeld ook als iets Goddelijks zien, maar ik heb geen idee of het zo bedoeld is.

By the way Joshua: je kunt toch heel goed kritiek hebben op (mede)Christenen, maar zelf wel Christelijk of (anders)gelovig zijn?

Gr. Hans!
Volkswagen30 november 2009, 23:28
@ Hans

Ja.. klopt! Kwetsie van smaak:) klopt! maar soms denk je wel eens: kan dit wel christelijk zijn? maar het kan idd wel! Het was ook niet zo bedoeld hoor dat ik het niet kan inzien als iets niet christelijks!! alles prima;)

ja.. wat je voor de rest zegt idd! Daar ben ik het helemaal mee eens! We zitten wel op 1 lijn daarin:) mooi!

Gr VW:)
Thijs 1 december 2009, 01:18
Joshua, je kan ook overdrijven. Niet doen alsof je alles weet over christelijk en niet christelijk omdat je volgens jou de geest zou hebben.

En zegt het bekritiseren van christenen iets over je eigen geloof? Dacht het niet. Er zijn zat redenen om christenen te bekritiseren, dat zou je ook moeten doen als christen zelf.

En om zelfs te zeggen dat een Chris Martin, of een 'bono', zich satanistisch uit vind ik helemaal getuigen van een bekrompen beeld over deze artiesten. Probeer iets genuanceerder te zijn.
fdcashgsh 1 december 2009, 15:20
Haha geweldig,

Zoveel kritiek, uit mijn ervaring want ik heb ook naar die troep geluisterd, is het rommel!
Volkswagen, dat zeg ik niet, ik zeg dat ze dan een lek aan onderscheiding hebben.
Het klinkt werelds en het is het ook!
En als ik een intervieuw gehoord heb van die bono, waarin hij christenen bekritiseert en zegt dat hij geen christen is, dan weet ik genoeg!
Omdat er het woordje God in voor komt denken veel christenen dat het christelijk is , maar dat is niet zo, ze worden misleid.
Door wereldse muziek kan de satan grip op je leven krijgen, hij had ook grip op mijn leven toen ik er nog naar luisterde.
Lucifer was niet voor niets de engel van de muziek.
En de bijbel waarschuwd niet voor niets tegen mensen die zich als christen voor doen maar het niet zijn, tegen valse profeten noem maar op.
Wees waakzaam, laat je niet misleiden.
De duivel is een dief, hij zal altijd iets proberen te roven, sta het niet toe!

Dit kan voor velen klinken als een enorme aanval, dat is het niet.
Ik houd van jullie broeders, daarom kan ik ook niet anders dan dit zeggen.

Gods zegen, Joshua.
Hans 1 december 2009, 15:36
@ Joshua:
Heb je ook gehoord wélke kritiek "die Bono" op christenen had? En waarom hij zichzelf geen christen noemt?
fdcashgsh 1 december 2009, 16:04
Hans,

Is dat van belang, als hij zichzelf geen christen noemt, is hij dus geen kind van God, maakt hij dus wereldse muziek, muziek onder invloed van satan.
Hans 1 december 2009, 16:26
Volgens mij Josh is dat de belangrijkste vraag n.a.v. wat je zegt! ;)

Als Christen wil je toch weten wat de kritiek van anderen op Christenen of het Christendom is om af te wegen of dat terecht of onterecht is?

Ik zou zeker willen weten waarom Bono zich geen christen noemt. Is hij het echt niet? Of zegt hij dat met een bedoeling? Hij is natuurlijk een publiek figuur en kan heel goed een onderliggende gedachte hebben gehad in het betreffende interview! Wellicht kan of wil hij zich niet vereenzelvigen met de gemiddelde Christen en heeft hij daar een reden voor! ;)

Maar ik begrijp dat je niet weet welke inhoudelijke kritiek hij precies had?
fdcashgsh 1 december 2009, 18:51
Ik snap jullie echt niet.

Ik wil dat niet eens weten, heb al teveel kritiek gehoord op christenen en geheel onterecht.
Het boeit me ook effe niks meer, ik zou al die cd's de container in gooien, je moet zelf maar verantwoording aan God af leggen voor dat je naar die muziek luister.
Je hebt zelf een geweten.
Volkswagen 1 december 2009, 19:29
@ Joshua

Bedankt voor je uitleg! Ik vroeg het nog even na voordat ik conclusies trek! Maar ik snap het! Ik geloof zeer zeker dat de duivel veel invloed kan hebben in de muziek! Er zijn ook wel dvd's verkrijgbaar met uitleg over de wereldse muziek zeg maar! Soms denk je: Het kan toch geen kwaad, maar het kan soms wel.. onbewust gaat er een knop om! Maar het blijft allemaal moeilijk, ik kan gewoon niet simpel weg onderscheiden, en misschien noem jij dat een lek.. ik weet niet wat het is.. maarja..

Daarnaast noem jij dat bono geen kind van God is! Iedereen is toch een kind van God? ook als je niet geloofd? Want Hij heeft iedereen gemaakt en houdt van iedereen evenveel, ongeacht niet christen of christen! Niemand is meer, niemand is minder! Daarna is het een keuze om Gods kind te willen zijn! maar je blijft een kind van God! Het blijft toch je vader, al wil je niet zijn kind zijn?

Ik snap dat je ons wilt helpen om de juiste keuzes te laten maken om naar de juiste muziek te luisteren! En als mensen dat niet snappen en het beter kunnen begrijpen welke kritiek iemand levert om zo betere keuzes te kunnen maken moet jij toch niet direct zeggen dat je ons niet snapt en dat we zelf maar verantwoording moeten afleggen bij God als we naar die muziek willen luisteren! Dat is toch niet redelijk joshua?

Gods zegen!
fdcashgsh 1 december 2009, 19:41
Volkswagen,

Je hebt gelijk, alleen je bent een kind van God zoals de bijbel dat noemt waarneer je wedergeboren bent(lees de 1ste brief van Johannes maar eens).
En ja misschien moet ik dan wat meer geduld hebben.
Maar ik heb niet altijd veel tijd om te reageren.
Misschien hoef ik dan ook niet altijd te reageren dat is ook weer waar.

Uh thx voor het advies.

Gods zegen.
fdcashgsh 1 december 2009, 19:43
En nog 1 ding, het is ook moeilijk te onderscheiden, maar je kan je wel uitstrekken naar de gave van onderscheiding.
Dit is ook een groei proces.
Ik merk dat als ik mijn onderscheidings gave nu bekijk ten opzichten van die van een half jaar terug, dat het enorm gegroeit is.

Blijf God er in zoeken, dan komt het helemaal goed.
Volkswagen 1 december 2009, 20:05
@ Joshua

Dat is waar! ik snap wat je bedoeld dan:) Bedankt!

Ja.. misschien wel.. je hebt je zelf al antwoord gegeven hierin! mooi:)
ja.. dat is ook weer waar! We mogen ons uitstrekken naar de gave en het een groeiproces is.

Je spreekt mooie en ware woorden

Groeten Volkswagen:)
fdcashgsh 1 december 2009, 21:31
Volkswagen,

Oke jij ook bedankt voor het lezen en antwoorden.
Er zijn toch wel veel dingen waar we het eens met elkaar over zijn, dat is maar goed ook.

Groeten Joshua.
Hans 1 december 2009, 23:49
Ik vind de woorden van Joshua niet zozeer onredelijk, maar meer gemakzuchtig klinken: "Is dat van belang, als hij zichzelf geen christen noemt", "Ik wil dat niet eens weten", "heb al teveel kritiek gehoord", "Het boeit me ook effe niks meer".

Wat mij betreft is dat een ongewenste ongeïnteresseerde houding. Niet persoonlijk bedoeld (!), maar ik vind het persoonlijk van groot belang dat een ieder zich in een serieuze, oprechte andere (wellicht afwijkende) overtuiging/mening zou moeten verdiepen!

Dat is ook het mooie van deze site! En volgens mij is die daar ook voor bedoeld. Mijns inziens moet er ook voor gewaakt worden dat er een soort ommuurd jaknikkend clubje ontstaat van mensen die het toch wel met elkaar eens zijn! Dan mist de site - en daarmee de boodschap - ieder doel denk ik!
Mark B 2 december 2009, 00:53
Hmm, ik had mijn naam boven je reactie kunnen zetten Hans :)
Jacqueline 2 december 2009, 10:35
Zo'n figuur ;) als Joshua is ook wel prettig om op de blog te hebben, worden we lekker geprikkeld.

Groet,
Jacqueline
fdcashgsh 2 december 2009, 17:57
Haha, nou dankjewel.
Het voordeel is dan in ieder geval, dat jullie reageren.
Maar ja dat was ook meer het moment waar ik toen in zat, ging niet zo lekker die dag.
En nu weet ik dat het geen reden moet zijn maar toch.

Fijne week verder iedereen, groetjes.
Reacties 1 - 20 van 72